۴ نشانه یک توسعه دهنده بی تجربه
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۴ نشانه یک توسعه دهنده بی تجربه

نگران نباشید، زیرا هر برنامه نویس عالی یکبار تجربه آن را داشته است. تجربه، سختگیر ترین معلم است. ابتدا از شما آزمون می‌گیرد و بعد از آن درس می‌دهید. این نقل قول از اسکار وایلد سامز است که زندگی یک برنامه نویس کم تجربه را به خوبی بیان می‌کند. شما با انجام کار یاد می‌گیرید. دستان خود را کثیف کنید و در مراحل انجام کار، اشتباهاتی مرتکب می‌شوید البته این زمانی خوب است که از اشتباهات خود درس بگیرید و اینگونه است که تجربه کسب می‌کنید. به عنوان یک توسعه دهنده بی تجربه ، این نوع تست‌ها را روزانه دریافت خواهید کرد. اما چگونه یک توسعه دهنده بی تجربه را می‌شناسید؟ در اینجا چهار نشانه وجود دارد که برخی از ویژگی‌های یک توسعه دهنده بی تجربه را به شما نشان می‌دهد.

خرد گران است و فقط با تجربه خریداری می‌شود - راجر آشام

کد بدون ساختار

نوشتن کد بدون ساختار همان چیزی است که شما از یک توسعه دهنده بی تجربه انتظار دارید. اگر کمی ساختار داشته باشد، در حال حاضر یک پیروزی بزرگ است. دلیل اینکه توسعه دهندگان بی تجربه كد بدون ساختار می‌نویسند این است که تمركز آن‌ها بیشتر بر روی كاربرد آن است. توسعه دهندگان با‌تجربه‌ می‌دانند که توسعه چیزهای بیشتری لازم دارد.

نوشتن کد و به کارگیری آن بخش کوچکی از وظیفه شما به عنوان یک توسعه دهنده است. اگرچه، توسعه دهندگان بی تجربه فکر می‌کنند این بزرگترین قسمت کار آن‌ها است. با با‌تجربه‌تر شدن، متوجه خواهید شد که بیشتر کار شما به جای ساختن پروژه‌های جدید از ابتدا، حفظ پروژه‌ها است.

به محض اینکه متوجه این موضوع شوید به روشی کاملاً متفاوت کدنویسی خواهید کرد.

عدم درک این امر منجر به مواردی مانند توابعی با اندازه مقاله می‌شود. این موارد با جنبه‌های منفی زیادی همراه است به عنوان مثال قابلیت تست. چگونه می‌توان تابعی را آزمایش کرد که پنج کار مختلف را انجام می‌دهد و اندازه یک مقاله را داشته باشد؟

وقتی هدف این است که فقط به نتیجه برسیم، مسئله این است که اکثر اوقات درباره کد به خوبی فکر نشده است و از نداشتن کیفیت کد رنج می‌برد. این نوع کد اغلب مانند کد اولیه به نظر می‌رسد که به اصول کدگذاری مانند اصل مسئولیت مفرد پایبند نیست. هنگامی که کدی مانند این وارد مرحله تعمیر و نگهداری می‌شود کمبود کیفیت کد را احساس می‌کنید.

اشکال زدایی شاتگان

بنگ!

خوب، این کار نکرد

بنگ!

باشه، این هم جواب نداد.

وقتی توسعه دهندگان بی تجربه به مشکلی برمی‌خورند، اغلب اشکال زدایی شاتگان را شروع می‌کنند آن‌ها به طور تصادفی برخی از موارد را در کد تغییر می‌دهند به این امید که مشکل آن‌ها را برطرف کند بدون اینکه بدانند مشکل واقعی چیست.

بدیهی است که این بیشتر اوقات کار نمی‌کند. احتمالاً با ایجاد این تغییرات تصادفی فقط اشکالات بیشتری به وجود خواهید آورد. آنچه شما باید انجام دهید، به جای اشکال زدایی با تفنگ، جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد مشکل است.

در مورد اشکال زدایی کد شما روش‌های بهتری وجود دارد. اولین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که بدانید چگونه می‌توانید مشکل را تولید کنید. قبل از شروع اعمال هرگونه تغییر در کد، حتماً می‌دانید که چگونه این کار را انجام دهید.

باز کردن فایل‌های لاگ سیستم می‌تواند شروع خوبی برای سفر خطایابی شما باشد. ببینید آیا می‌توانید برخی از اطلاعات مفید را پیدا کنید که شما را به مسیر درستی هدایت کند. قبل از شروع تغییر کد، جمع آوری اطلاعات مهم است، بنابراین می‌توانید درک کنید که در واقع چه چیزی باعث ایجاد اشکال شده است.

وقتی علت بروز خطا را پیدا کردید و آن را برطرف کردید، هنوز کارتان تمام نشده است. اگر واقعاً می‌خواهید کارها را به خوبی انجام دهید باید حداقل یک تست برای رفع مشکل خود بنویسید.

تمرکز بیش از حد روی فناوری

توسعه دهندگان بی تجربه هنوز در حال یادگیری کار خود هستند. بنابراین تمرکز آن‌ها عمدتا معطوف به تسلط بر فناوری است. این منطقی است زیرا اگر می‌خواهید به یک توسعه دهنده عالی تبدیل شوید باید بر فناوری خود تسلط داشته باشید. اما موارد فراتر از فناوری وجود دارد که باید روی آن‌ها تمرکز کنید.

در هنگام یادگیری تمام بخش‌های فناوری، نباید از تجارت غافل شوید. به همین دلیل است که شما در وهله اول هستید، این دلیل شما در این شغل است.

آیا کاری که شما روی آن کار می‌کنید ارزش آفرینی برای کسب و کار است یا اینکه وقت زیادی را صرف کاری می‌کنید که به تجارت ربطی ندارد؟ این سوال مهمی است که باید همیشه از خود بپرسید.

توسعه دهنده بودن به موارد دیگری غیر از علاقه به جنبه‌های فنی کار مربوط می‌شود. به خاطر داشته باشید که عوامل تجاری و اقتصادی عواملی هستند که وجود شغل شما را توجیه می‌کنند.

کمی متفاوت

هنگام کار در یک تیم می‌توانید توسعه دهنده بی تجربه را با انجام کارهایی کمی متفاوت از بقیه اعضای تیم، آزمایش کنید. توسعه دهندگان بی تجربه تمایل دارند کارهای خود را به روش مشابه دیگران انجام دهند.

گاهی این اتفاق ناخواسته رخ می‌دهد. افراد کم تجربه نمی‌توانند الگوهای خاصی را در راه‌حل‌ها تشخیص دهند. اگر این برای شما آشنا به نظر می‌رسد، کاری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و ممکن است در آینده به شما کمک کند.

برای انجام کارها به همان روش مانند سایر اعضای تیم، می‌توانید نگاهی به همه درخواست‌ها کنید. لازم نیست همه آن‌ها را مرور کنید، اما فقط مطمئن شوید که چگونه سایر برنامه نویسان مشکلات خاص را حل می‌کنند. آیا راه‌حل آن‌ها شبیه روشی است که شما برای حل این مشکل حل می‌کنید؟ در غیر این صورت، بپرسید که چرا آن‌ها به دنبال راهحل خود هستند و آیا راه‌حل شما را در نظر گرفتند؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.25 از 4 رای

/@mohamadresaaa
محمدرضا مصلی
توسعه دهنده وب

حدود ۶ سالی هست که دارم برنامه نویسی میکنم و به دلیل علاقه زیادی که به زبان جاوا اسکریپت داشتم، به سمت تکنولوژی nodejs و فریم ورک های آن رفتم و همچنان در این حوزه فعالیت میکنم و دوست دارم تجربه خودم را با دیگران به اشتراک بگذارم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید