برآورد کردن درست یک پروژه‌ی طراحی UX و UI
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

برآورد کردن درست یک پروژه‌ی طراحی UX و UI

من سال‌های قبل در یک شرکت توسعه نرم‌افزار کار می‌کردم. در آن زمان تخمین زدن پروژه‌های نرم‌افزاری یک موضوع بسیار داغ بود. ما از مشتریان خود الزامات پروژه را دریافت می‌کردیم اما توسعه دهندگان‌مان فاصله‌ی زیادی با برآوردها و هزینه‌های پروژه داشتند. نمی‌توان آن‌ها را سرزنش کرد زیرا تعیین برآورد دقیق برای تکمیل پروژه، امری بسیاری دشوار است. حتی اگر مشتری دقیق‌ترین اطلاعات را هم به شما بدهد، همچنان نمی‌توانید زمان دقیق تکمیل شدن پروژه را تخمین بزنید.

سال‌ها بعد از آن ماجرا وارد عرصه‌ی طراحی شدم اما باز هم با این معضل روبرو شدم. من درخواست مشتریان را دریافت کرده و برآوردهای خود را به آن‌ها ارائه می‌دادم. آن‌ها از این برآوردهای زمانی برای تصمیم‌گیری و فراهم کردن بودجه کافی استفاده می‌کردند. با خودم فکر می‌کردم که این کار در مقایسه با نرم‌افزار بسیار آسان‌تر خواهد بود. شاید این مسئله تا حدودی درست باشد اما مطمئناً تمام ماجرا نیست.

تنظیم کردن فرآیند داخلی‌تان

ابتدا باید بفهمیم که چرا برآورد کردن پروژه‌های طراحی دشوار است. اکثر مواقع این مشکل به خاطر کمبود اطلاعات رخ می‌دهد. مشتری از مقدار زمان مورد نیاز برای تکمیل یک طراحی مطلع نیست یا اگر با آن آشنایی داشته باشد، نمی‌داند که تیم شما در یک بازه زمانی می‌تواند تا چه حد کار کند.

تیم‌های طراحی نیز دیدگاه کاملی از خواسته‌ها و انتظارات مشتری ندارند. شما نمی‌توانید بفهمید که مشتری در حین فرآیند طراحی، خواستار چه قابلیت‌ها و تغییراتی می‌شود. به همین خاطر بوده که نبود اطلاعات کافی همیشه در پروژه‌های طراحی دیده می‌شود. اغلب به عنوان یک توسعه دهنده با اطلاعات محدودی سروکار خواهید داشت.

با تنظیم کردن فرآیند داخلی خود می‌توانید بزرگی این معضل (کمبود اطلاعات) را کاهش دهید. مثلاً ما در Melewi پروژه‌های طراحی خود را در اسپرینت‌های دو هفته‌ای انجام می‌دهیم. در اسپرینت اول روی تمام مسائل مربوط به کاربر اعم از همسوسازی، جریان خرید، ایجاد اکانت و غیره تمرکز می‌کنیم. وقتی مشتری به ما مراجعه می‌کند، می‌توانیم نوع محصول، مخاطب هدف و نحوه‌ی تعامل کاربران با آن محصول را مشخص کنیم.

این مسئله در ترسیم کردن مقدار تقریبی جریان کاربر و پیچیدگی آن‌ها به ما کمک می‌کند. با این کار می‌توانیم مقدار زمان لازم برای طراحی یک محصول را مشخص کنیم. گاهی اوقات در میانه‌ی راه، ایده‌های بهتری به ذهن مشتری می‌رسد و از شما می‌خواهد تا این تغییرات را در پروژه لحاظ کنید. با این روش می‌توانیم فرآیند طراحی را انعطاف‌پذیر نگه داشته و هزینه‌ی مناسب را بابت هر اسپرینت از مشتری دریافت کنیم. با اضافه شدن ویژگی‌ها و تغییرات جدید به پروژه، باید اسپرینت‌های طراحی خود را افزایش دهیم.

به خودتان فضای کافی بدهید

همانطور که خودتان هم تا به حال متوجه شدید، برآوردهای طراحی تا حدودی نامطمئن هستند. به همین خاطر باید همیشه یک مقدار فضا برای بازبینی مجدد را در نظر داشته باشید. به مشتریان خود بفهمانید که این برآوردها براساس مقدار اطلاعات در دست می‌تواند متغیر باشد.

ما می‌توانیم این کار را در دو مرحله انجام دهیم. ابتدا با مشتری مورد نظر خود تماس گرفته و برآورد زمانی احتمالی را به او گزارش می‌دهیم. با این کار او می‌تواند از هزینه و مدت زمان احتمالی برای تکمیل پروژه مطلع شود. به دست آوردن اطلاعاتی مثل ایده تجاری، ارزش پیشنهادی، شخصیت کاربر و غیره خیلی مفید است. این مسائل به طراحان در ایجاد UX و UI کمک می‌کند. ما با استفاده از این موارد می‌توانیم بهتر با دامنه‌ی کار آشنا شویم.

مطمئناً بعد از دریافت این اطلاعات، درک بسیار بهتری از کار پیشِ رو خواهیم داشت. در این مرحله با توجه به دامنه‌ی مورد نظر باید برآورد قبلی خود را اصلاح کنیم.

در مورد طراحی ad-hoc چطور؟

تا اینجا مقاله سعی داشتم به شما بفهمانم که تنظیم کردن فرآیند داخلی می‌تواند برخی از مشکلات مربوط به برآورد طراحی را کاهش دهد. اگر صفر تا صد پروژه‌های UX و UI یا طراحی ad-hoc را انجام می‌دهید، این فرآیند برای هر دو مورد کاربرد نخواهد داشت. اگر یک مشتری برای طراحی یک بروشور 10 صفحه‌ای در کنفرانس آتی به سراغ شما بیاید، باید با اعداد و ارقام مربوطه آشنایی داشته باشد.

با انجام دادن هر پروژه می‌توانید عملکرد بهتری در برآوردهای آینده داشته باشید. به تدریج می‌فهمید که برای ایجاد ساختار، لحاظ کردن المان‌های طراحی، اضافه کردن رنگ‌ها، اشکال و غیره به چه مقدار زمان نیاز دارید. اگر اطلاعات کافی را در اختیار ندارید، باید برای رسیدن به برآوردی مناسب به سراغ اطلاعات لازم بروید.

ابتدا به محتوای آن بروشور نیاز خواهید داشت. این مسئله به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه مقدار متن یا تصویر باید در آن طراحی گنجانده شود. همچنین با این روش می‌توانید به فضای در دسترس برای کار کردن پی ببرید. در بخش دوم باید کمی اطلاعات پایه‌ای بدست آورید. مثلا این بروشور برای چه نوع کنفرانسی در نظر گرفته شده است؟ چه کسی این بروشور را مطالعه خواهد کرد؟ این اطلاعات به شما دستورالعمل لازم برای طراحی را می‌دهد. در بخش آخر باید از مشتری خود در خصوص مهلت زمانی سوال بپرسید. آن‌ها دوست دارند این پروژه را در چه تاریخی تحویل بگیرند؟ اگر مشتری آن پروژه را در سریع‌ترین زمان ممکن بخواهد، یعنی باید خارج از ساعات مشخص خود نیز کار کنید.

نتیجه‌گیری

انجام دادن برآوردهای طراحی کمی دشوار است. مطمئناً هنگام برآورد کردن یک پروژه طراحی UX یا UI با تردیدهای متعددی روبرو خواهید شد. به جای کاهش دادن زمان و هزینه‌ی مورد نظر باید محیطی را خلق کنید که تغییر دیدگاه در آن تاثیر چندانی بر فرآیند طراحی نداشته باشد. مسائل اطراف خود را انعطاف‌پذیر نگه دارید. به مشتریان بفهمانید که برای رسیدن به برآوردهای طراحی مناسب به اطلاعات کافی نیاز خواهید داشت.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات