اشتباهات مرسوم استفاده از کادر جستجو در وبسایت و راه حل آنها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

اشتباهات مرسوم استفاده از کادر جستجو در وبسایت و راه حل آنها

شیوه کارکرد جستجوی وبسایت شما می تواند روی نرخ تعاملات وبسایت تاثیر منفی داشته باشد. اگر هم روی نرخ تعاملات وبسایت تاثیر نداشته باشد، باز هم می تواند در نکاتی دیگر از وبسایت تاثیر مخرب خود را نشان دهد. البته، در طرف دیگر ماجرا اگر عملکرد جستجوی وبسایت را بهینه کنید و آن را در جای درستی قرار دهید می تواند به صورت باور نکردنی در تجربه کاربری وبسایت تاثیر داشته باشد و کارایی وبسایت را بالا ببرد. 

وبسایت شما قرار است کاربران بیشتری را جذب کند، آنها قرار است به اعضا، مشتری و … وبسایت شما تبدیل شوند. بهینه سازی و بهتر کردن کارکرد جستجو داخل وبسایت انجام این کارها را ساده تر می کند و از طرفی اگر اشتباهات مرسومی که در این آموزش از آنها صحبت می شود را انجام دهید مطمئنا باعث تخریب وبسایت می شود. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه کارکرد جستجوی وبسایت را بالا ببرید و از انجام اشتباهات مرسوم خودداری کنید.

کادر جستجو پدیدار نیست

اگر کاربر شما نتواند به سادگی کادر جستجوی وبسایت را پیدا کند، مطمئنا در پیدا کردن چیزی که می خواد بی‌نتیجه می ماند و به دنبال راه های دیگری می‌رود. کادر جستجوی وبسایت شما باید به صورت کاملا آسانی قابل دستیابی و دیدار باشد. یکی از بهترین مکان ها برای استفاده از کادر جستجو همیشه بالای وبسایت در سمت چپ یا راست است. با وجود اینکه کادر جستجو نباید چیزی باشد که کاربر در ابتدای ورودش به وبسایت مشاهده می کند اما، باید به صورت استراتژیک در یک مکان مناسب قرار گیرد. 

یادتان باشد، اگر موقعیت مکانی مناسبی را برای کادر جستجو تعیین کردید، تا جایی که ممکن است موقعیت مکانی آن را حفظ کنید و آن را به هر دلیلی تغییر ندهید. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که تقریبا ۳۰ درصد افرادی که در وبسایت بتوانند کادر جستجو را پیدا کنند، از آن استفاده می کنند، پس نگه‌داری موقعیت مکانی کادر جستجو می تواند به کاربران کمک کند تا سریعتر جستجوی خود را انجام دهند و در نهایت کاربران به وبسایت بازخواهند گشت.

استفاده از آن آسان نیست

هر چیزی که به عنوان مانعی بین کاربر و پر کردن فرم جستجو قرار می گیرد، ناشی از پایین بودن قابلیت دسترسی است. اگر هر متنی مانند «سوالی دارید؟»، «نام محصول مورد نظر را بنویسید» و… داخل فرم جستجو قرار دارد، مطمئن شوید که زمانی کاربر شروع به نوشتن در آن می کند این متن پاک شود. با وجود اینکه ممکن است کاربر از بکاربردن فرم جستجو خودداری نکند، اما باید متوجه بود که اینکار باعث می شود وی به تعویق بیافتد. خودداری کردن از حتی یک کاراکتر اضافی می‌تواند روی کارا بودن وبسایت تاثیر بیشتری بگذارد. 

یک راه دیگر برای افزایش قابلیت در دسترس بودن کادر جستجو استفاده از تغییرات کوچک رنگ و خوانایی متن در زمان وارد کردن عبارات است. همچنین به یاد داشته باشید بین رنگ استفاده شده به عنوان پس زمینه کادر و رنگ متن سازگاری وجود داشته باشد. در این لینک می‌توانید نمونه‌ای خوب از یک کادر جستجو را مشاهده کنید.

پیشنهادات خودکار فراهم نشده است

استفاده از پیشنهادات خودکار در کادر جستجو می‌تواند روی فرایند جستجو در وبسایت تاثیر زیادی بگذارد، به خصوص اگر چندین آیتم داخل وبسایت شبیه هم باشند. در این حالت کاربران وقت کمتری را صرف تایپ کردن می کنند و بیشتر می توانند روی موضوعی که می‌خواهند پیدا کنند تمرکز نمایند.

تصحیح خودکار وجود ندارد

احتمالا یکی از اشتباهات بزرگ در کارکرد جستجو استفاده نکردن از تصحیح خودکار است. اگر کادر جستجوی شما بتواند اشتباهات املایی را تشخیص دهد، بهتر می تواند در تصحیح خودکار آنها عمل کند. خیلی از اوقات افرادی که یک عبارت را چندین بار می‌نویسند و نتیجه ای حاصل نمی کنند، برای پیدا کردن جواب سوالشان به وبسایت های دیگری مراجعه می‌کنند. 

در نهایت شما باید به دنبال راهی برای کم کردن تعداد صفحاتی باشید که اطلاعاتی درون آنها نیست، یکی از این راه ها استفاده کردن از قابلیت تصحیح خودکار اشتباهات درون کادر جستجو است. یادتان باشد تا جایی که می توانید باید میان عملیات جستجو و کشف پاسخ ها آسانترین و کوتاه ترین راه را برای کاربران فراهم کنید.

۴۰۴ مفیدی وجود ندارد

با وجود آنکه پیشنهادات خودکار و تصحیح خودکار اشتباهات در حد زیادی کاربران را برای جستجو عبارت مناسب راهنمایی می‌کنند، اما وجود یک صفحه خالی نیز ضروری است. تا حدی که می توانید باید این صفحه را برای کاربران مفید و کارآمد کنید. برای مثال می‌توانید در این صفحه لینکهایی را به صفحه اصلی وبسایت و یا صفحه محتوای وبسایت فراهم کنید، همچنین می توانید کاربر را با نوشتن یک متن ساده به انجام دوباره عملیات جستجو تشویق نمایید. در نهایت مطمئن شوید که کاربر را به بهترین شکل در این مسیر هدایت نمایید. 

نتایج قابل درک نیستند

صفحات نتیجه جستجو تا جایی که ممکن است باید آشنا باشد و ارتباطی با اصل وبسایت درون آن وجود داشته باشد. همچنین به یاد داشته باشید که فیلترهای مختلفی که برای فرم جستجو قرار داده‌اید را در مراحل بعدی جستجو قرار دهید نه در مرحله اول. 

مطمئن شوید که موارد اضافی را از قسمت جستجو وبسایت مخفی کرده‌اید، همچنین اگر امکان آن بود که نتایج کوچکی از جستجو را بدون ترک صفحه به کاربر بدهید، مطمئنا نتایج قابل درک تر خواهند بود. صفحه جستجو را تا جایی که می‌توانید ساده طراحی کنید، طوری که کاربر بتواند با یک بار عبور از صفحه درک کلی از آن پیدا کند، همه چیز را واضح و روشن نشان دهید. اینگونه می شود از صفحه نتیجه مناسبی را تحویل کاربر دهید.

استفاده نکردن از فیلترهای جداگانه و متدهای ذخیره سازی

متدهای ذخیره سازی کاری سخت تر نسب به انجام فیلترهای پیشرفته در وبسایت است. کاربران می خواهند از این فیلترها بدون انجام کارهای اضافی استفاده کنند. پس مطمئن شوید که در صفحات نتیجه خود از گزینه های دسته‌بندی مختلفی مانند «تاریخ، محبوبیت و...» استفاده کنید. برای بهتر دیده شدن این قسمت، بهتر است آن را در بالا سمت راست/چپ جایی که نتایج که در صفحه نتیجه جستجو شروع می‌شود قرار دهید. 

چشم پوشی از آنالیز جستجوها

آنالیز جستجو یک ابزار قدرتمند و مفید برای موضوعاتی مانند مارکتینگ و تجربه کاربری است. این ابزار حتی می تواند کارکرد ضعیف شما در بهینه سازی فرم و کارایی جستجو را نشان دهد. با استفاده از این ابزار می توانید در دوره های متفاوت بر وبسایت نظارت کنید و با استفاده از خروجی هایی که دریافت می کنید، وبسایت را در دوره های مختلف مقایسه کنید. وقتی از این ابزار استفاده می‌کنید می‌توانید از تمام مشکلاتی که فرم جستجوی شما با آن درگیر است را پیدا کنید و دلایل آن را پیدا کنید. 

برای مثال وقتی که ۱۵ هزار بار کلمه‌ی «میمون» جستجو شده اما فقط ۳ هزار بار کلیک خورده است باید باری دیگر بر داده هایی که در وبسایت قرار داده‌اید نظارت کنید. ممکن است دلیل تعداد کم کلیک ها، بازگشت نتایج نامربوط به کاربر و یا بهینه سازی نادرست کلمات کلیدی باشد.

نبود جستجوهای متغیر

اضافه کردن قابلیت جستجوهای متغیر و جایگزین، می‌تواند این قابلیت را به کاربر بدهد تا با نتایجی روبرو شود که قبلا آنها را ندیده است. برای مثال زمانی که یک کاربر کوئری مانند «لباس زرد» را وارد می کند در نتایج جستجو می‌شود به وی جستجوی کلمات «لباس» و «زرد» را پیشنهاد کرد. 

در این حالت اگر حتی محصول مورد نظر آنها پیدا نشد، می توانید محتوایی که تقریبا معادل با نظر آنهاست را پیشنهاد کنید. پیدا کردن یک محصول مشابه می‌تواند از رفتن به صفحات خالی ۴۰۴ بسیار مناسب تر و مفید تر باشد.

نتایج نامربوط

در حالی که شما سعی می‌کنید نتایج را به کاربران نشان دهید، همیشه باید به یاد داشته باشید که نتایج باید مربوط باشند. اگر سعی می‌کنید برای نمایش ندادن صفحات خالی از لینک ها و جستجوهای جایگزینی استفاده کنید که هیچ ارتباطی به کلمات جستجو شده ندارند، بدانید که اشتباه می کنید.

کاربران را تحت فشار قرار می‌دهند

در نهایت یکی از بدترین حالت های تجربه کاربری برای فرم‌های جستجو، تحت فشار قرار دادن کاربران توسط داده ها و اطلاعات است. برای مثال اگر برای کلمات جستجو شده کاربر بیست نتیجه وجود دارد سعی نکنید همه اطلاعات را یک‌جا به وی نمایش دهید، مگر اینکه کاربر خود در تنظیمات مربوطه آن را وارد کرده باشد. 

بجای این کار می توانید نتایج را در صفحات مختلف قرار دهید تا کاربر بتواند بین آنها به درستی پیمایش بکند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کارشناس ارشد تولید و بهینه‌سازی محتوا و تکنیکال رایتینگ - https://arastoo.net

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید