8 دلیل برای عدم استفاده از هاست ارزان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 15 دقیقه

8 دلیل برای عدم استفاده از هاست ارزان

آیا باید ارزان‌ترین هاست را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید؟ خب پاسخ کوتاه (در بیشتر موارد) خیر است. همه ما هنگام انتخاب هاست این را تجربه داشته‌ایم و در مقطعی از روند کاری خود چنین سؤالاتی را پرسیده‌ایم (مخصوصا هنگام انتخاب هاست برای وب‌سایت). آیا می‌توانم با این هاست کار کنم؟ آیا می‌توانم به این هاست بسنده کنم؟ آیا هاست ارزان واقعا ارزشش را دارد؟

هاست شما به معنای واقعی کلمه خانه سایت شماست. هرچقدر که ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد، باید برنامه یا سرویس‌دهنده هاست خود را به همان اندازه ارتقا دهید. اما این موضوع فقط محدود به ترافیک نیست. انتخاب شما باید تحت تأثیر عوامل زیادی باشد. این باید شامل میانگین زمان آپدیت هاست، کیفیت خدمات از جمله عملکرد، سرعت و نرم‌افزارهای پشتیبانی شده، مهارت‌های فنی پشتیبانی و البته هزینه نیز باشد.

اجازه ندهید هزینه عامل تعیین کننده باشد

تقریبا همه مبتدیان هنگام انتخاب هاست سؤال مشابهی می‌پرسند: هزینه آن چقدر خواهد بود؟

من این را تجربه کرده‌ام و مطمئنم شما هم این کار را کرده‌اید. هنگامی که وارد دنیای شگفت‌انگیز وردپرس شوید، به تدریج متوجه خواهید شد که هزینه هاست اگرچه یک عامل منطقی است، اما مهم ترین چیز نیست.

دلیلش هم ساده است. همانطور که در مورد وردپرس بیشتر می‌آموزید، متوجه می‌شوید که عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. مانند بروزرسانی خودکار برنامه، حفاظت از حملات DDoS، هاست مدیریت شده، CDN یکپارچه و تعداد زیادی از موارد دیگر که پس از ورود به این حوزه وارد عمل می‌شوند.

در حالی که مطمئنا مهم است به بودجه خود پایبند باشید، اما فقط ارزان‌ترین هاست را انتخاب نکنید. این دقیقا یکی از اشتباهات اصلی در شروع کار است که بیشتر شما بعدا متوجه آن خواهید شد.

مشکلات هاست ارزان

اگر در حین تحقیق در مورد هاست جدید خود به نحوی معجزه‌آسا به این مقاله رسیده‌اید، بسیار خوش شانس هستید! به بیان ساده بهتر است از گرفتن هاست وب ارزان خودداری کنید (به زودی دلیلش را می‌فهمید).

بیشتر عواملی که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند به یکدیگر مرتبط هستند. این یک واکنش زنجیروار است که در صورت عدم رعایت آن منجر به مشکلات بعدی می‌شود. اگر از منظر تجاری به آن نگاه کنید (محاسبه سود و زیان) متوجه خواهید شد که دلایل آن کاملا واضح است. پس بیایید بی‌درنگ شروع کنیم.

1. محدودیت‌های شدید منابع

هاست‌های ارزان معمولا از سرورهای ضعیف یا اشتراکی استفاده کرده و تا جایی که ممکن است کاربران را در آن سرورها فشرده می‌کنند. این به ویژه در مورد گزینه‌های رایگان یا ارزان صادق است. در نتیجه میزان منابع به اشتراک گذاشته شده بین هر کاربر به شدت کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال سروری با 8 گیگابایت رم را در نظر بگیرید. اگر 100 نفر را در آن سرور قرار دهیم، هر نفر تقریبا 80 مگابایت رم خواهد داشت. اما این چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟

  • محدودیت حافظه کم PHP: از قبل می‌دانیم که وردپرس روی PHP اجرا می‌شود، بنابراین با محدودیت حافظه کم PHP عملا دست وردپرس بسته است. هنگامی که یک تم جدید نصب می‌کنید یا یک پلاگین با منابع فشرده را اجرا می‌کنید (به عنوان مثال یک ابزار بکاپ‌گیری ابری زمان‌بندی شده)، عملکرد وردپرس مختل شده و با صفحه سفید مرگ روبه‌رو خواهید شد.
  • سربار اضافی پایگاه داده: به احتمال زیاد به یک نمونه دیتابیس محدود خواهید شد و سرور پایگاه داده منجر به اضافه بار می‌گردد. در نهایت نتایج کوئری‌ها با تاخیر اجرا شده و عملکرد سایت را کاهش می‌دهد.

منابع محدود سرور چه پیامدهایی دارد؟

در این صورت منابع محدود منجر به یک وب‌سایت کند می‌شود. بنابراین سرعت بخشیدن به سایت یا بهبود زمان برای لود اولین بایت تقریبا غیرممکن خواهد بود. به علاوه سرورهای شلوغ منجر به قطعی می‌گردد. هنگامی که سایت‌های زیادی برای دسترسی به منابع محدود روی یک سرور با هم رقابت می‌کنند، عملکرد پایین می‌آید و سایت شما برای مدت زمان نامعلومی از دسترس کاربران خارج می‌شود.

2. خرابی هارد دیسک

هارد دیسک‌های سرور معمولا گران‌تر از نمونه‌های دسکتاپ هستند. این به دلیل قابلیت اطمینان بهبود یافته، عملکرد سریعتر و عمر متوسط ​​بیشتر آنهاست. هر دیسک سخت یک منبع تجزیه‌پذیر است و بنابراین عمر متوسطی دارد. یعنی پس از طول عمر مشخص شده، احتمال خرابی هارد دیسک به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و عملکرد آن نیز به زیر سطح قابل قبول کاهش پیدا می‌کند. به طور خلاصه هنگامی که طول عمر مشخص شده هارد دیسک تمام شود، باید آن را دور انداخت.

اما در مورد هاست‌های ارزان اینطور نیست. آن‌ها به استفاده از آن هارد دیسک‌های خراب ادامه خواهند داد و بسیار بعید است که هرگز ارتقاء سخت‌افزار را در اولویت قرار دهند.

مشکل خرابی هارد دیسک به چه صورت است؟

هنگامی که یک هارد دیسک به پایان عمر خود می‌رسد، از کار می‌افتد و تمام داده‌های سایت شما را با خود از بین می‌برد! این منجر به از دست رفتن کامل فایل‌ها می‌شود. به این معنی که سایت شما در بهترین حالت ناقص شده یا در بدترین حالت کاملا از بین می‌رود.

اگر از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید، ممکن است بتوانید به موقع آن را دوباره راه‌اندازی کنید. اما اگر به پشتیبان‌گیری‌های هاست خود امیدوار بوده‌اید، باید بگویم این نیز احتمالا از بین رفته‌است. و بدتر از آن ممکن است در نهایت مجبور شوید برای بازیابی سایت خود به پشتیبانی هاست تکیه کنید (که در صورت امکان می‌تواند چاره‌ساز باشد، کمی بعد راجع به جزییات آن صحبت خواهیم کرد).

3. نسخه پشتیبان محدود یا عدم وجود نسخه پشتیبان

در بیشتر موارد کاربران جدید از اهمیت بکاپ‌گیری وردپرس بی‌اطلاع هستند. آنان اغلب به ویژگی‌های داخلی یا خودکار برای حفظ سایت وردپرس خود اهمیت می‌دهند. این بدان معناست که مسئولیت بکاپ‌گیری اطلاعات به هاست واگذار می‌شود.

هر هاست خوبی مانند WPEngine از وب‌سایت شما به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن‌ها را تا 30 روز نگهداری می‌کند. البته برای حفظ امنیت از طریق HTTPS رمزگذاری شده و قابل دانلود است که شامل پایگاه داده سایت شما و همچنین آپلودهای انجام شده به طور کامل می‌شود.

در حالی که گزینه‌های ارزان مانند Bluehost و Siteground شامل بکاپ‌گیری ساده از سایت هستند و شانس اینکه یک هاست ارزان یا رایگان نسخه پشتیبان استاندارد تهیه کند، بسیار کم است. حتی اگر چنین باشد، محدودیت‌های حجمی و دوره‌های نگهداری کوتاه وجود خواهد داشت. آنها حتی ممکن است برای بازیابی یک نسخه پشتیبان از شما هزینه بگیرند!

اگر بکاپ نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟

شما باید حتما و همیشه یک نسخه پشتیبان جدید و کامل از وب‌سایت خود داشته باشید. این یک نکته کلیدی است که باید در نظر گرفت. اگر سایت شما به هر دلیلی (مشکلات سرور، تداخل پلاگین، تم هک شده یا چیز دیگری) از کار بیفتد، یک نسخه بکاپ تضمین می‌کند که می‌توانید سایت خود را به حالت قبل برگردانید. اگر تا به حال بکاپ‌گیری نکرده‌اید و هاست شما هم این کار را نکرده‌است، شانس زیادی نخواهید داشت، پس زودتر دست به کار شوید.

4. پشتیبانی بی‌تجربه

اولین مشکل این است که پاسخ به درخواست شما کند صورت می‌گیرد. بدتر از آن حتی ممکن است یک نرم‌افزار پشتیبانی مناسب هم وجود نداشته باشد. من هاست‌های رایگانی را دیده‌ام که فقط به ایمیل متکی هستند.

اگر موفق شدید از این دو مانع عبور کنید، در اینجا مانع بزرگ دیگری وجود دارد. پشتیبانی ممکن است نتواند حتی در مورد مسائل میزبانی نسبتا ساده به شما کمک کند. به عنوان مثال اگر بخواهید برای افزایش محدودیت حافظه PHP برای سایت خود (یکی از راه‌های رفع صفحه سفید مرگ) کمک بگیرید، تیم پشتیبانی ممکن است نتواند یا حتی نخواهد به کمک شما بیاید. همچنین فکر نمی‌کنم سوالات پیچیده شما نیز پاسخ داده شوند.

چگونه باید کمک بگیرید؟

در واقع نباید این کار را کنید، حداقل نه از سرویس‌دهنده هاست خود. چرا که انگیزه زیادی برای یک شرکت با هاست ارزان یا رایگان وجود ندارد تا زمان و پول خود را برای پاسخگویی به سوالات شما صرف کند. بنابراین تقریبا تنها هستید. اگر نمی‌توانید راه حلی را در گوگل یا ردیت پیدا کنید، ممکن است مجبور شوید فردی را برای کمک استخدام نمایید (که در نهایت ممکن است بیهوده باشد اگر منبع مشکلات شما صرفا هاست بد است).

5. تکنسین‌های غیرماهر = Downtime طولانی‌تر

متخصصان بک-اند افرادی هستند که سرورها را نگهداری می‌کنند، همه چیز از اتصال‌ها گرفته تا نصب و ارتقاء سیستم‌عامل و مسائل امنیتی. بنابراین ادمین‌های سرور با مهارت و متخصص بسیار گران قیمت هستند. چیزی که هاست‌های ارزان دوست دارند مانند طاعون از آن دوری کنند.

هرچند downtime بخشی ضروری از کسب و کار یک هاست اشتراکی است. حتی بهترین شرکت‌ها نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای برای دور زدن آن دارند. اما هاست‌های وب ارزان با منابع سرور ناکافی روبه‌رو هستند، مانند مشکل هارد دیسک که قبلا در مورد آن صحبت کردیم. این مسئله را با تکنسین‌های بی‌تجربه همراه کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

چرا Downtime بد است؟

این همان زمانی است که وب‌سایت شما از کار افتاده، سرور پاسخگو نیست و کاملا از دسترس کاربران خارج است. بنابراین در ترافیک، بازدیدها و فروش ضرر می‌کنید. در نهایت منجر به از دست رفتن مخاطبان شده و می‌تواند بر سئوی سایت تأثیر منفی بگذارد.

6. امنیت ضعیف

امنیت وردپرس یکی از جنبه‌هایی است که متاسفانه توسط تازه‌کارها نادیده گرفته می‌شود. اما شرکت هاستینگ نباید این موضوع را توجیه کند. هاست‌های وب ارزان اقدامات متقابل امنیتی واقعا ضعیفی دارند. همچنین فایروال‌های قدیمی، عدم محافظت از بدافزار و تقریبا صفر حفاظت در برابر حملات DDoS، سایت شما را در برابر حملات متعدد آسیب‌پذیر می‌کند.

مسئله بدافزار

یک مثال بارز تزریق کد مخرب است. هکرها می‌توانند به سرعت حفره‌های امنیتی را در پایگاه داده پیدا کنند و به آرامی کدهای مخرب را وارد نمایند (فرآیندی که به عنوان MySQL Injection شناخته می‌شود). در نتیجه بدون اینکه باخبر شوید، سایتتان به یک دامنه آلوده به بدافزار تبدیل می‌شود. در نهایت گوگل دامنه شما را به عنوان یک منبع توزیع بدافزار شناسایی کرده و رتبه‌بندی سئوی شما پایین می‌آید.

نقطه شکست واحد

اگر سرویس از یک سرور پایگاه داده یکسان بدون پشتیبان استفاده کند، حمله بدافزار می‌تواند منجر به آلوده کردن تمام نمونه‌های دیگر پایگاه داده در سرور شود. این بدان معناست که تمام سایت‌های میزبانی شده در آن سرور هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند! در نتیجه اگر دامنه شخص دیگری مورد حمله واقع شود، ممکن است عواقب آن را شما نیز متحمل شوید.

چگونه می‌توان از سایت وردپرس خود محافظت کرد؟

در هر صورت نمی‌توانید از سرور خود محافظت کنید، همانطور که در بالا ذکر شد شما را آسیب‌پذیر می‌کند. با این حال مهم نیست که از چه هاستی استفاده می‌کنید، اما می‌توانید چند قدم برای ایمن‌سازی سایت خود بردارید.

خوشبختانه وردپرس مکانیزم‌های امنیتی زیادی دارد و با داشتن یک چک لیست امنیتی ساده می‌توانید ایمنی سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. این شامل به روز نگه داشتن هسته وردپرس (همراه با تم‌ها و پلاگین‌ها)، گرفتن نسخه پشتیبان از سایت، استفاده از SSL، افزودن تلاش‌های محدود برای ورود به سیستم یا احراز هویت دو عاملی و موارد دیگر است.

اگر با وب‌سایت خود زیاد کار می‌کنید، می‌توانید یک پلاگین امنیتی اختصاصی مانند iThemes Security Pro یا JetPack Backups را برای یک لایه حفاظتی بیشتر نصب نمایید. هزاران پلاگین امنیتی عالی برای وردپرس وجود دارد که تعدادی از آن‌ها کاملا رایگان است، بنابراین برای محافظت از سایت خود مجبور نیستید حسابتان را خالی کنید.

7. هشدارهای مکرر استفاده بیش از حد

گاهی اوقات ترافیک در وب‌سایت افزایش می‌یابد، مثلا زمانی که لینک شما توسط یک فرد مشهور ری‌تویت شده یا در ردیت محبوب شود. بنابراین هر هاست اشتراکی معمولی آن را به عنوان استفاده بیش از حد از منابع ثبت کرده و توصیه می‌کند (یا حتی اصرار) که پلن خود را ارتقاء دهید.

اما هاست‌های وب ارزان منابع شما را به گونه‌ای محدود کرده که حتی افزایش جزئی در ترافیک شما را متوجه استفاده بیش از حد می‌کند. کافی است این کار را چند بار تکرار کنید تا حساب شما را مسدود کنند و تا زمانی که جریمه سنگینی نپردازید، اطلاعاتتان را پس نمی‌دهند.

این موضوع منجر به ذکر نکته بعدی می‌شود.

8. هزینه‌های پنهان

هاست ارزان یا رایگان ممکن است در ابتدا مقرون به صرفه به نظر برسد، اما چنین چیزی وجود دارد. هنگامی که یک شرکت برای محصولات یا خدماتی که باید رایگان باشد هزینه می‌گیرد، آن‌ها را به عنوان هزینه‌های پنهان دسته‌بندی می‌کنیم. هاست‌های وب ارزان با چنین پیچ و تاب‌هایی پر شده‌اند که ممکن است از شما برای موارد زیر هزینه بگیرند:

  • بازیابی نسخه‌های پشتیبان
  • انتقال دامنه (مقدار بسیار زیاد)
  • ثبت یک تیکت و درخواست پشتیبانی
  • استفاده بیش از حد از منابع

یک بار خود من به طمع افتادم و یک VPS ارزان قیمت خریدم. فکر کردم چرا امتحانش نکنم، همانطور که انتظار می‌رفت هیچ چیز به درستی کار نکرد. در پایان روز مجبور شدم یک تیکت پشتیبانی بزنم و متوجه شدم آن‌ها برای پشتیبانی مذکور مبلغی را عنوان کرده‌اند. این فقط برای باز کردن یک تیکت بود، چه رسد به اینکه واقعا به آن پاسخ دهند!

هزینه واقعی هاست ارزان چقدر است؟

شما به سادگی نمی‌توانید قیمت هاست را مشخص کنید. تقریبا هیچ چیز در زندگی واقعی رایگان نیست، معمولا تبلیغات خوب وجود دارد ولی سرویس‌دهی یکسان است. هنگامی که برای یک هاست رایگان یا ارزان ثبت نام می‌کنید، به شرایط هزینه‌های پنهان نگاه کنید. آیا این قیمت تبلیغاتی بعد از سال اول افزایش می‌یابد؟ آیا تهیه نسخه پشتیبان هزینه اضافی دارد؟ آیا دارای پشتیبانی قابل قبول است؟ آیا می‌توان از وب‌سایت خود کسب درآمد کرد یا شرکت هاستینگ تبلیغات خود را درج می‌کند؟ در نهایت یک هاست ارزان می‌تواند هزینه بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

جمع بندی

هرگز هاست ارزان انتخاب نکنید!

هاست‌های ارزان چیزی جز فاجعه به همراه نخواهند داشت. هنگام انتخاب هاستی که نیازهایتان را برآورده کند، باید بیشتر احتیاط کنید. قبل از اینکه شروع به تصمیم‌گیری نمایید، به خاطر داشته باشید که تفاوت زیادی بین یک هاست ارزان و یک هاست مقرون به صرفه وجود دارد.

گزینه‌های مناسب زیادی برای سایت‌های وردپرسی مانند SiteGround، Cloudways یا BlueHost هستند که همگی امکانات فراوانی را ارائه می‌دهند و می‌توانند به ایمن نگه داشتن وب سایت شما کمک کنند. همه این گزینه‌ها ویژگی‌های مقرون به صرفه‌ای دارند، اما در نهایت هرچقدر که پول بدهید همان قدر هم آش می‌خورید!

با این حال اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، انتخاب یک هاست مدیریت شده وردپرس از WPEngine یا Kinsta بهترین گزینه است. هاست مدیریت شده به این معنی است که نگرانی کمتری در مورد آن دارید و با مراجعه به یک شرکت باتجربه و معتبر در صنعت وردپرس می‌توانید مطمئن باشید که یک تیم پشتیبانی عالی برای ارتباط با آن‌ها (در صورت نیاز) خواهید داشت.

شما هم اگر تجربه‌ای مشابه در استفاده از چنین سرویس‌هایی دارید، در بخش زیر بنویسید. همچنین می‌توانید نکات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید