جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
فلاتر بهترین روش برای توسعه اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

فلاتر بهترین روش برای توسعه اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم

زمانی که برای اولین بار قصد ساخت اپلیکیشن برای موبایل را داشتم در بین تکنولوژی‌های مختلف گشتی حسابی زدم و در نهایت ناخوشایند از پیچیدگی بسیار زیاد بیشترشان از این موضوع دلسرد شدم. من که حرفه اصلی‌ام برنامه‌نویسی سمت سرور است بدنبال یک روش نسبتا آسان و البته کاربردی برای استفاده از APIهای خودم در یک محیط موبایلی بودم. ری‌اکت نیتیو را امتحان کردم و متوجه شدم برای ایجاد اپلیکیشن موبایلی با استفاده از این فریمورک نیاز است که موضوعات بسیار زیادی را یاد بگیرم و این طالب وقت بسیار زیاد برای یادگیری بود.

زمانی که با فلاتر آشنا شدم همه چیز تغییر پیدا کرد. فلاتر مزیت‌های بسیار زیادی داشت که در نهایت منجر به این شد تا از این فریمورک استفاده کنم. فلاتر چیست؟ مزایایی که باعث شد از فلاتر استفاده کنم چه مواردی بودند و چگونه فرایند یادگیری فلاتر را شروع کنیم؟ قصد دارم در این مقاله همه این سوالات را جواب بدهم و در نهایت شما را به این نکته برسانم که چرا فلاتر بهترین تکنولوژی برای توسعه اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم است.

فلاتر چیست؟

فلاتر یک فریمورک مخصوص توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی برای هر دو سیستم عامل محبوب اندروید و آی‌او‌اس است. فلاتر توسط گوگل توسعه یافته و از این نظر می‌توان از بابت پشتیبانی خیال‌مان راحت باشد. فلاتر در حقیقت تجربه‌ای از معایب و شکست‌هایی است که برای دیگر تکنولوژی‌های توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم اتفاق افتاد. فلاتر قصد داشت تا تمام آن‌ها را درک کرده و در نهایت یک تجربه منحصر به فرد و تقریبا بدون مشکل را ارائه دهد.

فلاتر برای توسعه اپلیکیشن‌ها از زبان برنامه‌نویسی دارت استفاده می‌کند. دارت نسبتا یک زبان قدیمی است اما در چند سال اخیر بروزرسانی‌های مختلفی روی آن اعمال شده و در نهایت توانسته مقبولیت بالایی را در جامعه توسعه‌دهندگان بدست بیاورد.

دارت یک زبان client-optimized language (بهینه‌سازی شده برای کلاینت) است. اما وجود کتابخانه‌های مختلف این توانایی را به دارت داده است تا بتواند برای توسعه سمت سرور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

فلاتر چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد؟

فلاتر ویژگی‌های قابل قبول بسیار زیادی را به توسعه‌دهندگان‌ش ارائه می‌دهد. در این بخش از مقاله قصد داریم پنج مورد از اصلی‌ترین این ویژگی‌ها را با همدیگر بررسی کنیم تا میزان کاربردی بودن فلاتر را به شما نشان دهیم.

ویژگی اول: کدنویسی سریع‌تر با قابلیت Hot Reloading

برنامه نویسان اندروید و آی‌او‌اس عادت دارند که برای نمایش تغییراتی که اعمال کرده‌اند یک بار پروژه را به صورت کامل کامپایل کرده و بعد تغییرات را مشاهده بکنند. این موضوع می‌تواند بسیار دردآور و وقت تلف کن باشد. در فلاتر ما قابلیت Hot Reloading را به صورت پیشفرض در اختیار داریم. در این شکل از برنامه نویسی هر تغییری که به برنامه‌های‌تان اعمال می‌کنید به صورت سریع نمایش داده شده و نیازی به کامپایل‌های متعدد نخواهید داشت.

در صورتی که قصد کار کردن با یک تیم برنامه نویسی را داشته باشید این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی کدهای‌تان بگذارد، چرا که می‌توانید به صورت سریع تغییرات را مشاهده کرده و ویرایش کدهای‌تان را سریع‌تر انجام دهید.

ویژگی دوم: وجود ویجت‌های متعدد

وجود ویجت‌های آماده متعدد باعث می‌شود تا شما بتوانید فرایند توسعه اپلیکیشن‌های‌تان را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید. مهم نیست که در حال توسعه اپلیکیشن برای چه سیستم عامل و یا چه اندازه‌ای از صفحه نمایش هستید، فلاتر به خوبی می‌تواند همه چیز را برای شما مدیریت کند.

هر کدام از این ویجت‌ها قابلیت شخصی‌سازی را نیز دارند، بنابراین برای مشکلات پیچیده‌تر شما قابلیت آن را خواهید داشت که بجای اینکه از ابتدا یک ویجت جدید را ایجاد کنید، همان ویجت‌های قبلی را ویرایش کرده و آن‌ها را توسعه دهید. ویجت‌هایی که ویرایش خواهند شد قابلیت آن را خواهند داشت که چند باره نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی سوم: خروجی مشابه با اپلیکیشن‌های نیتیو

موتور گرافیکی فلاتر که Skia نام دارد در زمان خروجی گرفتن از اپلیکیشن‌ها به شما این کمک را می‌کند تا بتوانید خروجی‌تان را دقیقا مشابه اپلیکیشن محلی همان سیستم عامل تولید کنید. یکی از دلایل بسیار مهم برای انتخاب فلاتر نیز دقیقا این مورد است. از این رو دیگر شما مجبور نخواهید بود که برای هر سیستم عامل به صورت جداگانه کدنویسی کنید، می‌توانید یک کد بیس برای هر دو پلتفرم با دو ظاهر کاملا متفاوت داشته باشید.

بیشتر فریمورک‌هایی که به شما قول توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم را می‌دهند دو ظاهر مجزا از همدیگر را ارائه نمی‌کنند. برای شرکت‌هایی که از شما توسعه یک اپلیکیشن با طراحی متریال دیزاین اندروید و توسعه یک اپلیکیشن متناسب با ظاهر iOS را می‌خواهند استفاده از بیشتر فریمورک‌ها می‌تواند دردسرساز باشد. اما فلاتر از آن‌جایی که موتور رندرینگ داخلی دارد، اپلیکیشن شما را متناسب با اپلیکیشن‌های متعارف سیستم عامل‌های مقصد تولید می‌کند.

ویژگی چهارم: تعامل با ویژگی‌های سیستم عامل

فلاتر می‌تواند ویژگی‌های سطح سیستم عامل را به آسانی در اختیار شما قرار دهد. منظور از این ویژگی‌ها دسترسی پیدا کردن به GPS، مجوز‌های دسترسی، بلوتوث، داده‌ سنسورهای مختلف و... . تمام این موارد از طریق پلاگین‌هایی انجام می‌شود که توسط توسعه‌دهندگان گوگل پیاده‌سازی شده‌اند.

اگر ویژگی‌هایی سطح سیستم عامل از طریق پلاگین‌ها قابل دسترس نبودند می‌توانید از قابلیتی تحت عنوان Platform Channels استفاده بکنید. این قابلیت در واقع یک راه ارتباطی برای زبان برنامه‌نویسی دارت و ویژگی‌های Native است که باعث می‌شود تا شما بتوانید از راهکارهای منحصر به فردی برای ارتباط برقرار کردن با این دسته از ویژگی‌ها استفاده کنید.

ویژگی پنجم: مستندات و جامعه کاربری قدرتمند

با وجود آنکه فلاتر یک تکنولوژی نسبتا جدید است اما از مستندات و جامعه کاربری بسیار خوبی بهره‌مند است. با در نظر گرفتن این موضوع شما می‌توانید به خوبی فرایند آموزشی با استفاده از فلاتر را پیش ببرید و در صورتی که با مشکلی روبرو شوید بتوانید منابع آموزشی مناسبی را پیدا کنید.

فرایند یادگیری فلاتر به چه صورت است؟

فلاتر فرایند یادگیری بسیار سر راست و واضحی دارد. برعکس دیگر تکنولوژی‌های توسعه کراس پلتفرم که شما نیاز به یادگیری چیزهای مختلف دارید، برای یادگیری فلاتر ابتدا شما نیاز دارید که به خوبی با زبان برنامه‌نویسی دارت کار کرده و سپس فرایند یادگیری خود فلاتر را شروع کنید. بعد از آن می‌توانید پروژه‌هایی که در نظر دارید را پیش برده و دنبال فرصت‌های کاری در زمینه کاری‌تان باشید.

دوره آموزشی «آموزش Flutter» درست همان چیزی است که به شما کمک می‌کند تا به این خواسته برسید. در این دوره ما ابتدا برنامه‌نویسی به زبان دارت را به شما آموزش می‌دهیم و سپس سراغ یادگیری خود فلاتر خواهیم رفت. در نهایت ما یک پروژه کوچک و چند پروژه بزرگ را با استفاده از این تکنولوژی و ویژگی‌های حرفه‌ای آن ایجاد خواهیم کرد.

چرا باید فلاتر را یاد بگیریم؟

با توجه به تجربیاتی که بنده کسب کرده‌ام و مواردی را از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای فلاتر شنیده‌ام باید بگویم که در بسیاری از شرایط فلاتر می‌تواند بهترین تکنولوژی باشد که شما باید سراغ آن بروید. بگذارید به صورت سریع برخی از این موارد را نام ببریم:

  • قابلیت توسعه محلی به ما این قابلیت را می‌دهد تا اپلیکیشن‌هایی با ظاهر و کارایی اپلیکیشن‌هایی ایجاد کنیم که با استفاده از زبان‌های اصلی یعنی جاوا و سوئیفت پیاده‌سازی می‌شوند.
  • رابط کاربری حرفه‌ای و فراوانی بسیار زیاد ویجت‌های مختلف این قابلیت را به فلاتر می‌دهند تا بتواند در مسیر ایجاد و طراحی رابط کاربری زیبا به ما کمک بکند. این موضوع در نهایت منجر به این می‌شود که بتوانیم ظاهر بسیار حرفه‌ای داشته باشیم.
  • کد بیس ثابت برای هر دو سیستم عامل منجر می‌شود که فرایند توسعه اپلیکیشن‌ها بسیار سریع‌تر اتفاق افتاده و توسعه‌دهندگان بتوانند در زمان کوتاهی بیشترین خروجی را داشته باشند.
  • متن باز و رایگان بودن فلاتر در کنار داشتن جامعه کاربری بزرگ منجر به این می‌شود که یادگیری و استفاده از آن بسیار راحت‌تر شده و در نهایت فرایند یادگیری و دیباگینگ سریعی داشته باشید.
  • فرایند یادگیری واضح منجر به این می‌شود تا افرادی که قصد یادگیری سریع فلاتر را دارند بتوانند به خوبی به هدف‌شان برسند.

در پایان

یادگیری یک فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی جدای از آنکه پروسه یادگیری منحصر به فردی می‌خواهد اما در نهایت بسیار لذت بخش است. به عنوان مثال وقتی که من مشغول توسعه REST APIهای خودم هستم همواره از این موضوع گلایه دارم که نمی‌توانم در قالب یک پروژه گرافیکی داده‌ها مورد نظرم را به کاربران نمایش بدهم. اما از زمانی که فلاتر را یاد گرفته‌ام این مسئله بسیار جذاب‌تر شده است. حال می‌توانم بک-اند مورد نظرم را با زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه‌ام (پایتون) توسعه بدهم و برای خروجی از یک اپلیکیشن موبایلی استفاده کنم.

یادگیری فلاتر می‌تواند کار بسیار ساده‌ای باشد چرا که پیش‌نیازهای مختلف و متفاوت زیادی را نمی‌خواهد و در نتیجه می‌توانید در کمترین زمان ممکن آن را یاد بگیرید.

سعی ما در وبسایت آموزشی راکت بر آن بوده تا بتوانیم فرایند یادگیری فلاتر را جذاب کرده و با ارائه پروژه‌های عملی متفاوت این پروسه را لذت‌بخش‌تر نیز بکنیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است