جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۵ روش برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده میان رده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۵ روش برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده میان رده

در این مقاله از وبسایت راکت ۵ روش برای تبدیل شدن شما به عنوان یک توسعه دهنده ی میان رده را مورد بررسی قرار میدهیم.

" ابتدا یاد می‌گیرید و سپس به دست می‌آورید."

با افتخار کدنویسی کنید

طوری کدنویسی کنید که انگار همه چیزتان است. خودتان را با نحوه‌ی کار و کدنویسی خود تعریف کنید. این هویت شماست پس آن را به درستی بسازید. اگر می‌خواهید دیگران را تحت تاثیر قرار داده و یا مهارت‌های خود را به آنان نشان دهید، باید به آرامی نحوه نوشتن و ساختار کدهایتان را بهبود ببخشید.

نیازی نیست که آن کار را همین الان انجام دهید چون بلاخره اتفاق خواهد افتاد. شما با تجربه کردن آزمون و خطا استایل متناسب خود را خلق می‌کنید. راهی را می‌سازد که تنها مختص شماست و برای خودتان کاربرد دارد. با گذشت زمان آن را توسعه خواهید داد و به چیزی منحصر به فرد دست پیدا می‌کنید.

در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن دقت داشته باشید. یک تصور غلط در بین توسعه دهندگان وجود دارد که می‌گوید هرچه کدها کوتاه‌تر شود، توسعه دهنده نیز بهتر می‌شود. این موضوع همیشه درست نیست. همیشه باید عملکرد درست و خوانایی کدها در اولویت قرار داشته باشد. اگر کوتاه کردن کدها بر روی خوانایی تاثیر بگذارد، این کار اشتباه خواهد بود.

ما باید برای توسعه دهنده‌ی بعد از خودمان کد بنویسیم. برنامه‌نویسان خوب این موضوع را کاملاً درک می‌کنند. بعضی از توسعه دهندگان شخصیت خود را با نحوه‌ی کدنویسی خود نشان می‌دهند. آن‌ها روش‌های مختلفی و راه‌حل‌های خاصی را برای حل مشکلات خلق می‌کنند؛ در حالی که به قانون جهانی برنامه‌نویسی (کنوانسیون) نیز احترام می‌گذارند.

به دیگران آموزش دهید

این بدان معناست که با هر فرصتی باید چیزی را به دیگران یاد دهید. این مسئله ثابت شده است که آموزش دادن به دیگران، یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری هر چیزی است. می‌توانید دانش خود را در رسانه‌ی مورد علاقه‌ی خود به اشتراک بگذارید. می‌توانید به همکاران خود و به ویژه توسعه دهندگان مبتدی آموزش دهید.

می‌توانید با پاسخ دادن به سوالات دیگران در StackOverflow نیز چیزهایی را به سایر افراد بیاموزید. به عنوان مثال صدها هزار توسعه دهنده فعال در آنجا حضور دارند. هزاران نفر از آن‌ها تقاضای کمک دارند و درگیر خطاهایی هستند که احتمالاً در طول زندگی حرفه‌ای خود با آن روبرو شده‌اید.

به یاد داشته باشید که توسعه‌ی وب چگونه در زندگی به شما کمک کرده است. می‌توانید با کمک کردن به سایر توسعه دهندگان این لطف را جبران کنید. شما فقط مشغول کمک کردن به یک شخص نیستید، بلکه در حال یاد گرفتن مهارت‌های خود نیز می‌باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا دوباره سطح خود را ارزیابی کنید. به علاوه، انجام دادن یک کار خوب و بشردوستانه می‌تواند حس بسیار خوبی را به شما منتقل کند.

اشتباهات اجتناب ناپذیر هستند، پس آن‌ها را قبول کنید

اشتباهات اجتناب ناپذیر می‌باشد. بنابراین وقتی مرتکب یک اشتباه می‌شوید، باید مسئولیت آن را نیز به عهده بگیرید. مسئولیت‌پذیری فقط در مورد پاسخگو بودن نیست، بلکه نشان می‌دهد که شما شجاعت کافی برای مقابله با چنین فشار و شرایطی را دارا هستید. همینطور که احتمالاً می‌دانید، ساخت پروژه به همان راحتی نیست که دیگران فکر می‌کنند. مخصوصاً در مورد پروژه‌های بزرگ و پیچیده‌ی شرکت‌ها که احتمال بروز خطا در آن‌ها بالا می‌باشد.

کار کردن در یک تیم بزرگ می‌تواند بسیار پیچیده باشد. دارم در مورد اضافه کردن کدهایی که در بخش‌های مختلف آماده می‌شوند و کامپایل کردن آن‌ها صحبت می‌کنم. اگر به موقع به برخی کارها رسیدگی نشود، ساخت کدهایی با مولفه‌های بسیار یا کار کردن بر روی ویژگی‌های مختلف می‌تواند باعث بروز خطا و اشکالاتی شود.

دقت داشته باید که شما نباید از پذیرفتن اشتباهات خود بترسید. هرگز دو دل نباشید. اگر می‌دانید که مسبب یک اشتباه بوده‌اید یا در رخداد یک اشتباه دست داشته‌اید، نباید دیگران را به خاطر آن سرزنش کنید. اشتباهاتی وجود دارد که به ما در یادگیری کمک می‌کند. ما می‌توانیم از طریق آزمون و خطا چیزهای زیادی را یاد بگیریم. بنابراین اشتباهات بخش مهمی در مسیر یادگیری هستند و هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

آن اشتباه را بپذیرید، مسئولیت آن را به عهده بگیرید و سپس آن را برطرف کنید. اگر حل آن مشکل فراتر از حد توانایی شماست، تقاضای کمک کنید. کمک خواستن از دیگران هیچ ایرادی ندارد. در واقع با چنین کاری همکارانتان به شما احترام می‌گذارند و شما را فردی شجاع و فداکار تلقی می‌کنند. بهترین بخش این ماجرا چیست؟ شما مهارت‌ها و تجربه‌های جدیدی را کسب کرده‌اید و حالا می‌توانید آن‌ها را به جعبه ابزار خود اضافه کنید. این تجربه‌ها با پیشرفت کردن شما، کارآمد واقع خواهند شد.

اشتباهات هرگز نمی‌توانند غلط باشند، مگر اینکه شما چیزی را از آن‌ها بدست نیاورید. اگر بتوانید از اشتباهات خود درس بگیرید، خیلی سریع پیشرفت خواهید کرد.

به وعده‌های خودتان عمل کنید

از گران فروختن خودتان دست بردارید چون یک قدم با هرج و مرج فاصله دارید. طبق تجربه‌ای که تا به حال داشته‌ام، ترجیح می‌دهم که به جای دادن وعده‌های بسیار، بیشتر عمل کنم. این مسئله خیلی خطرناک است. من از ناامید کردن مردم لذت نمی‌برم. این موضوع اجتناب ناپذیر است اما تا آنجا که می‌توانم، ترجیح می‌دهم که انتظارات واقع بینانه‌ای را تنظیم کرده و چیزهای بیشتری را به مشتری تحویل دهم.

کارهای ما به عنوان یک توسعه دهنده همین الان هم طاقت فرسا و استرسی است. من انرژی لازم برای مقابله کردن با اضطراب و فشارهای بیش از حد را ندارم. نمی‌خواهم خیلی به این موضوع فکر کنم که اگر فلان کار را انجام می‌دادم چه اتفاقی می‌افتاد. اگر نتوانم انتظارات آن‌ها را برآورده کنم چه؟ اگر نتوانم آن کار را به موقع تحویل دهم چه؟ اگر در حین نزدیک شدن به زمان تحویل با اشکالات غیرمنتظره‌ای روبرو شوم چه؟

این اضطراب‌ها علاوه بر پایین کشیدن شما، تمام انرژی مفیدتان را نیز تخلیه خواهد کرد. بعضی از مردم شجاعت کافی برای روبرو شدن با چنین فشارهایی را دارند اما من ترجیح می‌دهم از روش خودم استفاده کنم. این همان چیزی است که من در زندگی یاد گرفته‌ام. کار کردن با مردم به من نکاتی را آموخته است. مثلاً افرادی که مشاغل بزرگی دارند، خیلی به نحوه‌ی انجام دادن کارها اهمیت نمی‌دهند. آن‌ها فقط می‌خواهند به چیزی برسند که در توافق‌نامه ذکر شده است. بلاخره می‌رسیم به یکی از مهمترین مسائل یعنی مهلت تحویل سفارش.

این کلمه آنقدر قدرتمند بوده که بسیاری از توسعه دهندگان را دیوانه کرده است. من درس‌های خود را پس داده‌ام و هرگز اجازه نمی‌دهم که این اتفاق دوباره رخ دهد. از نظر من در دنیا دو نوع انسان وجود دارد؛ افرادی آشنا با تکنولوژی و افرادی غیرآشنا با تکنولوژی.

گروه دوم بیشتر اوقات نمی‌فهمد که تا زمانی که برنامه را عرضه نکرده‌اید، نمی‌توانید متوجه وجود باگ‌ها شوید. ما هرگز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اندازه باگ‌ها را بدانیم؛ مگر اینکه آن‌ها را وارد بازار کنیم و سپس به اندازه‌شان پی ببریم. گاهی اوقات آن‌ها فقط نمی‌خواهند بفهمند و این واقعاً خسته‌کننده است.

پشته خود را به عنوان یک ابزار در نظر بگیرید

انقدر در این باره احساساتی رفتار نکنید. انقدر به آن فکر نکنید. در عوض زبان‌های برنامه‌نویسی و هر تکنولوژی دیگری را به چشم ابزارهایی ببینید که می‌توانید به جعبه ابزار خود اضافه کنید. اگر از چنین زاویه‌ای به این موضوع نگاه کنید، متوجه می‌شوید که منطقی و عاقلانه بودن نسبت به تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنید اهمیت دارد.

اگر می‌خواهید یک زبان برنامه‌نویسی یا ابزار تکنولوژی را یاد بگیرید، ابتدا باید خوب به آن فکر کنید. یاد گرفتن آن‌ها به زمان و تلاش زیادی احتیاج دارد. زمان همان منبعی است که توسعه دهندگان نمی‌توانند به آسانی آن را هدر دهند. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، تکنولوژی دائماً در حال تغییر است و حتی همین حالا نیز به شکل‌های مختلفی رشد کرده است. اگر بتوانید این موضوع را درک کنید، مطمئناً زمان و انرژی خود را برای موارد مهمتر نگه خواهید داشت.

من هنوز هم به شما توصیه می‌کنم تا همراه با کارهای خود یاد بگیرید. در صورت لزوم تکنولوژی‌ها را بیاموزید. اگر پروژه فعلی شما به Typescript نیاز دارد، یعنی الان زمان یاد گرفتنش است. اگر پروژه بعدی شما به NodeJS و  MongoDB احتیاج داشته باشد، یعنی باید وقت بگذارید و آن ابزارهای جدید را یاد بگیرید. اگر به خاطر علاقه‌ی خود یک چیز را به شکل جانبی یاد بگیرید، این احتمال وجود دارد که پس از گذشت مدتی آن را فراموش کنید.

من بهای بسیاری را برای چنین چیزی پرداخته‌ام. من دوست داشتم Ruby on Rails را به پشته خود اضافه کنم بنابراین وقت گذاشتم تا آن را یاد بگیرم. اما هرگز فرصت استفاده از آن را نداشتم به همین خاطر چند ماه از زندگیم به هدر رفت.

مراقب و منطقی باشید. در ساختن پشته‌ی خود هوشمندانه عمل کنید. با ارزش‌ترین منبع شما زمان است، پس به خوبی از آن مراقبت کنید. مطمئن شوید که به بهترین شکل از آن استفاده خواهید کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است