جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
CI/CD چیست؟ ادغام مداوم و تحویل مداوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

CI/CD چیست؟ ادغام مداوم و تحویل مداوم

CI/CD ترکیبی از مخفف کلمات Continuous Integration و Continuous Delivery است. روشهای CI/CD در حال حاضر پذیرفته شده ترین گزینه برای کوتاه کردن زمان تولید و تولید نرمافزار است.

در چشم انداز همیشگی امروز یکی از مهمترین چالش شرکتهای نرمافزاری پاسخ سریع به تقاضاهای بازار و مشتری است. بدین ترتیب روش CI/CD به عنوان راه حل اصلی چنین چالشی در نظر گرفته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد CI/CD و نحوه انجام این روش‌ها در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ادغام مداوم چیست؟

یکپارچه سازی نرم‌افزار که توسط گری بوچ پیشگام شد، ابتدا به عنوان یکی از روش‌های اصلی برنامه نویسی سخت ادغام می‌شد. یکپارچه سازی نرم‌افزار ممکن است برای پروژه‌های پایدار ضروری نباشد، اما برای پروژه‌هایی با تغییرات مکرر بسیار لازم است. به علاوه انتظار برای ادغام اغلب منجر به مشکلاتی می‌شود که حل آن می‌تواند زمان زیادی را صرف کند و در نتیجه باعث تأخیر در پروژه شود.

ادغام مداوم (CI) به شما کمک می‌کند تا اجزای مختلف نرم‌افزار به خوبی با هم کار کنند. ادغام باید به طور مكرر انجام شود. در صورت امکان حتی به صورت ساعتی یا روزانه.

در یک روش CI توسعه دهندگان قبل از کامیت کد به ریپازیتوری کنترل نسخه، آن را بر روی workstationهای خود ایجاد، اجرا و تست می‌کنند. پس از ایجاد تغییرات در ریپازیتوری، زنجیره‌ای از رویدادها به حرکت در می‌آیند. اولین قدم معمول در این زنجیره ساخت آخرین نسخه کد منبع است. در صورت موفقیت آمیز بودن ساخت، تست‌های واحد اجرا می‌شوند. اگر تست واحد موفقیت آمیز باشد، ساخت برای تست‌های سیستمی (معمولا با استفاده از تست‌های خودکار) مستقر می‌شود. از وضعیت این فرآیند به تیم اطلاع داده می‌شود و گزارشی برای ارائه جزئیات مانند تعداد ساخت، نقص و تعداد تست‌ها ارائه می‌گردد.

خط لوله CI معمولا شامل مراحل زیر است:

  • شناسایی تغییرات در ریپازیتوری کد منبع (کامیت‌های جدید ظاهر می‌شود)
  • تحلیل کیفیت کد منبع
  • ساخت
  • اجرای تمام تست‌های واحد
  • اجرای تمام تست‌های ادغام
  • تولید مصنوعات قابل استفاده
  • گزارش وضعیت

اگر یکی از مراحل بالا ناموفق باشد:

  • بسته به شدت نقص و پیکربندی آن، ادغام ممکن است متوقف شود یا ادامه یابد
  • نتایج از طریق ایمیل یا سیستم گپ به تیم اعلام می‌شود
  • تیم اشکال را برطرف کرده و دوباره کامیت می‌کند
  • مراحل دوباره تکرار می‌شود

تحویل مداوم چیست؟

تحویل مداوم (CD) از جایی که ادغام مداوم به پایان برسد، شروع می‌شود. در حالی که CI فرآیند ساخت و تست خودکار است، CD تمام تغییرات کد را در یک محیط آزمایشی اعمال می‌کند.

CD امکان انتشار بیلدها در محیط تولید را در صورت لزوم فراهم می‌کند. همچنین با اجازه به تیم برای استقرار در صورت تمایل، به طور موثر باعث کاهش زمان ورود به بازار می‌شود.

قبل از استقرار نرم‌افزار برای تولید، فرایند CD شامل انجام تست خودکار سیستم، تست واحد (شامل تست API و تست لود) و تست یکپارچه سازی است. مراحل از CI به CD معمولا به طور خودکار انجام می‌شود از جمله تست‌های واحد، یکپارچه سازی و سیستم. از آنجا که تست‌ها در هر سطح و محیطی ممکن است شکست بخورند، CI/CD باید شامل یک کانال بازخورد باشد تا سریعا خرابی‌ها را به توسعه دهندگان گزارش دهد.

بسته به سیاست‌ها و فرآیندهای تعریف شده توسط تیم‌ها، توسعه دهندگان می‌توانند موارد زیر را با CI/CD انجام دهند:

مرحله 1: قبل از انجام تغییرات، توسعه دهندگان بررسی می‌کنند که آیا بیلد فعلی موفق بوده است یا خیر. در غیر این صورت قبل از انجام تغییرات جدید خطاها را برطرف می‌کنند.

مرحله 2: اگر بیلد فعلی با موفقیت انجام شد، workstation را با پیکربندی آن تنظیم می‌کنند.

مرحله 3: ساخت و تست به صورت محلی برای اطمینان از اینکه به روزرسانی‌ها مشکلی در عملکرد به وجود نمی‌آورند. در صورت موفقیت، تغییرات جدید را کامیت می‌کنند.

مرحله 4: به CI اجازه می‌دهند تا با تغییرات جدید تکمیل شود.

مرحله 5: در صورت عدم موفقیت در ساخت، workstationهای محلی را متوقف کرده و اشکالات را رفع می‌کنند. سپس به مرحله 3 برمی‌گردند.

مرحله 6: در صورت عبور از مرحله ساخت، کار بر روی موارد دیگر را ادامه می‌دهند.

خط لوله جریان کار CI/CD

خط لوله CI/CD راهی برای تحقق یک تغییر است که از توسعه تا تحویل آغاز می‌شود و معمولا از مراحل اصلی زیر تشکیل شده است:

فاز 1: کامیت

وقتی توسعه دهندگان یک تغییر به وجود می‌آورند، آن را در ریپازیتوری انجام می‌دهند.

فاز 2: بیلد

کد منبع از ریپازیتوری در یک بیلد یکپارچه سازی شده است.

فاز 3: تست خودکار

تست‌های خودکار بر خلاف بیلد اجرا می‌شوند. اتوماسیون تست عنصری اساسی در هر خط لوله CI/CD است.

فاز 4: استقرار

نسخه ساخته شده به تولید تحویل داده می‌شود.

اهمیت اتوماسیون تست برای CI/CD

اتوماسیون تست یکی از اجزای مهم هر خط لوله CI/CD است. اگر کمبود تست خودکار و سطح پایین پوشش تست وجود داشته باشد، مزایای استفاده از CI/CD قابل درک نیست. تیم‌ها باید تست خودکار را در تمام مراحل از جمله واحد، یکپارچه سازی و تست سیستم انجام دهند.

تست واحد

بخش‌های مختلف کد مانند متدها، کلاس‌ها و سرویس‌های API را پوشش می‌دهد. تست واحد موثر به طور قابل توجهی پوشش دهی را برای کل سیستم افزایش می‌دهد.

تست ادغام

اطمینان حاصل می‌کند که ماژول‌ها و قسمت‌های سیستم به راحتی با هم کار می‌کنند.

تست سیستم

روی کل سیستم برای شبیه سازی کاربران فعال اجرا می‌شود. محیط تست باید تا حد ممکن به محیط تولید نزدیک باشد.

تیم‌ها همچنین باید اتوماسیون تست را برای چندین نوع مختلف مانند قابلیت استفاده، عملکرد، لود و امنیت اعمال کنند.

تعداد زیادی نرم‌افزار برای پشتیبانی از روش‌های CI/CD در دسترس هستند. این ابزارها از مدیریت ریپازیتوری مانند Github،Bitbucket  و Jenkins برای اتوماسیون ساخت گرفته تا Selenium و Katalon Studio برای اتوماسیون تست را شامل می‌شوند.

Katalon Studio مجموعه کاملی از ویژگی‌ها را برای تست API، وب و موبایل فراهم می‌کند. همچنین به راحتی می‌توان آن را در خط لوله CI/CD ادغام کرد تا تست‌های واحد (خدمات API)، یکپارچه سازی و تست سیستم را کنترل کند.

جمع بندی

CI/CD دو مورد از بهترین روش‌های DevOps هستند، زیرا با عدم انطباق بین توسعه دهندگان و تیمهای عملیاتی مقابله می‌کنند. با وجود اتوماسیون، توسعه دهندگان می‌توانند تغییرات و ویژگی‌های جدید را به طور مکرر منتشر کنند، در حالی که تیم‌های عملیاتی از ثبات کلی بهتری برخوردار هستند. برای اجرای بهتر اتوماسیون تست و روش‌های CI/CD و همچنین تست end-to-end می‌توانید از Katalon Studio استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

3 سال پیش
/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است