جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۷ درس مهم درباره‌ی برنامه‌نویسی که من در ۱۷ سالگی یاد گرفتم‌
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۷ درس مهم درباره‌ی برنامه‌نویسی که من در ۱۷ سالگی یاد گرفتم‌

 هر کسی می‌تواند برنامه‌نویسی را بیاموزد، اما در این مسیر نکات و درس‌هایی وجود دارد که برنامه‌نویسان باید به آن‌ها توجه کنند. در این مقاله درس‌هایی را که ما طی سال‌ها فرا گرفته‌ایم را برای شما بیان می‌کنیم. درس‌هایی که فکر می‌کنیم هر یک از توسعه‌دهندگان، به ویژه تازه‌کاران باید یاد بگیرند.

۱. هیچ کس همه چیز را نمی‌داند

هیچ توسعه‌دهنده‌ای همه چیز را نمی‌داند و نیازی هم نیست که همه چیز را بداند. مهم نیست که آیا مطالب کوچک را می‌دانید یا نه، اگر آن‌ها را فراموش کرده‌اید، با یک جستجوی ساده در گوگل آن‌ها را به یاد خواهید آورد.

کارهای بسیار مهمی وجود دارند که شما می‌توانید به عنوان توسعه‌دهنده برای بهبود خود انجام دهید، به جای اینکه سعی کنید این جزئیات کوچک را به خاطر بسپارید، مثل:

1- بهبود مهارت‌های حل مساله

2- بهبود مهارت‌های ارتباطی و کار گروهی

3- افزایش دانش مفاهیم و زبان‌های برنامه‌نویسی

4- ایجاد پروژه‌های خوب برای نمایش کار خود

5- تمرکز بر نوشتن کدهای کارآمد و تمیز

مساله‌ی مهم برای توسعه‌دهندگان این است که شما نیازی به دانستن همه چیز ندارید. شما فقط باید بدانید که چگونه مسائل را حل کنید.

2. داشتن اشکال و باگ برای یادگیری ضروری است

اگر شما برنامه‌ای بنویسید و برنامه شما هیچ باگی نداشته باشد، به این معناست که شما هیچ چیز یاد نمی‌گیرید. زمانی که شما در حال اشکال‌زدایی (دیباگ کردن) برنامه خود هستید، مواردی زیادی را یاد می‌گیرید.

نبود باگ در برنامه، به این معنا نیست که شما یک توسعه‌دهنده بزرگ هستید زیرا شما هر چقدر هم که باهوش باشید باز اشتباه می‌کنید. این به این معناست که شما پیش از این کارهای مشابه‌ای را انجام داده‌اید، بنابراین از قبل می‌دانید که چگونه این مسائل را حل کنید. پس شما مطالب جدید را یاد نمی‌گیرد و مدام کارهای تکراری انجام می‌دهید.

وقتی شما باگ‌ها و اشکالات برنامه را حل کردید، به یک توسعه‌دهنده قدرتمند تبدیل می‌شوید. باگ‌های موجود در توسعه بی‌پایان هستند، بنابراین سر و کار داشتن با آن‌ها باعث می‌شود سریع‌تر و بهتر مطالب را بیاموزید.

3. آموزش رسمی لازم نیست

ممکن است شما با این موضوع رو به رو شوید، آیا باید به دانشگاه بروم تا بتوانم مدرک کامپیوتر را بگیرم و برنامه‌نویس موفقی شوم؟

اگر از قبل در دانشگاه تحصیل کرده باشید، قطعا نیازی به گرفتن یک سری مدارک مربوط به کامپیوتر و شرکت در کلاس‌های آموزشی ندارید. اما پروژه‌های جالب زیادی در گیت‌هاب وجود دارد. 

اگر شما بتوانید نشان دهید که می‌توانید برنامه‌ای بنویسید، مهم نیست که چه پیش‌زمینه‌ای دارید، به دانشگاه رفته‌اید یا خیر. این امر به نحوه یادگیری شما بستگی دارد.

شما می‌توانید خودتان آخر هفته‌ها برنامه‌نویسی کنید و روی مفاهیم برنامه‌نویسی کار کنید، یا می‌توانید به دانشگاه بروید و مدرک کامپیوتر خود را بگیرید. اما به هیچ وجه این کارها ضرورت ندارد و شما می‌توانید بدون کسب مدرک، خودتان برنامه‌نویسی را بیاموزید

همچنین ما به شما توصیه می‌کنیم، که به این راکت‌کست جذاب درباره‌ي اینکه دانشگاه نریم ، گوش کنید.

4. جستجوی گوگل یک مهارت خوب است

اگر می‌خواهید توسعه‌دهنده بزرگی شوید، باید توانایی جستجوی گوگل خود را بالا ببرید. ضروری است که بتوانید کدها و راه‌حل‌هایی که به دنبال آن‌ها هستید را بیابید.

جستجوی مکرر، به ویژه وقتی در حال یادگیری یک تکنولوژی جدید هستید، همیشه می‌تواند مفید باشد.

 

راه‌های بسیار زیادی برای بهبود نتایج جستجو، از طریق نکاتی که گوگل راه‌اندازی کرده است وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پروژه‌های کوچک و بزرگ زیادی در اینترنت وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. گاهی اوقات شما نیاز به راه‌حلی برای مشکل خود دارد که حتی آن را نمی‌فهمید. اما خوشبختانه گوگل در جایی به این سوال شما پاسخ داده است.

5. بدون فکر کردن کدنویسی نکنید

وقتی در حال کدنویسی هستید، از خودتان بپرسید، " بهترین راه برای نوشتن این کد چیست؟

وقتی ما به دنبال راه‌حلی هستیم، اغلب اوقات از اولین راهی که به ذهن‌مان خطور می‌کند استفاده می‌کنیم، اما همیشه اولین راه‌حل بهترین راه‌حل نیست.

شما می‌توانید به راحتی کدها را تایپ کرده و به سرعت آن‌ها را بنویسید که در نتیجه کدهای در هم و آشفته‌ای خواهد شد. شما باید زمان صرف کنید تا کدهای باثبات و بهتری بنویسید.

اگرچه این کار می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما توسعه تست‌محوری را تا حد زیادی تقویت می‌کند، زیرا شما باید در مورد عملکردی که انتظار دارید و اینکه چگونه کار می‌کند فکر کنید. 

وقتی با این روند کدنویسی کنید نمی‌توانید آن را در هم و هر گونه که دلتان خواست بنویسید.

البته، برای هر قانونی استثنائاتی وجود دارد، من نمی‌گویم ساکت بنشینید و در مورد هر خط کد فکر کنید. اما در هر مساله‌ای، با فکر کردن در مورد کدتان، در زمان ریفکتورینگ و اشکال‌زدایی صرفه‌جویی کنید.

6. مراقب آموزش‌های ویدئویی باشید

دنبال کردن آموزش برنامه‌نویسی برای شروع بسیار عالی است، اما این آموزش‌ها تنها منبع برای یادگیری نیستند.

وقتی شما آموزش کدنویسی را دنبال می‌کنید واقعا در حال یاگیری نیستید. 

ممکن است کمی مطالب را یاد بگیرید، اما شما واقعا نمی‌دانید چه کاری انجام می‌دهید و چرا این کار را انجام می‌دهید.

علاوه‌براین، این آموزش‌ها همچنین می‌توانند به سرعت بخش‌هایی از کد را با کپی پِیست کردن پر کنند، بدون اینکه کسی سوالی بپرسد.

بهترین راه برای یادگیری برنامه‌نویسی این است که خودتان یک پروژه ایجاد کنید. سپس شروع به کدنویسی کنید.  

بخش کوچکی از کد را بیابید (به اصطلاح پروژه خودتان را ماژولار کنید)، کد خودتان را بنویسید، باگ‌ها را حل کنید،‌ توضیحات و پست‌ها را بخوانید.

موثرترین روش یادگیری این است که بخش‌های پازل را کنار یکدیگر بچسبانید تا وقتی که برنامه‌ای بسازید که کار کند.

۷. از Tab به جای Space استفاده کنید

من می‌دانم زمانی که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، فکر می‌کنید که من یک آدم فضایی هستم. با این حال من معتقدم که هرکس در هنگام کدنویسی، باید از Tab به جای Space استفاده کند.

ممکن است Tab زدن شما با دیگران متفاوت باشد، اما خیلی راحت است که از Tab استفاده کنید ، به جای اینکه بارها وبارها از Space استفاده کنید. استفاده از Tab شما را حرفه‌ای‌تر نیز نشان می‌دهد.

کلام آخر

در این مقاله با ۷ درس مهم برنامه نویسی آشنا شدید. این نکات را هر چند کوچک جدی بگیرید تا بتوانید در برنامه‌نویسی موفق شوید. 

امیدوارم که این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. 

شما چه درسی از برنامه‌نویسی یاد گرفتید ؟ در زیر برای ما کامنت بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است