3 تیپ معروف شخصیتی بهترین طراحان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

3 تیپ معروف شخصیتی بهترین طراحان

یک حرف معروف است که می گوید قوت یک تیم در وجود تفکرات و شخصیت های متفاوت است. این سخن هیچوقت به اندازه زمانی که در حال صحبت کردن در رابطه با صنعت طراحی وب هستیم، درست‌تر و صحیح‌تر نبوده است. از یک فرد وراج و پر حرف گرفته تا یک نابغه درون گرا. گروه های طراحی وب به این تفاوت شخصیتی برای رسیدن به هدف اصلی‌شان نیازمند هستند. 

شخصیت ما بیانگر این است که مناسب چه کاری هستیم، اما این دلیل نمی شود که بگویم طراحی وب تنها مخصوص یک تیپ شخصیتی است. طراحی وب به سازندگان، متخصصان، فرصت طلبان، نوآوران و چندین نوع شخصیت دیگر برای موفقیت نیازمند است. با این حال تعدادی معدود از این تیپ شخصیت ها در کار طراحی وب بسیار دیده می شوند.

در یک مطالعه توسط Strategic Aesthetics تعداد ۶۴ طراح زیر نظر گرفته شده اند. نتیجه این مطالعات نشان داده است که بیشتر طراحان میل به اشتراک علایق و مشترکات خود با دیگران دارند، اما نکته بسیار جالبی که در این رابطه بود این است که طراحان اغلب دقیقا چیزی نیستند که رسانه ها و اطراف از آنها صحبت می کنند. با وجود اینکه معمولا مردم به نظر می رسد طراحان وب افراد درون گرا، منزوی و خجالتی هستند اما نتایج برعکس این ماجرا را نیز نشان می دهد.

در تصویر زیر می توانید نتایج را به صورت کامل مشاهده کنید

درون گرا، شهودی، متفکر و قاضی (INTJ)

در این مطالعه نشان داده است که طراحانی با این مشخصات(INTJ) ۱۶ درصد نتایج را در بر گرفته‌اند. این نوع بیانگر فردی درون گرا، شهودی، متفکر و قضاوت کننده است. این مشخصات نشان می دهد که یک فرد دوست دارد به تنهایی کار کند و موقع انجام پروژه از کسی دستورالعمل و راهنمایی دریافت نکند.

افراد درون گرا معمولا کمتر صحبت می کنند، یکی از ویژگی های جالب این افراد این است که قبل از به اشتراک گذاشتن یک پروژه با دیگران درست آن را بررسی می کنند. آنها در تصمیم گیری بسیار هوشمند هستند و تا قبل از اینکه تمام گزینه های پیش رو را مطالعه نکنند نتیجه نمی گیرند. به عبارتی دیگر بسیار ریزبین هستند و به جزئیات دقت زیادی می کنند. افراد درون گرا معمولا روی کانال و کاری که از آن انرژی و خلاقیت می گیرند تمرکز بسیاری می کنند.

متفکران شهودی معمولا افرادی هستند که قبل از اینکه هیچگونه نتیجه گیری منطقی شود، به صورت ناخودآگاه نتیجه را اعلام می کنند و نظر خودشان را بیان می کنند. این گونه از افراد به خوبی می توانند با افرادی که نوع شخصیتی متفکر و منطقی دارد به خوبی کار کنند، زیرا این دسته از افراد می توانند براساس منطق، دلیل انتخاب ناخودآگاهانه را پیدا کنند. در نهایت تلفیق این دو دسته از نوع شخصیتی در میان طراحان بسیار دیده می شود و بسیار معروف است. 

آخرین دسته از شخصیت های مربوط به قسمت INTJ افرادی هستند که در امر قضاوت مهارت دارند. این افراد معمولا برای طراحانی که نیاز به یک ساختار، پلان و یا سازمان دهی دارند، بسیار مناسب هستند. آنها برای رسیدن به موفقیت از الگوها، پیشبینی ها و … استفاده می کنند. 

با وجود تمام این نوع شخصیت ها اما افرادی که درون گرا هستند بیشترین نوع شخصیتی بین طراحان وب به حساب می آيند اما معمولا افرادی که توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد دور و برشان را دارند بیشتر می توانند در این زمینه موفق و مثمر ثمر باشند. این ویژگی این دسته از افراد باعث می شود که آنها به موفقیت نزدیک تر باشند با این حال افرادی که درونگرا هستند معمولا نادیده گرفته می شوند.

برون گرا، شهودی، احساساتی، قاضی (ENFJ)

یکی از نقاط عکس این دسته با دسته قبلی برون گرا بودن افراد است. این دسته از افراد بزرگ شده‌اند تا بتوانند کارآفرین باشند و نظرات خود را در رابطه با صنعت مورد نظرشان با دیگران بیان کنند. صنعت طراحی وب به این افراد اجازه می دهد که بتوانند در اتمسفر این صعنت رشد بکنند، این افراد معمولا دارای ایده های جدید هستند، پس طراحی وب به این ایده ها خوش آمد گویی می گوید. این دسته از افراد معمولا بهترین نوع شخصیتی برای جلب کردن نظر مردم هستند. 

برونگراها معمولا افرادی هستند که حرف ها و بحث های خودشان را براساس ملاحضات جامعه‌ای بیان می کنند، این موضوع باعث می شود که آنها به صورت جدی درگیر نیازهای کاربران باشند. ENFJ بودن یکی از بهترین راه ها برای دریافت کاربران بیشتر است. اگر از چنین شخصیت هایی هستید مطمئنا می توانید امیال و آروزهای مشتریان را در بحث ها درک کنید و در رساندن آنها به درخواست هایشان کمک کنید. 

با وجود اینکه درونگرا ها معمولا افرادی هستند بیشتر روی منطق داده‌ای برنامه نویسی تمرکز دارند اما برونگراها بیشتر می توانند بحث و جدل بوجود بیاورند و حس رضایت کاربران را فراهم آورند. داشتن چنین ویژگی در دنیای مدرن وب بسیار مفید است. به این دلیل که شما در دنیا مدرن وب به میزان بالایی بهینه سازی موتورهای جستجوگر به صورت طبیعی نیازمند هستید و یکی از راه های فراهم آوردن چنین حالتی تنها با داشتن کاربران ارگانیک و اصیل اتفاق می افتد. یکی دیگر از فایده افراد برونگرا این است که متوجه کنش های کاربران در وبسایت می شوند. هماهنگ کردن کارایی وبسایت با کنش های کاربران و جوابگویی به فییدبک های آنها یکی دیگر از راه های بهینه سازی موتورهای جستجوگر به حساب می آید.

برای طراحانی که دوست دارند به صورت درست و راحتی با تیم ارتباط برقرار کنند، برون گرا بودن یک ویژگی مهم است که حتما باید داشته باشند. 

به هر حال هر تیم طراحی باید به اندازه کافی از هر دو نوع شخصیتی نیرو داشته باشد. در حقیقت این دو تیپ شخصیتی نباید با همدیگر مقایسه شوند. 

برون گرا، شهودی، احساساتی، مشاهده کننده (ENFP)

آخرین نوع از تیپ شخصیتی طراحان تقریبا با نوع قبلی یکی است، اما یک ویژگی متفاوت دارد و آن گیرنده بودن به جای قاضی بودن است. اینگونه افراد بیشتر آزادانه فکر می کنند و مانند تیپ های شخصیتی دیگر به فکر ساختن ساختار و پلان نیستند. نوع شخصیتی ENFP درست مانند مورد قبلی به ارتباط داشتن، شهودی بودن و تمرکز روی کاربران، توجه دارند اما این تفاوت را دارند که بجای پیشگویی و تعیین پلن بیشتر به فکر آزاد بودن گزینه ها هستند. 

مشاهده کنندگان افرادی هستند که ساختار بندی و تعیین آینده را فرصتی برای از دست دادن انگیزش و خلاقیت می دانند. آنها باور دارند که شکوفایی و بهتر شدن کار بیشتر در داخل شرکت رخ می دهد تا خارج از شرکت و قواعد آن. آنها از این نظرات خود در زمان مواجه شدن با مشکلی که می توانند از چندین راه مختلف آن را حل کنند، دلگرم و مطمئن می شوند. این دسته از افراد بسنده کردن تنها به یک قاعده و اصل را قبول ندارند و آن را رد می کنند. این دسته از افراد در دنیای مدرن وب بیشتر موفق و کارا هستند به این دلیل که توانایی مدیریت نیازهای کاربران مختلف را دارند. برای مثال کاربرانی که نیاز های جدیدی در دنیای وب دارند مانند داشتن یک وبسایت تعاملی! 

شهودی، فاکتور مهم این لیست

یکی از ویژگی هایی که در اکثر طراحان دیده می شود شهودی بودن آنهاست. شهودی بودن به این معنا که فردی می تواند بدون هیچگونه دلیل منطقی و کاملا به صورت ناخودآگاه یک روش و تصمیم را بیان کند. در دنیای طراحی افرادی زیادی وجود دارند که باور دارند همیشه تصمیمات نباید به صورت قطعی گرفته شود، بسیاری از تصمیمات به صورت ناخودآگاه می آیند و شگفت آور است اگر بدانید این تصمیمات برای شما جواب مثبت خواهند داشت. البته شاید تصمیمات ناخودآگاه برای‌تان نسبت به تصمیمات تکنیکی مسئله ساده و ابتدایی به نظر برسد اما باید اذعان کنم که این ویژگی برای بسیاری از طراحان باعث شده است که طرح های خارق العاده ای خلق کنند. 

بسیاری از اوقات باید باور کنید که قواعد و قوانین تعیین شده در کاری مانند طراحی فقط باعث یکنواخت شدن و تکراری بودن پروژه می شود. اگر افرادی که از تصمیمات ناخودآگاهی می توانند طرح های خارق العاده ای بیرون بکشند در اطرافتان دارید، پس باید آنها را نگه دارید. آنها یکی از راه های مهم برای درآمدن از یکنواخت بودن هستند. بسیاری از این افراد با داشتن پیشینه هایی در زمینه تجربه کاربری طرح ها را از حالت معقول خود خارج نمی کنند و در نهایت طرح سالم و تمییزی را به شما ارائه می دهند. 

در نظر گرفتن نیازهای کاربران همیشه در قسمتی از ناخودآگاه هر طراحی وجود دارد. پس ممکن است بیشتر اوقات طرح ذهنی طراحان پاسخگو به نیازهای کاربران باشد. 

تیپ های شخصیتی خودتان را افزایش دهید

در حالی که نتایج این طراحی روی چندین نوع تیپ شخصیتی تمرکز دارد اما طراح عالی فردی است که بتواند خود را با هر فرم و شکلی مطابق سازد. این ها ویژگی های طبیعی هستند اما بدین معنی نیست که نتوانید این ویژگی ها را یاد بگیرید و یا آنها را درون خودتان توسعه ندهید. البته این قضایا صرفا به این معنا نیست که خودتان را باید در قالب های مختلف قرار بدهید – بهتر است که خودتان را با شرایط مختلف سازگار کنید. 

چیزی که یک تیم طراحی را قدرتمند می کند بازیکنان آن تیم هستند. یک تیم طراحی حرفه‌ای باید هرگونه تیپ شخصیتی افراد را در خود داشته باشد. این یکی از ویژگی تیم های خوب امروزی است. درونگرا، برونگرا، قاضی ها، مشاهده کنندگان، احساساتی ها و متفکران … تمام این افراد برای یک تیم لازم هستند. 

برای اینکه خودتان را در معرض آزمایش شخصیتی قرار دهید می توانید از آزمایش Myers-Briggs استفاده کنید. با این آزمایش می توانید خودتان را در کنار دیگر تیپ های شخصیتی ببینید. یادتان نرود تیپ شخصیتی شما بیان کننده آن نیست که چکاری را می توانید انجام دهید و چه کار را نه. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات