پنج کاربرد مهم نودجی‌اس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

پنج کاربرد مهم نودجی‌اس

در حال حاضر شرکت‌ها و استارتاپ‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که در سطوح مختلف از تکنولوژی‌های مبتنی بر نودجی‌اس استفاده می‌کنند. از اصلی‌ترین دلایلی که می‌توان برای انتخاب کردن نودجی‌اس در جهت توسعه اپلیکیشن‌ها به آن اشاره کرد سرعت بالا در زمان اجرا و مقیاس‌پذیری راحت آن است. این دو دلیل از اصلی‌ترین دلایلی هستند که اغلب استارتاپ‌ها به سراغ نودجی‌اس می‌روند.

در این مقاله از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم در ارتباط با پنج کاربرد اصلی و مهم نودجی‌اس صحبت کنیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید به این نتیجه برسید که چرا شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت و نت‌فلیکس از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

اما پیش از آن بیایید کمی با خود نودجی‌اس آشنا شویم:

نودجی‌اس

نودجی‌اس یک تکنولوژی مبتنی بر جاوااسکریپت است که در سال ۲۰۰۹ توسعه داده شد و هدف‌ش استفاده از جاوااسکریپت در سمت سرور بود. برای اجرا کردن چنین قضیه‌ای نیز گوگل موتور V8 را ایجاد کرد و نودجی‌اس را در محیط اجرایی آن قرار داد. وبسایت راکت  در دنیای وب فارسی جزو اولین وبسایت‌هایی بود که دوره‌های آموزشی با محوریت نودجی‌اس را ایجاد کرد که شما می‌توانید آن‌ها را از طریق بخش گام‌های یادگیری نودجی‌اس مشاهده بکنید.

نودجی‌اس توسط شرکت‌های بسیار بزرگی در قسمت‌های متفاوتی اجرا می‌شود. برای مثال مایکروسافت در بخش Microsoft Team از این تکنولوژی استفاده کرده و این باعث می‌شود که اعتبار بسیار زیادی برای نودجی‌اس بوجود بیاید.

استفاده‌های نودجی‌اس بسیار زیاد است اما در ادامه مقاله می‌توانید با پنج مورد از مهمترین کاربردهایی آشنا شوید که با استفاده از آن‌ها

کاربرد اول: میکرو API

نودجی‌اس به دلیل داشتن فریمورک‌های مینیمال فرایند توسعه APIهای کوچک را با سرعت بالا برای شما فراهم می‌آورد. زمانی که شما قصد داشته باشید که یک API کوچک را ایجاد کنید استفاده کردن از فریمورک‌ها و تکنولوژی‌هایی که حجیم هستند به نظر نمی‌رسد که کار منطقی و معقولی باشد.

نودجی‌اس رابطه خوب و نزدیکی با JSON دارد به همین دلیل به نسبت رقبایی چون Ruby on Rails می‌تواند در این فرایند به شما کمک کند. از طرفی دیگر از آنجایی که نودجی‌اس بیشترین نزدیکی و رابطه را با لایه کلاینت دارد (از آنجایی که مبتنی بر جاوااسکریپت است) APIهای شما به سادگی مسیردهی می‌شوند.

البته نکات گفته شده را به این موضوع ربط ندهید که نودجی‌اس نمی‌تواند در ایجاد APIهای پیچیده شرکت داشته باشد. خیر، وجود گستره بزرگی از فریمورک‌های مختلف به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در هر مقیاسی API توسعه دهید.

برای مثال زمانی که شما قصد ایجاد یک Micro API را داشته باشید به سادگی می‌توانید از فریمورک اکسپرس استفاده کنید و در صورتی که قصد پیاده‌سازی حالت پیشرفته‌تری را دارید Meteor و یا Sails به شما کمک خواهد کرد.

میزبانی از اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای یا Single Page Application

در ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای هر آنچه که وجود دارد در یک صفحه از اپلیکیشن شما اتفاق می‌افتد. در حالیکه بیشتر این اپلیکیشن‌ها به یک سرور بک-اند نیاز ندارند اما در صورتی که بخواهید امکانات مربوط به توسعه سمت سرور را در این اپلیکیشن‌ها ایجاد کنید در این حالت نیاز به یک تکنولوژی بک-اند خواهید داشت. از آنجایی که نودجی‌اس بیشترین سازگاری را با تکنولوژی‌های فرانت-اند دارد شما به سادگی می‌توانید در این حالت از اپلیکیشن‌ها از نودجی‌اس استفاده کنید.

در اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای تغییرات در لایه رابط کاربری بسیار زیاد اتفاق می‌افتد به همین دلیل نیاز است که این تغییرات در سمت سرور نیز به سرعت اتفاق بیافتد. از آنجایی که نودجی‌اس سرعت بالایی داشته و از شرایط مبتنی بر رویداد و حالت non-Blocking برخوردار است می‌تواند ورودی و خروجی‌های بسیار زیادی را با همدیگر مدیریت کند.

اپلیکیشن‌هایی مانند Trello و Netflix در صفحاتی که به نیاز به فرایند‌های ورودی/خروجی بالایی دارند از نودجی‌اس و یکی از فریمورک‌های سمت کلاینت استفاده می‌کنند. Trello نمونه بسیار خوبی از موفقیت آمیز بودن استفاده از تکنولوژي‌های نودجی‌اس در سمت سرور است.

رندرینگ سمت سرور

 رندرینگ سمت سرور حالتی‌ست که در آن صفحه وب شما بجای آنکه روی مرورگر پردازش شود در سمت سرور پردازش شده و در نهایت داده خروجی به سمت کلاینت یا مرورگر برگردانده می‌شود. با به کار بردن چنین حالتی از رندرینگ شما می‌توانید صفحات را به صورت بسیار سریع‌تری به کاربر ارائه داده و تجربه کاربری وبسایت‌تان را افزایش دهید. همچنین استفاده از چنین حالتی در نهایت منجر به بهبود سئو وبسایت شما می‌شود. از طرفی دیگر از آنجایی که رندر کردن لایه‌های مختلف فرانت-اند روی سیستم یا دستگاه کلاینت انجام نمی‌شود شما در نهایت می‌توانید هر آنچه که می‌خواهید را بدون در نظر گرفتن سرعت اینترنت کاربر و یا دستگاهی که با آن به وبسایت‌تان مراجعه کرده، پیاده‌سازی کنید و در خروجی نشان دهید.

از آنجایی که بیشتر ابزارهای امروزه برای انجام چنین کاری مبتنی بر جاوااسکریپت هستند بنابراین استفاده از نودجی‌اس برای رندر سمت سرور بسیار انتخاب حرفه‌ای و معقولانه‌ای خواهد بود. یک نمونه بسیار پر طرفدار از این حالت وبسایت Airbnb است که قبلا وابستگی تمام و کمال به Ruby on Rails داشت اما در حال حاضر این موضوع تغییر پیدا کرده است.

میزبانی وبسایت‌های استاتیک

نودجی‌اس یک تکنولوژی بسیار عالی و قابل اطمینان برای صفحاتی با محتوای ایستاست که پیش از آنکه کاربر به آن‌ها وارد شود صفحات به صورت خودکار ساخته خواهند شد. در اصطلاح انگلیسی به این حالت Precompiled Pages یا صفحات از پیش کامپایل شده می‌گویند. در حال حاضر ابزارهای محبوبی که برای ایجاد اینگونه وبسایت‌ها استفاده می‌شود شامل Gatsby.js، Next.js و Nuxt.js می‌شود که سازگاری بسیار زیادی با نودجی‌اس دارند.

چرا از این وبسایت‌ها استفاده می‌شود؟

  • یکی از دلایل اصلی استفاده از این وبسایت‌ها سرعت بسیار بالای آن‌هاست. از آنجایی که در این وبسایت‌ها از دیتابیس استفاده نشده و بیشتر اطلاعات به صورت فایل‌های متعدد در وبسایت قرار می‌گیرند در نهایت پردازش خاصی (مانند Query گرفتن) در سمت سرور اتفاق نمی‌افتد.
  • استفاده راحت‌تر از سیستم‌های کنترل نسخه دیگر دلیل استفاده بسیار از این وبسایت‌هاست. از آنجایی که همه چیز مبتنی بر فایل است شما به راحتی می‌توانید از امکانات یک سیستم کنترل نسخه بهره‌مند شوید.
  • امنیت بالا. آیا اطلاعات مهمی در وبسایت شما برای پنهان‌سازی وجود دارد؟ خیر چرا که این دسته از وبسایت‌ها پتانسیل چنین چیزی را ندارند در نتیجه امنیت‌تان در خطر نمی‌افتد.
  • از آنجایی که کل داده نهایی وبسایت شما HTML است بنابراین در نهایت حتی اگر ترافیک وبسایت شما افزایش یابد اتفاق خاصی نمی‌افتد چرا که سرور متحمل پردازش بالا نمی‌شود.

اپلیکیشن‌های بلادرنگ یا Real-Time

زمانی که نودجی‌اس برای اولین بار توسعه یافت هدف اصلی‌ش این بود که بتواند برای صفحات بلادرنگ استفاده شود. اولین نمونه‌ای نیز که توسعه‌دهنده نودجی‌اس از آن نام برد اپلیکیشن مربوط به Gmail بود. هدف آن بود که Gmail بتواند به سرعت با ورود داده‌های جدید بدون نوسازی صفحه بروزرسانی شده و کاربران را از ایمیل‌های جدید مطلع بسازد. برای پیاده‌سازی این موضوع سرور و کلاینت هر دو به یک راه ارتباطی دو جانبه نیاز داشتند که دیگر درخواست‌ها صرفا از طرف کلاینت به سرور نرود و این راه بصورت برعکس نیز اتفاق بیافتد.

امروزه با گسترش بیشتر نودجی‌اس می‌توانیم تعداد بسیار زیادی از این اپلیکیشن‌ها را پیدا کنیم. وبسایت‌هایی که ابزارهای همکاری را ارائه می‌دهند، بازی‌های آنلاین، ویدیو کنفرانس و... اپلیکیشن‌هایی هستند که به صورت بلادرنگ می‌توانند به راحتی هر چه تمامتر اجرا شده و به درستی کار کنند. بیشتر این وبسایت‌ها به کمک تکنولوژی‌های مبتنی بر نودجی‌اس پیاده‌سازی شده‌اند.

اپلیکیشن‌هایی که ساختار چت یا گفتگو آنلاین را پیاده‌سازی می‌کنند بیشترین نیاز را به این حالت دارند. چرایی این موضوع به ساختار آنان برمی‌گردد. یک اپلیکیشن گفتگو آنلاین معمولا از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • از نظر حجمی سبک بوده و از قطعه کدهای بسیار زیادی ساخته نمی‌شود.
  • ترافیک بالایی داشته و فرایند بسیار پرتکراری را باید پشت سر بگذارد.
  • تعداد درخواست‌های ورودی و خروجی بسیار زیاد باعث فشار روی تکنولوژی می‌شود که اساسا نودجی‌اس برای این موضوع و مدیریت این حالت ساخته شده است.
  • قابلیت اجرا روی دستگاه‌های مختلف یکی از نیازمندی‌های این سری اپلیکیشن‌ها هستند. از آنجا که نودجی‌اس خود بخشی از جاوااسکریپت به حساب می‌آید در نهایت سازگاری بالایی با دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف دارد.

در پایان

پیاده‌سازی هر کدام از حالت‌‌های گفته شده با استفاده از فریمورک‌هایی مانند روبی و یا جنگو می‌تواند باعث تغذیه بسیار زیاد از سرور شود. برای مثال در اپلیکیشن‌های بلادرنگ اگر از روبی استفاده کنید مجبور خواهید بود که برای هر فعالیتی که کاربر انجام می‌دهد یک رشته یا Thread جداگانه ایجاد کنید که این موضوع باعث می‌شود تا سرور فشار بسیار زیادی را تحمل کند.

اما از آنجایی که نودجی‌اس از حالت Single-Thread بهره‌گیری می‌کند شما می‌توانید به آسانی اپلیکیشن‌هایی مانند این حالت را پیاده‌سازی بکنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا