جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
8 عادت برنامه‌نویسان که آن‌ها را نسبت به بقیه متمایز می‌کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

8 عادت برنامه‌نویسان که آن‌ها را نسبت به بقیه متمایز می‌کند

برنامه‌نویسی آسان نیست بلکه چالش برانگیز است. کسانی را می‌شناسم که قصد یاد گرفتن برنامه‌نویسی را دارند اما واقعاً نمی‌دانند که چه چیزهایی در انتظار آن‌هاست. آن‌ها فکر می‌کنند که تنها فاکتور لازم برای موفقیت در برنامه‌نویسی، داشتن مهارت در این زمینه است. اما متاسفانه برنامه‌نویسی اینگونه نیست.

خوب بودن در برنامه‌نویسی تنها یکی از کارهایی است که برنامه‌نویسان موفق برای متمایز شدن نسبت به سایر افراد انجام می‌دهند. موارد زیر نیز نقش بسزایی در این زمینه دارند:

1. آن‌ها زمان درست پرسش و جستجو کردن را می‌دانند

شاید این نکته کمی مضحک به نظر برسد اما در اصل چنین نیست. یک برنامه‌نویس باید شخصی سازنده باشد. اینکه برای ساعت‌ها جلوی کامپیوتر به دنبال جواب مشکلات بگردید، با مثمر ثمر بودن تفاوت دارد. هیچکس همه چیز را نمی‌داند، بنابراین مطالبی را که نمی‌دانید از دیگران بپرسید. شخصی را پیدا کنید که با مشکلی مشابه شما در گذشته روبرو بوده، سپس در رابطه با نحوه حل آن با او صحبت کنید. این شخص می‌تواند همکار، دوست دانشگاه و یا حتی شخصی در اینترنت باشد. شما باید نحوه‌ی درست جستجو کردن را بدانید.

Google، StackOverflow یا Quora باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که چنین ابزارهایی ضروری هست و جوامع برنامه‌نویسی جزو سالم‌ترین و مفیدترین جوامع کل اینترنت هستند.

2. آن‌ها می‌توانند خودشان را توجیه کنند

ارتباطات یک فاکتور مهم در هر محیط کاری است. این موضوع در بین تیم‌های توسعه و سایر بخش‌ها نیز صدق می‌کند. اگرچه در صورت نبود وضوح، ارتباط برقرار کردن می‌تواند با مشکل مواجه شود. این بدان خاطر است که گاهی اوقات تفسیر کردن نحوه پیاده‌سازی کدها یا اقدامات یک توسعه‌دهنده می‌تواند برای یک شخص غیرفنی دشوار باشد. یک توسعه‌دهنده‌ی خوب باید به منظور توجیه کارهای خود، حداقلِ مهارت‌های ارتباطی لازم برای صحبت با سایر افراد تیم را داشته باشد.

3. آن‌ها از اهمیت آزمایش کردن مطلع هستند

شاید با خودتان فکر کنید که کدهایتان آنقدر تمیز و بی‌نقص هستند که هرگز با خطا روبرو نمی‌شوند. اما در واقعیت کدهایتان بلاخره شکست خواهند خورد. به همین خاطر باید همراه با پیشرفت برنامه، آزمایشاتی را معین کنید. با انجام این کار کدهای شما بسیار ساختاریافته، کنترل شده و آزمایش شده خواهند بود. می‌توانید برای جلوگیری از وقوع اتفاقات بد از این روش استفاده کنید.

4. آن‌ها از کار کردن به عنوان یک برنامه‌نویس لذت می‌برند

وقتی از انجام یک کار لذت ببرید، در آن کار مهارت کسب خواهید کرد. بنابراین اگر از برنامه‌نویسی لذت می‌برید و برای برنامه نوشتن اشتیاق دارید، یعنی خیلی پیشرفت خواهید کرد. اشتیاق داشتن می‌تواند کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام دهد و یک کنجکاوی سیری ناپذیر را در شما ایجاد کند. برنامه‌نویسان همیشه به دنبال کسب دانش بوده‌اند و همین موضوع آن‌ها را از اکثر انسان‌ها متمایز کرده است. این مسئله باعث رشد برنامه‌نویسان می‌شود. تمایل به حل مشکلات مختلف می‌تواند شما را در مسیر توسعه مهارت‌های جدید،کشف زبان‌های متفاوت و درک تکنولوژی‌های اساسی قرار دهد.

5. آن‌ها زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را می‌دانند

صحبت کردن به چندن زبان می‌تواند دید بسیار گسترده‌تری از فرهنگ را به شما القا کند. همین قاعده در مورد زبان‌ها نیز صادق است. منظورم این نیست که برای حل مشکلات باید چندین زبان را بفهمید، شما باید به شکلی عالی بر آن‌ها تسلط داشته باشید تا بتوانید در هر شرایطی به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

6. آن‌ها کنترل نسخه را انجام می‌دهند

یکی از روش‌های مهم برای یک برنامه‌نویس، کار کردن با برخی از سیستم‌های کنترل نسخه است. حال این سیستم می‌تواند Git و یا سایر موارد موجود در این زمینه باشد. اگر به تنهایی و یا در یک تیم مشغول به کار باشید، استفاده از یک مدل شاخه‌ای برای کار کردن به شما کمک می‌کند تا بتوانید تغییرات را راحت‌تر اعمال کنید.

7. آن‌ها از اهمیت یادگیری مداوم مطلع هستند

من هیچ برنامه‌نویس خوبی را نمی‌شناسم که از دانسته‌های خود احساس رضایت کند. یک برنامه‌نویس باید آموزش‌های خود را درست مانند یک دکتر، معلم یا وکیل ادامه دهد تا بتواند حرفه‌ای عمل کند. برنامه‌نویسان به طور ذاتی افرادی سنت‌گریز هستند. آن‌ها برای بالا بردن ارزش شخصی خودشان، آخرین تکنولوژی‌های موجود در بازار را یاد می‌گیرند. به همین دلیل یادگیری مداوم برای پیشتاز بودن در این بخش لازم است.

8. آن‌ها مستندات را مطالعه می‌کنند

اگر می‌خواهید به شکلی ماهرانه برنامه‌نویسی کنید، باید زبان‌ها را به خوبی بشناسید. خواندن مستندات یکی از مفیدترین ابزارها برای انجام این کار است. هر زبان ویژگی‌های خاص خودش را داراست و بدین ترتیب می‌توانید از اطلاعاتی مثل پارامترهای دریافتی، خروجی، نسخه‌های موجود آن‌ها و غیره مطلع شوید.

مسیر شغلی شما در برنامه‌نویسی تماماً به شما بستگی دارد. شما تنها با کدنویسی نمی‌توانید به یک برنامه‌نویس ماهر تبدیل شوید. موارد دیگری وجود دارد که باید در آن‌ها نیز مهارت کسب کنید. امیدوارم این 8 عادت بتواند به شما در پیمودن آسان‌تر این مسیر کمک کند.

 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.71 از 7 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است