چرا باید وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده را انتخاب کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چرا باید وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده را انتخاب کنیم؟

یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده، اپلیکیشنی است که در ظاهر و عملکرد شبیه اپلیکیشن‌های موبایل است. این موضوع یکی از آخرین موارد مهمی است که در دنیای تکنولوژی قرار گرفته است. در حقیقت اپلیکیشن پیش‌رونده، یک تکنولوژی دانلود پذیر است که مانند اپلیکیشن‌های عادی موبایل کار می کند. برای آنکه بتوانید اطلاعات کامل‌تری راجع به این موضوع داشته باشید می‌توانید مطلب «وب اپلیکیشن های پیش رونده دقیقا چه هستند؟» را مطالعه نمایید. اما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چرا باید نسبت به تکنولوژی اپلیکیشن‌های ساده موبایل، به این تکنولوژی جدید بیشتر توجه کنید. در این مطلب ما یک لیست از ویژگی‌های اپلیکیشن‌های موبایل پیاده‌سازی کرده‌ایم که در هر دو حالت با همدیگر مقایسه شده اند.

برای یادگیری نحوه پیاده سازی PWA میتوانید از دوره آنلاین راکت با عنوان آموزش ایجاد وبسایت PWA یا Progressive Web Apps استفاده کنید

بررسی سریع:

زمان توسعه : اپلیکیشن‌های پیش‌رونده زمان توسعه بسیار کمتری نسبت به اپلیکیشن‌های موبایل می‌خواهند.

هزینه : اپلیکیشن‌های پیش‌رونده هزینه بسیار کمتری به اپلیکیشن‌های موبایل دارند.

بروزرسانی : اپلیکیشن‌های پیش‌رونده نیازی به بروزرسانی شدن ندارند، این در حالی‌ست که شما الزاما برای تداوم حیات اپلیکیشن موبایل باید آن‌ را بروزرسانی کنید.

داده‌ : در هر دو حالت داده‌ها می توانند به صورت آفلاین ذخیره شوند.

کنترل نسخه : اپلیکیشن‌های پیش‌رونده نیازی به کنترل نسخه ندارند، اما اپلیکیشن‌های موبایل برای بهتر شدن و کنترل بیشتر روی بروزرسانی‌ها و تغییرات نیاز مبرمی به این موضوع پیدا خواهند کرد.

قابلیت دسترسی‌پذیری : هر دو نوع از اپلیکیشن‌ها قابلیت دسترسی‌پذیری دارند اما در اپلیکیشن‌های پیش‌رونده این میزان محدودتر است (تا به حال).

دانلود : هر دو نوع از اپلیکیشن‌ها دانلود پذیر هستند اما برای اپلیکیشن‌های پیش‌رونده این مورد الزامی نیست.

دسترس‌پذیری از طریق موتورهای جستجو: در اپلیکیشن‌های پیش‌رونده، موتورهای جستجوگر می‌توانند محتوای شما را مطالعه کنند و آن‌ها را برای جستجو‌ها بهینه نمایند این در حالی‌ست که اپلیکیشن‌های موبایل چنین قابلیتی ندارند.

بررسی کامل‌تر

استفاده از یک اپلیکیشن‌ پیش‌رونده بی دردسر است. شما تصورش را بکنید، برای نصب یک اپلیکیشن محلی موبایل نیاز دارید تا آن را در اپ استور پیدا کنید، بعد آن را دانلود نمایید و پس از آن، آن را نصب کنید، تنها در این صورت است که شما می توانید از آن استفاده کنید. بیایید صادق باشیم، کمتر کاربری این همه مرحله را برای استفاده از اپلیکیشن شما انجام می‌دهد. 

نتیجه این حالت: دانلود کمتر، مشتری کمتر!

اپلیکیشن‌های پیش‌رونده از تکنولوژی‌های مدرن وب مانند Service Workها و APIهای Push استفاده می کنند، البته با این حال درست شبیه به اپلیکیشن‌های محلی موبایل رفتار می‌کنند. این بدان معناست که اپلیکیشن پیش‌رونده می تواند روی صفحه موبایل شما قرار بگیرد، به صورت آفلاین استفاده شود و هشدارها را دریافت و نمایش دهد. این‌ها همان مواردی هستند که هر فردی از اپلیکیشن‌های محلی انتظار می‌رود. 

پیاده‌سازی، توسعه و نگه‌داری از اپلیکیشن‌های پیش‌رونده بسیار ساده‌تر از اپلیکیشن‌های محلی است. یکی از مواردی که در نگه‌داری از اپلیکیشن‌های محلی دردسرزا است، مطمئن شدن از پشتیبانی تمام نسخه‌های نصب شده از APIهای موجود است.

یک اپلیکیشن پیش‌رونده بدین منظور توسعه داده می شود که به سرعت از طریق وب مورد استفاده قرار بگیرد. این اپلیکیشن‌ها به شما این قابلیت را می‌دهند تا روی صفحه خانگی دستگاه‌تان نصب شود اما شما مجبور نخواهید بود که آن را دانلود کنید. این حالت موجب می شود که کاربر از مراحل خسته کننده نصب کردن به دور باشد. 

اپلیکیشن‌های پیش‌رونده از قابلیت‌های مدرن وب استفاده می کنند و تجربه‌ای شبیه به اپلیکیشن‌های موبایل را تحویل کاربران می‌دهند.

کاراکتر‌های وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده

بدون وابستگی : این اپلیکیشن‌ها طراحی شده اند تا روی هر مرورگر و روی هر دستگاهی اجرا شوند، پس هیچ الزام و وابستگی وجود ندارد.

قابلیت کشف‌ کردن : قابلیت کشف کردن بدین معنا که اپلیکیشن پیش‌رونده را به سادگی می‌توان پیدا کرد، از آن‌جایی که عملکرد آن در پیدا شدن شبیه به وبسایت‌های معمولی است پس از طریق موتورهای جستجوگر می‌شود پیدا شد.

شبیه به اپلیکیشن‌های محلی است : وقتی که کاربران با اپلیکیشن‌های پیش‌رونده تعامل برقرار می کنند درست احساسی شبیه به اپلیکیشن‌های محلی خواهند داشت.

قابلیت اشتراک پذیری : جدای از آنکه بستر این اپلیکیشن‌ها وب است، پس آن‌ها تنها از طریق یک آدرس ساده به اشتراک گذاشته می شوند. این موضوع به نگهداری جایگاه اپلیکیشن کمک بسزایی می کند.

قابلیت نصب کردن : این اپلیکیشن‌ها به سادگی قابلیت نصب شدن و نمایش در صفحه خانگی موبایل را دارند، در کنار این می‌توانند درست مانند اپلیکیشن‌های محلی از قابلیت هشدار استفاده کنند.

دسترسی آفلاین : به لطف وجود Service Workها این اپلیکیشن‌ها قابلیت اجرا شدن به صورت آفلاین و یا با اینترنت ضعیف را دارند.

واکنشگرا : یک اپلیکیشن پیش‌رونده می تواند با اندازه‌های مختلف دستگاه‌ها منطبق شود، پس براساس آن‌ها می تواند اندازه، شکل، استایل و لایه‌بندی خود را تغییر دهد. 

بروزرسانی محتوا : همانطور که اشاره شد این اپلیکیشن ها می توانند به صورت آفلاین کار کنند، اما به یاد داشته باشید که برای نمایش محتوا و دریافت آن نیازمند اینترنت نیز هستند.

امن : تمام محتوای وارد شده به اپلیکیشن‌های پیش‌رونده از طریق پروتکل HTTPS به صورت امن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اجزای یک اپلیکیشن پیش‌رونده

پوسته اپلیکیشن

اجزای اصلی پوسته اپلیکیشن از HTML، CSS و JavaScript تشکیل شده است، این موضوع به کاربر کمک می کند تا رابط کاربری را به صورت سریع‌تر در دسترس داشته باشد. اپلیکیشن‌های پیش‌رونده پوسته اپلیکیشن را در کش مرورگر ذخیره می کنند، پس بعد از یکبار اجرا شدن اپلیکیشن بارهای دیگر پوسته به سادگی و با سرعت بسیار بالا در اختیار کاربر قرار می گیرد. در یک اپلیکیشن محلی، پوسته اپلیکیشن بخشی از خود اپلیکیشن است، اما در اپلیکیشن‌های پیش‌رونده این موضوع خود بخشی از شبکه است. در حقیقت باید گفت که در اپلیکیشن‌های پیش‌رونده پوسته و محتوا از دو مکان یا منبع متفاوت دریافت می‌شوند. این موضوع کمک می کند که اپلیکیشن بتواند بسیار سریع‌تر لود شود.

کارگزاران سرویس یا Service Workers

اپلیکیشن‌های پیش‌رونده حاوی یک اسکریپت میانی هستند که به صورت پنهان در بین یک درخواست و سرور اجرا می شود. کارگزاران سرویس از صفحات وب مستقل هستند و کارکرد ویژگی‌های متفاوتی را بدون استفاده از رابط وب تسهیل سازی می کنند. ویژگی‌هایی مانند همگام سازی در پس زمینه و یا ارسال رویدادها.

کاگزاران سرویس به رویدادهایی که موجب ارسال درخواست به یک سرور می شوند گوش می‌دهند. فایل اسکریپتی که در بالا به آن اشاره شد براساس رویداد کارهای متفاوتی را انجام می‌دهد. این کار می‌تواند کش کردن، ارسال هشدار و یا هر مورد دیگری باشد.

مانیفست اپلیکیشن

مانیفست اپلیکیشن یک فایل json است که در آن متا-داده‌های مربوط به اپلیکیشن قرار می گیرد. 

این فایل به مرورگر چنین قابلیتی را می دهد که در صورت تمایل اپلیکیشن را به صفحه خانگی اضافه نماید. این فایل حاوی آیتم‌های مختلفی است که برخی از آن‌ها شامل نام، رنگ پوسته، اندازه آیکون و… می شود. این اندازه‌ها می تواند براساس اندازه صفحات مختلف، متفاوت باشد.

ابزارهای بسیاری از وب وجود دارد که با کمک آن‌ها می توانید این مانیفست را بسازید، یکی از آن Web App Manifest Generator است.

این مانیفست برای مرورگر فایل بسیار مهمی است زیرا که از طریق آن می شود گفت که وبسایت ما واکنشگرا است و یا موارد دیگر. در زیر می توانید یک حالت ساده از مانیفست Json را مشاهده کنید.

فایل manifest.json

{
  "name": "Event Management",
  "short_name": "EventMgmt",
  “description”: “Event Management Progressive Web App”
  "lang": "en-US",
  "start_url": "/events",
  "theme_color": "#acdee7",
  "display": "standalone",
  "icons": [
           {
             "src": "splashscreen.png",
             "sizes": "192x192",
             "type": "png"
           },
           {
             "src": "logo.png",
             "sizes": "100x100",
             "type": "png"
           },
           {
             "src": "banner.jpg",
             "sizes": "300x100",
             "type": "jpg"
           }
 ]}

در پایان

ایجاد یک اپلیکیشن موبایل معمولا هزینه بسیاری دارد، با پیشنهاد یک اپلیکیشن پیش‌رونده به مشتری‌های‌تان می توانید زمان و هزینه آن‌ها را ذخیره نمایید. این در حالی‌ست که بازار و صنعت آن‌ها را نیز رشد بسیاری داده‌اید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا