5 رویکردی که باید در کنار نودجی‌اس از آن‌ها استفاده کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

5 رویکردی که باید در کنار نودجی‌اس از آن‌ها استفاده کنید

تقریبا ۹۸ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر جهان از نودجی‌اس در بخش‌هایی از کارشان استفاده می‌کنند. چنین موضوعی مطمئنا روی اکوسیستم نودجی‌اس تاثیر خواهد گذاشت و رشد آن را سریع‌تر می‌کند. همچنین این موضوع روی بهتر شدن ویژگی‌های نودجی‌اس اثر می‌گذارد، چرا که در حال حاضر نودجی‌اس از هر زمان دیگری سریع‌تر می‌تواند کارهایی که انجام می‌داد را انجام دهد. مواردی مانند پردازش درخواست‌ها به صورت ناهمزمان، مدیریت حجم زیادی I/O و... . امکان آنکه بنیاد نودجی‌اس و بنیاد جاوااسکریپت نیز با همدیگر تلفیق شوند، باعث می‌شود که آینده بسیار درخشانی را برای این تکنولوژی شاهد باشیم. 

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ بسیاری از نودجی‌اس استفاده می‌کنند که در این بین می‌شود به پی‌پال، اوبر، نتفلیکس، ای‌بی، مدیوم، لینکدین و والمارت اشاره کرد. با در نظر گرفتن چنین عناوینی مطمئنا در سال ۲۰۱۹ ما می‌توانیم شاهد موارد بسیار بزرگ دیگری نیز باشیم.

با این حال در این مطلب ما قصد داریم ۵ رویکرد را به شما نشان دهیم که تلفیق آن‌ها با نودجی‌اس می‌تواند در سال ۲۰۱۹ به موضوعات مهمی تبدیل شود.

۱. Serverless

به صورت کوتاه در تکنیک Serverless شما نگرانی بابت نگه داری و کار با سروری که اپلیکیشن شما قرار است روی آن قرار بگیرد ندارید. هدف تیم در این روند تنها روی خود نرم افزار است و تمام موارد دیگر توسط فراهم کنندگان دیگر و یا تیم‌های کاری دیگر در یک شرکت بزرگ‌تر انجام می‌شود. در شرکت‌هایی که موضوع سرعت و تبدیل کردن ایده‌ها به کارهای واقعی در سریع‌ترین زمان ممکن ارجعیت دارد، Serverless می‌تواند یک رویکرد بسیار عالی باشد. شما با در نظر گرفتن چنین شرایطی می‌توانید میزان برنده شدن‌تان را افزایش دهید.

اگر از Serverless به عنوان یک رویکرد استفاده نمایید، می‌توانید فواید زیر را کسب نمایید:

۱. نیازی به طرح ریزی برای زیرساخت‌های مورد نیاز وجود ندارد – همه چیز ایجاد شده است.

۲. تغییر و ارتقا ساده‌تر – شما می‌توانید در این حالت از سرویس‌های کوچک با قابلیت استفاده مجدد و ... استفاده کنید. همچنین قابلیت ارتقا زیرساخت‌ها بسیار ساده‌تر از هر زمانی خواهد بود.

۳. شما در حالت Serverless تنها به ازای استفاده از منابع هزینه پرداخت می‌کنید. این موضوع در زمانی که شما خودتان زیرساخت خودتان را داشته باشید، بسیار قابل درک تر خواهد بود. چرا که شما گاهی اوقات منابع پردازشی بسیار زیادی دارید اما بدون استفاده مانده‌اند.

۴. استفاده از Serverless مقیاس‌پذیری سیستم شما را بالاتر می‌برد، همچنین سادگی بیشتری در نگه‌داری و تست کردن می‌دهد. امنیت زیرساخت شما نیز در دست فراهم کننده اصلی است پس نگرانی در این رابطه‌ها ندارید.

۵. با استفاده از Serverless تمام منابع را از DevOps به سوی توسعه خواهید برد.

۲. میکروسرویس‌

میکروسرویس را می‌توان به عنوان یک جایگزین برای Serverless شناسایی کرد، چرا که تقریبا همان فواید Serverless را می‌تواند به اپلیکیشن شما بیاورد. اگر اپلیکیشن بزرگی که با نودجی‌اس ساخته شده است از معماری میکروسرویس بهره بگیرد، می‌تواند کارایی بالایی ارائه دهد. 

در کنار کلیات و فوایدی که میکروسرویس به ما می‌دهد می‌توان گفت که میکروسرویس در انجام کارهای زیر به ما کمک می‌کند:

۱. توسعه مستقل – تیم‌های چندگانه به خوبی در این رویکرد می‌توانند به صورت همزمان روی وجوه مختلف یک اپلیکیشن کار بکنند.

۲. مقیاس‌پذیری مستقل – در این شرایط تنها بخش‌هایی از منابع شما که نیاز به ارتقا دارند، ارتقا پیدا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که هزینه بسیار زیادی برای شما صرفه جویی شود.

۳. دیپلوی کردن مستقل – بجای بروزرسانی و استقرار یک برنامه به صورت یکجا، شما می‌توانید بخش‌های مختلف را به صورت جداگانه دیپلوی کنید. 

۴. استفاده‌پذیری مجدد – شما می‌توانید از یک پارت ساخته شده چندین بار در جاهای مختلفی استفاده بکنید.

۵. انعطاف‌پذیری و استقلال بخش‌ها – زمانی که یک بخش در این سیستم دچار مشکلی می‌شود، بقیه قسمت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند. در واقع دیگر تمام سیستم شما دچار مشکل نشده، بلکه تنها در بخشی از آن مشکل وجود دارد.

۶. انتخاب آزادانه تکنولوژی‌ها – در سرویس‌های مبتنی بر میکروسرویس شما می‌توانید در بخش‌های مختلف از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده بکنید. 

۳. GraphQL

استفاده کردن از GraphQL به شما این قابلیت را می‌دهد تا بتوانید از چندین منبع داده‌ای مختلف به صورتی بهینه‌تر نسبت به حالت‌های قبل استفاده بکنید. GraphQL توسط فیسبوک ایجاد شده و پشتیبانی از آن نیز توسط همان شرکت صورت می‌گیرد. 

استفاده کردن از GraphQL باعث می‌شود که میزان overfetch دیتاهای شما به حداقل میزان خود برسد، در حقیقت در چنین ساختاری کاربران شما تنها داده‌هایی را دریافت می‌کنند که به آن نیاز دارند، این موضوع می‌تواند در کم کردن میزان ترافیک وب نیز تاثیرگذار باشد. 

۴. پردازش ابری

استفاده از پردازش ابری در واقع می‌تواند کارایی شما را به مرحله‌ای جدید ببرد. همانطور که در قسمت Serverless بحث کردیم، استفاده از فضاهای ابری موجود به شما قابلیت‌های بسیار زیادی را برای مدیریت وب اپلیکیشن‌تان می‌دهند. در حال حاضر مدل‌های مختلفی از این سرویس ارائه شده که در این بین می‌شود به PaaS یا Platform as a Service، SaaS یا Software as a Service، IaaS یا Infrastructure as a Service و CaaS یا Content as a Service اشاره کرد.

تمام مزیت‌هایی که Serverless به شما می‌دهد نشئت گرفته از مزیت‌هایی است که دقیقا همین پردازش ابری به شما می‌دهد. بنابراین قسمت مزایای هر کدام از این‌ها به یک شکل است.

۵. RTA

نودجی‌اس می‌تواند به خوبی نیاز شما را ایجاد اپلیکیشن‌های RTA پاسخ دهد، چرا که نودجی‌اس می‌تواند حجم زیادی از دیتاها را به خوبی مدیریت کند و از طریق فرایند non-blocking I/O به تمام پردازش‌ها جوابگو باشد. از این روست که نودجی‌اس را در بسیاری از پلتفرم‌ها که نیازمند سرویس بلادرنگی هستند می‌شود استفاده کرد.

در نظر داشته باشید که بیشتر ما نیز در کارهای روزانه خود با چنین اپلیکیشن‌هایی سر و کار داریم. تلگرام و Google Docs، نمونه‌هایی از این اپلیکیشن‌ها هستند. تقریبا در تمام این اپلیکیشن‌ها از نودجی‌اس در قسمتی از بک‌-اند استفاده شده است.

در پایان

فارغ از آنکه کدامیک از این سرویس‌ها می‌تواند به خوبی پاسخگوی شما باشد، اما ما آینده بسیار خوبی را برای نودجی‌اس پیش‌بینی می‌کنیم. مخصوصا سال ۲۰۱۹ می‌تواند سالی بسیار خوب برای شروع کار با نودجی‌اس باشد. مطمئنا فارغ از آنکه سرویس شما چه باشد، نودجی‌اس می‌تواند در بخشی از کارتان مورد استفاده قرار بگیرد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات