۸ زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۱۹
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۸ زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۱۹

یادگیری مهارت‌های جدید زمان می‌برد. به همین علت است که قبل از یادگیری چیزی، شما باید بدانید که یادگیری شما قرار است ارزش زمانش را داشته باشد. این مسئله به خصوص وقتی که تصمیم می‌گیرید چه زبان برنامه‌نویسی‌ای را یاد بگیرید، صحیح است.

همینطور که ما به سال جدید نزدیک می‌شویم، زمان خوبی است که به اولویت‌های یادگیری برتر خود در سال ۲۰۱۹ نگاهی داشته باشیم. اما چه زبانی را باید در سال ۲۰۱۹ یاد بگیریم؟

ما لیستی از برترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری در سال جدید را به همراه دلایلی برای یادگیری آن‌ها، و برخی پیشنهادات برای نحوه شروع کار آماده کرده‌ایم. این موارد به شما کمک خواهند کرد تا قدم‌هایی را برای گسترش مجموعه مهارت‌های خود در سال ۲۰۱۹ به گونه‌ای بردارید که برای شما مناسب باشد.

Python

مدتی می‌شود که پایتون یک زبان در حال رشد بوده است و هیچ نشانه‌ای از محو شدن بروز نمی‌دهد. چندین علت برای این مسئله وجود دارند، اما بزرگ‌ترین آن‌ها جذابیت غیر قابل مقاومت هوش مصنوعی است. پس از این که پایتون را یاد گرفتید، انجام برخی عملیات‌های یادگیری نسبتا پیچیده، با توجه به اکوسیستم چشمگیر ابزاری که آن را احاطه می‌کنند، مانند TensorFlow نسبتا ساده می‌شود.

اما اهمیت پایتون فقط درباره یادگیری ماشین نیست. انعطاف آن به این معنی است که این زبان یک محدوده گسترده و متنوع از برنامه‌ها دارد. اگر شما یک توسعه دهنده با یک پشته کامل هستید، برای مثال ممکن است پایتون را برای توسعه‌دهی سرویس‌های backend و APIها مناسب ببینید. به طور مشابه اگر به امنیت یا SRE علاقه‌مند هستید، پایتون می‌تواند برای خودکارسازی ابعادی از زیرساخت‌های شما استفاده شود تا همه چیز را امن و مطمئن نگه دارید.

به زبان ساده، پایتون یک گزینه خوب برای مجموعه مهارت‌های شماست.

Python را یاد بگیرید، اگر...

  • شما در توسعه‌دهی نر‌م‌افزار تازه وارد هستید.
  • می‌خواهید یادگیری ماشین را امتحان کنید.
  • می‌خواهید اسکریپت‌های خودکار بنویسید.

اگر به یادگیری زبان پایتون علاقه دارید، می‌توانید مقالات مربوطه را بر روی راکت در این لینک بخوانید.

Go

Go به اندازه پایتون محبوب نیست، اما به سرعت در حال رشد است. طرافداران آن هم علت دوست داشتن آن را به این صورت بیان می‌کنند که: این زبان به شدت ساده بوده، اما همچنان به طور شگفت‌انگیزی قدرتمند است.

علت این مسئله، آفرینش آن است: این زبان در ابتدا توسط گوگل توسعه داده شده بود، که یک زبان برنامه‌نویسی می‌خواست تا بتواند پیچیدگی سیستم‌هایی که در حال توسعه یابی بودند را مدیریت کند، بدون این که پیچیدگی‌های بیشتری در زمینه‌های دانش و جریانات کاری اضافه کند.

این زبان با ترکیب بهترین ابعاد برنامه‌نویسی تابعی و شئ‌گرا، و همچنین یک مجموعه با ارزش از ابزار دخلی، احتمال افزایش قدرت در ۱۲ ماه بعدی را دارد.

Go را یاد بگیرید، اگر...

  • شما یک توسعه دهنده backend، یا یک توسعه دهنده دارای پشته کامل هستید که به دنبال افزایش دانش زبانی خود است.
  • در زمینه سیستم عامل‌ها یا SRE کار می‌کنید.
  • به دنبال جایگزینی برای پایتون هستید.

Rust

Rust در بررسی سالانه Stack Overflow 2018، به عنوان محبوب‌ترین زبان در میان توسعه دهندگانی که از آن استفاده می‌کردند تعیین شد. ۸۰ درصد پاسخگویان گفتند که استفاده از آن را دوست داشتند، یا این که می‌خواستند از آن استفاده کنند.

حال با این که Rust سادگی پایتون و Go را کم دارد، اما کاری که برایش ساخته شده است را به خوبی انجام می‌دهد: برنامه‌نویسی سیستم‌ها به نوعی که سریع، موثر و امن باشد.

در واقع توسعه دهندگان دوست دارند شایستگی‌های Rust و Go را مورد بحث قرار دهند. به نظر می‌رسد که این توسعه دهندگان، ذهن توسعه دهندگان مشابه خود را مشغول می‌کنند. گرچه با این که آن‌ها برخی تشابه‌ها را با هم دارند، اما برخی تفاوت‌های کلیدی هم هستند که باید تصمیم گرفتن درباره این که کدام مورد را یاد بگیریم را ساده‌تر کنند.

Rust در سطحی پایه، برای برنامه‌نویسی سطح پایین‌تر بهتر است،‌ درحالیکه Go شما را قادر خواهد ساخت تا همه چیز را به سرعت به اتمام برسانید. Rust تعداد زیادی قانون دارد، که تمام آن‌ها به شما کمک خواهند کرد تا برنامه‌هایی با کارایی بسیار بالا را توسعه دهید، اما معنی آن این نیست که این زبان انحنای یادگیری تند‌تری نسبت به چیزی مانند Go دارد. در نهایت همه چیز به چیزی که می‌خواهید از این زبان برای آن استفاده کنید، و مقدار زمانی که برای یادگیری یک چیز جدید دارید بستگی خواهد داشت.

Rust را یاد بگیرید، اگر...

  • می‌خواهید بدانید که چرا توسعه دهندگان Rust اینقدر آن را دوست دارند.
  • برنامه‌نویسی سیستمی انجام می‌دهید.
  • مقداری زمان دارید تا انحنای یادگیری آن را بگذرانید.

همچنین بخوانید: چرا باید Rust را یاد بگیریم؟

TypeScript

TypeScript در طی سال‌های اخیر، با سکوت کامل در حال جذب محبوبیت بوده است. اما به نظر می‌رسد ۲۰۱۸ سالی بوده است که این زبان جهش بزرگی به سمت جلو داشت و تصورات جامعه توسعه دهندگان را به دست گرفت.

به احتمال زیاد علت آن این است که ما سعی می‌کنیم کارهای زیادی با JavaScript ساده انجام دهیم. ما به سادگی بدون غرق شدن در خط‌های کد، نمی‌توانیم برنامه‌هایی با پیچیدگی مطلوب خود بسازیم.

TypeScript اساسا JavaScript را ارتقا می‌دهد و آن را برای ساخت برنامه‌های آینده مناسب می‌کند. هیچ تعجبی ندارد که TypeScript حال هسته اساسی برای فریم‌وورک‌های JavaScript است. حتی گوگل هم تصمیم گرفت که در Angular از آن استفاده کند.

TypeScript را یاد بگیرید، اگر...

  • شما یک توسعه دهنده JavaScript هستید.
  • شما یک توسعه دهنده Java یا C# هستید که می‌خواهد افق‌های خود را گسترش دهد.

اگر به یادگیری زبان TypeScript علاقه دارید، می‌توانید دوره مربوطه را بر روی راکت در این لینک بگذرانید.

Scala

مدتی می‌شود که Scala در صحنه حضور داشته است، اما دستاوردهای کارایی آن نسبت به Java در سال‌های اخیر، افزایش محبوبیت برای آن را به خود دیده‌اند. این زبان از نظر یادگیری در مقایسه با زبان‌های مربوط به Java دیگر مانند Kotlin ساده‌ترین زبان نیست. Scala خیلی از اساس خود دور نشده است، و به نوعی تلاشی است برای بازنویسی کامل کتاب قوانین آن.

Scala یک زبان چندمنظوره خوب است که اصول برنامه‌نویسی تابعی و اصول شئ‌گرایی که در Java پیدا می‌کنید را گرد هم می‌آورد. این زبان همچنین برای ارز طراحی شده است، که مقیاسی غیر ممکن از قدرت را در آن به شما می‌دهد.

یک نکته منفی درباره Scala این است که به مانند بر فرض Java، در اکوسیستم خود ثبات ندارد.

Scala را یاد بگیرید، اگر...

  • به دنبال جایگزینی برای Java هستید که مقیاس‌پذیرتر باشد و ارز را بهتر مدیریت کند.
  • با داده‌های عظیم کار می‌کنید.

Swift

Swift زندگی خود را به عنوان جایگزینی برای Objective-C برای توسعه دهندگان iOS شروع کرد. با این که این ابزار توسط افراد حاضر در جامعه توسعه دهی Apple استفاده می‌شود، اما آثاری هستند که نشان می‌دهند Swift می‌تواند از نقاط شروع خود فراتر رفته و تبدیل به انتخابی برای برنامه‌نویسی سرور و سیستم‌ها شود.

گروه توسعه دهی هسته‌ای ثابت کردند که در ساخت یک زبان مناسب برای آینده، هدف دارند و نسخه‌های ۳ و ۴ آن آثار قابل ملاحظه‌ای از تکامل را نشان دادند.

Swift که سریع است، یادگیری‌اش ساده بوده و امن می‌باشد، نه تنها توانسته است جایگزین بهتری برای Objective-C فراهم کند، بلکه برای بسیاری از چالش‌هایی که برنامه‌نویسان در سال‌های آینده با آن‌ها مواجه خواهند بود هم مناسب می‌باشد.

Swift را یاد بگیرید، اگر...

  • می‌خواهید برنامه‌هایی را برای محصولات Apple بسازید.
  • به راه جدیدی برای نوشتن کد سرور علاقه دارید.

Kotlin

این که Kotlin از Swift پیروی کند، عاقلانه است. موازات میان این دو قابل توجه است؛ ممکن است که خام باشد، اما می‌توان گفت که Kotlin در قبال Java، چیزی به مانند Swift در قبال Objective-C است.

برخی افراد هستند که حس می‌کنند مقایسه کردن آن‌‌ها با این اتهام که یک زبان در حال کپی کردن از دیگری است، مطلوب نیست، اما شاید این تشابهات نباید زیاد تجعب‌آور باشند. هر دوی آ‌ن‌ها در حال تلاش برای چیز مشابهی هستند: فراهم کردن یک جایگزین بهتر برای چیزی که از قبل وجود دارد.

با صرف نظر کردن از مناظرات، اگر شما یک توسعه دهنده Java باشید، Kotlin برایتان قانع کننده است و به خوبی کار می‌کند.

Kotlin را یاد بگیرید، اگر...

  • شما یک توسعه دهنده هستید که می‌خواهد برنامه‌های بهتری را به صورت سریع‌تر بسازد.
  • می‌خواهید بدانید که این همه سر و صدا درباره جامعه اندروید برای چیست.

C

اکثر زبان‌های این لیست تقریبا جدید هستند، اما من می‌خواهم آن را با یک مورد کلاسیک به اتمام برسانم که نمی‌خواهد از میان برود.

C محبوبیتی از روی پیچیده بودن و یادگیری سخت دارد. این زبان پشته سیستم عامل‌ها است و در پروژه‌های روزانه‌ای که در خود نرم‌افزار را به صورت پیاده‌سازی شده دارند، استفاده شده است.

این دو نکته به همراه یکدیگر، یعنی این که C زبانی است که ارزش یادگیری را دارد؛ زیرا بینشی درباره نحوه کار نرم‌افزار بر روی ماشین‌ها به شما می‌دهد. در دنیایی که چکیدگی و دسترسی‌پذیری به افق نرم‌افزار حکمرانی می‌کنند، وارد شدن به زیرساخت‌های همه چیز می‌تواند بسیار با ارزش باشد.

C را یاد بگیرید، اگر...

  • به دنبال یک چالش جدید هستید.
  • می‌خواهید یک درک عمیق‌تر از نحوه کار نرم‌افزار بر روی دستگاه خود داشته باشید.
  • به توسعه‌دهی سیستم‌های پیاده‌سازی شده و پروژه‌های واقعیت مجازی علاقه دارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید