جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
ساخت یک وبسایت چقدر هزینه دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

ساخت یک وبسایت چقدر هزینه دارد؟

اگر شما بخواهید در قرن 21 با یک ایده تجاری یا پروژه شخصی تأثیری برجهان داشته باشید، نیاز به حضور آنلاین دارید؛ اما ساختن یک وبسایت یا وب اپلیکیشن، چقدر هزینه دارد؟

حقیقت این است که هزینه ساخت یک وبسایت از 0 دلار تا صدها هزار دلار متغیر است. چرا؟

چون بیشتر از یک‌راه برای ساخت وبسایت وجود دارد و به این دلیل که وبسایت‌ها می‌توانند بسیار ساده و یا بسیار پیچیده و یا حد وسط این دو باشند.

ما یک لیست از معیارهایی که باید برای رسیدن به یک تخمین واقعی در نظر بگیرید، برای شما آماده کردیم بدون در نظر گرفتن اینکه شما می‌خواهید برای ساخت وب‌سایت از یک شرکت کمک بگیرید یا به یک فرد دور کار بسپارید و یا اینکه خودتان با استفاده از سازنده‌های وبسایت در دسترس و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، آن را بسازید.

آیا می‌خواهید بدانید که ساخت یک وبسایت چقدر هزینه دارد؟ پس با ما همراه باشید.

برای رسیدن به پاسخ سوال بالا، باید سه معیار زیر را در نظر بگیرید:

بسته به پاسخ‌هایی که شما می‌دهید، ساخت وبسایت برای شما هزینه‌ای نزدیک به 100 یا صدها هزار دلار خواهد داشت:

1. نوع وبسایت

آیا می‌خواهید که یک CV آنلاین برای جذب کارفرمایان بالقوه بسازید یا می‌خواهید که یک فروشگاه آنلاین دارای کارت خرید، درگاه پرداخت، backend و سایر ویژگی‌هایی که خریداران آنلاین در طی این سال‌ها از این فروشگاه‌ها انتظار دارند، بسازید؟ 

نوع وبسایتی که می‌خواهید بسازید، تا حد زیادی مشخص می‌کند که از کدام ابزارها و فناوری‌ها باید استفاده کنید.

درحالی‌که هرکسی به‌صورت مجازی می‌تواند از وبسایت‌های استاتیکی ساده استفاده کند، برای ساخت وبسایت‌های تجارت الکترونیکی با ویژگی‌های کامل، به مقدار کافی از تجربیات توسعه وب برای داشتن امنیت و عملکرد مناسب نیاز دارید. 

البته نباید انتظار داشت که بتوان با Uber و یا Lime رقابت کرد مگر اینکه هزینه‌ای مطابق با توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وب که با آخرین فناوری‌ها آشنا هستند و می‌دانند که چگونه بهترین استفاده را از آنها بکنند، بپردازید.

2. اسم دامنه

بدون یک اسم دامنه، برای هرکسی غیرممکن است که بتواند به وبسایت شما دسترسی پیدا کند، لااقل نه از راه‌های معمولی که مردم برای جستجوی وب‌ها از آنها استفاده می‌کنند. 

تمام دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLDs) مثل com ، .info ، .net. و org. و همچنین سایر دامنه‌های سطح بالای مشابه مخصوص هر کشور (ccTLDs) مثل us ، .uk ، .il ، .au ، .de. و بقیه، هزینه‌ای بیشتر یا کمتر از چیزی بین (سالانه 10 تا 20 دلار) دارند.

اگر دامنه‌ای که مد نظر دارید از قبل رزرو شده باشد، شما می‌توانید با صاحب دامنه تماس بگیرید و در صورت نیاز آن دامنه با قیمت مورد نظر خریداری کنید.

اگر اسم دامنه زیاد جذاب نباشد قیمتی در حدود 500 تا 10000دلار، قابل‌قبول است و اگر اسم دامنه خیلی جذاب باشد، قیمت آن می‌تواند از مقدار گفته‌شده بیشتر باشد. برای مثال دامنه carlnsurance.com به قیمت 49.7 میلیون دلار، دامنه PrivateJet.com به قیمت 30.18 میلیون دلار و دامنه Internet.com به قیمت 18 میلیون دلار فروخته شد.

3. میزبانی وب

هزینه میزبانی وب از مقدار کم به ‌صورت ماهانه تا صدها و یا حتی هزاران دلار است که بستگی به این دارد که شما کدام گزینه میزبانی وب را انتخاب می‌کنید و همچنین به تعداد بازدیدکنندگانی که از وبسایت شما بازدید می‌کند. 

مقرون به ‌صرفه‌ترین گزینه برای میزبانی وب، نمونه مشترک آن است که به چندین وبسایت اجازه می‌دهد که یک سرویس‌دهنده منابعش را به اشتراک بگذارند. 

به دلیل اینکه میزبان وب مشترک، سطح عملکرد و قابلیت اطمینان محدودی را ارائه می‌کند، تعداد زیادی از وبسایت‌های بزرگ‌تر میزبان اختصاصی را انتخاب می‌کنند، که کارفرما یک سرویس‌دهنده کاملی را اجاره می‌کند که با دیگران به اشتراک گذاشته نشده است و یا می‌توان از میزبان ابری که در سال‌های اخیر به دلیل مقیاس‌پذیری عالی آن، خیلی محبوب شده است، استفاده کرد.

4. طراحی

بر اساس آمار Internet Live Stats بیش از 1.7 بیلیون وبسایت آنلاین وجود دارد. برای آنکه یک وبسایت پایدار باشد، تنها کارآمد بودن کافی نیست بلکه وبسایت شما باید بسیار عالی به نظر برسد و تجربه فوق‌العاده‌ای برای کاربر فراهم کند. 

الگوهای وبسایت از پیش‌ساخته شده (منظورمان همان وردپرس و قالب های آماده است) امکان ساخت یک وبسایت با ظاهر حرفه‌ای را با حدود 100 دلار فراهم کرده‌اند اما آنها جایگزین طراحی‌های قراردادی نمی‌شوند که هزینه‌شان از 1000 دلار برای وبسایت‌های ساده شروع می‌شود.  

الگوی وبسایت از پیش آماده می‌تواند یک گزینه عالی برای وبسایت‌های کوچک‌ یا سازمان‌های غیرانتفاعی باشد که نگرانی در خصوص رقابت‌های شدید ندارند.

البته که الگوهای وبسایت از پیش آماده برای افرادی که می‌خواهند وبسایت خودشان را بسازند، یک منفعت به‌حساب می‌آید و همچنین بیان می‌کند که چرا تعداد زیادی از وبسایت‌ها این روزها تا این حد به هم شبیه هستند.

5. محتوا

برای درگیر نگه‌داشتن کاربران و بازگرداندن آنها به وبسایت، شما نیاز به محتوای باکیفیت بالا دارید. برای مثال وبسایت‌های تجارت الکترونیکی نیاز به صفحات معرفی محصول، توضیح محصول، صفحات منبع و پست وبلاگ دارند. 

از خودتان بپرسید که آیا شما می‌خواهید این محتوا را خودتان تولید کنید یا ترجیح می‌دهید که آن را به شخص دیگری بسپارید.

بیشتر شرکت‌ها مایل هستند که با شما به‌صورت مداوم کار کنند و مطالب جدیدی برای شما فراهم کنند. 

شما می‌توانید بجای صرف زمان برای جستجوی کلمات کلیدی، نوشتن آنها، اصلاح اشتباهات و بازاریابی، کاملاً روی توسعه تجارت خود و جذب مشتری تمرکز کنید.

رویکردهای توسعه وبسایت

وقتی‌که نوبت به ساخت یک وبسایت می‌رسد، شما هم می‌توانید خودتان آن را بسازید، هم می‌توانید شخصی را برای انجام این کار استخدام کنید و یا اینکه از یک شرکت بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. هرکدام از این 3 گزینه، جوانب مثبت و منفی و همچنین هزینه‌های خودش را دارد.

هزینه ساخت وبسایت توسط خودتان چقدر می‌شود؟

پاسخ: تقریباً 0 تا 300 دلار

برای این کار شما به یک طرح میزبانی وب، اسم دامنه و مدرک SSL نیاز دارید. 

برای اینک خودتان یک وبسایت بسازید، به طراح و توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای نیاز ندارید. تمام چیزی که نیاز دارید، یک سازنده وبسایت مثل Wix.com یا یک CMS مثل Wordpress.com است. 

در مورد Wordpress.com شما حتی لازم نیست هزینه‌ای برای میزبانی وب پرداخت کنید، به لطف طرح رایگان میزبانی وب آنها. 

اگر شما درک پیشرفته‌تری از فناوری میزبانی وب‌ دارید، می‌توانید یک وبسایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل WordPress ، Drupal  بسازید.

اگر مایل هستید که اطلاعات بیشتری راجع به وردپرس و وبسایت‌هایی که می‌توانیم با آن پیاده‌سازی کنیم داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم که به این راکت کست گوش کنید.

بسته به انتخابتان، شما می‌توانید انتظار هزینه‌ای در حدود 0 تا 300 دلار را داشته باشید. فقط به خاطر داشته باشید که بیشتر سرویس‌های میزبانی وب به ‌طور قابل‌توجهی پس از اولین دوره استفاده، هزینه‌ای دریافت می‌کنند، بنابراین همیشه قوانین آنها را مطالعه کنید.

هزینه ساخت یک وبسایت توسط یک فرد دورکار (فریلنسر) چقدر می‌شود؟

پاسخ: تقریباً 100 تا 5000 دلار

بجای اینکه خودتان وبسایت‌تان را بسازید، می‌توانید به یک فرد فریلنسر هزینه‌ای بابت انجام یک سری وظایف معین مثل نصب اولیه، طراحی گرافیکی یا تولید محتوا پرداخت کنید. 

شما می‌توانید افراد فریلنسر را در سایت‌هایی مثل Fiverr.com، Upwork.com یا سایر صفحات آنلاین کاریابی پیدا کنید. 

سطح آنها بسیار وابسته به موقعیت، مهارت‌ها و تجربه آنها است. برای یک وب‌سایت متوسط با 4 تا 6 صفحه و اِلِمانهایی با جذابیت و پیچیدگی متوسط شما باید مبلغی در حدود 100 تا 5000 دلار بپردازید. 

همچنین در زمان انتخاب فریلنسر مورد نظرتان، به این نکته دقت کنید که این شخص از یک الگوی به سرقت رفته و دارای حق کپی‌رایت استفاده نکند، بنابراین چنین مواردی را با دقت زیادی بررسی کنید و همیشه قبل از پرداخت هرگونه هزینه‌ای، قرارداد مناسبی را امضاء کنید.

هزینه ساخت یک وبسایت توسط یک شرکت چقدر می‌شود؟

پاسخ: از 1000 تا بیشتر از 100000 دلار

شرکت‌های توسعه‌دهنده وبسایت، یک تیم از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وب، طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری، مهندسان QA، متخصصان سئو، تعیین‌کنندگان استراتژی بازاریابی و گاهی حتی نویسندگان محتوا را تشکیل می‌دهند. 

درحالی‌که یک شرکت ممکن است گران‌ترین گزینه برای ساخت یک وبسایت باشد، اما مناسب‌ترین راه هست. شما می‌توانید انتظار نتایج حرفه‌ای و دسترسی به تعداد زیادی از سرویس‌هایی مثل پشتیبانی مداوم داشته باشید. 

بهتر است با یک شرکت در کشوری که دستمزد متخصصان در آنجا کمتر است، همکاری کنید. 

لهستان یک مثال خوب است با دستمزد سالانه 27000 دلار برای یک توسعه‌دهنده وب در مقایسه با ایالات‌متحده که یک توسعه‌دهنده وب سالانه حدود 70000 دلار دستمزد می‌گیرد.

ساخت وبسایت تنها یک شروع است.

با یک وبسایت آماده برای شروع به کار کردن، شما همچنان باید به فکر به‌روزرسانی مداوم برای کاربردی و جذاب بودن برای بازدیدکنندگان باشید. 

سعی کنید به خاطر داشته باشید که وبسایت‌ها 10 و یا حتی 20 سال پیش چگونه بودند. آنها همگی در یک قالب بودند و کار با آنها دشوار بود و عملکرد خیلی محدودی داشتند. 

درواقع امروزه هرکسی می‌تواند یک وبسایت بهتر از وبسایت Apple یا Coca Cola در سال 2000 بسازند، با استفاده از ابزارهای منبع باز و الگوهای خیلی مقرون‌به‌صرفه. 

در یک سطح حداقلی، شما باید به‌طور مداوم وبسایت‌تان را با محتواهای تازه، به‌عنوان یک بخش از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین به‌روزرسانی کنید.

بدون در نظر گرفتن اینکه آیا شما تصمیم گرفتید از یک سیستم مدیریت محتوای محبوب مثل WordPress استفاده کنید یا اینکه یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه پیدا کنید، درهرصورت این‌یک مزیت است که وبسایت‌تان را با کدهای ارتقاء یافته، به‌روزرسانی امنیتی و ویژگی‌های جدید بروز نگه‌دارید. 

شما باید برای توسعه وب خودتان متخصصان را استخدام کنید مگر اینکه به مهارت‌های توسعه‌دهندگی خودتان اعتماد صددرصد داشته باشید. 

وبسایت‌های خوب می‌توانند از طریق نقص‌های امنیتی طوری ضربه بخورند که دیگر راهی برای جبران باقی نماند. پس روی امنیت وبسایت‌تان به خوبی کار کنید.

نتیجه‌گیری

راه‌های زیادی برای ساخت یک وبسایت وجود دارد، بنابراین همیشه بیشتر از یک پاسخ برای این سؤال که ساخت یک وبسایت چقدر هزینه دارد، می‌توان یافت. 

اگر بودجه شما خیلی اندک است و تصمیم گرفتید که یک وبسایت برای خودتان بسازید، میتوانید تا چند صد دلار برای آن هزینه کنید، بسته به اینکه کدام میزبان وب را انتخاب می‌کنید و چه دامنه‌ای را خریداری می‌کنید. 

برای گرفتن نتایج حرفه‌ای‌تر شما همیشه می‌توانید از یک فرد فریلنسر بخواهید که به شما کمک کند و یا می‌توانید با یک شرکت شریک شوید و فقط کنار بنشینید تا آنها تمام مراحل را برای شما انجام دهند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است