۵ روش برای حفاظت از حریم شخصی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۵ روش برای حفاظت از حریم شخصی

آیا نگران هستید که چه مقدار از اطلاعات شخصی شما در اینترنت است؟ آیا از به سرقت رفتن و یا سوءاستفاده شدن از اطلاعات خود می‌ترسید؟ خب بهتر است بدانید که شما در این زمینه تنها نیستید. بررسی‌های جدید نشان داده است که ۶۴ درصد از آمریکایی‌ها شخصاً نقض داده‌ها را تجربه کرده‌اند.

ممکن است شما متوجه این موضوع نباشید، اما اطلاعات شخصی شما برای تجارت‌های غیرقانونی و کلاهبردارن می‌تواند پول ساز باشد. اطلاعات شخصی شما می تواند شامل آدرس محل سکونت، شماره تلفن، آدرس ایمیل و یا محل کارتان باشد. در حالی که کلاهبرداران قصد دزدی کردن از شما را دارند، شرکت‌ها می‌خواهند محصولات و خدمات بیشتری را به شما بفروشند. شرکت‌ها معمولا تبلیغات‌هایی را به شما ارائه می‌دهند که با مشخصات جمعیتی شما مطابقت دارد.

حریم خصوصی آنلاین مسئله‌ی بسیار مهمی است. شما می‌توانید با استفاده از مراحل گفته شده در پایین، از اطلاعات شخصی و مالی خود محافظت کنید. در اینجا ۵ روش بیان شده که به واسطه‌ی آن‌ها می‌توانید حریم خصوصی آنلاین خود را تقویت کنید:

۱. وبلاگ نویسی به صورت ناشناس 

بسیاری از مردم در حین وبلاگ نویسی ترجیح می‌دهند تا از هویت واقعی خود استفاده کنند، این در حالی است که برخی دیگر دلایلی را برای بیشتر محتاط بودن در اختیار دارند. اگر نوشته‌های شما در مورد مشکلات شخصی یا موضوعاتی جنجالی است که می‌تواند خانواده شما را در معرض آسیب قرار دهد، بهتر است از یک وبلاگ ناشناس استفاده کنید. برای ناشناس ماندن بهتر است از یک اسم مستعار استفاده کنید. نام مستعار خود را با دقت انتخاب کنید. دقت داشته باشید که اسم مستعار شما نباید خیلی به اسم واقعی‌تان نزدیک باشد. 

هنگام ارسال پست‌ها به وبلاگ خودتان، همیشه از رمزهای عبور استفاده کنید. قبل از ارسال پست‌ها، محتوای آن را به دقت بررسی کنید. از ذکر کردن اطلاعات شخصی در پست‌های‌تان خودداری کنید؛ چون شغل، ماشین و محل زندگی شما می‌تواند سرنخی ارزشمند برای جاسوسان باشد.

هرگز از شبکه‌ها و کامپیوترهای ناامن استفاده نکنید. وای‌فای رایگان در مناطق عمومی می‌توانند بسیاری از خطرات را به همراه داشته باشند. پس از خرید دامین برای وبلاگ خود، بسیاری از ارائه‌دهندگان دامین به منظور حفاظت از حریم‌خصوصی مشتری، نام دامینی با عنوان حریم خصوصی "Whois" را ارائه می‌دهند. 

۲. اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید

برای محافظت از حریم خصوصی خود در رسانه‌های اجتماعی، هرگز اطلاعات اضافی را به اشتراک نگذارید. ارائه اطلاعات اضافی و زیاد در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام می‌تواند به مجرمان سایبری اجازه دهد تا از جزئیات پروفایل شما باخبر شوند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند هویت شما را بدزدند و یا به اطلاعات مالی شما دست پیدا کنند. چنین اطلاعاتی معمولا به عنوان سوالات امنیتی یا رمز عبور در حساب‌های مالی استفاده می‌شود. از عکس‌ها و پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارید آگاهی کامل داشته باشید. تنظیمات حریم خصوصی خود را به دقت بررسی کنید و تعدا افرادی که می‌توانند پست‌های شما را ببینند محدود کنید.

همیشه برای اکانت‌های خود در رسانه‌های اجتماعی رمزعبورهایی سخت انتخاب کنید تا از ورود دیگران به اکانت خود جلوگیری کنید. شما برای ساخت یک رمز قوی می‌توانید از ترکیبی از اعداد، کاراکترهای ویژه و حروف کوچک و بزرگ استفاده کنید. برنامه‌های افزونه‌ای گوگل کروم برای وبلاگ‌نویسان بسیار عالی است؛ برنامه‌هایی مثل "Last Pass" که نوعی مدیریت گذرواژه است. 

۳. گوشی‌های خود را ایمن کنید

۵ روش برای حفاظت از حریم شخصی 

امروزه ما خیلی بیش‌تر از گوشی‌های خود استفاده می‌کنیم. ما از آن‌ها برای پیدا کردن محتوا، گشتن در وب، تماشای ویدیو، پاسخ به تماس‌ها و ایمیل‌ها استفاده می‌کنیم. بنابراین حفاظت از گوشی‌های ما به امری بسیار مهم تبدیل شده است. سعی کنید همیشه از یک رمز عبور برای باز کردن گوشی خود استفاده کنید. ممکن است استفاده از رمز عبور در گوشی کمی برای‌تان سخت باشد، اما این رمز عبور می‌تواند مانند محافظی اضافی در گوشی‌تان عمل کند. در رمز عبور خود هرگز از تاریخ تولد، شماره منزل و یا سن خود استفاده نکنید. همیشه در حین دانلود کردن برنامه‌ها و خواندن ایمیل‌ها نهایت دقت را داشته باشید.

گوشی شما از یک سیستم عامل برای کار کردن استفاده می‌کند، این نرم افزارها به بروزسانی‌های دوره‌ای نیاز دارند. هرگز به‌روزرسانی‌های نرم افزاری را نادیده نگیرید، چون آن‌ها می‌توانند شامل روش‌هایی برای مقابله با جدیدترین ویروس‌ها باشند. سعی کنید همیشه پیگیر به‌روزرسانی‌ها باشید و در اسرع وقت آن‌ها را نصب کنید.

داشتن نسخه‌ی بک‌آپ از کلیه داده‌های گوشی‌تان بسیار ضروری است. این بک‌آپ می‌تواند در هنگام از دست رفتن داده‌ها، به سرقت رفتن یا آسیب‌های تصادفی به گوشی مورد استفاده قرار گیرد. داده‌های بک‌آپ گرفته شده می‌توانند در یک کامپیوتر یا فضای ابری ذخیره شوند. این کار به شما آرامش خاطر خواهد داد زیرا شما مطمئن هستید که داده‌های‌تان در جایی امن قرار دارند.

۴. مرور ناشناس در کامپیوتر خود

اگر در کامپیوترتان به دنبال محتوا می‌گردید و نمی‌خواهید که تاریخچه مرور، فایل‌های موقت اینترنتی یا کوکی‌های‌تان ذخیره شوند، می‌توانید از محافظ حریم‌خصوصی‌‌ استفاده کنید. امروزه تمام مرورگرهای وب به کاربران خود این اجازه را می‌دهند تا به شکلی خصوصی در سایت‌ها جستجو کنند. با این روش دیگر مردم نمی‌توانند تاریخچه مرورگر شما را از کامپیوترتان ردیابی کنند. گشت و گذار ناشناس در اینترنت می‌تواند مانع از جمع‌آوری و ردیابی تایخچه‌ی جستجوی شما توسط موتور جستجو شود. 

شما باید مراقب باشید تا کامپیوترتان آلوده به ویروس نشود. سعی کنید به طور مرتب از آنتی‌ویروس استفاده کنید. همیشه نرم افزارهای نصب شده در کامپیوتر خود را بروز نگه دارید. اگر کامپیوترتان توسط ویروس یا بدافزار آلوده شود، هکرها می‌توانند هویت شما را بدزدند یا بابت برگشت ایمن اطلاعات‌تان از شما باج بگیرند. بنابراین سعی کنید همیشه و به طور مرتب از پرونده‌های شخصی، محتوا، عکس‌ها و فیلم‌های موجود در کامپیوترتان بک‌آپ بگیرید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از یک هارد دیسک خارجی (USB) یا سرویس‌های ابری انجام دهید.

۵. شبکه‌ی خصوصیِ مجازی (VPN)

 ۵ روش برای حفاظت از حریم شخصی

vpnها به شما حریمی خصوصی و ناشناس را می‌دهند تا به وسیله‌ی آن بتوانید در سایت‌ها گشت و گذار کنید. vpnها نوعی شبکه خصوصیِ مجازی هستند که به شما در برقراری ارتباط اینترنتی و محافظت شده کمک می‌کنند. آن‌ها داده‌های ارسالی از شبکه وای‌فای را رمزگذاری می‌کنند، این رمزها غیرقابل خواندن هستند و مانع از ردیابی فعالیت‌های اینترنتی شما توسط دیگران خواهند شد.

هنگامی که آدرس IP شما مخفی باشد، تمام فعالیت‌های آنلاین شما عملاً غیرقابل ردیابی می‌شوند. در این شرایط ترافیک اینترنت شما به یک سرویس vpn فرستاده می‌شود، در آنجا ترافیک شما رمزگذاری شده و به صورت تصادفی به یکی از سرورها در موقعیت جغرافیایی متفاوتی ارسال می‌شود. با استفاده از vpn، دسترسی به مطالب وبلاگ و یا اطلاعات شخصی شما دشوارتر می‌شود.

پروتکل‌های vpn می‌توانند امنیت بیشتری را نسبت به پروتکل‌های PPTP فراهم کنند. بیشتر ارائه‌دهندگان vpn به شما سیاست "عدم ورود" را پیشنهاد می‌دهند، این بدان معناست که آن‌ها هرگز فعالیت‌های آنلاین شما را ردیابی نمی‌کنند یا وارد آن‌ها نمی‌شوند. برخی دیگر از ارائه‌دهندگان به شما پهنای باندی کامل و بدون محدودیت داده را ارائه می‌دهند. نرم افزارهای vpn بر روی هر دستگاهی از جمله لپ تاپ، تبلت و گوشی قابل نصب می‌باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی