آسان‌ترین و سخت‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

آسان‌ترین و سخت‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری

زبان‌های برنامه نویسی براساس شاخص‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از کاربردی‌ترین این دسته‌بندی‌ها مربوط به میزان سختی یادگیری آن‌هاست. در بین زبان‌های برنامه نویسی مختلف هر کدام فرایند یادگیری متفاوتی داشته و در نهایت براساس امکانات و ويژگی‌های آن‌ها، از درجه سختی مختلفی برخوردار است.

اگر هم که با علوم کامپیوتر آشنایی داشته باشید می‌دانید که ما زبان‌های برنامه نویسی را براساس میزان نزدیکی‌شان با زبان انسان‌ها دسته‌بندی می‌کنیم. برای مثال زبان‌های سطح پایین آن دسته از زبان‌هایی هستند که بیشتر به زبان اصلی کامپیوتر نزدیک هستند. اسمبلی یکی از این زبان‌هاست. اما زبان‌هایی نیز هستند که میزان نزدیکی‌شان به زبان انسان بسیار زیاد است و از این جهت به آن‌ها زبان‌های سطح بالا گفته می‌شود، جاوا اسکریپت یک نمونه از این دسته‌بندی است.

حال امروز در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی آشنا کنیم که برخی از آن‌ها فرایند یادگیری آسانی دارند و برخی دیگر پیچیده و سخت! اگر شما هم زبان دیگری را می‌شناسید که در هر کدام این موارد جای می‌گیرند آن‌ را از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

چه فاکتورهایی باعث می‌شود یک زبان برای یادگیری سخت یا آسان باشد؟

برای اینکه تصمیم بگیریم که چه زبانی فرایند یادگیری آسان یا سختی را دارد یکسری فاکتور وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم و سپس سراغ لیست زبان‌های برنامه نویسی مورد نظرمان خواهیم رفت.

  1. دسترسی به منابع آموزشی: زبان‌های برنامه نویسی نوپا و البته مواردی که کاربرد چندانی در بازار کار ندارند معمولا منابع آموزشی کمتری برای‌شان ضبط و تولید شده به همین دلیل اگر منابع آموزشی کافی وجود نداشته باشد، مطمئنا فرایند یادگیری آن سخت خواهد شد.
  2. قواعد یکپارچه: برخی از زبان‌های برنامه نویسی یک قاعده مشخص ندارند و معمولا یک ساختار استاندارد را از طریق مستندات ارائه نمی‌کنند. این موارد نیز روی یادگیری چالش برانگیز یک زبان تاثیرگذار خواهد بود.
  3. سینتکس: یکی از مهمترین مواردی که منجر می‌شود تا یک زبان فرایند یادگیری ساده یا سختی داشته باشد سینتکس آن است. برخی از زبان‌ها سینتکس بسیار ساده‌ای داشته و برای پیاده‌سازی قسمت‌های مختلف از دستوراتی استفاده می‌کنند که بسیار معنی دار هستند. اما از طرفی دیگر زبان‌هایی هستند که شامل علائم و اختصارهای بسیاری زیادی بوده و به همین دلیل یادگیری دشوارتری دارند.
  4. جامعه کاربری: وقتی یک زبان برنامه نویسی جامعه کاربردی متمرکز و حرفه‌ای نداشته باشد برای افرادی که مدام به دنبال کمک گرفتن از دیگران هستند، یادگیری آن بسیار سخت می‌شود.
  5. پشتیبانی رسمی از پارادایم‌های مختلف: برخی از زبان‌های برنامه نویسی هستند که به صورت رسمی به شما می‌گویند از پارادایم شئ گرایی در فرایند برنامه نویسی با این زبان استفاده کنید. در این حالت توسعه دهنده بسیار سر راست عمل می‌کند و مشکلی نخواهد داشت. اما زبان‌هایی هستند که به صورت استاندارد از چندین پارادایم پشتیبانی کرده و در مواقع مختلف استفاده از یکی از آن‌ها را توصیه می‌کنند که این موضوع میزان یادگیری‌شان را پیچیده‌تر می‌کند.

زبان‌های برنامه نویسی با فرایند یادگیری آسان

ابتدا بیایید با زبان‌های برنامه نویسی آشنا شویم که فرایند یادگیری آسانی دارند. هر کدام از این زبان‌ها بیشتر فاکتورهای مورد بررسی را رعایت می‌کنند و در نتیجه موارد قابل قبولی برای یادگیری هستند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا بوده و بیشتر تمرکز خود را روی توسعه اپلیکیشن‌های وب (سمت کاربر و سمت سرور) گذاشته است. بازار کار بسیار خوبی داشته و توسط جامعه کاربری بسیار بزرگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سینتکس زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بسیار واضح بوده و جدای از اینکه میانبرهای مختلفی را در خود پیاده‌سازی کرده است، در کل فرایند یادگیری آسانی دارد. همچنین با وجود کتابخانه‌ها و فریمورک‌های متعددی که دارد مسیر توسعه اپلیکیشن‌ها را برای‌تان راحت‌تر می‌کند.

اگر به یادگیری این زبان برنامه نویسی علاقه دارید می‌توانید به صفحه «آموزش جاوا اسکریپت» مراجعه کنید.

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون نیز یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که البته در بسیاری از جاها برای این عبارت از Very High Level یا «خیلی سطح بالا» استفاده شده است. دلیل این موضوع نیز این است که زبان برنامه نویسی پایتون سینتکس بسیار ساده‌ای داشته و بیشترین نزدیکی را با زبان انگلیسی دارد.

از آنجایی که مستندات رسمی پایتون حاوی شیوه‌نامه‌هایی برای بهتر نوشتن کدها با استفاده از این زبان برنامه نویسی‌ است، شما می‌توانید براساس آن پیش رفته و در نتیجه بین رویکردهای مختلف برای پیاده‌سازی یک اپلیکیشن گیج و وسواس نشوید.

اگر به یادگیری این زبان برنامه نویسی علاقه دارید می‌توانید به صفحه «آموزش پایتون» مراجعه کنید.

زبان برنامه نویسی پی‌اچ‌پی

PHP یک زبان برنامه نویسی بسیار پر کاربرد و پر استفاده است. جدای از اینکه پی‌اچ‌پی چه توانایی‌هایی دارد یکی از دلایل اصلی محبوبیت بالای‌ش ساده بودن در امر یادگیری و سینتکس آن است. در نتیجه PHP توسط بسیاری از برنامه نویسان تازه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند در ساده‌ترین حالت ممکن به دستاوردهای بالایی دست پیدا کنند.

از طرفی دیگر، PHP یکی از زبان‌هایی است که جامعه کاربری بسیار بزرگی داشته و منابع آموزشی بسیار زیادی برای این زبان برنامه نویسی بوجود آمده است. در نتیجه فرایند یادگیری ساده‌ای دارد.

اگر به یادگیری این زبان برنامه نویسی علاقه دارید می‌توانید به صفحه «آموزش php» مراجعه کنید.

زبان‌های برنامه نویسی با فرایند یادگیری سخت و نسبتا سخت

7 Important Life Lessons Everyone Learns the Hard Way | Inc.com

زبان‌های برنامه نویسی دیگری وجود دارند که با در نظر گرفتن فاکتورهای مورد بررسی از فرایند یادگیری سخت و نسبتا سختی برخوردار هستند. در ادامه با ۳ مورد از این زبان‌ها که در اپلیکیشن‌های مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا خواهیم شد.

زبان برنامه نویسی Haskell

Haskell یک زبان برنامه نویسی جذاب و در عین حال پیچیده است که به صورت کامل براساس پارادایم برنامه نویسی تابعی ساخته شده است. از آنجایی که این زبان برنامه نویسی از این پارادایم استفاده می‌کند، یادگیری آن را سخت‌تر از حالت شئ‌گرا کرده است. همچنین ویژگی‌های دیگر این زبان مانند نوع‌های داده‌ای به سبک جبری، Immutability، سطح بالایی از انتزاع یا abstraction و... باعث شده تا این زبان به نسبت موارد قبلی فرایند یادگیری پیچیده‌تری باشد.

البته این نکته بسیار مهمی‌ست که اگر یک زبان برنامه نویسی فرایند یادگیری سختی دارد به این معنا نیست که در بازار کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. برای مثال Haskell توسط توسعه دهندگان وب، اپلیکیشن‌های پردازش داده، توسعه کامپایلر، محاسبات ریاضی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان برنامه نویسی LISP

LISP در سال ۱۹۵۹ ساخته شد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی شناخته می‌شود که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که LISP یک زبان قدیمی است از ساختار و کدبیس بسیار پیچیده و Old-Styleیی استفاده می‌کند در نتیجه ممکن است در مواجه با سینتکس آن جا بخورید. به همین دلیل یادگیری آن نیز نسبتا سخت و پیچیده است.

LISP بیشتر توسط متخصصین حوزه هوش مصنوعی و سیستم‌های پردازش زبان طبیعی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز بازار کار نسبتا محدودی دارد اما حقوق توسعه دهندگان این زبان بسیار بالاتر از حالت عادی است.

زبان‌ برنامه نویسی Malbolge

Malbolge را می‌توان جزو سخت‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دانست که مطمئنا کمتر کسی دوست دارد تا سراغ یادگیری آن برود. Malbolge یک زبان نزدیک به زبان ماشین در نظر گرفته می‌شود و موارد استفاده مختلفی نیز دارد.

رمزنگاری و تست‌های امنیتی، بهینه‌سازی کارایی، توسعه الگوریتم‌های پیچیده، توسعه کدهای مخفی و... از جمله موارد اصلی استفاده از این زبان برنامه نویسی است.

در پایان

زبان‌های برنامه‌نویسی براساس فاکتورهای مختلف، فرایند یادگیری متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها با داشتن سینتکس واضح‌ و ساده، فرایند یادگیری آسانی دارند و برخی با در نظر گرفتن سینتکس پیچیده و پیاده‌سازی عجیب و غریب آن‌ها، فرایند یادگیری پیچیده‌ای دارند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا