۵ ابزار آمار و ارقام برتر رایگان برای وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۵ ابزار آمار و ارقام برتر رایگان برای وب

چه شما صاحب یک وبسایت باشید و چه فقط در آن پست قرار دهید، هیچ وقت به گونه‌ای نیست که هیچ توجهی به نحوه بازخورد کاربران نسبت به آن نداشته باشید. از این رو، مهم است که حواستان به آمار و ارقام وبسایت، مانند این که شما چقدر ترافیک دریافت می‌کنید، چه نوع بیندگانی دارید و آن‌ها چگونه نسبت به پست‌های شما رفتار می‌کنند، باشد.

خوشبختانه، شما حتی مجبور نیستید که بودجه خود را برای یک ابزار آمار و ارقام وب اختصاص دهید؛ زیرا تعداد زیادی گزینه‌های رایگان در دسترس هستند. پس در این پست، من بهترین ابزار آمار و ارقام رایگان که بر روی اینترنت می‌توانید بیابید را به همراه مشخصات آن‌ها لیست خواهم کرد.

۱. Google Analytics

یکی از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین ابزار آمار و ارقام رایگان وب یعنی Google Analytics، تعدادی امکانات را فراهم می‌کند که برای هر نوع وبسایتی کاربردی هستند. شما می‌توانید از طریق یک رابط جهت‌یابی مرتب و ساده، منبع ترافیک وب، شمار، رفتار روی سایت، تعداد کلیک‌ها، مکالمات و... را ردگیری کنید.

Google Analytics جدا از فراهم کردن آمار و ارقام وبسایت شما، همچنین برخی پیشنهادها را برای بهبود نرخ مکالمات شما، و بهینه‌‌سازی آن برای رتبه‌گیری بهتر در موتور جستجو را پیشنهاد می‌دهد. این پیشنهادات شامل نکاتی درباره تسریع وبسایت، مدیریت محتوی، نگرش بر روی رفتار بینندگان و ابزار معیار سنجش می‌باشند.

گرچه، در نگاه من یکی از نواحی که این ابزار در آن کمبود دارد، تجزیه و تحلیل عمیق‌تر در ترافیک real-time است. با این که Google Analytics گزارش‌های ترافیک real-time را پشتیبانی می‌کند، اما این تجزیه و تحلیل‌ها بسیار پایه هستند.

۲. JetPack برای WordPress 

اگر یک وبسایت Wordpress داریم، پس احتمال این که همین الان هم از پلاگین معروف JetPack استفاده کنید، بالا است. JetPack جدا از امکانات دیگر خود، تجزیه و تحلیل‌های وب پایه‌ای را فراهم می‌کند و رابط کاربری ساده آن، استفاده از آن برای تازه‌کاران را آسان‌تر می‌کند.

شما با کمک پلاگین JetPack، می‌توانید تعداد بازدید کلی پست‌های تکی، صفحات معروف، ردگیری کلمات کلیدی، ردگیری اشتراک‌ها، موقعیت کاربران، رفتار روی سایت و... را ببینید.

با این که JetPack می‌تواند برای کاربران تازه‌کار یک منفعت باشد، اما برای کاربرانی که نیاز به آمار و ارقامی به همراه جزئیات و حرفه‌ای درباره وبسایت خود دارند، این مورد ممکن است گزینه خوبی نباشد.

۳. StatCounter

StatCounter یک ابزار است که تجزیه و تحلیل‌های عمیق‌تری را درباره وبسایت شما، به همراه امکاناتی برای افزایش ترافیک وب فراهم می‌کند، و کلاه برداری‌های کلیکی را تشخیص می‌دهد. شما همچنین می‌توانید آن را به گونه‌ای پیکربندی کنید تا هر هفته یک سری خلاصه‌های سفارشی را از طریق ایمیل ارسال کند تا شما یک نگاه سریع به نحوه پیشرفت همه چیز داشته باشید.

امکانات پیشرفته StatCounter شامل شمارنده مخفی، ردگیری فعالیت بینندگان قبل و بعد از دیدن وبسایت شما، مقایسه موتور جستجو، ردگیری وبسایت‌های HTTPS، به اشتراک گذاری دسترسی با اعضای تیم، نمایش عمومی آمار و ارقام وب شما و بررسی آمار و ارقام JavaScript می‌باشند.

گرچه، نسخه رایگان StatCounter‌ فقط می‌تواند برای ردگیری تا ۲۵۰.۰۰۰ بیننده در ماه به کار برده شود. پس این مورد فقط در صورتی که یک وبسایت یا وبلاگ با اندازه متوسط دارید، می‌تواند یک ابزار تجزیه و تحلیل رایگان و خوب باشد.

۴. AWStats

یک ابزار خاص که به جای وبسایت، در سمت سرور کار می‌کند. AWStats یک ابزار تجزیه و تحلیل متن باز است که چندین وبسایت در حال اجرا بر روی یک سرور را تجزیه و تحلیل می‌کند. برای استفاده از آن بر روی میزبان وب خود، شما باید داده‌های وب را در یک فایل log کنید که این ابزار بتواند از روی آن بخواند.

شمارش بازدیدها، زمان صرف شده بر روی وبسایت، مصرف پهنای باند، صفحات ورودی / خروجی، سیستم عامل و پهنای باند برای هر کدام، ردگیری بازدید ربات‌ها، حفاظت در مقابل حملات کرم‌ها (wormها)، ردگیری کلمه کلیدی و ردگیری نشانه (bookmark) برخی از امکانات آن هستند که به نظر من جالب می‌آمدند.

ممکن است این مسئله نکته آنچنان بدی نباشد، اما AWStats خیلی امکانات پیشرفته‌ای را فراهم نمی‌کند. گرچه، برای یک ابزار که استفاده از آن رایگان بوده و در سمت سرور کار می‌کند، این یک گزینه عالی است.

۵. Open Web Analytics

Open Web Analytics یک ابزار تجزیه و تحلیل متن باز دیگر است که شما را قادر می‌سازد تا اِی‌پی‌آی PHP آن را با API برنامه خود و فقط با یک کلیک، ادغام کنید. امکانات آن شامل شمارش ترافیک، پشتیبانی تجزیه و تحلیل چند وبسایت، بازرسی رفتار بازدید کننده‌های تکی، ردگیری کلیک‌ها، ردگیری اشتراک‌ها، فعالیت بازدید کننده‌های تکراری به مرور زمان، ردگیری ورود / خروج و... می‌باشند.

چیزی که در OWA من را شگفت‌زده کرد، این است که به مدت چند سال بروزرسانی نشده است، با این که فضای زیادی برای پیشرفت آن وجود دارد. تمام امکانات آن (با این که خیلی گسترده نیستند) به خوبی کار می‌کنند، اما بزرگ‌ترین نگرانی من مربوط به کمبود بروزرسانی آن است.

به علاوه:

iPerceptions

iPreception برخلاف ابزار آمار و ارقام معمولی، یک ابزار بررسی پیشرفته است که یک تجربه واقعی از کاربران را با انجام بررسی‌های کوتاه بر روی وبسایت فراهم می‌کند. این ابزار به خوبی با Google Annalytics ادغام می‌شود و عملکرد خود را ارتقا می‌دهد.

بررسی iPreception چهار سوال بسیار ساده از بینندگان آن می‌پرسد: آن‌ها که هستند؟ چرا اینجا هستند؟ وبسایت شما برای آن‌ها چگونه کار می‌کند؟ و چه چیزی را باید در وبسایت خود برطرف کنید؟ این ابزار از استراتژی‌های مختلفی برای پرسیدن این سوال‌ها استفاده کرده، و پاسخ دادن به آن‌ها را برای بازدید کنندگان آسان می‌نماید.

چیزی که به نظر من کمی در آن ناامید کننده است، این است که iPreception تعداد زیادی امکانات را فراهم می‌کند، اما یک اشتراک پولی در آن وجود دارد. نسخه رایگان آن فقط شما را قادر می‌سازد تا بررسی‌هایی را ایجاد کنید و آن‌ها را با Google Analytics ادغام کنید.

GoingUp

اگر می‌خواهید حواستان به تجزیه و تحلیل وب، و همچنین آمار و ارقام SEO باشد، پس GoingUp می‌تواند یک ابزار کاربردی برای شما باشد. این ابزار شما را قادر می‌سازد تا رفتار ترافیک صفحات تکی را ردگیری کنید، تا بتوانید کارایی هر صفحه را با دیگری مقایسه نمایید. شما همچنین می‌توانید بررسی کنید که بینندگان شما از کجا می‌آیند، و به کجا خواهند رفت.

امکانات GoingUp‌ که توجه من را جلب کردند، این هستند که این ابزار یک سری کلمات کلیدی که ترافیک را به وبسایت شما می‌آورند را نمایش می‌دهد، صفحات را برای یک SEO موثر بهینه‌سازی می‌کنند، ساخت پروفایل‌های سفارشی و کلمات کلیدی را برای بینندگان ممکن می‌سازد، تا یک استراتژی SEO بهتر را پیش‌نویس کند.

با توجه به تمام این امکانات، تنها نکته منفی GoingUp این است که شما از طریق حساب کاربری رایگان آن، فقط می‌توانید یک وبسایت را ردگیری کنید. پس کسانی که چند وبسایت دارند، باید آن را به نسخه Pro پولی ارتقا دهند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات