بررسی تفاوت درگاه بانکی مستقیم و واسط
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بررسی تفاوت درگاه بانکی مستقیم و واسط

در این مقاله به طور اختصای تفاوت‌های درگاه مستقیم با درگاه واسط را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با تفاوت و مزایای آن بیشتر آشنا شوید و انتخاب بهتری برای کسب و کار خود داشته باشید. در گام اول توضیحاتی در مورد اینکه چرا دو واژه مستقیم و واسط برای درگاه پرداخت‌ها ایجاد شده است می‌پردازیم و چرا دو نوع درگاه پرداخت در ایران مرسوم شده است.

مجوز ارائه خدمات و درگاه پرداخت توسط بانک مرکزی به طور انحصاری فقط به 12 شرکت داده شده که به این شرکت‌ها PSP (Payment Service Provider) گفته می‌شود. در ادامه بانک مرکزی برای تسهیل فرایند پرداخت، مجوزهای به عنوان "پرداخت یار" به شرکت‌های خصوصی ارائه داد. پرداخت یار؛ موظف است که با یکی از شرکت های psp قرار داد داشته باشد و خدمات پرداختی را که ارائه می‌دهد از طریق شرکت psp باشد.

در این میان خلأ برای نظارت بر ساختار شبکه بانکی نیز وجود داشت که بانک مرکزی با ارائه سامانه شاپرک این خلا را نیز بر طرف کرد. شاپرک ایجاد بستر پرداخت و نظارت بر آن را برعهده دارد. تصویر زیر ارتباط سازمان و شرکت‌های مختلف را نشان می‌دهد.

ارتباط درگاه پرداخت

 

با توجه به توضیحات بالا، درگاه واسط به درگاه‌های پرداختی گفته می‌شود که توسط پرداخت یارها ارائه می‌گردند، و مشخص است چون پرداخت یار، واسط بین شما و یکی از شرکت‌های psp است، واژه واسط برای این سرویس در نظر گرفته شده است.

جدول مقایسه خدمات درگاه پرداخت مستقیم و واسط

ویژگی یا نیازمندی درگاه مستقیم درگاه واسط
نیاز به مجوز کسب و کار دارد ندارد
نیاز به نماد الکترونیک دارد ندارد
نیاز به احراز هویت دارد دارد
نیاز به ارائه کد مالیاتی دارد دارد - برخی از شرکت‌های واسط بدون کد مالیاتی درگاه ارائه میدهند
زمان دریافت درگاه بعد از ثبت نام بین 3 تا 7 روز کاری کمتر از 2 ساعت کاری
پشتیبانی 24 ساعته ندارد دارد
اطلاع رسانی تراکنش و تسویه ها ندارد دارد
مدت زمان پاسخ گویی به  پیگیری تراکنش 24 ساعت زمان می‌برد در کمترین زمان پاسخ داده می‌شود
امنیت درگاه پرداخت استاندارهای شاپرک استاندارهای شاپرک
ویژگی قرار داد هوشمند ندارد بر اساس توافق دارد
ویژگی تسهیم ندارد دارد
مسیر دهی هوشمند ندارد دارد
صدور فاکتور آنلاین ندارد دارد
کیف پول ندارد / برخی از شرکت‌های  psp دارند برخی از درگاه‌های واسط دارند
کارمزد صفر حداقل 1 درصد / قابل تغییر بر اساس توافق
تسویه اتوماتیک دارد دارد
تسویه آنی ندارد دارد
نمایش نام در صفحه پرداخت دارد ندارد / درگاه اختصاصی
نمایش برند در پیامک رمز پویا دارد ندارد / درگاه اختصاصی
نیاز دانش پیاده سازی دارد ندارد
گزارش گیری ندارد دارد
ساخت فرم دلخواه ندارد دارد
اپلیکیشن موبایلی ندارد دارد

نحوه دریافت درگاه

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم از شرکت‌های psp شما نیاز به ارائه مدارک و مجوزهای لازم را دارید، در درجه اول اطلاعات هویتی، نماد الکترونیک، کد مالیاتی و مجوز کسب و کار را برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم الزامی است، داشتن این مدارک و مجوزها برای شرکت‌های نوپا کمی چالش بر انگیز خواهد بود، در صورتی که در زمان دریافت درگاه واسط فقط نیاز به مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی و احزار هویت می‌باشد. البته با قوانین جدید مالیاتی ارائه کد مالیاتی برای دریافت درگاه واسط در برخی از شرکت‌های پرداخت یار نیز الزامی می‌باشد.

پشتیبانی 24 ساعته

یکی دیگر از ویژگی مهم در انتخاب درگاه پرداخت پشتیبانی مجموعه ارائه دهنده آن است، در مقایسه درگاه مستقیم و واسط، شرکت‌های پرداخت یاری پشتیبانی به مراتب خیلی بهتری دارند. باز در میان شرکت‌های واسط پشتیبانی برخی بهتر از دیگری است. داشتن پشتیبانی 24 ساعته این اطمینان را به شما می‌دهد که در هر زمان مشکلی رخ دهد شما می‌توانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

تسهیم

یکی از فرایندهایی که شرکت‌های پرداخت یار (درگاه واسط) برای تسهیل پرداخت انجام می‌دهند، قابلیت تسهیم است، این ویژگی این اجازه را به شما می‌دهد در صورت داشتن شریک در کسب و کار بر اساس قرار داد هوشمندی که تعیین می‌شود، تسهیم بین شرکا انجام شود. به طور مثال : شما فروش اینترنتی دارید و جنس را از تامین کننده فراهم و به فروش می‌رسانید، سیستم به طور اتوماتیک درصد سود شما را محاسبه می‌کند و سود را به حساب شما و باقی را به حساب تامین کننده واریز می‌کند.

کارمزد

شاید یکی از تفاوت‌های اصلی درگاه واسط و مستقیم کارمزد آن باشد که برای کسب و کارهای که تعداد فروش بالایی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است، درگاه مستقیم در حال حاضر بدون کارمزد است در حالی شرکت‌های پرداخت یار به دلیل ارائه خدمات بهتر و بیشتر، 1 درصد از مبلغ تراکنش‌های موفق شما را به عنوان کارمزد کسر می‌کنند.

تسویه

تسویه درگاه مستقیم بصورت روزانه است، ولی در درگاه‌های واسط امکان پرداخت بصورت تسویه آنی، یا تعداد برداشت معین در روز وجود دارد و این موضوع برای کسب و کارهای نوپا اهمیت فراوانی دارد زیرا برای تامین کالا و خدمات خود نیاز به هزینه دریافتی دارند و نمی‌توانند از سرمایه اولیه خود هزینه زیادی کنند.

به طور کلی تسویه در درگاه مستقیم بصورت اتوماتیک انجام می‌شود و درگاه‌های واسط نیز این خدمات را به سرویس های خود نیز اضافه کرده‌اند و تعداد کمی از آنها تسویه بصورت دستی انجام می‌دهند، از دیگر قابلیت های تسویه درگاه پرداخت واسط می‌توان درخواست برداشت باشد، گاهی شما نیاز ندارید که روزانه تسویه صورت نگیرد و در زمان مناسب درخواست تسویه خود را به شرکت پرداخت یار اعلام می‌کنید و در همان روز تسویه شما را انجام می‌دهند.

نحوه نمایش

دیگر تفاوت مهم درگاه مستقیم و واسط، نمایش نام برند شما در صفحه درگاه پرداخت می‌باشد، زمانی که شما درگاه پرداخت مستقیم برای کسب و کار خود تهیه می‌کنید در صفحه پرداخت نام برند شما در صفحه پرداخت درج می‌گردد ولی در زمان استفاده از درگاه پرداخت واسط، نام شرکت پرداخت یار در صفحه پرداخت نمایش داده می‌شود، این ویژگی باعث حس اعتماد بیشتر کاربر در زمان پرداخت می‌گردد و این اطمینان را ایجاد می‌کند که واریزی به سایت مقصد در حال انجام است.

درگاه واسط

برخی از شرکت پرداخت یار نیز سعی کرده اند این موضوع را مدیریت کنند و درگاه واسط با قابلیت اختصاصی و نمایش برند شما در صفحه پرداخت را نیز ارائه دهند ولی به صورت کلی درگاه پرداخت واسط این ویژگی را دارا نمی‌باشد.

پیامک رمز پویا

زمانی که شما خرید اینترنتی انجام می‌دهد و درخواست رمز پویا را کلیک می‌کنید، برای افزایش امنیت و جلوگیری از کلاه برداری، مبلغ و سایتی که خرید را از آن انجام می‌دهید برای شما همراه رمز پویا ارسال می‌گردد، زمانی که شما از درگاه مستقیم استفاده نمایید در پیامک رمز پویا نام برند شما و زمانی که از درگاه واسط استفاده می‌کنید نام شرکت پرداخت یار ارسال می‌گردد، این ویژگی اعتماد مشتری در زمان خرید را افزایش می‌دهد که هزینه را به درستی به سایتی که از آن خرید را انجام می‌دهد واریز کند.

پیامک رمز پویا

 

گزارش گیری

از دیگر قابلیت‌های درگاه واسط که درگاه مستقیم از آن بهرمند نیست، ویژگی گزارش‌گیری دقیق از تراکنش‌های موفق و ناموفق شماست، با استفاده از این ویژگی آنالیز فروش بر بروی تراکنش‌های خود را دارید و می‌توانید از درامد، مبلغ فروش، کدام محصول فروش بیشتری داشته است و... آگاهی کسب کنید و در پلن کسب و کار خود برای افزایش فروش برنامه ریزی هدفمندتری داشته باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید