24 کتابخانه کاربردی برای توسعه‌دهندگان پایتون – بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

24 کتابخانه کاربردی برای توسعه‌دهندگان پایتون – بخش دوم

در مطلب قبلی این مجموعه، ۱۲ کتابخانه اول پایتون را بررسی کردیم. حال در بخش دوم قصد داریم تا ۱۲ مورد بعدی را بررسی کنیم.

Peewee

ORM راهکاری بسیار سریع برای توسعه‌دهندگان در جهت ایجاد منطق اصلی اپلیکیشن‌شان برای کار با دیتابیس است. در دنیای پایتون چند ORM معروف وجود دارد که یکی از آن‌ها Peewee است. در حقیقت می‌توان Peewee را یکی از کوچک‌ترین و سریع‌ترین ORM موجود برای پایتون دانست. روند یادگیری کار با این کتابخانه بسیار ساده است از این رو نیازی به نگرانی در ارتباط با یادگیری آن نخواهید داشت. 

Pillow

Pillow یک کتابخانه پایتونی برای پردازش و اعمال تغییرات روی تصاویر است. هدف از ایجاد Pillow آن بود که بتوانیم محدودیت‌های موجود در کتابخانه PIL که یک کتابخانه دیگر برای پردازش تصویر است را پشت سر بگذاریم. Pillow استفاده‌پذیری ساده‌تری داشته و قابلیت گسترش‌پذیری بالایی نیز دارد. 

Poetry

در تئوری زمانی که قصد ایجاد یک پروژه پایتونی را دارید تنها نیاز به ساختن یکسری فایل .py داشته و تمام! اما در عمل و زمانی که واقعا قصد ایجاد پروژه بزرگی را داشته باشید شما به یک فایل README، ساختار مرتب فایل‌ها، تعیین موارد الزامی و… نیاز دارید. انجام تمام این موارد ممکن است کمی سخت باشد. به همین دلیل است که شاید نیاز باشد این موارد را به صورت خودکار انجام دهیم. Poetry ابزاری است که به ما در انجام این کار کمک می‌کند. تنها کافی‌ست تا بعد از نصب Poetry دستور poetry new را وارد کنید، بعد از آن موارد ساخته شده را مشاهده نمایید. می‌توان گفت که تقریبا هر چیزی که شما به آن نیاز دارید در این کتابخانه وجود دارد.

PyFilesystem

ایده اصلی PyFilesystem بسیار ساده است: PyFilesystem تمام فایل سیستم را به صورتی انتزاعی در اختیار توسعه‌دهندگان پایتون قرار می‌دهد. این کتابخانه می‌تواند از دایرکتورهای FTP نیز پشتیبانی کند. در حقیقت با استفاده از کتابخانه شما قابلیت مدیریت فایل‌ها و ویرایش‌ آن‌ها را خواهید داشت.

Pygame

Pygame همانطور که از نامش پیداست به شما قابلیت ایجاد بازی‌های مبتنی بر پایتون را می‌دهد. البته نمی‌توان به سادگی از این کتابخانه گذشت چرا که کاربردهای بسیار زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان برای ایجاد بازی‌های 2d قرار می‌دهد.

Pyglet

Pyglet به شما قابلیت دسترسی به مواردی را می‌دهد که پیاده‌سازی آن‌ها از ابتدا کار چندان منطقی نخواهد بود. برای مثال قابلیت مدیریت ماوس و کیبورد، توابع window، کار با فایل‌های تصویری و… . البته به خاطر داشته باشید که Pyglet یک کتابخانه رابط کاربری نیست، به این معنا که برای شما المان‌های گرافیکی مانند دکمه، منو و… را ایجاد نمی‌کند. 

تمام موارد گفته شده از طریق ویژگی‌های محلی خود پلتفرم و از طریق یکسری API انجام می‌شود. 

PyInstaller

توزیع کردن کدهای پایتون در بسته‌های نصبی کار بسیار سختی است. PyInstaller کتابخانه‌ای است که در این زمینه می‌تواند به شما کمک بکند. تنها کاری که باید بکنید نصب آن و ایجاد یک فایل نصبی از یکسری فایل پایتونی است. برای انجام چنین کاری تنها کافی‌ست تا دستور pyinstaller yourprogram.py را وارد کنید.

PySimpleGUI

پایتون کتابخانه‌های گرافیکی بسیاری برای ایجاد رابط‌های کاربری دسکتاپ دارد. یکی از آن‌ها Tkinter است اما ایجاد یک رابط کاربری با آن چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. PySimpleGUI ابزاری است که از همان قابلیت‌های Tkinter استفاده می‌کند اما کار با آن بسیار ساده‌تر خواهد بود. البته این کتابخانه تنها برای اپلیکیشن‌هایی مناسب است که نیازهای ساده‌ای دارند.

Python-docx

با استفاده از Python-docx می‌توانید فایل‌های مایکروسافت ورد را ویرایش کنید. البته این ویرایش صرفا مربوط به متن نمی‌شود. شما می‌توانید تقریبا هر المانی که در یک سند ورد وجود دارد را تغییر دهید. جدای از تغییر فایل‌ها شما می‌توانید اسناد جدید را نیز ایجاد کنید.

Scrapy

Scrapy کار وب اسکرپینگ را بسیار ساده می‌کند. با استفاده از این کتابخانه می‌توانید اطلاعات مختلفی را از صفحات وب در قالب‌های JSON، XML و یا CSV دریافت کنید. البته جدای از این موارد Scrapy می‌تواند برخی کارهای مربوط به یک وبسایت را انجام دهد. برای مثال ورود به یک وبسایت، مدیریت کوکی‌ها، دریافت تصاویر و… . آخرین نسخه از این کتابخانه حاوی ویژگی‌هایی‌ست که کار با سرویس‌های ابری مانند Amazon S3 و Google Cloud Storage را بهبود می‌بخشد.

Sh

Sh به شما قابلیت استفاده از دستورات سیستم‌ عامل‌های مبتنی بر یونیکس و سازگار با POSIX در برنامه‌های پایتونی می‌دهد. در حقیقت دیگر نیازی به پیاده‌سازی دستورات را به صورت سفارشی در خود برنامه ندارید چرا که می‌توانید از این مورد استفاده کنید.

Splinter

Splinter کتابخانه‌ای است که به شما در انجام فرایندهای خودکارسازی مرورگر کمک می‌کند. برای مثال شما می‌توانید یک آدرس جدید را از طریق برنامه پایتونی باز کرده و آیتم‌های داخل آن را بررسی کنید. 

در پایان

در این مجموعه دو مطلبی از وبسایت راکت شما را با ۲۴ کتابخانه پایتونی آشنا کردیم که مطمئنا کار با آن‌ها می‌تواند کارایی شما را به عنوان توسعه‌دهنده پایتون بالا ببرند. هر کدام از این موارد را می‌توانید بعد از یادگیری به عنوان یک تکنولوژی مستقل در رزومه خود وارد کنید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات