معرفی ۱۰ کتاب برای یادگیری عمیق‌تر جاوا اسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

معرفی ۱۰ کتاب برای یادگیری عمیق‌تر جاوا اسکریپت

در دنیای برنامه نویسی استفاده از کتاب‌های آموزشی به شما درک بسیار عمیق‌تری از هر تکنولوژی می‌دهند. دلیل بسیار ساده‌ای نیز دارد. کتاب یک مدیوم کامل و جامع است. در یک کتاب می‌توان به هر موضوعی پرداخت چرا که معمولا خواننده یک کتاب با دیدن حجم بزرگ آن چندان شوکه نمی‌شود. اما دوره‌های آموزشی باید رویکرد دیگری را پیش بگیرد.

ساختار یک دوره آموزشی باید به این صورت باشد که مهمترین موضوعاتی که سریعا یک فرد را وارد بازار کار می‌کند را ارائه دهد. به همین دلیل در دوره‌های آموزشی تمام جزئیات ریز و درشت یک تکنولوژی آموزش داده نمی‌شود.

اگر از جمله توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستید مطمئنا دوست دارید که به صورت عمیق‌تری با این زبان برنامه نویسی آشنا شوید. اگر چنین است ما در این مطلب شما را با ۱۰ عنوان کتاب همراه خواهیم کرد که به صورت عمیق قصد دارند تا شما را در مسیر یادگیری عمیق‌تر جاوا اسکریپت یاری دهند.

به عنوان یک نکته مهم این را نیز بگوییم که اکثر کتاب‌های معرفی شده در این مطلب غیر رایگان بوده و برای در اختیار گرفتن یک نسخه از آن باید هزینه کنید، اما هر کدام این موارد را می‌توانید به صورت رایگان در وبسایت‌های مختلف نیز پیدا کنید. کافی‌ست نام کتاب به همراه عبارت «Free PDF» را در گوگل سرچ کنید تا نسخه‌های رایگان را پیدا کنید.

کتاب اول: JavaScript: The Good Parts

همانطور که از نام کتاب معلوم است، در این کتاب قرار است با مهمترین و کلیدی‌ترین موضوعات جاوا اسکریپت آشنا شویم. بنابراین تمرکز این کتاب روی نکات اصلی جاوا اسکریپت بوده و قصد دارد به صورت عمیق موضوعات کاربردی جاوا اسکریپت را آموزش دهد.

نویسنده این کتاب Douglas Crockford بوده که خود وی یکی از توسعه دهندگان برجسته در کامیونیتی جاوا اسکریپت است.

کتاب دوم: Eloquent JavaScript

اگر بگوییم که Eloquent JavaScript یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب برای آموزش جاوا اسکریپت است اغراق نکرده‌ایم. از سیر تا پیاز جاوا اسکریپت را می‌توانید در این کتاب پیدا کنید. البته ممکن است برای خوانندگان مبتدی این کتاب چندان جذاب به نظر نرسد چرا که موضوعات تخصصی و ریز و درشت بسیار زیادی دارد که برای آن‌ها خسته کننده است.

پیشنهاد من برای مطالعه این کتاب به این صورت است که موردی آن را مطالعه کنید و هر جایی که خواستید درک عمیقی از یک دستور یا مفهوم را پیدا کنید به آن موضوع در این کتاب مراجعه نمایید.

کتاب سوم: مجموعه You Don't Know JS

مجموعه You Don’t Know JS در واقع یک ریپازیتوری گیت‌هاب است که به صورت مجموعه‌ای از مقالات مختلف درآمده و قصد دارد تا به صورت عمیق شما را با موضوعات مختلف دنیای جاوا اسکریپت آشنا کند.

علاقه‌مندان به جاوا اسکریپت می‌توانند از طریق این ریپازیتوری جذاب دانش فنی‌شان از جاوا اسکریپت را به خوبی تکمیل کنند. توسعه دهنده و نویسنده این پروژه Kyle Simpson است که برای توسعه دهندگان و دنبال کنندگان جاوا اسکریپت و کامیونیتی‌های مرتبط، یک نام آشنا و درخشان است.

کتاب چهارم: JavaScript and JQuery: Interactive Front-End Web Development

اگر قصد دارید به صورت عملی با جاوا اسکریپت و جی‌کوئری در کنار همدیگر آشنا شوید و مثال‌های عملی با آن حل کنید این کتاب بهترین مورد برای شما خواهد بود. هر چند که افرادی هستند که معقتدند که جی‌کوئری یک تکنولوژی مرده است اما هنوز شرکت‌ها و توسعه دهندگان بسیاری هستند که از این کتابخانه دوست داشتنی استفاده می‌کنند.

بنابراین اگر یادگیری کامل جی‌کوئری برای‌تان یک الزام است حتما از این کتاب استفاده کنید چرا که جامع‌ترین کتاب برای یادگیری عملی جی‌کوئری است.

کتاب پنجم: Functional JavaScript

اگر قصد دارید به صورت متفاوتی جاوا اسکریپت را یاد بگیرید این کتاب مطمئنا به شما کمک خواهد کرد. Functional Javascript قصد دارد شما را با رویکرد جدیدی از جاوا اسکریپت آشنا کند: رویکرد برنامه نویسی تابعی با استفاده از جاوا اسکریپت و کتابخانه Underscore.js.

بنابراین اگر قصد دارید با ویژگی‌های مدرن و متمایز جاوا اسکریپت آشنا شوید حتما از این کتاب استفاده کنید.

کتاب ششم: JavaScript: The Definitive Guide

جدای از کتاب دوم همین لیست، کتاب The Definitive Guide یکی دیگر از کتاب‌هایی است که قصد دارد جامع‌ترین و کامل‌ترین کتاب حوزه جاوا اسکریپت باشد. البته تفاوت این کتاب با کتاب قبلی این است که موضوعات در آن کمی موجزتر بوده و در نتیجه فرایند مطالعه بسیار لذت‌بخش‌ تری دارد.

اگر دنبال یک منبع کامل برای یادگیری جاوا اسکریپت هستید از این کتاب غافل نشوید.

کتاب هفتم: Learning JavaScript Design Patterns

دیزاین پترن یا الگوهای طراحی یکی از مهمترین جنبه‌های حوزه مهندسی نرم افزار است که از هر زبان برنامه نویسی مستقل است. اما روش پیاده‌سازی هر کدام به نسبت تفاوت‌هایی که در زبان‌های برنامه نویسی مختلف وجود دارد، متفاوت بوده و برای پیاده‌سازی آن ها در جاوا اسکریپت نیاز است تا از یک منبع آموزشی استفاده کنید.

آموزش برنامه نویسی جاوا اسکریپت

Learning JavaScript Design Patterns یک منبع عالی برای یادگیری پیاده‌سازی الگوهای طراحی در جاوا اسکریپت است که توسط توسعه دهنده گوگل یعنی Addy Osmani ایجاد شده است. مطمئنا این مجموعه آموزشی می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

کتاب هشتم: Effective JavaScript

در هر زبان برنامه نویسی یکسری تکنیک وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین رویکردها را در فرایند پیاده‌سازی یک ویژگی پیش بگیرید. این رویکردها چیزی‌ست که با تجربه زیاد می‌توان به دست آورد. اما David Herman که خود یک توسعه دهنده حرفه‌ای جاوا اسکریپت است با نوشتن کتاب Effective Javascript سعی کرده تا تمام موارد مربوط به این رویکردها را در یک جا جمع کرده و به ما ارائه دهد.

موضوعاتی مانند ساختمان داده‌ها، توابع، مدیریت خطاها و... از جمله اصلی‌ترین موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته است.

کتاب نهم: High-Performance JavaScript

هدف این کتاب این است که شما را با تکنیک‌هایی آشنا کند که در نهایت منجر به نوشتن کدهایی با جاوا اسکریپت می‌شود که از Performance بالایی برخوردار است. بنابراین شما بعد از خواندن این کتاب می‌توانید بهینه‌نویسی را پیش گرفته و کدهایی با فرایند اجرایی بهتری بنویسید.

تکنیک‌های بسیار زیادی در این کتاب بررسی شده که هر کدام آن‌ها مطمئنا از اهمیت بالایی برخوردار است.

کتاب دهم: JavaScript: The Missing Manual

کتاب آخری که در این لیست به آن پرداخته‌ایم یکی دیگر از کتاب‌های جامع آموزش جاوا اسکریپت است که از مقدماتی‌ترین موضوعات جاوا اسکریپت تا پیچیده‌ترین مفاهیم آن را آموزش می‌دهد.

بنابراین کتاب‌‌های دوم، ششم و دهم در این لیست تمرکز اصلی‌شان روی آموزش کامل جاوا اسکریپت بوده و به عنوان منابعی جامع می‌توان به آن‌ها نگاه کرد.

در پایان

در این مطلب شما را با ۱۰ کتاب کاربردی و آموزشی برای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت آشنا کردیم که به شما درک بسیار عمیق‌تری از جاوا اسکریپت می‌دهند.

. اگر به یادگیری جاوا اسکریپت علاقه دارید «گام‌های یادگیری جاوا اسکریپت» را دنبال کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا