۷ افسانه در رابطه با توسعه وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۷ افسانه در رابطه با توسعه وب

دنیای توسعه وب مدام در حال تغییر بوده و این تغییرات روی گستره بسیار بزرگی از موضوعات مختلف اعمال می‌شود. در کنار هر تغییری همواره یکسری افسانه و باور نادرست نیز شکل می‌گیرد که بیشتر از طرف افرادی که معمولا قصد بیشتر دیده شدن را دارند اتفاق می‌افتد. به دلیل آنکه دامنه فعالیت‌های مربوط به توسعه وب بسیار زیاد است میزان افسانه‌ها و شایعات نیز رو به رشد بوده و تمامی ندارند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با ۷ افسانه صحبت کنیم که دامنه گستردگی نسبتا بالایی داشته و به همین دلیل نیاز است که باورهای اشتباه را تصحیح کنیم.

افسانه اول: توسعه وب بسیار آسان است

برخی از مردم فکر می‌کنند که توسعه وب بسیار امر ساده‌ای بوده و کل هدف آن طراحی یک وبسایت است. اما باید بگویم که توسعه وب به چیزهایی گفته می‌شود که فراتر از تنها یک طراحی وبسایت ساده است. چیزهای بسیار زیادی وجود دارد که طراحی سایت تنها بخشی از فرایند توسعه وب به حساب می‌آید. یکی از موضوعات سخت در رابطه با توسعه وب بحث یادگیری تکنولوژی‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت است. شاید فکر کنید که برای مثال توسعه رابط کاربری تنها نیاز به یادگیری HTML/CSS/JS دارد اما این تنها بخشی از توسعه رابط کاربری‌ست که فرایند یادگیری خود آن نیز زمان‌بر است. شما در کنار یادگیری این موارد نیاز بسیار زیادی به کار روی فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف دارید که یادگیری و کنترل کردن آن‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. از طرفی دیگر شما همین مشکل را با بحث توسعه سمت سرور نیز دارید. انتخاب‌های بسیار زیاد و تکنولوژی‌های متفاوت باعث مي‌شوند که فرایند توسعه یک وبسایت آنچنان که باید و شاید فرایند آسان و دلچسبی نباشد.

افسانه دوم: توسعه‌دهندگان نیاز دارند که همزمان چندین کار را با همدیگر انجام دهند

یکی دیگر از افسانه‌ها و باورهای اشتباه این است که توسعه‌دهندگان موجودات فرازمینی هستند که می‌توانند تقریبا در هر زمینه‌ای کارهای متفاوتی را انجام دهند. البته مطمئنا توسعه‌دهندگانی نیز هستند که کارهای متفاوت را با همدیگر انجام می‌دهند اما این الزام نبوده و باعث نمی‌شود که افسانه یا باور اشتباه درست به نظر برسد. جدای از مباحث مرتبط به طراحی وبسایت، دنیای توسعه وب، دنیای بزرگی‌ست که می‌تواند مربوط به دیتابیس، سرور، آنالیز داده،‌ سیستم مدیریت محتوا و... مربوط باشد، کار روی تمام این موارد توسط یک نفر به صورت تنها به نظر نمی‌رسد که واقع‌گرایانه باشد. البته توسعه‌دهندگان می‌توانند به سختی کار کرده و دانش‌شان را در رابطه با حوزه‌های مختلف افزایش دهند اما در کنار آن برنامه‌نویسان باز هم نیاز دارند که در پروژه‌های بزرگ با تیم‌های مختلف در ارتباط بوده و با همدیگر کار کنند.

افسانه سوم: الزامی برای طراحی واکنشگرا وجود ندارد

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که خوشبختانه به میزان بسیار زیادی البته حل شده است بحث اعتقاد داشتن به واکنشگرا بودن وبسایت است. تقریبا در دنیای وب مدرن وبسایت‌هایی که واکنشگرایی را در خود رعایت نمی‌کنند به صفر رسیده‌اند. یکی از اشتباهات و افسانه‌هایی که در این میان وجود دارد این است که ما به وبسایت واکنشگرا نیازی نداریم و براستی هدف و دلیل این موضوع بر کسی روشن نیست. اما موضوعی که مطرحیت پیدا می‌کند آن است که نباید اجازه دهیم که محتوا در پس‌زمینه طراحی واکنشگرا پنهان شود. بدین معنا که قرار نیست محتواهای ارائه شده در شکل‌های مختلف وبسایت متفاوت باشد.

افسانه چهارم: وبسایت‌های فروشگاهی/تجاری هزینه بیشتری دارند

یکی دیگر از افسانه‌ها این است فرایند ساخت وبسایت‌های فروشگاهی هزینه بیشتری نسبت به دیگر انواع وبسایت‌ها در بر خواهد داشت. این یک واقعیت کاملا درست نیست. هزینه‌های یک وبسایت بیشتر از آنکه در ارتباط با موضوعیت آن باشد، در ارتباط با ویژگی‌ها، طراحی و لایه‌بندی آن وبسایت است. به همین دلیل ممکن است یک وبسایت خبری از پیچیدگی بیشتری نسبت به یک وبسایت فروشگاهی برخوردار باشد. از طرفی دیگر پیاده‌سازی کردن دسته‌بندی‌های مختلفی از وبسایت‌ها مطمئنا میانگین قیمت متفاوتی دارند اما در کل این بدان معنا نیست که یک دسته‌بندی همیشه از دسته‌بندی دیگر هزینه بردارتر است.

افسانه پنجم: یک صفحه اصلی جذاب تمام آن چیزی‌ست که نیاز داریم

از آنجایی که صفحه اول وبسایت اولین جایی‌ست که کاربر با آن در تعامل است نیاز داریم که آن را بیشتر از دیگر جاها جذاب نگهداریم. اما باید بدانیم که تمام جذابیت وبسایت به صفحه اول آن نبوده و صفحات دیگر نیز باید در یک تعادل با صفحه اول قرار بگیرند. بنابراین تنها صفحه اول وبسایت را جذاب نگهداشتن و صفحات دیگر را از یاد بردن تنها یک حقیقت غیر واقعی و غیر لازم است. آنچه که باعث جذابیت وبسایت‌ها می‌شود کارایی کلی و محوریت دادن به تمامی بخش‌های یک وبسایت است. اگر ناهماهنگی میان بخش‌های مختلف وجود داشته باشد مطمئن باشید که میزان جذابیت وبسایت‌تان پایین خواهد آمد.

افسانه ششم: بعد از طراحی وبسایت همه کارها تمام می‌شود

برخی از افراد فکر می‌کنند که به محض آنکه وبسایت‌شان را طراحی کردند تمام کارها انجام شده و دیگر نیازی به انجام کارهای دیگر نیست. با این حال باید فکر کنید که دقیقا به این منوال پیش نخواهد رفت. ایجاد یک وبسایت تنها شروع یک فرایند است و زمانیکه به انتهای آن نیز رسیدید باز هم جریان تازه‌ای شروع می‌شود و آن بحث نگهداری از وبسایت است. نگهداری از وبسایت موضوعات بسیار زیادی را به دنبال دارد و یکی از مهمترین آن‌ها بهینه‌سازی وبسایت برای کاربران مختلف است. یکی‌دیگر از بحث‌ها تولید محتوا و بروزرسانی وبسایت است که گاهی اوقات حتی سخت‌تر از جریان اولیه طراحی وبسایت است.

افسانه هفتم: نیازی به در نظر داشتن سئو در فرایند توسعه وبسایت نیست

آخرین افسانه و باور اشتباهی که در این مطلب ارائه می‌شود نداشتن تفکر مبتنی بر سئو در فرایند توسعه وبسایت است. سئو را به عنوان یک تکنیک مانند محتوا نویسی در نظر نگیرید بلکه در رابطه با فرم و فنداسیون سئو در کلیت طراحی وبسایت را در نظر بگیرید. بنابراین به عنوان یک مثال ساده ساختاربندی فرم‌های تیتر (h1...h6) خود می‌تواند یکی از نکات مهم برای ایجاد این فنداسیون باشد. سعی کنید در فرایند توسعه وبسایت نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • ایجاد قابلیت واکنشگرایی در وبسایت
  • استفاده از پروتکل HTTPS برای بهبود امنیت وبسایت
  • در نظر گرفتن نکاتی برای تسریع در اجرا
  • ایجاد نقشه سایت و فایل robots.txt
  • بهینه‌سازی ساختار URLها
  • پیاده‌سازی درست متاتگ‌ها، سرتیترها، بخش توضیحات و...

در پایان

در نظر گرفتن این افسانه‌ها و باورهای نادرست منجر به ایجاد وبسایت‌های بسیار مشکل داری شده است. برای ایجاد یک وبسایت عالی ابتدا این باورهای نادرست را نادیده گرفته و منطقی‌تر فکر کنید. بعد از آن خواسته‌های مشتریان و بازدیدکنندگان وبسایت‌تان را در نظر بگیرید. انجام این کارها باعث می‌شود که شما بتوانید وبسایت حرفه‌ای را در استانداردترین شکل ممکن ایجاد کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

2 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات