۶ دلیل برای استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا کوچک
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

۶ دلیل برای استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا کوچک

وردپرس، دروپال و جوملا؛ به احتمال بسیار زیاد این موارد بزرگترین نام‌هایی هستند که شما هر روز در دنیای سیستم‌های مدیریت محتوا با آن‌ها برخورد می‌کنید. آن‌ها شناخته شده‌اند، محبوب هستند و تمام این‌ها دلیل خوبی دارند. هیچ راه فراری از آن‌ها نیست! ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

حقیقتا باید گفت که کاری نمانده که آن‌ها نتوانند انجام دهند. با وجود این همه پلاگین و پوسته که برای این موارد نوشته شده است، آن‌ها به بسته‌های توسعه بسیار کاملی تبدیل شده‌اند. اما من در این مطلب قصد ندارم که بیش از این راجع به این موارد صحبت بکنم. قصد دارم بگویم که دلایلی وجود دارند که شما براساس آن‌ها می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوای کوچکتری نیز استفاده بکنید. 

بیایید با ۶ دلیل استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا کوچکتر آشنا شویم:

۱. مسیر و هدف معلوم

سیستم عامل یونیکس براساس این قاعده طراحی شده بود: یک برنامه باید یک کار را انجام دهد و آن کار را به خوبی پیش ببرد. چنین قاعده‌ای بعد از مدت‌ها به سیستم‌های دیگر نیز نفوذ کرد. مک‌او‌اس یکی از آن دسته سیستم‌هایی است که براساس این قاعده پیاده‌سازی شده است.

در بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا کوچک، چنین قاعده‌ای به خوبی دیده می‌شود. منظورمان این نیست که یک CMS از این نوع نمی‌تواند پیچیده و یا کارهای دیگری را نیز انجام دهد. اما در نهایت این سیستم‌های مدیریت محتوا تنها برای یک هدف نوشته شده‌اند و آن هدف را پیش می‌برند. 

برای مثال سیستم مدیریت محتوا Ghost را در نظر بگیرید. Ghost را بعد از انتشار نسخه دوم آن، می‌توانیم بهترین پلتفرم وبلاگ‌نویسی (منحصرا وبلاگ‌نویسی) دانست. بنابراین هدف آن کاملا مشخص است.

۲. سبک و فاقد کدهای پیچیده

سیستم‌های مدیریت محتوا کوچک بیانگر خودشان هستند: کوچکی! همواره ارتباط بسیار مستقیمی بین میزان کدی که برای یک برنامه‌ می‌نویسید و مقدار زمان آن برای اجرا وجود دارد. هر چقدر کدهای کمتری داشته باشید، سرعت برنامه‌تان نیز سریع‌تر می‌شود. بنابراین وقتی شما به یک وبسایت کوچک نیاز دارید، معنی ندارد که سراغ یک CMS بسیار پیشرفته و پیچیده بروید. این کار تنها باعث می‌شود که فضای بیشتری از سرور شما گرفته شود.

با این حال باید گفت که برخی از CMSهای کوچک، بسیار منعطف نیز هستند. برای مثال Grav را در نظر بگیرید: هدف این سیستم، ساده بودن، سازگارپذیری با توسعه‌دهنده و Flat File است. Grav می‌تواند یک وبلاگ، یک سیستم مدیریت دانش و حتی یک رقیب جدی برای سیستم‌های مدیریت محتوا بزرگ‌تر باشد. تمام حجم این ابزار برابر با مقدار 4.8 مگابیت است.

۳. صفحه ادمین ساده

یک سیستم مدیریت محتوا کوچک می‌تواند به یک پروژه پیچیده نیز تبدیل شود، اما موضوع اصلی اینجاست که همیشه قرار نیست به چنین سرنوشتی دچار شود. یک اپلیکیشن تک-هدفه می‌تواند در استفاده بسیار ساده نیز باشد. برای تولید محتوا و ساخت یک برگه به چند فیلد نیاز دارید؟

اخیرا من با سیستم مدیریت محتوا Bludit یک تجربه کاری داشتم و با استفاده از آن یک وبلاگ کوچک را راه اندازی کردم. با وجود آنکه این سیستم نسبت به وردپرس بسیار کوچکتر بود و من تجربه سال‌ها استفاده از وردپرس را داشتم، اما برای نوشتن و انتشار مطلب محدودیت بسیاری را احساس نکردم و می‌توانستم به خوبی با آن کار بکنم. این سیستم از یک ادیتور Markdown استفاده می‌کند، همچنین TinyMCE را نیز به عنوان ادیتوری گرافیکی به شما ارائه می‌دهد. 

۴. پوسته و قالب ساده

وقتی که یک سیستم مدیریت محتوا ساده باشد، طراحی پوسته و قالب نیز برای آن ساده‌تر خواهد بود. بنابراین برای افرادی که به جلوه‌های بصری وبسایت‌شان تکیه دارند، استفاده کردن از این سری سیستم‌ها می‌تواند مزیت خوبی باشد. زیرا که بدون پیچیدگی زیادی، می‌توانید پوسته مورد نظرتان را طراحی بکنید.

یکی از مواردی که باعث می‌شود یک CMS بسیار کاربردی‌تر نیز باشد، استفاده از یک زبان برای طراحی قالب‌ها است. Twig یکی از این موارد است. اگر چنین موضوعی شما را به وجد می‌آورد، پیشنهاد می‌کنم که از Pico استفاده کنید. همچنین اگر به چیزی کمی پیچیده‌تر نیاز دارید سراغ ‌Bolt CMS بروید.

۵. پشتیبانی خوب

تا به حال دوست داشته‌اید که با توسعه دهنده وردپرس به صورت مستقیم صحبت بکنید؟ خب تقریبا پشتیبانی مربوط به سیستم‌های مدیریت محتوا بزرگ‌تر، محدود به شرکت‌های اینترپرایز می‌شود. افرادی که می‌خواهند به صورت رایگان پشتیبانی بگیرند و یا سوالاتی را از توسعه دهنده اصلی بپرسند، راهی ندارند. با این حال، سیستم‌های مدیریت محتوا کوچکتر، مردمی‌تر هستند و معمولا راه‌های ارتباطی خوبی را با توسعه‌دهندگان دیگر باز می‌گذارند. 

برای مثال، یک بار که خواستم سیستم مدیریت محتوا October را روی یک پلتفرم ابری پیاده‌سازی کنم، با مشکلات بسیاری مواجه شدم، مستندات مربوط به این قضیه هم موجود نبود به همین خاطر از طریق یک کانال ارتباطی با توسعه‌دهندگان اصلی آن صحبت کردم و نتیجه درستی را گرفتم.

۶. کار کردن و مشترک شدن در آن‌ها ساده است

وردپرس و یا دروپال سیستم‌های مدیریت محتوا بزرگی هستند. از طرفی نیز، وجود مشارکت‌ کنندگان بسیار زیاد در پروژه‌های متن بازی مانند این موارد اغلب سخت و زمان‌بر است. اما سیستم‌های مدیریت محتوا کوچکتر، پتانسیل بسیار زیادی برای رشد و توسعه دارند. به همین دلیل وارد شدن به قلب آن‌ها و همکاری با دیگر اعضا بسیار ساده‌تر است. 

به نظر می‌رسد که تبدیل شدن به بخشی از تاریخچه کاری هر کدام از این سیستم‌های مدیریت محتوا کوچک، کاری ساده‌تر باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات