جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۱۳ نکته که باید قبل از ورود به دنیای توسعه‌وب بدانید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۱۳ نکته که باید قبل از ورود به دنیای توسعه‌وب بدانید!

هر فرد تازه‌کاری،‌ سفر خود را در توسعه‌وب با فرانت‌اند،‌بک‌اند و یا بعضی دیگر از ابزارها که برای ساخت یک پروژه وب استفاده می‌شود،‌شروع می‌کند.ساخت اولین پروژه به تنهایی و بعد از آن همه تلاش و مبارزه، احساس هیجان انگیزی برای مبتدیان خواهد داشت.به مرور، انتظارات شما از کارتان زیاد خواهد شد،‌اما وقتی که وارد این صنعت و محیط واقعی می‌شوید، متوجه خواهید شد که انتظاراتی که داشتید حتی به وضعیت واقعی نزدیک هم نیست.

شما چیزهای بسیار زیادی مانند نحوه دیباگ کردن،شیوه‌ی کار کردن روی کد دیگری، نحوه نوشتن کد تمیز،‌ریفکتور کردن،‌چگونگی سرچ کردن و ساخت یک ویژگی را در شغل خود یاد می‌گیرید.یادگیری این موارد به رشد شما به عنوان یک توسعه‌دهنده کمک می‌کند.

در این مقاله، می‌خواهیم درباره مواردی صحبت کنیم که خوب است قبل از شروع کار خود، در حوزه توسعه‌وب بدانید. همچنین این نکات به شما کمک خواهد کرد، که توقعات خود را مدیریت کنید و در مسیر درستی قرار بگیرید.

۱.داشتن مدرک تنها گزینه‌ی شما برای ورود به برنامه‌نویسی نیست

اگر می‌خواهید در حوزه برنامه‌نویسی نرم‌افزار یا توسعه‌وب،‌ شغلی داشته باشید،‌مدرک دانشگاهی تنها راه ورود شما نیست. منابع زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که می‌توانند کد نویسی را از پایه و کاملاً اصولی به شما آموزش دهند. به طور مثال می‌توانید از فیلم‌های موجود در یوتیوب ،‌StackOverflow و یا وبسایت‌های ‌آموزشی،‌ برای یادگیری استفاده کنید.

حتی کودکان هم با کمک این منابع،‌درحال یادگیری و ساخت وبسایت و برنامه‌های خود هستند. بنابراین می‌توانید با بهره‌گیری از این منابع،‌به یک توسعه‌دهنده خودآموز تبدیل شوید.

۲. زیاد گوگل کنید

کار روی پروژه‌های واقعی، مهم‌ترین مهارت برنامه‌نویسی،‌ یعنی گوگل کردن را به شما یاد می‌دهد.

اگر می‌دانید چگونه و چطور گوگل کنید،‌می‌توانید برای پیدا کردن راه‌حل مشکلات خود و حل کردن آن‌ها ،‌بسیار در زمان صرفه‌جویی کنید.

همچنین به‌خاطر داشته‌ باشید که اگر از گوگل کمک می‌گیرید تا راه‌حل پیدا کنید،‌نشان دهنده‌ی این نیست که شما یک برنامه‌نویس بد هستید بلکه شما بسیار هوشمند عمل می‌کنید.

۳. شما نمی‌توانید همه چیز را یاد بگیرید

بسیاری از توسعه‌دهندگان تازه کار،‌جذب تکنولوژی‌ها، فریمورک‌ها و ابزارهایی که به نظرشان جذاب می‌آید می‌شوند. همچنین از افراد مختلف درباره فریمورک‌های مشهور می‌شنوند و به‌همین علت سعی می‌کنند همه چیز را یاد بگیرند، اما این یک تصمیم بسیار اشتباه است!! درک کنید که شما نمی‌توانید همه چیز را یاد بگیرید.

هر شرکتی با زبان‌ها و فریمورک‌های مختلف کار می‌کند ، بنابراین باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه یادبگیرید و کجا کار کنید و سپس روی همان تمرکز کنید.

نظر نویسنده این مقاله محترم است و از جهاتی صحیح، اما من به عنوان مترجم با این حرف مخالف هستم! اصولاً این‌که بگویند همه‌کاره هیچ‌کاره یا اقیانوس یک متری و … حرف چندان درستی نیست. تصور کنید زمینه‌ای که درآن تخصص دارید در سال‌های آینده کنار گذاشته شود و چیز جدیدی جایگزین آن شود، و مهارت شما کاملاً منسوخ شود،‌خب می‌خواهید چه کنید؟ بنابراین سعی کنید مهارت های مختلفی را یادبگیرید و در حوزه‌های مختلف قوی و حرفه‌ای شوید.به افراد موفق در دنیا نگاه کنید،‌ به عنوان مثال استیو جابز، ایلان ماسک یا حتی ادیسون،‌تمام این افراد در زمینه‌های مختلفی مهارت داشتند و دارند، و این یکی از عوامل موفقیت آن‌هاست! چون از آزمون و خطا هراسی ندارند.

در نهایت زندگی همیشه در یک جهت حرکت نمی‌کند و هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد، پس نترسید و تا می‌توانید یادبگیرید.

۴. نوشتن کد ساده و خوانا، مهم‌تر از یک کد پیچیده و زیباست

بسیاری از توسعه‌دهنگان سعی می‌کنند فقط برای نشان دادن اینکه چقدر خوب می‌توانند کد نویسی می‌کنند،‌ کدی پیچیده و زیبا بنویسند. درک کنید که ساده نگه‌داشتن کد مهم است چرا که یک کد ساده و تمیز همیشه قابل درک است و اصلاح آن نیز آسان است. همچنین وقتی سایر توسعه‌دهندگان مجبورند روی کد دیگری کار کنند، همیشه انتظار دارند که روی کدی ساده و قابل درک کار کنند.

۵. توسعه‌دهندگان در انجام تست تنبل هستند

بسیاری از توسعه‌دهندگان تنبل هستند و از تست کردن پروژه خود لذت نمی‌برند.

به‌عنوان مثال اگر مهلتی برای توسعه‌دهنده در یک پروژه تعیین کنند، سعی می‌کند ابتدا ماژول بسازد و تست را در پروژه خود قربانی می‌کند.

۶. یک تخمین زمانی خاص، همیشه کار نمی‌کند

در زمان توسعه،‌ گاهی‌اوقات نیاز به ساخت یک ماژول یا ویژگی دارید و فکر می‌کنید فقط ۴-۳ ساعت زمان می‌برد و به نظر ساده می‌رسد. اما بعضی‌اوقات، وقتی شروع به کار می‌کنید،‌ متوجه می‌شوید که جریان پروژه به شما این امکان را نمی‌دهد،‌ چراکه برای اضافه کردن این ویژگی کوچک،‌ باید در بخش دیگری اصلاحات انجام دهید و یا بخش بزرگی از پروژه را تغییر دهید.

۷. وقتی کدهای قدیمی خود را نگاه می‌کنید، بخندید

وقتی افراد مبتدی به حوزه برنامه‌نویسی وارد می‌شوند،‌ زیاد کد کثیف می‌نویسند.آن‌ها فقط می‌خواهند کدی که نوشته‌اند کار کند و معتقدند اگر این نرم‌افزار کار کرد، نرم‌افزار خوبی است. بنابراین اولویت را کار کردن برنامه قرار می‌دهند. اما با‌گذشت دوسال به عنوان یک توسعه‌دهنده با تجربه، با نگاه کردن به افتضاحی که قبلاً به‌وجود آورده‌اند، فکر می‌کنند که چطور من می‌توانم کدی به این نادرستی بنویسم؟؟ 

اما در نهایت لبخند می‌زنند و می‌فهمند که اکنون تا چه حد به یک توسعه‌دهنده واقعی نزدیک شده‌اند، همچنین به این درک می‌رسند که کار کردن یک نرم‌افزار نشان دهنده خوب بودن آن نیست.

۸. دیباگ کردن یک فرآیند وقت‌گیر است

یک برنامه‌نویس مبتدی، به راحتی برای دیباگ‌ کردن یک پروژه تحت فشار قرار می‌گیرد،‌ چون که کدنویسی بدون اشکال برای یک برنامه‌نویس تازه‌کار غیرممکن است و طبیعتاً زمان زیادی هم برای دیباگ کردن می‌گذارد،‌ دلیل این مسأله هم این است که نمی‌داند کجا را جستجو کند و به دنبال چه چیزی باشد؟ 

اما به تدریج با درک جریان پروژه و آشنا شدن با برخی ار تکنیک‌های اشکال زدایی، در این کار بهتر می‌شود.

۹. با سندروم ایمپاستر( Imposter ) روبه‌رو خواهید شد

همکاران شما در مورد برخی از فناوری‌های جالب صحبت می‌کنند، اما شما آن را نمی‌فهمید. شما با گفته‌های آن‌ها موافقید اما واقعیت این است که شما نمی‌فهمید درمورد چه چیزی صحبت می‌کنند. همچنین متوجه می‌شوید که نوشتن یک ویژگی جدید در کد شما، مشکل است، چراکه نیمی از آن تکنولوژی را نمی‌شناسید.

در انتها شما شروع به شک و تردید نسبت به خود می‌کنید. اما باید بدانید که فقط افراد مبتدی این حس را ندارند و حرفه‌ای‌ها نیز گاهی به این مشکل دچار می‌شوند.

سندروم ایمپاستر در ابتدا احساس ناراحتی برای شما ایجاد می‌کند،‌اما بعداً با کسب تجربه‌ی بیش‌تر،‌ این احساس به یک عادت تبدیل خواهد شد. این مقاله را در رابطه با سندروم Imposter برای توسعه‌دهندگان مطالعه کنید.

 ۱۰. شما نمی‌توانید همه چیز را به خاطر بسپارید

حفظ هر تگ HTML یا سینتکس یک زبان برنامه‌نویسی،‌ ایده خوبی برای یک توسعه‌دهنده نیست. مبتدیان بسیار زیاد این اشتباه را می‌کنند، و همین باعث کند شدن روند پیشرفت آن‌ها می‌شود.

بدانید که لازم نیست همه چیز را به خاطر بسپارید.اگر چیزی را نمی‌دانید،‌از گوگل بپرسید. در نهایت پس از تجربه کار با آن زبان و چندین بار نوشتن همان کد ،‌سینتکس در مغز شما حک می‌شود.

۱۱. باید بتوانید مشکلات را خوب حل کنید

این یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر برنامه‌نویس تازه کار،‌ باید در روند توسعه در نظر بگیرد. روش حل مسأله شما،‌ برای یک شرکت بسیار مهم و ارزشمند است، چراکه شما برای حل مشکلات حقوق می‌گیرید نه نوشتن هزار خط کد!

یک توسعه‌دهنده خوب، نیاز به خلاقیت دارد، شما باید بهترین راه‌حل را برای حل یک مشکل یا ساخت یک ویژگی پیدا کنید. بنابراین از خلاقیت خود استفاده کنید تا مشکلات را به راحتی و صورت مؤثر حل کنید.

۱۲. زیاد مطالعه کنید

شما باید وقت زیادی را صرف مطالعه در مورد فناوری‌های جدید، ابزارها و روش‌های مختلف کنید. هر روز وقت خود را با اتفاقاتی که در این صنعت رخ داده بگذرانید،‌ مثلا چه فناوری یا چه فریمورکی بهتر است؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ و اینکه چه کاربردی دارد.

این کار، به شما در دستیابی به فرصت‌های شغلی دیگر و ارتقا مهارت‌هایتان کمک خواهد کرد.

۱۳. ریسپانسیو کردن می‌تواند کمی نا امید کننده باشد

برای توسعه‌دهندگان آسان نیست که برنامه برای همه‌ی دستگاه‌ها و در هر سایزی خوب و جذاب باشد. ایجاد یک برنامه ریسپانسیو واقعاً یک درد برای توسعه‌دهندگان است.

دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف زیادی هستند و همیشه ترکیبی از یک مرورگر و دستگاه وجود دارد که به خوبی کار نمی‌کند. ولی شما باید با استفاده از مدیا کوئری و یا سایر تکنیک‌ها این مشکل را حل کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

فاطمه شیرزادفر

برنامه نویس

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است