11 کتابخانه‌ی مفید برای توسعه‌دهندگان Frontend
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

11 کتابخانه‌ی مفید برای توسعه‌دهندگان Frontend

در این مقاله میخواهم 11 کتابخانه‌ی مفید برای توسعه‌دهندگان Frontend را معرفی کنم. کتابخانه یا همان Library مجموعه ای از کدهای نوشته شده است که برای سهولت در برنامه‌نویسی استفاده می‌شود. برنامه‌نویسان برای استفاده از کدهای درون کتابخانه باید فقط آن‌ها را فراخوانی کنند. این تکنولوژی به شما در انجام دادن کارهای خاص کمک می‌کند. استفاده کردن از کتابخانه باعث افزایش سرعت توسعه خواهد شد. هر یک از کتابخانه‌های زیر می‌تواند باعث بهتر شدن بهره‌وری شما شود.

1. Device.js

این کتابخانه، مرورگر و نوع دستگاهی (موبایل یا تبلت) که کاربر با آن وارد شده را مشخص می‌کند.

2. Snap SVG

Snap SVG یک کتابخانه‌ی جاوااسکریپت بوده که به شما امکان ساخت و متحرک کردن گرافیک‌های برداری را در مرورگرهای مدرن می‌دهد. میتوانید کدهای SVG را به طور ناهمزمان بارگیری کرده و بخش‌های مورد نیاز را برای تبدیل فایل‌های SVG به Spiritها درخواست کنید.

3. GSAP.js

توسعه‌دهندگان از این کتابخانه‌ی جاوااسکریپت برای ساخت انیمیشن‌های باکیفیت استفاده می‌کنند. این کتابخانه تقریباً 20 برابر سریع‌تر از jQuery است. با کمک آن می‌توانید انیمیشن‌ها را متوقف، آهسته و یا سریع‌تر کنید. این تکنولوژی برای کراس‌پلتفرم کردن انیمیشن‌ها دارای چندین توابع آماده است.

4. History

History وظیفه‌ی مدیریت کردن وضعیت صفحه را بر عهده دارد. این پلاگین یک لینک را به تاریخچه‌ای که از قبل بارگیری شده ارسال می‌کند. وضعیت صفحه نیز در این بین به عنوان یک URL استاندارد ذخیره خواهد شد و همه چیز به گونه‌ای کار می‌کند که انگار شما مشغول گشت‌و‌گذار در صفحات مختلف هستید.

5. Owl Carousel

 این پلاگین مختص ساختن اسلایدر است. پلاگین مورد نظر واکنش‌گرا بوده و در نسخه موبایل یا دسکتاپ به خوبی کار می‌کند. Owl Carousel ساختار ماژولار پلاگین را حفظ می‌کند. به همین خاطر می‌توانید پلاگین‌های بلااستفاده در پروژه را جدا کرده و موارد جدیدتری را ایجاد کنید. Css2 از نسخه‌های قدیمی مرورگرها نیز پشتیبانی می‌کند.

6. Barba.js

ما از این کتابخانه برای ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای استفاده می‌کنیم. در این شرایط، کامپوننت‌های سایت تنها یک بار در صفحه بارگذاری خواهند شد. در واقع هیچگونه بارگذاری مجددی در اینگونه سایت‌ها صورت نمی‌گیرد. با رفتن به تب‌های مختلف چیزی بارگیری نمی‌شود. این موضوع دقیقا مانند استفاده کردن از یک اپلیکیشن است.

7. Lettering.js

با کمک این پلاگین می‌توانید روی متن‌ها کنترل کاملی داشته باشید. معمولاً برای انیمیشن‌ها بکار گرفته می‌شود. کلمات با کمک این پلاگین به حروف تقسیم خواهند شد. می‌توانید به طور جداگانه روی هر کدام از این حروف کار کنید.

8. PickMeUp.js

این یک پلاگین datepicker در jQuery است. شاید یک تقویم رویداد ساده باشد اما در عین حال قدرتمند است. می‌توانید ظاهر و عملکرد آن را به دلخواه خود تنظیم کنید.

9. Sticky kit.js

این پلاگین یک روش ساده برای «چسباندن» المان‌های sticky موجود در صفحات است. افزونه دارای یک اسکرول سبک بوده و با مقادیر کش کار می‌کند.

10. Autosize.js

این پلاگین با تنظیم کردن اتوماتیک ارتفاع متن‌ها، فاصله را به طور خودکار مرتب می‌کند. با این کار دیدن اطلاعات نوشته شده برای کاربر آسان‌تر خواهد شد.

11. Input mask

این پلاگین با استفاده از کد جاوااسکریپت، Input mask را برای یک المان ورودی تنظیم می‌کند. برای کار کردن این پلاگین به اتصال کتابخانه‌ی jQuery احتیاج داریم.

در پایان

کتابخانه‌ها مانند محصولات هستند. شما می‌توانید هر چیزی را به محتوای آن‌ها اضافه کنید، اما در آخر توسعه‌دهنده مسئول خواهد بود زیرا راهکارها براساس منطق او نوشته شده است. کتابخانه‌ها روند توسعه را سریع‌تر خواهند کرد، بنابراین هرچه زودتر از آن‌ها استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی