نکاتی برای بهبود پروسه بازبینی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

نکاتی برای بهبود پروسه بازبینی

بازبینی کد یک روش عالی برای استفاده از تجربه و دانش اعضای تیم در جهت ساخت نرم‌افزاری بهتر است. اگرچه باید در نظر داشت که تمام پروسه‌های بازبینی دلپذیر نبوده و در بیشتر حالت‌ها براستی پروسه طاقت‌فرسا و زجرآوری است. با این حال راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید این فرآیند را لذت‌بخش کنید.

انتظارات را مشخص کنید

یک پروسه‌ی بازبینی خوب باید استاندارد و گروهی باشد. شرایط این پروسه باید برای تمام اعضای تیم شفاف و مشخص باشد. اعضای تیم می‌بایست از تمام انتظارات مطلع بوده و با شرایط موافق باشند. تغییر دادن این شرایط باید همیشه یک فرآیند دموکراتیک گروهی باشد. اگر اعضای تیم با تغییرات و شرایط مخالف هستند، باید با یکدیگر گفتگو کنند تا به نتایج رضایت‌بخشی دست پیدا کنند.

پروسه بازبینی کد باید به قدر کافی منعطف باشد تا وجود فردیت را امکان‌پذیر سازد. افراد باید در صورت لزوم درخواست بازبینی‌های دقیق‌تری را داشته باشند زیرا برخی از قابلیت‌های مهم یا اشکالات پیچیده به بازبینی‌های مخصوصی احتیاج دارد.

تقاضای تغییر نکنید، در عوض پیشنهاد دهید

برای اینکه این بازبینی را به یک پروسه‌ی فراگیر تبدیل کنیم، باید پیشنهادات درستی را ارائه دهیم. بیان نکردن علت درخواست تغییر می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بازبین‌ها به تدریج افکار و سبک حل مسئله خود را فراموش می‌کنند و روشی را پیش می‌گیرند که مثبت‌ترین تجربه را برای آن‌ها به همراه دارد. همین موضوع در درازمدت به تیم و محصول مورد نظر آسیب وارد خواهد کرد. بنابراین به جای درخواست تغییر کردن، باید پیشنهادات خود را ارائه داده و آن‌ها را به خوبی توضیح دهید. به اعضای تیم بفهمانید که با دنبال کردن فلان روش می‌توانیم مشکل x و y را برطرف کنیم.

پذیرای بحث و گفتگو باشید

گفتگوهای سالم می‌تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. باید در خصوص مشکلات فردی یافت شده در بازبینی، گفتگوهایی صورت گیرد. تمام شرکت‌کنندگان در این گفتگو باید فرصت بیان کردن نظرات خود را داشته باشند. آن‌ها باید از راهکارهای خود دفاع کنند و علت کارآمدتر بودن آن را شفاف‌سازی کنند. این بحث و گفتگو باید تا زمان رسیدن به یک راه حل مشترک ادامه پیدا کند. دقت کنید که راه‌حل مطرح شده باید قابلیت اجرا شدن را دارا باشد.

مالکیت شخصی کد را حذف کنید

کد منبع باید متعلق به کل تیم باشد. هیچ مالکیت شخصی در این خصوص نباید وجود داشته باشد. وجود این مالکیت‌ها باعث می‌شود توسعه دهندگان انتقادات موجود در بازبینی‌ها را شخصی بدانند. تمام اعضای تیم مسئول ساخت یک محصول خوب هستند، بنابراین وجود کدهای بد نباید یک اشتباه فردی در نظر گرفته شود. کد نوشتن بر عهده توسعه دهندگان تیم است و بازبین‌ها نیز باید مطمئن شوند که کدها از معیارهای مشخصی تبعیت می‌کنند. وقتی طرز فکر خود را از «کد من» به «کد ما» تغییر می‌دهیم، می‌توانیم خیلی بیشتر روی اهداف کلی تمرکز کنیم.

زمان کافی را فراهم کنید

پروسه‌ی بازبینی کد نباید هرگز با عجله انجام شود. اگر برای بازبینی به یک ساعت زمان نیاز دارید، باید این زمان را برای خودتان مهیا کنید. فراهم کردن زمان کافی برای تکمیل فرآیند بازبینی یک امر بسیار ضروری است. بازبینی‌های عجولانه می‌تواند منجر به نادیده گرفته شدن برخی از مشکلات شود. این مسئله در نهایت به تیم آسیب خواهد زد. معمولاً مدیریت باید از این موضوع باخبر باشد. بازبینی بخشی از فرآیند تضمین کیفیت است. کاهش دادن زمان اختصاص داده شده به آن می‌تواند به کیفیت کلی و قابلیت نگهداری محصول لطمه وارد کند.

کارهای خسته‌کننده را اتوماتیک کنید

بررسی کردن استایل کدها یا مسائل امنیتی باید جزو کارهای اتوماتیک در نظر گرفته شود. گاهی اوقات مسائل مربوط به استایل در روند بازبینی نادیده گرفته می‌شود یا واضح‌ترین نقص‌های امنیتی به سختی تشخیص داده خواهند شد. pipelineهای اتوماتیک می‌توانند هنگام فرآیند بازبینی اجرا شوند. تیک‌ها به بازبین‌ها نشان می‌دهدکه آیا بازبینی‌های اساسی با موفقیت انجام شده یا خیر. سپس آن‌ها می‌توانند روی موضوعات غیراتوماتیک تمرکز کرده و کارهای خود را کاهش دهند.

خلاصه

 بیایید یک بار دیگر خلاصه‌ای از 6 نکته گفته شده را با یکدیگر بررسی کنیم:

  • انتظارات را به درستی مشخص کنید
  • به جای درخواست تغییر داشتن، پیشنهادات خود را ارائه داده و آن‌ها را به خوبی توضیح دهید
  • از گفتگوها استقبال کنید
  • مالکیت شخصی را حذف کنید
  • زمان مناسب را به بازبینی اختصاص دهید
  • مسائل تکراری و کسل‌کننده را اتوماتیک کنید

حالا که با این 6 نکته آشنا شدید، از آن‌ها استفاده کنید. مطمئن باشید که این نکات می‌تواند تجربه‌ی بازبینی کد شما را بهبود ببخشد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا