۶ علت برای یادگیری Node.js
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۶ علت برای یادگیری Node.js

نرم‌افزار متن باز به طور عمومی و به خصوص JavaScript، می‌تواند به مانند جایی به نظر برسد که در آن »رونق و رکورد» قانون طبیعت است: رشد سریع، قبل از این که همه به سراغ یک چیز بزرگ دیگر بروند. اما Node.js متفاوت است. با این که Node.js نمی‌تواند به عنوان یک چیز جدید توصیف شود و رشد آن به هیچ نحوی دینامیک نبوده است، اما در طی سال‌های اخیر توانسته است خود را به عنوان یکی از مورد استفاده‌ترین ابزار JavaScript پیش ببرد.

دوره‌های پیشنهادی

آیا می‌خواهید Node.js را یاد بگیرید؟

گرچه معروفیت می‌تواند اطلاعات زیادی به شما بدهد. اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، سوال کلیدی این است که چرا باید Node.js‌ را یاد بگیرید. پس برای کمک به شما در تصمیم گیری درباره این که آیا وقت یادگیری این کتابخانه JavaScript رسیده است یا نه، در اینجا برخی از بزرگ‌ترین علل برای شروع یادگیری Node.js را مشاهده می‌نمایید.

Node.js‌ شما را قادر می‌سازد تا هم بر روی کلاینت و هم بر روی سرور کد بنویسید

خب، بیایید به اول به سراغ علت واضح آن برویم: Node.js ارزش یادگیری را دارد؛ زیرا شما را قادر می‌سازد تا JavaScript را بر روی سرور بنویسید. این مسئله طرز تفکر ما درباره JavaScript را تغییر داده است. با این که JavaScript در گذشته به خصوص بر روی کلاینت نوشته می‌شد و توسط امثال PHP و Java پشتیبانی می‌شد، حال زبانی است که می‌توانید در برنامه خود از آن استفاده کنید.

این مسئله مهم است؛ زیرا معنای آن این است که تیم‌ها می‌توانند به طور موثرتری با هم کار کنند. استفاده از زبان‌های مختلف برای backend‌ و frontend، معمولا یک منبع اصلی برای اصطکاک است. اگر ما توسعه دهندگان چند زبانه خوبی نداشته باشید، تیم ما به مهارت‌های هسته‌ای خود محدود بوده و ابزارهای آن‌ها هم انعطاف کمتری دارند. اگر شما از JavaScript در پشته خود استفاده می‌کنید، استفاده از یک زنجیره ابزار باثبات، آسان‌تر است.

از نظر شخصی، یادگیری Node.js یک نقطه شروع عالی برای توسعه‌دهی fullstack است. در اصل این کار به مانند یک چیز افزوده است که سریعا کاری که شما می‌توانید با JavaScript انجام دهید را گسترش دهد. در زمینه حرفه شما، Node.js می‌تواند یک دارایی با ارزشی غیر قابل اندازه‌گیری را به یک تیم توسعه‌دهی بدهد.

Node.js‌ شما را قادر می‌سازد تا برنامه‌های پیچیده و قدرتمندی را بدون نوشتن کد پیچیده، بنویسید

یک استدلال قوی دیگر برای Node.js، این است که برای کارایی ساخته شده است. علت آن، ۲ چیز مهم است: معماری ناهمگام محور Node.js، و این که از موتور جاوااسکریپت V8 استفاده می‌کند. اهمیت این مسئله، این است که V8‌ یکی از سریع‌ترین پیاده‌سازی‌های JavaScript بوده، که برای نیرو بخشی بسیاری از محصولات مرورگری بسیار معروف گوگل (مانند Gmail) استفاده می‌شود.

Node.js قوی است؛ زیرا یک الگوی ناهمگام را برای مدیریت داده‌ها بین کلاینت و سرور به کار می‌گیرد. برای واضح‌سازی معنای آن، جا دارد آن را با مدل سرور برنامه معمولی که از I/O مسدود کننده استفاده می‌کند، مقایسه کنیم. در این نمونه، برنامه باید هر درخواست را به ترتیب مدیریت کند، و threadها را تا جایی که می‌توانند پردازش شوند به تعلیق بیندازد. این مسئله می‌تواند یک برنامه را پیچیده‌تر کرده و البته آن را کندتر کند.

به طور متضاد، Node.js شما را قادر می‌سازد تا از I/O غیر مسدود کننده استفاده کنید که در آن threadها (در این مورد به صورت متوالی و نه همزمان) می‌توانند چندین درخواست را مدیریت کنند. اگر یک درخواست نتواند پردازش شود، به عنوان یک promise‌ نگه داشته می‌شود، که یعنی می‌تواند بعدا بدون نگه داشتن threadهای دیگر اجرا شود. این یعنی Node.js می‌تواند به شما در ساخت برنامه‌هایی با پیچیدگی چشمگیر، بدون نوشتن کد پیچیده کمک کند.

Node.js برای ساخت میکروسرویس‌ها بسیار خوب است

میکروسرویس‌ها تبدیل به یک استایل معماری به سرعت در حال رشد شده‌اند که چابکی و انعطاف افزوده‌ای را نسبت به یکپارچی سنتی ارائه می‌دهند. برتری‌های میکروسرویس‌ها به خوبی سندنگاری شده‌اند،‌ و چه برای شما مناسب باشند و چه نباشند، احتمالش وجود دارد همینطور که دنیا از معماری یکپارچه دور می‌شود، آن‌ها بر روی چشم‌انداز نرم‌افزار حکمرانی کنند.

این حقیقت نشان می‌دهد که شما باید Node.js را یاد بگیرید؛ زیرا این کتابخانه برای توسعه‌دهی به این صورت بسیار مناسب است. علت آن این است که شما را تشویق می‌کند تا به روشی ماژولار و متمرکز توسعه‌دهی کنید. این یک چیز متمایز است و با رویکرد یکپارچه برای معماری نرم‌افزار در تضاد است.

در اینجا ارزش اشاره را دارد که بگوییم بسته‌بندی و انتشار ماژول‌هایی که شما می‌سازید، با تشکر از npm (ابزار مدیریت پکیج node) بسیار آسان است.

پس حتی اگر هنوز با میکروسرویس‌ها کار نکرده‌اید، یادگیری Node.js یک راه خوب برای آماده کردن خود برای آینده‌ای است که در آن این میکروسرویس‌ها شایع‌تر خواهند شد.

Node.js می‌تواند برای بیش از فقط توسعه‌دهی وب استفاده شود

ما تا به اینجا می‌دانیم که Node.js‌ منعطف است. اما مهم است بدانید که انعطاف آن یعنی این که می‌تواند برای محدوده بزرگی از اهداف مورد استفاده قرار گیرد. بله، جامعه این کتابخانه عمدتا در حال ساخت برنامه‌هایی برای وب هستند، اما Node.js همچنین ابزار خوبی برای کسانی است که در زیرساختارها کار می‌کنند.

علت این موضوع، این است که Node.js‌ یک ابزار خوب برای توسعه‌دهی ابزار توسعه‌دهی دیگر است. اگر شما کسی هستید که برای پشتیبانی تیمی از توسعه دهندگان کار کرده، یا در مدیریت یک زیرساختار نرم‌افزار توزیع شده کمک می‌کند، این ابزار در قوی کردن خود برای خلاق شدن و ساخت ابزار پشتیبانی می‌تواند حیاتی باشد.

حتی شگفت‌انگیزتر این که Node.js می‌تواند در برخی پروژه‌های اینترنت اشیا هم استفاده شود.

Node.js‌ یک پروژه عظیم است که به این زودی‌ها از میان نخواهد رفت

همانطور که پیش‌تر گفتم، در دنیای JavaScript فریم‌وورک‌ها و ابزارها می‌توانند سریعا ظاهر شده، و غیب شوند. این یعنی تصمیم‌گیری درباره این که چه چیزی را یاد بگیریم و چه چیزی را به پشته خود ادغام کنیم، می‌تواند کمی پیچیده به نظر برسد.

گرچه شما می‌توانید مطمئن باشید که Node.js‌ قرار است در میان ما باقی بماند. علل زیادی برای این مسئله وجود دارند. برای تازه‌کاران، هیچ ابزار دیگری نیست که JavaScript را به سرور بیاورد. اما فراتر این که وقتی گوگل خیلی روی V8 سرمایه‌گذاری می‌کند (و همانطور که دیده‌ایم، بخشی مهمی از پروژه Node.js است)، می‌توانید مطمئن باشید که این موتور همینطور قوی‌تر خواهد شد.

همچنین جای اشاره دارد که Node.js وقتی io.js از پروژه اصلی Node.js جدا شد، با کمی هرج و مرج مواجه شد. این دشمنی به همان قدر که فنی بود، شخصی هم بود، اما حال که این خراش بهبود یافته است و موسسه Node.js حال کل پروژه را مدیریت می‌کند، تضمین می‌کند که این این نرم‌افزار به طور مداوم با تغییرات فنی مرتبط دیگر و نیازهای توسعه دهندگانی که Node.js با آن‌ها مواجه می‌شود، تکامل می‌یابد.

نتیجه گیری: قبل از شروع به استفاده از Node.js در کار، مقداری زمان را صرف کاوش آن کنید

این‌ها فقط ۵ علت برای یادگیری Node.js بودند. شما می‌توانید علل بیشتری را برای آن بیابید، اما این موارد اهمیت آن را در دنیای توسعه‌دهی امروز برجسته می‌کنند.

اگر هنوز هم قانع نشده‌اید، یک هشدار برای شما داریم. اگر Node.js هنوز هم برای شما مناسب نیست، فرض نکنید که این کتابخانه قرار است هر مشکل فنی یا فرهنگی‌ای که باعث رنج شما شده است را برطرف خواهد کرد.

اما با توجه به تمام این موارد، حتی اگر فکر نمی‌کنید که زمان استفاده حرفه‌ای از Node.js رسیده است، معنای آن این نیست که این کتابخانه ارزش یادگیری را ندارد. همانطور که می‌توانید ببینید، این زبان ارزش وقت شما را دارد. چه کسی می‌داند این زبان شما را به کجا می‌تواند ببرد؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات