۹ اپلیکیشن مشهور که با Node.js ساخته‌ شده‌اند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۹ اپلیکیشن مشهور که با Node.js ساخته‌ شده‌اند

شاید یکی از دلایلی که باعث بشود شما به یک تکنولوژی و یا زبان برنامه نویسی اعتماد کنید این است که شرکت‌هایی از این تکنولوژی استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۹ اپلیکیشن مختلف که از طرف شرکت های بزرگ ساخته شده‌اند، آشنا کنم. 

نودجی‌اس چیست؟

نودجی‌اس یک محیط runtime متن باز و سمت سرور است که بر پایه موتور جاوا اسکریپتی V8 گوگل کروم ساخته شده است. با استفاده از نودجی‌اس می شود اپلیکیشن های سریع با قابلیت مقیاس پذیری بالا را ساخت. این تکنولوژی سبک، سریع و راهی مدرن برای طراحی وبسایت های پویا است.

۱. پی‌پال و نودجی‌اس

پی‌پال را به احتمال زیاد بشناسید. پی‌پال یکی از بزرگترین سرویس های پرداخت اینترنتی در جهان است. این پلتفرم کاربران را قادر می سازد که در بین بیش از صد کشور جهان پول های خود را به حساب های مختلف منتقل کنند. مطابق با سال ۲۰۱۵ این سرویس بیشتر از ۱۸۴ میلیون کاربر فعال داشته است. پی‌پال در بخش هایی برای برقراری سالم بین مرورگر و سرور استفاده می شود.

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

جف هارل مدیر اجرایی محصولات و مهندس در پی‌پال می گوید:

نود‌جی‌اس اختلافات میان مرورگر و بخش سرور وبسایت را رفع می کند، این کار زمانی انجام می شود که نودجی‌اس توسعه دهنده را قادر می سازد که اپلیکیشن مرورگر و همچنین اپلیکیشن تحت وب را تحت جاوا اسکریپت بسازد. این‌کار در شکل گیری یک اتحاد در بین توسعه دهنده ها و مهندسان تیم بسیار موثر بوده است. نود‌جی‌اس و جاوا اسکریپت به ما کمک می کند که بتوانیم هر مشکلی را در زمینه کاربران رفع کنیم.

نتیجه: در نهایت با در نظر گرفتن تکنولوژی های مختلفی که این وبسایت تا به اکنون داشته، نودجی‌اس باعث شده که ۳۳درصد از کدهایشان و ۴۰درصد از فایلهایشان را کاهش دهند.

۲. لینکداین و نودجی‌اس

لینکداین یک سرویس شبکه اجتماعی مبتنی بر تجارت و کاریابی است که در سال ۲۰۰۲ در کالیفرنیا ساخته شد. لینکداین کاربران را قادر می سازد تا بتوانند افراد مختلفی را به صفحه خود دعوت کنند. این وبسایت در ۲۴ زبان دنیا دردسترس است و بیشتر از ۴۰ میلیون کاربر از ۲۰۰ کشور مختلف را داراست. لینکداین از نودجی‌اس برای تقویت بخش سرور اپلیکیشن موبایل‌شان استفاده می کنند. 

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

براساس سخن‌های مدیر توسعه موبایل لینکداین، Kiran Prasad می گوید:

«دلیل اول مقیاس پذیری بالا است. دلیل دوم، اگر به نود نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که به چه میزان می تواند مفیدتر از بقیه سرویس ها باشد.»

نتیجه: در نهایت با یکسری از آزمایشات معلوم شده که نسخه کنونی اپلیکیشن ۲۰ بار از نسخه قبلی مبتنی بر روبی ان ریلز سریع‌تر بوده است. نتایج این بررسی سریع بودن نودجی‌اس را نشان می دهد. 

۳. یاهو و نودجی‌اس

یاهو یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که روی سرویس هایی مانند ایمیل، موتورجستجو و… تمرکز دارد. مطابق با آمار این شرکت بیشتر از ۵۰۰ میلیون کاربر در بیشتر از ۳۰ زبان مختلف ماهانه از این سرویس استفاده می کنند. 

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

Eric Ferraiuolo مدیر بخش مهندسی نرم افزار شرکت یاهو می گوید:

«با استفاده از نودجی‌اس می توانید اپلیکیشن تحت وب خود را مقیاس پذیر و بسیار کارا ساخت. این حقیقت دارد، هر بخش از وبسایت را که به سمت نودجی‌اس برده‌ایم تا به حال چنین نتیجه خوبی داشته است.»

نتیجه: استفاده از نودجی‌اس در یاهو فرهنگ تازه‌ای را در بین توسعه دهندگان به وجود آورده است، بخش‌هایی از وبسایت به نودجی‌اس مجهز شده‌اند و تا به حال این بخش ها به خوبی عمل کرده‌اند. در آینده‌ای نزدیک بخش های بیشتری به نودجی‌اس مجهز می شوند.

۴. موزیلا و نودجی‌اس

موزیلا شرکت غیر انتفاعی است و کاربران بیشتر آن را با مرورگر رایگان و متن بازی می شناسند که برای مک، ویندوز، لینوکس و … در ۸۰ زبان مختلف عرضه کرده‌ است. در فوریه ۲۰۱۶ فایرفاکس گزارشی منتشر کرد که در آن بیان می کرد بیشتر از ۱۵ درصد کاربران سرتاسر جهان از این مرورگر استفاده می‌کنند و در نهایت این باعث شد که فایرفاکس در رتبه دوم مرورگرها قرار بگیرد.

فایرفاکس از نودجی‌اس در چندین پروژه تحت وب خود به عنوان زبان اصلی استفاده کرده است. یکی از این پروژه ها Persona است که در حال حاضر متوقف شده است.

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

Mark Mayo مدیر بخش مهندسان شرکت می گوید:

«ما از نودجی‌اس به دو دلیل استفاده می‌کنیم یک استفاده کم از منابع و دو فرصتی بود که می توانستیم با استفاده از یک زبان هم برای بخش کلاینت و هم برای بخش سرور برنامه‌نویسی کنیم.»

۵. نت‌فلیکس و نودجی‌اس

نت‌فلیکس بزرگترین شبکه استریم ویدیوهای مربوط به فیلمهای سینمایی و سریال هاست. این سرویس در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا فعالیت دارد. در آپریل ۲۰۱۶ این شرکت بیان کرد که بیشتر از ۸۱ میلیون مشترک دارد و ۴۱ میلیون این افراد در خود آمریکا هستند.

نت‌فلیکس برای پیاده‌سازی بخش رابط کاربری وبسایت از نودجی‌اس استفاده می کند. این تکنولوژی در وبسایت نشان داده که به چه اندازه مفید و موثر است.

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

تیم توسعه تصمیم داشتند که اپلیکیشن تحت وب نت‌فلیکس را سبک، ماژولار و سریع طراحی کنند. به همین دلیل از نودجی‌اس استفاده کردند. مطابق با آخرین آمار سرعت اپلیکیشن تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

۶. اوبر و نودجی‌اس

اوبر یک شرکت ماسفربری آمریکایی-چندملیتی مبتنی بر اینترنت است که در بیش از ۶۰ کشور و ۴۰۴ شهر مختلف در جهان در حال سرویس دهی است. کار این اپلیکیشن اتصال مشتری‌ها با راننده تاکسی که در حال کار هستند، است. و در نهایت با رسیدن به مقصد مشتری پول با حساب کارت اعتباری خود می پردازد. اوبر یکی از اولین شرکت هایی بود که نودجی‌اس را به صورت کامل در محصولات خود استفاده کرد.

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

براساس سخنان تیم اوبر، نودجی‌اس به سه دلیل برای آنها بسیار حائز اهمیت و مهم است:  یک توانایی پردازش اطلاعات زیاد با سرعت بالا، دو، خطایابی در این تکنولوژی بسیار ساده و سریع است و در نهایت به دلیل متن باز بودن و توانایی در توسعه و بهتر کردن تکنولوژی.

7. گروپن و نودجی‌اس

گروپن یک بازار جهانی است که می تواند مشترکین خود را با بازرگانان و تجار محلی که در زمینه های مختلفی در حال تجارت هستند، مرتبط سازد. گروپن مطابق با آمار مارچ ۲۰۱۵ در بیشتر از ۵۰۰ شهر و ۲۸ کشور مختلف جهان در حال فعالیت است و جمعا بیشتر از ۴۸.۱ میلیون کاربر و مشترک فعال دارد. مطابق با یک آمار در ژوئن سال ۲۰۱۵ وبسایت و اپلیکیشن شرکت به صورت کامل از روبی ان ریلز به سمت نودجی‌اس مهاجرت کردند.

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

مطابق با سخنان Sean McCullough از تیم توسعه گروپن میتوان دلایلی از جمله جامعه بزرگ توسعه دهنده فعال، NPM، کارایی بالا و مقیاس پذیری آسان را بیان کرد.

نتیجه: در مقایسه با نسخه قبلی وبسایت حال سرعت لود صفحات ۵۰درصد افزایش پیدا کرده و وبسایت توانایی بالاتری برای مدیریت ترافیک های ورودی دارد. 

گروپن می‌گوید: در حال حاضر با تغییر رویکرد به سوی نودجی‌اس ما همان میزان ترافیک سابق را می توانیم با سخت افزار کمتری مدیریت کنیم، حال توسعه دهندگان می توانند تغییرات بسیار خوبی را در سایت ایجاد کنند. ما میتوانیم ویژگی های بیشتری را به وبسایت اضافه کنیم. انجام این کار در معماری قبلی ممکن نبود.

8. گودَدی و نودجی‌اس

گودَدی وبسایتی برای خرید هاست و دامنه در سرتاسر اینترنت است. مطابق با آمار سال  ۲۰۱۶ این وبسایت بیشتر از ۱۶ میلیون کاربر داشته و ۶۱ میلیون دامنه را به ثبت رسانده است. در سالهای جدید این وبسایت گزارشی داد و در آن بیان کرد که تمام کارهای مرتبط به بک‌-اند را به نودجی‌اس محول کرده‌اند. 

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

برطبق حرف‌های Stephen Commisso مدیر بخش توسعه نرم افزار گودَدی، نودجی‌اس ما را قابل می سازد تا اپلیکیشن هایی با کیفیت بالا بسازیم، ویژگی های جدید را به سرعت اضافه بکنیم، واحدها تست را به صورت سریعتری بنویسیم و آنها را با کارهایمان ادغام کنیم. یکی دیگر از ویژگی های مهم قابلیت دسترسی از طریق NPM است.

نتیجه: مطابق با سخنگوی توسعه دهندگان گودَدی Antonio Silveira: 

حال ما می توانیم با سخت افزارهای کمتری مشتری‌های خودمان را میزبانی کنیم و سرعت انتظار را از ۶۰ میلی ثانیه به مقداری حدود ۱۲ میلی ثانیه کاهش دهیم. بالا رفتن کارایی وبسایت یکی از نکات مهم در توسعه وبسایت است که نودجی‌اس آن را در اختیار ما قرار داده است.

۹. ای‌بی و نودجی‌اس

ای‌بی یک شرکت خرید و فروش آمریکایی-چندملیتی است که براساس فروش مشتری به مشتری و شرکت به مشتری است. استفاده از این سرویس برای خریداران رایگان است ولی فروشندگان باید هزینه بپردازند. این سرویس در حال حاضر در بیشتر از ۳۷ کشور جهان در دسترس است و مطابق با آمار سال ۲۰۱۶ تعداد کاربران فعال آن به ۱۶۲ میلیون رسیده است. 

چرا آنها از نودجی‌اس استفاده می کنند؟

مدیر بخش توسعه وب Senthil Padmanabhan می‌گوید

«ما در ای‌بی دو نیاز ضروری داریم؛ یک اینکه بتوانیم تا حد ممکن اپلیکیشن را بلادرنگ و سریع کنیم و دو هماهنگ کردن اطلاعات زیاد محصولات در بین دستگاه‌ها و پتلفرم های مختلف است.»

سرعت، سادگی، کارایی، مقیاس پذیری و… برخی از ویژگی هایی است که توسعه دهنده ای‌بی به آنها اشاره کرده است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا