5 راهکار برای بهبود بهره‌وری برنامه‌نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

5 راهکار برای بهبود بهره‌وری برنامه‌نویسان

میزان بهره‌وری ما، کاملاً به خودمان و کارهای‌مان بستگی دارد. ما باید برای مثمرثمر بودن برنامه‌ریزی کنیم، اگرچه من متوجه شده‌ام که ما انسان‌ها همیشه بهره‌ور نیستیم. در این مقاله با شما تکنیک‌هایی را به اشتراک می‌گذارم که به من در افزایش بهره‌وری کمک کرده‌اند. بنابراین شما نیز می‌توانید برای بهبود بهره‌وری خود از آن‌ها استفاده کنید:

1. برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید و پیشرفت خود را یادداشت کنید

برنامه‌ریزی کردن به طور روزمره و یادداشت‌ برداری، جزو مواردی هستند که تاثیر بسزایی در بهبود بهره‌وری من داشته‌اند. من مسائل مهم را روی کاغذ یادداشت می‌کردم. نوشتن روی کاغذ را دوست دارم و می‌خواهم این یادداشت‌ها همیشه کنارم باشند، اگرچه شما می‌توانید از برنامه‌هایی مثل Notepad، Evernote یا Trello هم استفاده کنید. بخش هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی این است که می‌توانید از اهداف روزمره خود مطلع باشید. با یادداشت کردن کارها هم می‌توانید بفهمید که چه کارهایی مانده و چه کارهایی به اتمام رسیده است. ما گاهی اوقات از همه چیز یادداشت بر می‌داریم اما هرگز آن‌ها را مطالعه نمی‌کنیم. به همین دلیل همه چیز را روی کاغذ می‌نویسم تا درست روبروی چشمانم باشد. من از این سیستم استفاده می‌کنم:

  • ابتدا روز خود را با مرور کردن کارهای دیروز شروع می‌کنم
  • سپس در مورد کارهای امروز برنامه‌ریزی می‌کنم
  • پیشرفت خودم را در پایان روز ثبت می‌کنم

2. تا حد امکان از شرکت در جلسات دوری کنید

نشست‌ها و جلسات یکی از جنبه‌های برنامه‌نویسی است که من خیلی طرفدار آن نیستم. به عنوان یک برنامه‌نویس دورکار، حس می‌کنم که این چیزها زمان زیادی از روز ما را تلف خواهند کرد. طبق تحقیقاتی که خودم انجام داده‌ام، 80 درصد از جلسات کاملاً غیرضروری هستند چون برنامه‌نویس هیچ نظری در مورد موضوع بحث ندارد.

من دو نکته را برای شما بازگو می‌کنم تا به کمک آن‌ها بتوانید کمی از شر جلسات خلاص شوید:

  • قبل از وارد شدن به جلسه، علت حضور خودتان و هدف جلسه را بفهمید
  • تقویم را بلاک کنید، میزبان یک نشست مخفی باشید یا اصلاً بگویید که شرکت نخواهید کرد

3. در طول روز استراحت کنید

استراحت کردن در طول روز و انجام دادن کارهایی کاملاً متفاوت مثل بازی‌های ویدیویی، تماشای فیلم در یوتیوب، نواختن یک ساز یا دیدن یک قسمت از سریال مورد علاقه‌تان می‌تواند تاثیر چشمگیری در خلاقیت شما داشته باشد. هرچه بیشتر روی کارهای خود تمرکز کنیم، مغز ما نیز انرژی بیشتری را مصرف کرده و راهکارهای حل مشکلات را محدود می‌کند. برنامه‌نویسی در مورد حل اشکالات است و به همین دلیل می‌تواند برای ما بسیار دشوار و خسته‌کننده شود. یک استراحت 15 دقیقه‌ای یا حتی یک ساعته می‌تواند معجزه کند. با این کار به مغز خود بیشتر استراحت می‌دهیم تا بتواند مسائل را بهتر تجزیه و تحلیل کند.

4. فضای کاری خود را به صورت فیزیکی و مجازی سازماندهی کنید

یک فضای کاری سازمان‌یافته، کمک زیادی به بهره‌وری شما خواهد کرد. شما باید محل کار خود را هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ مجازی سازماندهی کنید. سازماندهی فیزیکی یعنی وسایل خود را مرتب نگه دارید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال من همیشه دفترچه یادداشت خودم را دم دست می‌گذارم چون عاشق نوشتن هستم. مابقی وسایل را نیز در کشو مرتب می‌کنم.

در مورد فضای کار مجازی هم باید بگویم که درک کردن آن کمی دشوارتر است. مثلاً گاهی اوقات شما باید به طور همزمان روی چندین پروژه کار کنید، در این شرایط برای انجام هر پروژه از یک ابزار استفاده خواهید کرد. اگر شما هم مثل من به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار هستید، پیشنهاد می‌کنم روش من را دنبال کنید. همه چیز در کامپیوتر من به صورت پروژه سازماندهی شده است. من تمام مسائل مربوط به یک پروژه را در این فایل‌ها قرار داده‌ام. به همین خاطر هنگام کار بر روی آن پروژه، تمام الزامات را در اختیار خواهم داشت.

5. از ابزارهای بهره‌وری استفاده کنید اما هرگز زیاده‌روی نکنید

همانطور که قبلاً هم گفتم، من دوست دارم پیشرفت‌های کاری خود را روی برگه یادداشت کنم. ابزارهایی مانند Trello نیز برای انجام چنین کارهایی خلق شده‌اند اما من نوشتن روی برگه را ترجیح می‌دهم. به نظرم این کار بسیار دقیق‌تر هست و مستلزم زمان کمتری نیز است. شما باید گزینه مناسب خودتان را انتخاب کرده و بقیه چیزها را کنار بگذارید. البته شرکت‌هایی هم وجود دارند که کارکنان را مجبور به ثبت این پیشرفت‌ها می‌کنند ولی تمرکز آن‌ها به جای بهره‌وری، بیشتر روی کارهاست. در چنین شرایطی گزینه‌های زیادی برای انتخاب ندارید، اما به شما توصیه می‌کنم که ثبت کارها را در پایان هر روز انجام دهید. ثبت کردن کارها در حین ساعات کاری می‌تواند زمان زیادی را از شما بگیرد.

منبع  

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی