۱۰ مورد از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۱۰ مورد از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی

در دنیا تقریبا ۷۰۰ زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که هر کدام بنا بر دلیل و منطقی خاص ایجاد شده‌اند. به زبان بسیار ساده ما با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی و دستورات مربوطه به کامپیوترمان می‌گوییم که چکاری را انجام دهد. البته این پروسه پیچیدگی بسیار زیادی نیز دارد. اما آيا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کدام مورد از این زبان‌های برنامه‌نویسی، بیشتر از بقیه سریع هستند؟ منظور از سرعت در اینجا، میزان زمانی‌ست که یک زبان به واسطه ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند یک برنامه را اجرا کند. البته سرعت همواره ملاک برتر بودن یک زبان بر دیگری نیست اما در کل به نظرم مهم است که بدانیم چه زبان‌هایی جزو زبان‌های سریع قرار می‌گیرند.

مورد دهم: پاسکال یا Pascal

پاسکال تقریبا یک زبان مرده به حساب می‌آید اما هنوز قابلیت استفاده از آن را داریم. پاسکال یک زبان رویه‌ای است که می‌تواند روی سیستم‌ عامل‌های متفاوت از جمله ویندوز، یونیکس/لینوکس و مک‌او‌اس اجرا شود. از آنجایی که پاسکال ویژگی‌های داخلی محدودی داشته و از طرفی به صورت Static نوع‌های داده‌ای را تعریف می‌کند نسبت به زبان‌های سطح بالا از سرعت بیشتری برخوردار است.

 مورد نهم: اف‌شارپ یا F#

F# یک زبان متن باز و چند منظوره است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده و روی ساختار .NET قرار گرفته است. از این زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر موبایل، وب و کلود استفاده می‌شود. از نظر سرعت تا حد زیادی مشابه با سی‌شارپ عمل می‌کند اما کارایی که سی‌شارپ ارائه می‌دهد بسیار بیشتر از این زبان است.

مورد هشتم: سی‌شارپ یا C#

سی‌شارپ یک زبان ایده‌آل و کامل است که برای کارهای متفاوتی استفاده می‌شود. درست مانند مورد قبلی سی‌شارپ نیز براساس .NET تعریف شده است. اما میزان استفاده‌پذیری از سی‌شارپ قابل مقایسه با F# نیست چرا که کارایی بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد. از آنجایی که در سی‌شارپ مدیریت حافظه بصورت خودکار اتفاق می‌افتد میزان زمان مورد نیاز برای اجرا اپلیکیشن‌ها کمی بالاتر می‌رود. بنابراین سی‌شارپ نسبت به زبانی مانند سی و سی‌پلاس‌پلاس از سرعت کمتری برخوردار است.

مورد هفتم: جاوا یا Java

با وجود آنکه جاوا زبان قدیمی‌تری نسبت به سی‌شارپ است اما با وجود قابلیت‌های بسیار پیچیده‌ای که دارد هنوز به اندازه‌ای از سی‌شارپ سریع‌تر است. جاوا یک زبان همه منظوره است و برای توسعه اپلیکیشن‌های مختلف از جمله دسکتاپ، موبایل، وب و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته جاوا بدلیل نیازمندی‌هایی که دارد و براساس Virtual Machine اجرا می‌شود نسبت به مواردی مانند سی/سی‌پلاس‌پلاس کندتر اجرا می‌شود.

مورد ششم: آدا یا Ada

آدا یک زبان برنامه‌نویسی همه جانبه سطح بالا، استاتیک و شئ‌گراست. آدا زبانی‌ست که به صورت محلی و درونی از برنامه‌نویسی همزمان یا concurrent programming پشتیبانی می‌کند. با وجود آنکه آدا زبان بسیار سریعی‌ست اما نمی‌تواند امنیت و خطایابی درستی را برای‌مان فراهم بیاورد. به همین دلیل برنامه‌نویسان این زبان معمولا با خطاها و موارد عجیبی مواجه می‌شوند که در فرایند ایجاد یک اپلیکیشن پیچیده برای‌شان بسیار دردسرساز خواهد بود.

مورد پنجم: جولیا یا Julia

جولیا یک زبان سطح بالا کاربردی‌ست که به ما در توسعه میکروسرویس‌ها و ابزارهای محاسبات داده کمک می‌کند. جولیا از پلتفرم‌های مختلف پشتیبانی کرده و براساس کامپایلر JIT طراحی شده است. یکی از دلایلی که باعث کند بودن جولیا نسبت به موارد دیگر شده است Dynamic-Type بودن آن است.

مورد چهارم: فورترن یا Fortran

فورترن یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است که معمولا برای استفاده‌های عملی به کار برده می‌شود. فورترن را به عنوان یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا شناسایی می‌کنند. اما همانطور که گفته شد فورترن بیشتر برای برنامه‌های محاسباتی استفاده می‌شود، بنابراین نمی‌توان در زمینه‌های زیادی از آن استفاده کرد. یک مشکل فورترن که باعث کم شدن سرعت آن می‌شود، صرف کردن زمان زیاد روی Read/Write کردن داده‌هاست.

مورد سوم: راست یا Rust

Rust یک زبان سطح بالا اما سیستمی است که از پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی بهره می‌گیرد. Rust بدلیل بالا بودن کارایی و کاربردی بودن در اپلیکیشن‌های سیستمی بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که تقریبا کارایی مشابه با C/C++ ارائه می‌دهد اما توسعه‌دهنده را ملزوم به پیچیدگی‌های بسیار زیاد نمی‌کند. Rust نسبت به C/C++ از امنیت بسیار بیشتری برای اجرای برنامه‌ها برخوردار است به همین دلیل به میزان بسیار کمی سرعت خود را فدای این موضوع کرده است. در حقیقت تفاوت سرعت Rust و C++ به حدی اندک است که تصمیم‌گیری برای اینکه بدانیم کدام مورد سریع‌تر است بسیار دشوار است.

مورد دوم: سی‌پلاس‌پلاس یا C++

سی‌پلاس‌پلاس یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوبی‌ست که برای سال‌های طولانی‌ست در زمینه توسعه نرم‌افزارهای مختلف نقش داشته است. از این زبان برای توسعه بسیاری از ابزارهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده شده و تقریبا بخش بسیار بزرگی از کاربران دسکتاپ به این زبان مدیون هستند. سی‌پلاس‌پلاس در حقیقت تلاشی بود برای بهتر کردن و پیش بردن زبان سی. به همین دلیل است که سی‌پلاس‌پلاس نسبت به زبان سی از سرعت کمتری برخوردار است.

مورد اول: سی یا C

مهمترین چیزی که باید در رابطه با زبان برنامه‌نویسی C بدانید این است که سی هیچگونه پیچیدگی خاصی ندارد. دستورات بدون در نظر گرفتن یک پارادایم خاص به صورت خطی نوشته شده و توسعه‌دهنده نیاز به نگرانی در زمینه استفاده از حالت‌های شئ‌گرا و یا توابعی ندارد. البته توسعه نرم‌افزار با استفاده از سی بسیار پیچیده بوده و نیاز است که یک فرد کاملا حرفه‌ای روی آن کار بکند در غیر اینصورت ممکن است با مشکلات بسیار زیادی برخورد بکند.

جمع‌بندی

مطمئنا زبان‌های دیگری را نیز می‌توان در این لیست قرار داد. برای مثال Golang و یا جاوااسکریپت اما بدلیل آنکه این مطلب تست محورانه بوده و امکان تست روی زبان‌های بسیار زیادی وجود نداشته ما این لیست را در نهایت ایجاد کردیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات