جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بهترین سیستم عامل سرور: لینوکس یا ویندوز
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بهترین سیستم عامل سرور: لینوکس یا ویندوز

اگر مشغول توسعه وب باشید و به صورت کامل راجع به این مسئله اطلاعاتی داشته باشید می دانید که همیشه دو سیستم عامل سرور محبوب و مرسوم وجود دارد. این دو سیستم عامل شامل، لینوکس و ویندوز می شود. در این مقاله قصد داریم تا بگویم کدام سیستم عامل واقعا بهتر از دیگری است؟

این موضوع ممکن است یه بحث بسیار طولانی باشد و صد البت این موضوع بسیار مرتبط به شغل و تجارتان نیز دارد. احتمالا از دانستن جواب این مورد که کدام بهتر است شگفت زده شوید. اما باید بگویم که یک جواب درست و ساده وجود دارد، در حقیقت در این مقاله قصد داریم تا با مزایا و معایب هر دو مورد آشنا شویم.

ویژگی های مشابه در هر دو سیستم عامل

ویژگی هایی وجود دارد که می توانید در هر دو سیستم عامل بیابید. اولین مورد شیوه مدیریت فایل های مربوط به وبسایت تان است. لینوکس و ویندوز هر دو از پروتکل های FTP و SFTP پشتیبانی می کنند. پس با استفاده از این امکان می توانید به سادگی به سرور اصلی متصل شوید و فایل های‌تان را مدیریت نمایید. 

نکته: FTP مخفف File Transfer Protocol به معنای پروتکل انتقال فایل است.

هر دو این سیستم عامل ها به صورت تماما از تمام زبان های پایه مانند HTML، CSS و جاوااسکریپت که برای توسعه فرانت اند استفاده می شود پشتیبانی می کنند. 

هر دو سیستم عامل می توانند زبان هایی مانند PHP، Python، Perl وruby را پشتیبانی کنند. همچنین در هر دو سیستم عامل می شود از بانک های اطلاعاتی مانند MySQL و SQLiteِ استفاده کرد.

لینوکس سرور

در دنیای میزبانی وب سیستم عامل لینوکس پر استفاده ترین سیستم عامل بوده است. یکی از دلایل بسیار ساده این موضوع هم بحث هزینه ها بوده است. لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است. این حالت باعث می شود که ارتقای نرم افزاری و کارهای مدیریتی به سادگی و بدون نیاز به موارد اضافی انجام شود.

پیاده سازی لینوکس بسیار ساده است، توسعه دهندگان نیاز دارند تا در محیط خود LAMP را نصب کنند، این بدان معنا است که لینوکس، آپاچی، مای اس کیو ال و پی‌اچ‌پی را با هم خواهند داشت. کنار هم قرار دادن این موارد باعث می شود تا یک محیط یکپارچه و بدون نقصی را داشته باشید. 

استفاده از چنین محیطی باعث شد که بسیاری از کدنویسان محیط های توسعه بسیار بزرگی درست کنند. نمونه آن ها را می توانید سیستم های مدیریت محتوا مشهوری چون وردپرس، دروپال، جوملا و … دانست. 

در کنار تمام این مزایا لینوکس نیز معایبی دارد. یکی از بزرگترین مشکلات لینوکس قابلیت پیکربندی سرورهای آن است. برای پیکربندی سرورهای لینوکس شما باید وارد آن شوید و از طریق SSH با استفاده از دستورهای خط فرمان سرور را پیکربندی کنید. 

ویندوز سرور

به احتمال زیاد استفاده از یک ویندوز سرور برای‌تان آشنایی دارد. شما در این سیستم عامل با یک رابط گرافیکی همراه هستید که شباهت بسیار زیادی با کامپیوتر خانه تان دارد. 

اگر شما پروژه ای دارید که آن را با استفاده از تکنولوژی ASP.NET نوشته اید شما نیاز دارید برای اجرای آن از ویندوز سرور استفاده کنید. ASP.NET یکی از تکنولوژی های مایکروسافت است که با استفاده از آن درست مانند PHP می توانید برای توسعه بخش Back-end وبسایت استفاده کرد. با استفاده از این تکنولوژی می توانید دیتابیس سرور محلی ‌تان را پردازش و مدیریت کنید.

استفاده از یک سرور مایکروسافت باعث می شود که شما پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری بهتری داشته باشید. همچنین در این سرور برنامه ها و امکانات بسیار بیشتری برای مدیریت ایمیل‌ها، آنتی ویروس و بک آپ گرفتن وجود دارد.  با داشتن این گزینه ها مطمئنا می توانید راحت تر از سایت‌تان محافظت کنید. 

از مشکلات اصلی ویندوز سرور هزینه بسیار بالای آن است. در حالت عادی ویندوز هزینه بالایی دارد حال اگر بخواهید ویژگی هایی که گفته شد را نیز در اختیار بگیرید، هزینه ها باز بیشتر می شوند. شما نیاز دارید که سخت افزار قدرتمندی برای اجرای ویندوز داشته باشید. هزینه های ارتقای نرم افزاری و … نیز وجود دارد. جدای از آن ویندوز در مقابل لینوکس از پایداری و سرعت کمتری برخوردار است.

مشکلات امنیتی

امنیت یکی از بزرگترین مسائلی است که در زمان داشتن وبسایت باید آن را در نظر بگیرید. این مسئله زمانی که یک فروشگاه آنلاین داشته باشید و آن را به یک سرویس پرداخت آنلاین متصل کرده باشید اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد. حقیقت آن است که وقتی شما یک سرور آنلاین داشته باشید همیشه خطر حمله، نفوذ ویروس و جاسوس به وبسایت وجود دارد. واقعیت را بخواهید داشتن هرکدام از سیستم عامل ها چه ویندوز و چه لینوکس تغییر خاصی را در این مسئله ایجاد نمی کند. 

مهمترین مسئله برای مقابله با حملات این است که از مسائل امنیتی آگاهی داشته باشید. همیشه از آخرین بروزرسانی های امنیتی آگاه دار باشید و سعی کنید آن ها را نصب کنید. همیشه نرم افزارهای سرورتان را بروز نگه دارید و از دیواره آتش و آنتی ویروس های مخصوص استفاده نمایید. خرید سرویس از یک شرکت هاستینگ معتبر می تواند نگرانی این مسئله را از شما دور کند. 

کدام سیستم عامل بهتر است؟

گفتن اینکه کدام سیستم عامل بهتر است بسیار مسئله سخت و دشواری است. هرکدام از این موارد مزایا و معایب خاص خود را دارند. بهتر است این سوال را به اینکه چه سیستم عاملی برای شما مناسب است تغییر دهیم. در قدم اول در رابطه با وبسایت‌تان کامل فکر کنید و بعد از تصمیم بگیرید که کدام سیستم عامل برای شما مناسب است. 

مدیریت سرورهای لینوکس کار سختی است و متخصص مربوطه را می طلبد، اما باید گفت که مدیریت فایل ها در آن بسیار ساده است. اگر بودجه کلانی ندارید، به سخت افزارهای قدرتمند نیازی ندارید و دنبال یک سیستم عامل پایدار و سریع می گردید لینوکس بهترین انتخاب شما خواهد بود. یادتان باشد که لینوکس به صورت پیشفرض از لایه .NET پشتیبانی نمی کند، پس اگر از محیط ها و تکنولوژی های مایکروسافت استفاده می کنید، لینوکس برای شما مناسب نیست.

مدیریت سرورهای ویندوز و پیکربندی‌شان به مراتب ساده تر است، به دلیل داشتن رابط کاربری آشنا، کار با آن سخت نیست. اما داشتن یک سرور ویندوز هزینه بردار است، برای هرگونه ارتقای نرم افزاری شما نیاز دارید تا هزینه ای بپردازید. ویندوز سخت افزار مناسب و توانا می خواهد پس این موارد همگی باعث می شوند که خرج شما افزایش پیدا کند. روی سرورهای ویندوز تقریبا می توانید از هر زبان و تکنولوژی استفاده کنید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است