۷ روند حاکم بر Node.js در سال ۲۰۲۰
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

۷ روند حاکم بر Node.js در سال ۲۰۲۰

محبوبیت Node.js در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده است. با توجه به برنامه‌نویسانی که در تکنولوژی غرق می‌شوند، کسب‌وکار‌ها روی پتانسیل‌های Node.js تمرکز می‌کنند. اگر نگاهی به آمار بی‌اندازیم:

  • Node.js محبوب‌ترین زبان در ایالات متحده آمریکاست – ۲۸ هزار وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند.
  • Node.js زبان استفاده شده در Backend بسیاری از سایت‌های فروشگاهی مانند eBay یا AliExpress است.
  • Node.js در سایت‌هایی با ترافیک خیلی زیاد مانند Netflix و PayPal و Groupon استفاده می‌شود.

Node.js مزایای خودش را دارد، که تاثیر مثبتی در استارت‌آپ‌ها و مشاغل بزرگ جهانی دارد. Node.js در سال جدید چیز‌های جدیدی برای نشان دادن به دوست‌داران خودش دارد.

بیایید برخی از روند‌ها را بررسی کنیم که می‌تواند به شما کمک کند از پتانسیل خود استفاده کنید و از رقبای خود در سال ۲۰۲۰ جلو بزنید.

روند‌های قابل تامل در سال ۲۰۲۰

۱. MEAN و MERN

هر جفت معماری‌های (MEAN ( MongoDB , Express, Angular, Node.js و (MERN ( MongoDB, Express, React, Node.js بسیار قدرتمند هستند. این دو فریمورک اوپن‌سورس فرانت‌اند ( Angular و React ) به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کنند تا برنامه‌های وبی پیچیده فرانت‌اند بسازند.

کمپانی معروف Netflix از پشته  MERN برای روند برنامه‌نویسی استفاده می‌کند. می‌توانید پشته استفاده شده توسط Netflix را در عکس زیر ببینید.

۲. معماری Serverless

روند بعدی Node.js در سال ۲۰۲۰، معماری Serverless می‌باشد که هم‌اکنون توسط کمپانی‌هایی مانند Netflix, AOL, Reuters استفاده می‌شود.

پذیرش خردمندانه صنعت به طور مداوم در حال رشد است. زیرا Serverless به این معناست که نیازی به مراقبت از سرور‌های استفاده شده توسط برنامه نیست. با معماری Serverless، مدیریت و تهیه سرور برون سپاری می‌شود که باعث صرفه جویی در وقت می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که قابلیت‌های دیگری اضافه کنید.

بیایید چند تا از فواید معماری Serverless را چک کنیم:

  • کیفیت بهینه‌ی کد
  • کم‌تر شدن هزینه‌ی پروژه
  • ماژول‌ها با قابلیت استفاده دوباره
  • انعطاف‌پذیری بالا

۳. برنامه‌های Real-time

ساختن اپلیکیشن‌های real-time در واقع رایج‌ترین استفاده از Node.js‌ است که در سال ۲۰۲۰ فرمانروایی می‌کند. برنامه‌هایی با این ویژگی می‌توانند کاربر‌ها را بیش‌تر جذب کنند. در پلتفرم‌هایی مانند شبکه‌های مجازی، چت‌ها، بازی‌ها و غیره که در آن سرعت همه چیز است. با این‌که در برنامه‌هایReal-Time امکان کم آوردن سرور بسیار زیاد می‌باشد، Node.js به کمک وبسوکت‌ها و وب‌هوک محیط را یکپارچه آپدیت می‌کند. Trello یک مثال بسیار عالی از برنامه‌های وب است که الگوی همکاری Real-Time در آن پیاده شده است.

در پایین می‌توانید چند تا مثال از برنامه‌های Real-Time که می‌تواند با Node.js ساخته شود را ببینید.

  • برنامه‌ی ویدیو کنفرانس
  • اشتراک‌گذاری فایل
  • پروتکل صدا از اینترنت
  • بازی آنلاین
  • راه‌حل ذخیره‌سازی
  • معاملات وب‌سایت فروشگاهی
  • اپلیکیشن چت
  • برنامه‌های پیام فوری مانند واتساپ

پس انتخاب ما برای ساخت یک برنامه‌ی Real-Time می‌تواند Node.js باشد زیرا سریع و انعطاف‌پذیر است.

۴. GraphQL

یکی از جایگزین‌های RESTful api، یعنی GraphQL به کاربر اجازه می‌دهد تا مشخص کند که دقیقا چه اطلاعاتی را نیاز دارد. همچنین کار را برای جمع‌آوری اطلاعات از چند منبع مختلف راحت می‌کند. یکی از روند‌های در حال رشد Node.js، یعنی GraphQL در دو سال اخیر با سرعت فوق‌العاده‌ای رشد کرده است. دلیل محبوبیت افزاینده‌ی GraphQL این است که گردش کار را روی چندین پلتفرم راحت می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند با فریمورک Relay با React همگام‌سازی شود.

۵. اینترنت اشیا

Node.js برای ساخت برنامه‌های اینترنت اشیا بسیار خوب است زیرا به شما اجازه می‌دهد تا از میکروسرویس‌ها، قابلیت‌های Real-time و راه‌حل‌های داده محور، به خوبی استفاده کنید. فایده‌ی اصلی استفاده از Node.js در اینترنت‌ اشیا پرسرعت بودن و Real-time بودن آن است. Node.js همین‌طور از مموری و منابع کم‌تری در سمت سرور استفاده می‌کند. و از این رو، برنامه‌نویس‌ها می‌توانند برنامه‌های مقیاس‌پذیر و کار‌آمد بسازند.

۶. Microservice

روند در حال ظهور بعدی Microservice ها هستند. میکرو‌سرویس‌ یک رویکرد با معماری خوب که بر اساس ساختن مجموعه‌ای از سرویس‌های کوچک است می‌باشد. که این در حفظ کد مفید می‌باشد. و یک روش جایگزین برای رویکرد serverless است. میکرو‌سرویس‌هایی که با Node.js نوشته شده‌اند، برای ساختن پروژه‌های سازمانی عالی هستند. زیرا نگهداری از کد را راحت می‌کند.

پس میکرو‌سرویس‌ها امکان مقیاس‌پذیری مستقل، توسعه و استقرار مستقل و قابلیت استفاده مجدد را فراهم می‌آورد.

۷. برنامه‌های ابری Native

Node.js وابستگی سخت‌افزاری را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. این دلیلی است که Node.js را به یک انتخاب عالی برای برنامه‌های ابری Native تبدیل می‌کند.Node.js نه تنها در ساختن برنامه‌های ابری Native از ابتدا کمک می‌کند، بلکه در مقیاس‌بندی برنامه‌های موجود نیز می‌تواند مستقر شود.

در این حال که مزایای برنامه‌های ابری Native با Node.js بسیار مشهود است، کسب و کار‌ها برای سال بعد باید برای استفاده از این قابلیت آینده‌نگری کنند.

سخن پایانی

Node.js نقش اساسی در پشته فناوری ایفا می‌کند و خدمات ارزان‌تر، بسیار مقیاس‌پذیر، انعطاف‌پذیر و مستقل ارائه می‌دهد. این روند‌ها مسلما نقش قاطعی در ساختن برنامه‌های وبی با Node.js بازی خواهند کرد.

همچنین می‌توانید از دوره آموزشی node.js موجود در وبسایت راکت استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@MehdiAghighi
مهدی عقیقی
برنامه نویس وب

برنامه‌نویس وب، عاشق جاوااسکریپت و ریکت و لاراول :)

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

مهدی عقیقی

برنامه نویس وب