آیا من به اندازه کافی توسعه دهنده هستم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آیا من به اندازه کافی توسعه دهنده هستم؟

در دنیای حرفه ای ها، یک عنوان می تواند بیانگر توانمندی ها و معلومات شما باشد. بعضی از کارها هم هستند که دارای یک اسم یا عنوان رسمی خاصی می باشند مانند دکتر،  بنگاه دار و … . وقتی چنین موضوعی وارد دنیای وب می شود براستی ما عنوان خاصی را برای آن نداریم. اغلب ما خودمان را براساس چیزی که در این زمینه مناسب است، معرفی می کنیم. بعضی ها طراح وب هستند، بعضی ها توسعه دهنده و بعضی ها نیز خودشان را با عنوان full-stack web developer معرفی می کنند. 

من بیشتر دوست دارم که در مورد کاری که می کنیم و صفتی که به خودمان می دهیم صادق باشیم. اگر اینگونه باشد می توان قدرت ها و ضعف های خودمان را پیدا کنیم. یک راه ساده برای صادق بودن آن است که چیزهایی را که نیستید به آن تظاهر نکنید، به نظر من باید این یکی از مهمترین ویژگی های اجتماع طراحان و توسعه دهندگان باشد.

به شخصه برای اینکه بتوانم خودم را بهتر توصیف کنم از یکسری لغات و اصطلاحات فنی استفاده می کنم، اما از کجا بدانیم که کدام یک برای ما مناسب است؟

نام چیست؟

اوایل کار طراحی من با نوشتن کدهای استاتیک HTML گذشت. بعد از گذشت سالها من برای اولین بار توانستم یک قالب وردپرس را از یک طرح PSD بیرون بکشم. با استفاده از موضوعات مختلفی مانند custom field ها، کار با  توابع مختلف و مواردی دیگر، توانستم هرچیزی که به آن نیاز دارم را، به کار وادارم. البته من هیچوقت برای کاری که انجام می دادم از عنوان توسعه دهنده استفاده نکردم و هیچوقت هم با آن راحت نبودم. من اچ تی ام ال و سی اس اس را به اندازه کافی بلدم، همچنین با پی اچ پی کار می کنم! اما هیچوقت مشغول به ساختن یک پلاگین یا اپلیکیشنی از ابتدا نشدم. آيا اگر چنین کاری را انجام دهم می توانم به خودم صفت توسعه دهنده بدهم؟

از طرف دیگری بسیاری از مردم وجود دارند که حتی با وجود ندانستن معنی کلمه ای خاص آن را به خود نسبت می دهند. حتی شاید آنها برایشان مهم نباشد که دارند از چه واژه یا کلمه ای برای توصیف خود استفاده می کنند. برای مثال افراد زیادی وجود دارند که حتی آشنایی مختصری با ابزارهای توسعه ندارند اما به خودشان توسعه دهنده می گویند. واقعا چه چیزی سبب این می شود؟

چرا این مفاهیم مهم اند؟

در یک سطح خاص واقعا این مسائل اصلا مهم نیستند. شما خودتان می توانید شرایطی را بسازید که در آن تعریف خاص یک کلمه به چیزهایی دیگری نیز بستگی داشته باشد، مانند ابزار کدنویسی، زبان برنامه نویسی مورد نظر و چیزهای دیگر. اما شاید این خیلی جالب به نظر نرسد.

از نظری دیگر این کار باعث می شود که افراد مختلف سردرگم شوند و هرکسی برای خود تعبیری از مثلا طراح وب داشته باشد. در این شرایط وقتی فردی تقاضا برای استخدام فردی که باید توانایی طراحی وب را داشته باشد، می دهد با شرایط و افراد مختلفی روبرو می شود. در این شرایط میانگین افراد واقعا سردرگم می شوند و نمی توانند خودشان را به عنوان یک طراح وب بشناساند، چون برای این کار تعاریف مختلفی وجود دارد. خب در این شرایط واقعا لازم است که ما برای تعریف خودمان از کلمات و تعاریفی صادقانه استفاده کنیم. برای اینکه صادق باشیم می توانیم موارد مختلفی را مد نظر داشته باشیم، در این قسمت از مقاله می خواهیم با چندین آیتم در این باره همراه باشیم:

۱. تخصص شما

آیا شما یک وبسایت را از پایه طراحی می کنید؟ آیا شما برای ساخت یک وبسایت از سیستم مدیریت محتوای خاصی استفاده می کنید؟ و چیزهایی دیگری که حتما باید جواب آنها را بدهید.

۲. توانایی های تکنیکی

اگر شما یک توسعه دهنده هستید، پس بسیار خوب خواهد بود اگر که لیستی از زبان های برنامه نویسی و فریمورک هایی که با آن ها می توانید کار بکنید را تهیه نمایید. همچنین به خاطر داشته باشید که بین چیزهایی که می پسندید و چیزهایی که می دانید باید تفاوت قائل شوید.

۳. فرایند شما

برای اینکه بتوانید بهتر خودتان را به مشتری آشنا کنید، روند کاری که برای ساختن یک وبسایت طی می کنید را با مشتری در میان بگذارید. آنها با این کار بیشتر درگیری قدم های پروژه شما خواهند شد و بیشتر می توانند کشف کنند که شما چه کسی هستید؟ و چه کاری را انجام می دهید.

هدف اصلی در این سه قدم این نیست که شما تمام کارهای مورد نظری که انجام می دهید را تک به تک لیست بندی کنید. برای آنها تمام جزئیات کار مهم نخواهد بود و در کل حوصله سر بر شاید باشد اما اگر بتوانید تصویری عمومی از چیزی که می سازید را به کاربر بدهید، می تواند بسیار مفید و سودمند باشد. به خاطر داشته باشید اگر کاری را نمی توانید انجام دهید همان اول کار به آن اقرار کنید، اگر مشتری از شما تاییده گرفت ولی پس از مدتی شما به وی گفتید «معذرت من نمی توانم چنین کاری را انجام دهم»، این می تواند بسیار به ضرر شما باشد.

عناوین را مانند یک مدال بر گردن آویزان کنید

بخش بعدی این است که بعضی از اوقات امکان دارد شما برای جلب توجه طرف و … از کلمات و عناوین عجیب و غریبی استفاده کنید. چنین افرادی را واقعا می توان در دنیا یافت مخصوصا در شبکه های اجتماعی. اما باز هم می توان در این بین افراد حرفه ای و متخصص را یافت. در یکی ازWordCamps های منطقه ما، من شاهد افرادی بودم که خارق العاده ای به نظر می رسیدند، هر بار که آنها را می دیدم به خودم می گفتم «ای کاش من هم شبیه آنها بودم». اما واقعا نمی دانستم که آیا آنها خودشان هستند یا صرفا مشغول به تظاهرند. سعی کنید خودتان را در شرایط کنونی قبول کنید و آنقدر از ای کاش ها صحبت نکنید بیشتر روی این تمرکز کنید که خودتان را قوی کنید و در سطحی که هستید پیشرفت نمایید. برای تمام عناوینی که صحبتش می شود باید تلاش کنید! تنها تلاش است که از شما یک توسعه دهنده، طراح وب و… می سازد. 

سخن آخر

شاید بتوان کل این مطلب را در این خلاصه کرد که به چیزی که می خواهید تبدیل شوید فعلا تظاهر نکنید، جلوه واقعی خودتان را نشان بدهید. سعی کنید در چیزی که می خواهید به آن تبدیل شوید بهترین باشید. البته بعضی از عنوان ها بهترین ندارند اما می شود در آنها خوب جلوه کرد. 

با این اوصاف آيا برای دریافت یک عنوان آماده هستید؟ چه عنوانی را برای خودتان انتخاب می کنید؟ 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا