آغازی بر المان‌ های ضروری برای یک تجربه کاربری موفق
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

آغازی بر المان‌ های ضروری برای یک تجربه کاربری موفق

تجربه کاربری همیشه به عنوان بدنه اصلی طراحی تجربه عمل می‌کند. درست مانند یک موتور که زیر کاپوت ماشین قرار دارد، تجربه کاربری نیز این اطمینان را می‌دهد که تجربه استفاده از محصول دیجیتالی،‌ راحت، درک پذیر و ساده باشند. 

شما نمی توانید همیشه این موضوع را مشاهده کنید، اما مطمئنا می‌توانید تفاوت را در یک رابط کاربری که تجربه کاربری آن بهینه شده است مشاهده و احساس نمایید. خواه که شما بخواهید یک وبسایت برای تجارت الکترونیکی راه اندازی کنید که روی چند دستگاه اجرا می شود و یا خواه اینکه می‌خواهید یک پلتفرم مبتنی بر کلود جدید را توسعه دهید، در هر دو صورت یک تجربه کاربری که خوب طراحی شده می تواند محصول شما را از رُقَبای‌تان جدا کند. 

چرا تجربه کاربری امروزه از هر چیز دیگری مهمتر است

در عصر کنونی مردم در قالب‌های مختلفی به صورت روزانه از تکنولوژی استفاده می‌کنند. این قالب‌ها می‌توانند شامل استفاده از تلویزیون هوشمند، دریافت آخرین اطلاعات هواشناسی، دسترسی داشتن به اپلیکیشن‌های کاری از طریق موبایل و… باشند، به همین دلیل تکنولوژی در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری ارزش‌مند، کاربرپسند و «دستی» شده است. 

برای اینکه موفقیت‌های دنیای تکنولوژی در جامعه ریشه بدواند، مهندسان سخت افزار و نرم افزار باید تجربه‌ای خلق نمایند که که بی درز و بدون مشکل باشد. در چنین شرایطی دستگاه‌ها، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که استفاده و یادگیری آن‌ها سخت است، باید تلاش شود که راه حلی درک پذیر برای این مسئله پیدا کنند تا بهتر با مخاطب ارتباط برقرار نمایند. 

در حالی که تجربه کاربری موضوعی جدید است، اما بسیار از حرفه ای ها بیش از ۱۰ سال است که برای طراحی محصولات خود از آن استفاده می کند. 

امروزه هر کسب و کاری با حضور داشتن در دنیای تکنولوژی و دیجیتال نیازمند داشتن یک تجربه کاربری موفق است. در بحث تجارت،‌تجربه کاربری باعث می شود که میزان نمایانی بازار، نرخ پذیر و رضایت مشتری زیاد باشد. تولیدکنندگان محتوا، کدنویسان، طراحان گرافیک، طراحان وب، معماران اطلاعاتی و متخصصان سئو همگی نقش مهمی در زمینه ایجاد یک تجربه کاربری مثبت را ایفا می‌کنند.

تشریح المان های اصلی از یک تجربه کاربری قوی

تجربه کاربری چیزی است که اگر به خوبی ساخته نشود، کاربر نهایی متوجه آن نمی شود. وقتی که صفحات وب، اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌ها با داشتن موضوع تجربه کاربری در ذهن طراحی می شوند، کاربر می‌تواند روی هدف محصول تمرکز پیدا کند که معمولا یک پیغام و یا یک تعامل است.

بسیاری از متخصصان تجربه کاربری با یک رویکرد «outcomes-first» شروع به انجام تجربه کاربری می‌کنند. در این حالت بجای اینکه به اصل هر کامپوننت نگاه شود، لیستی از انتظارات کاربری ایجاد می‌کنند و تیم توسعه سعی دارند تا به این موارد برسند. این موارد معمولا شامل:

- عملکرد : یک تجربه کاربری مؤثر و مثبت برای کاربر می تواند یاد گرفتنی باشد. برای مثال در یک وبسایت فروشگاهی انتظارات کاربری این است که بتواند به اطلاعات، گرافیک‌ و ویدیوهای محصولات  دسترسی داشته باشد، قابلیت ارسال نظر داشته باشد، تجربه ساده‌ای برای پرداخت نیاز باشد. این کامپوننت ها برای پیاده سازی نیاز به شرایط تجربه کاربری دارند تا بتوانند روی ناوبری سلسله مراتبی، قالب‌بندی و طراحی واکنشگرا تمرکز کنند.

- ارزش : هر قطعه‌ای از یک محتوای دیجیتالی باید ارزشی را فراهم کند. در مثال فروشگاه این ارزش می‌تواند پاداش‌ها باشد و یا اینکه کاربر بتواند به اطلاعات مربوط به محصولات به سادگی دسترسی داشته باشد تا برای خرید تصمیم‌گیری کند. این کامپوننت‌ها معمولا باید با محتوا، لایه بندی محتوا و ساختار اطلاعاتی ارتباط داشته باشند.

- رضایت ‌ مندی : وقتی انسان‌ها با تکنولوژی تعامل برقرار می‌کنند، این تعامل می‌تواند یک پاسخ عاطفی را در بر داشته باشد. مطمئنا شما هیچوقت نمی خواهید این حس، مربوط به ناامیدی، عجب و یا سردرگمی باشد. تجربه کاربری خوب به این معناست که بتوانید حس رضایت و خشنودی را در میان محتوا برای کاربران ایجاد کنید. برای ایجاد این رضایت در میان کاربران، متخصصان تجربه کاربری همیشه در رابطه کاری خود با متخصصان رابط کاربری ارتباط نزدیکی برقرار می‌کنند تا بتوانند احساسات کوچکی را برانگیزند و به صورت درست از رنگ‌ها، گرافیک و تعاملات بهره ببرند.

ممکن است این اجزای کوچک را در قالب های متفاوتی مشاهده کنید، اما بحث اصلی این است که در رابطه با تجربه کاربری این سه مورد هدف اصلی و اصل ماجرا هستند. در تصویر پایین می‌توانید تجربه کاربری را در سه حالت «نمایش، احساس و استفاده پذیری» مشاهده کنید. بقیه مواردی که دوباره می‌توانند الزامات باشند را می‌توان وفق پذیری، کارایی، مطلوبیت و کاربر پسندی دید.

تجربه کاربری موفق

تجربه کاربری در عمل

وبسایت اوبر را با یک شرکت محلی تاکسی‌رانی مقایسه کنید. در تنها چند ثانیه هر کاربری می تواند ببیند که تجربه کاربری در کدام وبسایت بهینه سازی شده است. تنها با مشاهده اسکرین‌شات ها نیز می توانید پی ببرید که کدام وبسایت کاربر پسندتر است. وبسایت و اپلیکیشن اوبر ویژگی‌های عملی تری دارد، تصاویر قابل قبولی دارد و از رابط کاربری واکنشگرایی پی می‌برد.

از طرفی دیگر در اکثریت وبسایت‌های شرکت‌های محلی تاکسی‌رانی، همه چیز خیلی شلوغ است و ناوبری مشخصی وجود ندارد.

چک لیست شما برای تجربه کاربری موفق

تجربه کاربری در زمینه طراحی، مدام در حال حرکت و تغییر است. وقتی که شما قسمتی از وبسایت را بهینه می‌کنید نیاز است که مدام قسمت‌های دیگر را نیز بررسی نمایید. با در نظر گرفتن سه موردی که به آن اشاره شد، متخصصان تجربه کاربری راهنمای ساده‌ای را برای‌مان فراهم کرده‌اند که با در نظر گرفتن آن می‌توانید تجربه درست و بدون مشکلی را برای کاربر نهایی طراحی کنید.

۱ - سرعت مهم است . مشکلات سرعت در حالتی که مشکل از موقعیت‌های جغرافیایی باشد،‌ قابل قبول است. اما مشکلات سرعت که مرتبط به طراحی ضعیف باشد، مورد قبول نیست. مطمئن شوید که هر قسمت از وبسایت و اپلیکیشن‌تان را بهینه کنید تا بتوانید نرخ انتقال بالایی را داشته باشید.

۲ - به یاد داشته باشید که تجربه کاربری برای تمام محصولات دیجیتالی وجود دارد . اگر شما یک وبسایت،‌ اپلیکیشن و یا یک محصول نرم افزاری دارید به هرکدام آن‌ها یک ظاهر و احساس آشنا را بدهید. یک کاربر باید بداند که چگونه از محصولی که شما طراحی کرده‌اید استفاده کند. شیوه‌های ناوبری، رنگ‌های اصلی و جریان کاری همگی باید از یک پترن و الگوی معلوم پیروی کنند.

۳ - لایه ‌ هایی را ایجاد کنید که به کاربر جهت می ‌ دهد . یک قالب کاربر پسند باید مطابق با تعاملات وی با وبسایت یا اپلیکیشن، به وی دید و منظره بدهد. بجای اینکه روی تعداد کلیک‌هایی که کاربر باید بکند تمرکز کنید، روی این مسئله فکر کنید که باید جریان ساده ای را طراحی نمایید. هر مرحله‌ای باید احساس ساده ای را بیان کند و تعاملات مختلف کاربری را بپذیرد. 

۴ - مناطق امنی را برای کاربر ایجاد کنید . آیا تا به حال قبل از اینکه اطمینان کافی را حاصل کنید روی چیزی کلیک کرده‌اید؟ باید امکانی را قرار دهید که کاربر بتواند ورودی‌های خود را برگشت و تغییر دهد و در نهایت بتواند آن‌ها را ذخیره کند.

۵ - روی ریز - تجربه ‌ کاربری یا Micro-UX تمرکز کنید . تعاملات کوچک می توانند تاثیر زیادی روی کاربر نهایی بگذارند. از کاربران درخواست کنید که در پرس‌وجو‌های گزینه‌ای مشارکت کند، از تاکتیک های سرگرم کننده استفاده کنید و از نکات پیش‌رونده‌ای استفاده کنید که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به تجربه کاربری ارزش اضافه کنند. با این وجود در اضافه کردن این ریز-تجربه‌ها دقت کافی را داشته باشید، اضافه کردن‌های بیش از حد یا بدون آگاهی می تواند تاثیرات مخربی در بر داشته باشد.

۶ - از داده ‌ ها برای آگاه ‌ شدن از تغییرات استفاده کنید . متخصصان تجربه کاربری درست مانند آنکه به پروسه بهینه سازی فکر می‌کنند باید به عواقب کاربری نیز دقت نمایند. باید طراحی را انتخاب کنید که بتواند از پس زمینه داده های کاربران را مدیریت کند. به دنبال فییدبک های مشخصی باشید، برای مثال می‌توانید میزان باقی ماندن کاربران روی یک صفحه را به عنوان یکی از این موارد سنجش در نظر بگیرید. 

۷ - به صورت نزدیکی با دیگر اعضای تیم در ارتباط باشید . متخصصان تجربه کاربری باید بدانند که تولید کنندگان محتوا، طراحان رابط کاربری و دیگر اعضای گروه چه کاری را انجام می دهند تا تجربه یکسان و یکپارچه‌ای را ایجاد کنند. روی دپارتمان‌های مختلف تمرکز داشته باشید تا بتوانید میزان توان و پتانسیل محصول را به نهایت ببرید.

۸ - بخش تجاری محصول را به یاد داشته باشید . در دنیای واقعی، تیم‌های تجربه کاربری تنهای روی مراحل توسعه یک محصول تمرکز نمی کنند. آن‌ها به مواردی مانند اینکه یک طراحی چگونه می‌تواند روی بودجه، اعتبار و زمان‌بندی شرکت تاثیر داشته باشد نیز می‌اندیشند. به استراتژی فکر کنید که در آن از روندی تکنیکی بهره می‌برید و در نهایت انجامی تجاری در پی خواهد داشت.

۹ - از فرصت ‌ های آموزشی تجربه کاربری بهره ببرید . درست مانند دیگر موارد، تجربه کاربری نیز دائما در تغییر است. مواردی که امروز در تجربه کاربری روی آن‌ها تمرکز می‌شوند ممکن است برای روندهای فردا مهم و کارا نباشند. از دوره‌های آنلاین استفاده کنید، به سمینارها بروید و از نشریه‌ها برای نگه داری و پایداری تجربه کاربری بهره بگیرید.

تجربه کاربری تلفیقی از هنر و علم است. ایجاد یک تجربه کاربری فوق العاده نیازمند نگاه داشتن به تکنولوژی، کاربر و تیم است. موارد الزامی را همواره به یاد داشته باشید و بعد از آن از تکنیک‌های دیگری که می توانند با شرکت‌تان سازگار باشند استفاده نمایید. 

همگام با اینکه همیشه به نتیجه کار فکر می کنید و قدم های را نگاه می‌کنید سعی کنید روی چرخه درستی قدم بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا