مقایسه AngularJS و ReactJS
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

مقایسه AngularJS و ReactJS

توسعه اپلیکیشن های تحت وب، پروسه‌ای پیچیده است. برای مدیریت جریان کاری توسعه اپلیکیشن ها، یک شرکت به ویژگی‌هایی مانند دسترسی پذیری، پشتیبانی تکنیکی درست، کارایی بالا و نبود مشکل و خطا در سینتکس برنامه نیازمند است. این مقاله به منظور مقایسه AngularJS و ReactJS نوشته شده است. این دو ابزار محبوب برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب تقریبا پر استفاده ترین ابزارهای این روزها هستند. بیاید با هم ویژگی های کلیدی هر کدام از این ابزارها را بررسی کنیم.

مزایا و معایت Reactjs

ReactJS یکی از کتابخانه های متن باز جاوا اسکریپت به حساب می آید. ReactJS دارای لیستی از مزایای مشخص است که در نهایت آن را به یکی از محبوبترین کتابخانه میان توسعه دهندگان تبدیل کرده است. اما سوال اصلی اینجاست که مزایا  ReactJS چیست که باعث شده به این مقدار میان توسعه دهندگان محبوب و معروف شود؟ 

مزایا

کارایی پیشرفته اپلیکیشن ها. در اینجا باید اشاره شود که یکی از مشکلات عمومی اکثر فریمورک هایی که براساس جاوا اسکریپت ساخته شده اند این است که توسعه بنیادی اپلیکیشن ها در قسمت بک اند افت پیدا می کند، این مشکل در حقیقت به رابط کاربری و اجزای آن برمی‌گردد به این دلیل که اجزای مختلف رابط کاربری با یکسری از کنش های کاربر به کاملی رفرش و نوسازی می شوند. همین کار باعث می شود که کارایی قسمت توسعه بک اند با مشکل مواجه شود.

اما این قضیه در فریمورک ری‌اکت به صورت دیگری است. توسعه دهندگان در این فریمورک قادر خواهند بود که بجای نوسازی بخش کاملی از رابط کاربری، تنها صفحه ‌یا بخشی از آن را نو سازی بکنند. این کار باعث می شود که مقدار زیادی از مصرف اینترنت و موجودی های سخت افزاری جلوگیری شود.

هدف اصلی اینکار استفاده بهینه و سبک از یک DOM مجازی بجای استفاده از DOM در حالت درختی و کلاسیک خود است. این حالت حتی اپلیکیشن هایی پیچیده ای که از حالت های منطقی زیادی استفاده می کند را قادر می سازد تا روی دستگاه هایی با مشخصات ضعیف نیز اجرا شوند. با استفاده از این حالت ما به اپلیکیشن هایی دست یافته ایم که از نظر کارایی نسبت به فریمورک های دیگر دارای نرخ بسیار بالایی هستند. 

یکی از ویژگی های مهم و بارز  ReactJS یادگیری ساده و آسان آن است. در مقایسه با فریمورک Angular مخصوصا نسخه ۲ آن  ReactJS در این زمینه توانسته توانایی های خوبی را از خود به نمایش بگذارد. برای یادگیری این فریمورک کاربران به توانایی های عجیب و پیچیده ای نیاز ندارند.

برای یادگیری این فریمورک در ابتدای کار دانشی نسبی از JSX تقریبا کافی است. JSX مانند HTML برای اظهار استایل کدنویسی کاربرد دارد. البته باید در نظر داشت این توانایی صرفا برای شروع کار با این فریمورک مناسب است. در صورتی که بخواهید بیشتر در مورد مفاهیم ReactJS اطلاعات کسب کنید، مطالعه صرفا JSX نمی تواند کمک چندانی به شما بکند. برخی از توسعه دهندگان معتقدند که این فریمورک برای یادگیری بسیار ساده است و برخی دیگر نیز به سختی مخالف این قضیه هستند.

به هر حال وقتی موضوع به مفاهیمی اصلی مانند Data Binding می رسد احتمالا یادگیری ReactJS به مطالعه بیشتری احتیاج دارد. پس در اولین مقایسه برای یادگیری میان angular و react برنده مقایسه react است.

توانایی توسعه دادن منعطف کدهای ReactJS یکی از مهمترین ویژگی های این فریمورک است. داشتن فرصت برای برقراری ارتباط با بخش های مختلف توسعه یک وبسایت، توسعه دهندگان را قادر می سازد تا طراحی Front-End وبسایت با دیگر بخش های آن سازگاری کامل داشته باشد. در مقایسه با angular باید گفت،  ReactJS براساس مدل نمایش یا view ساخته شده است این در حالی است که angular براساس MVVM است. همین دلیل باعث می شود که ReactJS نسبت به angularjs سازگاری بیشتری داشته باشد.

در توسعه اپلیکیشن ها نیز توسعه دهنده‌ها می توانند کامپوننت های اضافی مربوط به اپلیکیشن را در فریمورک ReactJS اضافه یا حذف کند. جدای از آن با داشتن رابطی استاندارد در React Native می توان فضای میان جاوا اسکریپت و اپلیکیشن های محلی را پر کرد.

معایب

یکی از مشکلات اصلی استفاده از ReactJS این است که برای توسعه یک وبسایت در کنار خودش باید از کتابخانه و کامپوننت های دیگر استفاده شود. پس این باعث می شود که سرعت توسعه یک اپلیکیشن کاهش پیدا کند. ReactJS برای پروژه هایی که زمان محدودی دارند مناسب نیست. 

ReactJS تنها یک لایه View است. و در نهایت برای اتصال و ارتباط برقرار کردن با فریمورک های قدیمی مبتنی بر MVC مشکلات و محدودیت هایی دارد. 

همانطور که گفته شد یادگیری ReactJS در سطح مقدماتی ساده است اما کار با آن مخصوصا در مباحث پیشرفته برای کاربرانی که دانش کمی از توسعه وب دارند توصیه نمی شود.

مزایا و معایب AngularJS

AngularJS یکی از ابزارهای متن باز کامل برای توسعه وب محسوب می شود. بیشتر استفاده از این فریمورک در اپلیکیشن های تک صفحه ای بوده است. در واقع این فریمورک یکی از بهترین گزینه ها برای ساختن چنین اپلیکیشن هایی است. خب بیاید در رابطه با چندین مزیت و عیب این فریمورک صحبت کنیم.

مزایا

اول از همه این فریمورک کاملا براساس مدل MVC طراحی شده است. مدل MVC در واقع یک معماری نرم افزاری است که ساختار نرم افزار را به سه قسمت مدل، نما و کنترلر تقسیم می کند.MVC این قابلیت را به توسعه دهنده می دهد تا اجزای مختلف نرم افزار را از هم جدا کند و بتواند کنترل کاملتری را به صورت مجزا روی هر کدام از آنها داشته باشد. البته در حال حاضر AngularJS از MVC به معماری MVVM تبدیل شده است. که در این حالت ما می توانیم بخش منطقی اپلیکیشن را از بخش رابط کاربری آن تفکیک کنیم. در این حالت دو راه برای Data Binding وجود دارد که باعث می شود براساس منابع، اپلیکیشن بتواند بهتر به عملیات های کاربران جوابگو باشد. 

از مزیت های خوب دیگر برای یادگیری این فریمورک وجود مستندات بیش از اندازه زیاد آن برای یادگیری و سوالات است. در واقع می توان گفت که AngularJS دارای جامعه پشتیبانی بسیار بزرگی است. 

معایب

همانطور که گفته شد در این فریمورک دو راه برای Data Binding وجود دار که براساس منابع سخت افزاری می تواند عملکرد خوبی در جواب کنش های کاربر داشته باشد. اما استفاده بیش از اندازه از منابع سخت افزاری در یک دستگاه می تواند باعث کاهش کارایی آن شود. پس باید نتیجه گرفت که در این زمینه AngularJS کارایی پایینی از خود نشان می دهد. 

یادگیری AngularJS به دلیل وجود سینتکس تقریبا پیچیده برای توسعه دهندگان تازه کار کمی مشکل خواهد بود. 

در پایان

در نهایت فکر می کنم که تصمیم گیری برای انتخاب یکی از این ابزارها کار چندان سختی نباشد. اگر که می خواهید یک اپلیکیشن منعطف داشته باشید که بیشترین سازگاری را دارد از ReactJS استفاده کنید در طرف دیگر ماجرا اگر به یک اپلیکیشن قدرتمند با مصرف منابع بیشتر از ReactJS نیازمند هستید پیشنهاد من استفاده از AngularJS است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا