5 اشتباه مرسوم در طراحی وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

5 اشتباه مرسوم در طراحی وب

طراحی یک رابط تعاملی و یا یک وبسایت کار آسانی نیست. شما در قدم اول باید به خوبی مخاطبین خود را بشناسید و براساس شناختی که از آن‌ها پیدا می‌کنید، چیزی که می‌خواهید را شکل دهید. تکنولوژی‌های جدید انجام چنین کاری را برای ما ساده‌تر کرده است، اما همین پیشرفت تکنولوژی، نیازها و توقعات کاربران را بالاتر برده و کاری کرده که تاثیرگذاری روی مخاطبین به کاری سخت تبدیل شود.

حال دیگر تصاویر زیبا، جلوه‌های Hover و حتی انیمیشن و Gif نیز نمی‌تواند تاثیری مانند سابق روی کاربران بگذارد. حال هر کاربری خودش از طریق یک موبایل می‌تواند یکی از آن‌ها را در چند ثانیه ایجاد کند. خب با در نظر گرفتن این مشکلات، چگونه می‌شود کاری کرد که یک تجربه کاربری عالی را برای کاربران‌تان ایجاد کنید؟ چگونه آن‌ها را راضی نگه می‌دارید و کاری می‌کنید که استفاده از وبسایت شما را ادامه دهند؟

اگر شما در خلال انجام این کارها اشتباهی بکنید، همه چیز بسیار سخت‌تر نیز خواهد شد. اما برای آنکه اشتباهی صورت نگیرد، ما در این مطلب قصد داریم شما را با ۵ اشتباه مرسوم در دنیای طراحی آشنا کنیم که ممکن است هر طراحی آن را تجربه کند. بیایید نگاهی به این لیست بیاندازیم:

۱. نوآوری زیاد

طراحی به خودی خود امری خلاقانه است. طراحان هنرمندانی هستند که کارهای مختص به خودشان را انجام می‌دهند و سعی دارند تا خودشان را نیز از طریق آن‌ کارها معرفی کنند. آن‌ها همیشه مشغول نوآوری بوده و تلاش دارند تا طراحی شما را به صورتی انجام دهند که در دریای بزرگ طرح‌های مختلف، بدرخشد.

اما این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که در زمان خلق یک تجربه تعاملی، نوآوری نمی‌تواند همیشه گزینه خوبی باشد. گاهی اوقات نوآوری می‌تواند سلاحی برای نابود کردن خودتان نیز باشد. کاربران دسته‌ای خاص از وبسایت‌ها نیاز ندارند در زمان وارد شدن به وبسایت نیم ساعت زمان برای یادگیری قابلیت‌های آن یاد بگیرند، در واقع برخی از کاربران به شدت از نوآوری متنفر نیز هستند. آن‌ها نیاز دارند تا وبسایت را سریع‌ بررسی کنند و کارشان را انجام دهند بنابراین نیازی به نوآوری نمی‌بینند. در چنین مواقعی به عنوان یک طراح خُبره باید طراحی را ارائه کنید که از الگوهای ذهنی کاربر پیروی می‌کند. در حقیقت شما باید در یک سطح عامیانه طراحی را انجام دهید تا همگان بتوانند آن را درک کرده و از آن استفاده کنند.

برای مثال تصور کنید که یک ایده بسیار جالب از یک وبسایت را در ذهن دارید، ایده‌ای که شامل المان‌های خلاقانه مختلفی می‌شود و روش‌های Gamification زیادی در آن قرار دارد. اما در نظر داشته باشید که این ایده تنها برای شما شناخته شده و زیباست. بسیاری از کاربران امروزی ممکن است در مواجه با چنین طرحی تنها از کنار آن بگذرند و هیچ تعاملی با آن نداشته باشند. نه به دلیل زیبا نبودن یا مسائلی از این دست، به آن دلیل که کاربران نمی‌توانند آن را متوجه شوند.

۲. ناوبری پیچیده

این مورد مشکلی است که من به صورت عام آن را می‌بینیم. وبسایت با تجربه کاربری بسیار خوبی شروع می‌شود اما وقتی که می‌خواهید وبسایت را مشاهده بکنید، با یک ناوبری یا جریان پیچیده طرف خواهید بود. برخی از قسمت‌ها برای کاربران آنچنان غریب است که کاربر دقیقا نمی‌داند در عکس العمل باید چکاری را به چه صورتی انجام دهد.

اما باز هم بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین مشکلی که کاربر با آن برخورد می‌کند این‌ها نیست، بلکه نام‌های عجیبی است که برای برگه‌ها انتخاب می‌شود. برخی از وبسایت‌ها بجای استفاده از نام‌های ساده‌ای مانند «خانه، درباره، تماس، وبلاگ» از نام‌های عجیبی مانند «دانشگاه ما، تئوری یک هنرمند، ستاره‌های‌ت را دنبال کن، همیشه بیشتر یاد بگیر» استفاده می‌کنند. 

البته کاربران از نام‌های جدید و خلاقانه استقبال خواهند کرد اما به شرطی که بدانند یک نام به چه معنی و برای چه کاری استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که کاربران وارد وبسایت نشده‌اند که شما را تحسین کنند و بگویند چه وبسایت زیبایی ساخته شده، آن‌ها دنبال کار خودشان هستند، کار خودشان هم پیدا کردن اطلاعات مورد نیازشان است. بنابراین شما باید در روال پیدا کردن اطلاعات به آن‌ها کمک کنید. اگر آن‌ها بتوانند خواسته‌ها و اطلاعات مورد نیازشان را به سرعت به دست بیاورند، در نتیجه وبسایت شما را دوست خواهند داشت و مشکلی با آن ندارند، اما در حالت عکس، وبسایت شما را ترک خواهند کرد و دیگر به آن مراجعه نمی‌کنند.

۳. تنفر از فضاهای سفید

یک زمانی در دنیای طراحی وبسایت، همه عاشق آن بودند که تا جای ممکن وبسایت را پر کنند از المان‌های مختلف. در واقع زمانی بود که وبسایت‌ها پر بودند از جعبه‌هایی که یکسری داده را در خود داشتند، تبلیغات، پست‌های محبوب، دیدگاه‌ها و… . اما خوشبختانه آن تکنیک برای زمان گذشته بود و حال تغییرات بسیار زیادی ایجاد شده است. ساده بودن یکی از آن‌هاست. کاربران دیگر نمی‌خواهند وارد وبسایت بهم ریخته و البته پیچیده‌ای بشوند. آن‌ها دنبال یک تجربه واضح و جریان‌دار هستند که بتواند چیزی که می‌خواهند را به آن‌ها بدهد.

اما با وجود این موضوعات، هنوز وبسایت هایی هستند که در این زمینه اشتباهاتی انجام می‌دهند. رنگ کردن وبسایت تنها با یک رنگ، پر کردن آن با اطلاعات بسیار زیاد و… تنها مشکلات بیشتری را به وبسایت شما اضافه می‌کند. شما باید یاد بگیرید که وبسایت‌تان را ساده نگه داشته و فضای کافی را برای المان‌ها در نظر بگیرید. استفاده از فضاهای سفید در بین المان‌ها یکی از اصول طراحی ساده و واضح است. پس سعی کنید از آن نمایید. بعد از چینش درست المان‌ها، حال نوبت به ایجاد یک ظاهر بسیار زیبا و جذاب است.

۴. استفاده نکردن از کنتراست

صادقانه، بدون در نظر گرفتن کنتراست، چه چیزی باقی می‌ماند؟

بسیار مهم است که در وبسایت یک طراحی سلسله‌ای ایجاد کرده و توجه کاربران را به سمت‌هایی که می‌خواهید ببرید. البته این تنها مربوط به رنگ و کنتراست نمی‌شود، اندازه، شکل، محل قرار گیری و… تمام این موارد گزینه‌هایی برای پیاده‌سازی این حالت هستند. هر چیزی که در وبسایت شما وجود دارد باید در کنتراست و تضاد با چیزی دیگر باشد، اینگونه می‌شود یک المان را بهتر نشان داد.

مردم به صورت خودکار متوجه می‌شوند که دکمه کوچک نسبت به دکمه بزرگ از اهمیت کمتری قائل است. آن‌ها می‌توانند متونی که کج هستند را از متون عادی تشخیص بدهند و به همین دلیل نیز می‌توانند میزان‌های متفاوتی از اهمیت را متوجه شوند. - Donald Emerson

بنابراین مطمئن شوید که تضادها و کنتراست‌های زیادی در وبسایت شما وجود دارد. این کار به کاربران در جهت انجام کارهای خاص کمک می‌کند.

۵. فرم‌های پیچیده

هیچکس از پر کردن یکسری فرم خوشش نمی‌آید، این یک واقعیت است و باید آن را پذیرفت، با این حال المان‌هایی بسیار مهم برای دریافت اطلاعات از کاربران هستند و باید در نظر گرفته شوند. 

اما نیازی نیست که حتما فرم‌های‌تان را زشت و آزاردهنده ایجاد کنید. خب شاید بپرسید که چه فرم‌هایی این ویژگی‌ها را دارند؟ باید بگویم که فرم‌های طولانی همگی بدین صورت هستند. تنها در صورتی کاربران سراغ چنین فرم‌هایی می‌روند که اهمیت بسیار زیادی برای آن‌ها داشته باشد. بنابراین بهتر است که فرم‌های‌تان را ساده و تمیز نگه دارید تا کاربران مختلف بتوانند جذب آن شوند.

اطلاعات زیادی را از آن‌ها نخواهید، استفاده کردن از دو ورودی نام و ایمیل و در برخی شرایط رمز عبور، می‌تواند برای ثبت نام یک کاربر کافی باشد. پس دیگر نیازی نیست که نام خانوادگی، سن، آدرس، تلفن و… را بپرسید. البته این سناریو همیشه درست نیست و در برخی حالات مجبور هستید که از این ورودی‌ها نیز استفاده بکنید. اگر یک ورودی اختیاری است، آن را اصلا وارد فرم‌تان نکنید. تنها اطلاعات ضروری و مهم را بپرسید. بعدا می‌توانید اطلاعات اختیاری را از طریق پنل کاربری دریافت کنید.

پس زمانی که می‌خواهید طراحی را به پایان برسانید، بسیار مهم است که روی کاربران و بهینه بودن همه چیز تمرکز داشته باشید. همه چیز را تست کرده و گیج نشوید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات