جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
معرفی ۴ فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

معرفی ۴ فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

مطمئنا نسبت به اهمیت اپلیکیشن‌های موبایل در دنیای امروزی مطلع هستید و می‌دانید برای کسب و کارها داشتن یک اپلیکیشن موبایلی چقدر حیاتی است. خب با دانستن این موضوع مطمئنا به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌شود در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی شرکت داشت.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تنها روش مناسب برای توسعه اپلیکیشن های موبایلی استفاده از روش‌های کاملا نیتیو بوده و روش‌ دیگری برای انجام چنین کاری وجود ندارد. برای این دسته از افراد توسعه اپلیکیشن موبایل آندرویدی یعنی نوشتن کدهای جاوا و توسعه اپلیکیشن موبایل iOS یعنی نوشتن کدهای سوئیفت. اما این موضوع دیگر چندان درست نبوده و روش‌های بسیار بیشتری برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی ایجاد شده است.

فریمورک‌های بسیار زیادی برای توسعه اپلیکیشن موبایل ایجاد شده است که هر کدام روی ویژگی‌های خاصی تمرکز داشته و سعی کرده‌اند تا بهترین توانایی‌های خود را ارائه دهند.

از این توانایی‌ها می‌توان بر توسعه اپلیکیشن‌ها با کارایی بهینه، سرعت بالا، استفاده پذیری، پشتیبانی بالا، هزینه پایین و سازگار بالا اشاره کرد که تمام این فریمورک‌ها سعی می‌کنند تا در این زمینه‌ها بهترین موارد باشند.

در ادامه این مقاله اختصاصی قصد داریم شما را با چهار مورد از این فریمورک‌ها آشنا کنیم.

فریمورک اول: فلاتر

Flutter App Development - Why You Should Choose Flutter

فلاتر یک فریمورک توسعه رابط کاربری است که توسط گوگل توسعه یافته و توانایی توسعه اپلیکیشن‌های موبایل برای هر دو سیستم عامل محبوب آندروید و iOS را دارد. فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت بهره می‌گیرد که آن هم توسط گوگل توسعه یافته و فرایند یادگیری بسیار ساده‌ای دارد. از فلاتر در توسعه اپلیکیشن‌های علی بابا، Google ads و Birth Finance استفاده شده و در حال حاضر اپلیکیشن‌های بسیار بیشتری در حال توسعه با این فریمورک هستند.

در فلاتر تمام المان‌های اصلی و مهمی که برای توسعه رابط کاربری  نیاز دارید وجود داشته و می‌توانید از تمام ویژگی‌های آن‌ها استفاده کنید. مهمترین موضوعی که باید بدانید این است که المان‌های رابط کاربری فلاتر در سطح بالایی با وضعیت محلی سازگاری داشته و ابدا طراحی غریبی را ایجاد نخواهد کرد.

از طرفی دیگر فلاتر بیشترین کارایی و سطح استفاده پذیری را به نسبت دیگر فریمورک‌ها در اختیار توسعه دهندگان قرار داده و به همین دلیل است شرکت‌های بسیار زیادی استفاده از فلاتر را به نسبت دیگر موارد ترجیح می‌دهند.

شما برای یادگیری فلاتر و زبان برنامه نویسی دارت می‌توانید از دو دوره‌ آموزشی زیر در مجموعه راکت استفاده کنید.

فریمورک دوم: Ionic

Cross-Platform Mobile App Development: Ionic Framework

Ionic یک فریمورک متن باز و کلاس پلتفرم بوده که در توسعه اپلیکیشن‌های تعاملی و PWAها استفاده می‌شود. Ionic جدای از ویژگی‌هایی که به صورت عمومی عرضه می‌کند شامل یکسری سرویس ویژه نیز می‌شود که برای استفاده از آن‌ها نیاز است که عملیات خریداری را انجام دهید.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب Ionic توسعه سریع اپلیکیشن در آن است. از آنجایی که این فریمورک از توانایی‌های کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی مخصوصا Angularjs استفاده می‌کند، بسیار کاربردی تر شده و استفاده از آن نیز لذت بخش‌تر خواهد بود.

افرادی که با جاوا اسکریپت آشنایی دارند مطمئنا یادگیری این فریمورک برای‌شان لذت بخش خواهد بود. در این فریمورک همچنین می‌توانید پلاگین‌های بسیار زیادی را مشاهده بکنید که رایگان بوده و قابلیت شخصی سازی را دارا هستند. یکی از نقاط ضعف این فریمورک این است که برای پیاده‌سازی انیمیشن‌های رابط کاربری چندان بهینه و مناسب نیست.

فریمورک سوم: React Native

React Native - Build mobile apps with javascript - HelpDev.eu

ری‌اکت نام آشناترین فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی است که توسط شرکت فیسبوک و توسعه دهندگان وابسته به آن توسعه پیدا کرده است. هدف این فریمورک این است که با کمک گرفتن از فریمورک جاوا اسکریپتی ReactJS بتواند توسعه دهندگان را قادر به توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی بسازد. این کاری بوده که به خوبی انجام شده و افراد بسیار زیادی نیز وجود دارند که از این توانایی‌ها استفاده می‌کنند.

کد بیس این فریمورک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بوده و نیاز است پیش از استفاده از آن با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید چرا که در غیر اینصورت نمی‌توانید از کدهای آن سر در بیاورید.

React Native در سال‌های گذشته بسیار استفاده شده و شرکت‌های مختلفی نیز از آن استفاده کرده‌اند. یکی از مشکلاتی که این فریمورک نتوانسته به خوبی آن را حل بکند داشتن یک محیط یکپارچه مناسب برای توسعه و همچنین فرایند دیباگینگ یا رفع عیب کردن دشوار است.

اگر قصد یادگیری این فریمورک را دارید به شما پیشنهاد می‌کنم از دوره آموزشی زیر استفاده کنید.

دوره آموزش فریمورک React Native

فریمورک چهارم: Xamarin

Top Mobile Apps Built Using Xamarin | Instabug Blog

Xamarin یک فریمورک مبتنی بر .NET است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته و برای افرادی که با ساختار زبان های مایکروسافتی و مخصوصا سی شارپ آشنایی دارند بهترین گزینه برای توسعه اپلیکیشن‌های محلی سیستم عامل های موبایلی است. با استفاده از زامارین شما قابلیت آن را خواهید داشت که با استفاده از یک زبان برنامه نویسی و یک محیط توسعه یکپارچه مانند ویژوال استدیو اپلیکیشن‌های موبایلی را توسعه دهید.

ویژوال استدیو قابلیت‌های توسعه بالایی را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده و به همین دلیل است که بسیاری از افراد باور دارند با استفاده از زامارین بیشترین میزان مدیریت پروژه را در اختیار داشته و قابلیت‌های لازم برای توسعه اپلیکیشن را دارا هستند.

استفاده کردن از زامارین مطمئنا بهترین انتخاب برای توسعه دهندگان زبان های برنامه نویسی مبتنی بر .NET است.

انتخاب بهترین فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی

انتخاب یک فریمورک مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی کاری چندان دشوار نبوده و شما تنها با نگاه انداختن به ویژگی‌هایی که هر کدام از این فریمورک‌ها ارائه می‌دهند می‌توانید تصمیم نهایی خود را بگیرید. بهتر است در قدم اول به نیازهای خودتان توجه داشته باشید برای مثال آیا اپلیکیشنی که قصد ایجاد آن را دارید توسط فریمورک‌ها توسعه پیدا کرده و ایجاد می‌شود؟ یا آيا بهتر نیست سراغ روش‌های محلی برویم؟

در مرحله بعدی باید تکنولوژی‌هایی که با آن‌ها آشنایی دارید را بررسی کنید. برای مثال اگر شما یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت باشید بهتر است سراغ فریمورک‌هایی بروید که با این تکنولوژی سازگار بوده و در چنین شرایطی فریمورکی مانند زامارین چندان انتخاب مناسبی نخواهد بود. این موضوع برای فلاتر نیز صادق است.

در نهایت بهتر است با توجه به موضوعات مختلف بهترین فریمورک را برای توسعه اپلیکیشن‌های خود انتخاب نموده و سراغ موارد اشتباه نروید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است