مقایسه کامل Flutter و React Native
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

مقایسه کامل Flutter و React Native

وقتی صحبت از توسعه برنامه‌های تلفن همراه چند پلتفرمی می‌شود، عمدتا دو فریمورک توسعه موبایل به نام‌های React Native و Flutter توجه ما را جلب می‌کنند. از آنجا که بسیاری از شرکت‌های برتر در حال انتخاب فناوری مدرن هستند، اکنون بیش از هر زمان دیگری بیشتر به فناوری‌های برنامه تلفن همراه متمرکز شده‌اند. به همین دلیل تقاضا برای برنامه‌های تلفن همراه تا حد زیادی افزایش یافته است. بیش از 2.5 میلیارد کاربر تلفن همراه هوشمند در سراسر جهان وجود دارد، بنابراین اجتناب ناپذیر است که مشاغل و شرکت‌ها هدف خود را به سمت توسعه برنامه‌های موبایل سوق دهند.

اکنون برای اینکه بتوانید در بازار توسعه برنامه‌های تلفن همراه فعالیت داشته باشید، باید بهترین فناوری‌های توسعه تلفن همراه را بشناسید و آنها را انتخاب کنید. به همین دلیل است که توسعه دهندگان برای نزدیک ماندن به روند بازار و ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر آن، به دنبال فناوری‌های مدرن هستند. حال به سراغ دو مورد از محبوب‌ترین فناوری‌های توسعه برنامه تلفن همراه می‌رویم. React Native بر اساس قدمت و همچنین جامعه پشتیبانی دارای برتری کمی در بازار است. به این دلیل تعداد بیشتری از شرکت‌ها و مشاغل ترجیح می‌دهند برای استفاده از سرویس برنامه تلفن همراه خود به Flutter روی بیاورند.

React Native

فریمورک توسعه برنامه‌های تلفن همراه React Native توسط فیسبوک معرفی شد که مبتنی بر فناوری جاوااسکریپت است. این فریمورک به دلیل ساده تر کردن توسعه برنامه و همچنین کد نویسی با استفاده از جاوااسکریپت محبوبیت بی نظیری را به دست آورد. این ویژگی کاربران زیادی را به خود جذب کرد، زیرا بسیاری از توسعه دهندگان جاوااسکریپت که روی توسعه وب تمرکز داشتند اکنون می‌توانند به توسعه برنامه‌های تلفن همراه نیز روی بیاورند. به علاوه این فناوری‌ها از توسعه برنامه‌های چند پلتفرمی نیز پشتیبانی می‌کنند. به این معنی که برنامه پس از اتمام کد نویسی می‌تواند در هر دو سیستم‌عامل Android و iOS اجرا شود.

Flutter

از طرف دیگر Flutter توسط گوگل در سال 2018 معرفی شد. در مقایسه با React Native بسیار جدیدتر است اما چندان محبوبیتی کسب نکرده است و همچنان در حال رشد است. Flutter به توسعه دهندگان در ایجاد برنامه‌های زیبا و بومی و همچنین توسعه برنامه‌های چند پلتفرمی کمک می‌کند. این فریمورک بر اساس زبان برنامه نویسی دارت می‌باشد که تا حدودی شبیه به جاوا و جاوااسکریپت است. برخی از توسعه دهندگان در حال مهاجرت به Flutter هستند، زیرا این امر با معرفی رابط برنامه مبتنی بر ابزارک‌ها، روند توسعه برنامه را بسیار ساده تر کرده است. این فریمورک ابزار توسعه رابط پیکسل به پیکسل را ارائه می‌دهد که در مدرن بودن و زیبا به نظر رسیدن برنامه کمک شایانی می‌کند.

حال سوال این است که کدام یک برای شما بهترین است. خوب این واقعا به تعریف شما بستگی دارد. یکی که برای شما بهترین باشد، ممکن است برای دیگری نباشد. بنابراین در اینجا مقایسه‌ای بین React Native و Flutter را بر اساس جنبه‌های مختلف به شما ارائه می‌دهیم که مطمئنا کمک می‌کند تا درک بهتری از این فناوری‌ها داشته باشید و در دراز مدت بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک با نیاز شما مناسب‌تر است.

قابلیت استفاده مجدد از کد

هر دو فریمورک از کدهای قابل استفاده مجدد پشتیبانی می‌کنند. در React Native کد قابل استفاده را به عنوان کامپوننت تعریف می‌کنیم. کامپوننت‌های سفارشی ساخته می‌شوند و می‌توانند در هر تعداد کامپوننت مورد نیاز دیگری وارد شوند. می‌توانیم عناصر و داده‌های ارائه دهنده کامپوننت را با ارسال prop ها پیکربندی کنیم. نکته اصلی این است که هر کامپوننت ساخته شده می‌تواند بر اساس prop ها اصلاح شود و چندین بار در هر صفحه مورد استفاده قرار بگیرد.

ایده برای Flutter نیز همین است. اما در اینجا کد قابل استفاده مجدد را ویجت می‌نامیم. در فلاتر دو نوع ویجت وجود دارد. یکی Stateful و دیگری Stateless است. ویجت‌های Stateful ویجت‌هایی هستند که ممکن است مقادیر در آنها به صورت پویا تغییر کند. در ویجت‌های Stateless، مقادیر state تغییر نمی‌کنند و همچنان ثابت می‌مانند. هر دو نوع ویجت را می‌توان پیاده سازی و دوباره استفاده کرد. کامپوننت‌ها نیز می‌توانند بر اساس پارامترهای ارسالی اصلاح و پیکربندی شوند که استفاده از آنها بسیار راحت و کارآمد است.

کتابخانه Third-party

از نظر کتابخانه‌های Third-party، React Native قطعا حرف اول را می‌زند. زیرا مدت زمان قابل توجهی بیشتر از Flutter وجود دارد و اجرا می‌شود. جامعه React Native نسبت به Flutter در حال حاضر بسیار برتر است. به همین دلیل تعداد بیشتری کتابخانه شخص ثالث برای React Native موجود است. با این حال یک نقطه ضعف آن این است که بیشتر کتابخانه‌ها مرتبا به روزرسانی می‌شوند و برخی از آنها نگهداری نمی‌شوند. از این رو در React Native مجبورید همه چیز را هنگام به روزرسانی کتابخانه دوباره بررسی کنید، زیرا ممکن است تغییرات مخربی ایجاد شود.

اگرچه React Native تعداد بیشتری کتابخانه دارد اما خیلی از کتابخانه‌های Flutter هم شمارش نشده‌اند. جامعه Flutter با ایجاد تعداد بیشتری کتابخانه به صورت ماهانه در حال رشد است. به علاوه ممکن است مشکلاتی در کتابخانه‌ها وجود داشته باشد اما با توجه بیشتر توسعه دهندگان قطعا برطرف خواهند شد.

جامعه پشتیبانی

قطعا جامعه React Native از Flutter بزرگتر است، زیرا سالهاست که وجود دارد. با توجه به جامعه بزرگتر، مسائلی که در توسعه برنامه React Native ظاهر می‌شوند به راحتی حل خواهند شد. کتابخانه‌ها و پکیج‌های جدید نیز هر ماه با به روزرسانی ارائه می‌شوند. از آنجا که React Native با جاوااسکریپت توسعه داده شده است، مقدرات این جامعه بزرگتر و قدرتمندتر از سایرین است.

با این حال به دلیل محبوبیت اخیر فلاتر و شرکت‌هایی مانند گوگل برای انتخاب آن، جامعه فلاتر به سرعت در حال رشد است و همچنین نشانه‌های خود را نیز بروز می‌دهد. کتابخانه‌ها و پکیج‌ها هم در حال منتشر شدن هستند و همچنین مشکلات در حال حل و فصلند. با روندی که هم اکنون در جریان است، مطمئنا جامعه Flutter با جامعه React Native در آیندهای نزدیک مطابقت خواهد داشت.

محبوبیت

بر اساس جامعه پشتیبانی، کتابخانه‌های موجود و زمان ظهور React Native محبوبیت بیشتری نسبت به Flutter دارد. دلیل دیگر نیز می‌تواند ارتباط آن با جاوااسکریپت باشد. با اینکه زبان برنامه نویسی فلاتر (Dart) در بازار نسبتا جدید است، اما شکی نیست که Flutter در حال کسب محبوبیت است و در حال حاضر تقریبا هم سطح React Native قرار دارد. اگر در مورد آمار صحبت کنیم، Flutter قبلا 30000 ستاره گیت هاب را در بیش از 2 سال کسب کرد و React Native در مجموع دارای 65000 ستاره گیت هاب در طول 6 سال است. با نگاهی به این موضوع، Flutter توانایی دستیابی به محبوبیت React Native را در مدت زمان کوتاه تری دارد.

رابط کاربری

اگر بتوانیم چیزی را ببینیم که بین React Native و Flutter تمایز مشخصی ایجاد کند، این رابط کاربری است. از نظر UI فاصله زیادی بین آنچه آنها ارائه می‌دهند وجود دارد. React Native مبتنی بر کامپوننت‌های محلی است که عناصر رابط کاربری کاملا مربوط به آن را فراهم می‌کند. در حالی که Flutter با مجموعه ویجت‌ها کار می‌کند که برای دریافت طراحی رابط کاربری سفارشی بهترین است و پویایی و پشتیبانی بومی را ایجاد می‌کند. اگر از نظر ظاهری مقایسه کنیم، برنده قطعا Flutter خواهد بود، زیرا سفارشی سازی UI پیکسل به پیکسل را با ویجت‌های عالی ارائه می‌دهد که استفاده از آنها نیز آسان است. اما وقتی نوبت به تجربه کاربری در ارائه سفارشی‌ترین و پویاترین ویژگی‌ها می‌رسد، Flutter کمی فاقد آن است. در حالی که React Native در این زمینه به عنوان پویاترین فریمورک تجربه کاربری برتری دارد. هرچند در دراز مدت می‌توان حدس زد که Flutter قطعا این ابزارها و تکنیک‌های شخصی سازی عمیق را که هر توسعه دهنده به دنبال آن است، ارائه خواهد کرد.

زمان توسعه

زمان توسعه با توانایی فریمورک در ارائه راه‌حل‌های آماده با یکپارچه سازی سریع و آسان اندازه‌گیری می‌شود. React Native به دلیل روش سریع و کارآمد خود برای افزودن رابط کاربری و اجرای کل پروژه با منطق جاوااسکریپت، مطمئن‌ترین فناوری برای توسعه برنامه‌های نسل بعدی است. Flutter قطعا به دلیل این که یک فناوری جدید است و نسبتا کمتر آماده استفاده از ویجت‌ها است، زمان بیشتری را برای توسعه می‌گیرد. کیفیت توسعه رابط کاربری در Flutter خارق‌العاده است اما تعداد کتابخانه‌های آماده برای استفاده کمتر است و بسیاری از توسعه دهندگان می‌توانند در این مسئله به مشکل بخورند که حل آن ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد، زیرا جامعه نسبتا کوچکتری دارد. با این وجود روند توسعه در React Native به دلیل در دسترس بودن کامپوننت‌های آماده برای استفاده و همچنین جامعه بزرگتر برای حل مسائل پیش آمده سریعتر است.

عملکرد

عملکرد هر برنامه تلفن همراه براساس سرعت ارائه عناصر رابط کاربری در صفحه اندازه‌گیری می‌شود. هر دوی React Native و Flutter دارای بازده عملکرد عالی هستند. اما به دلیل اینکه React Native برای تفسیر کامپوننت‌های بومی و فراخوانی مفسر زبان مانند Objective C یا Java برای ارائه رابط کاربری به سیستم‌عامل‌های مربوطه، به الگوی طراحی Bridge جاوااسکریپت احتیاج دارد. درReact Native ارائه عناصر به UI زمان زیادی می‌برد. از آنجا که کارهای اضافی قبل از ارائه باید انجام شود، برنامه‌های React Native سرعت کمتری دارند. در حالی که Flutter به جای کامپوننت‌های بومی که از GPU دستگاه برای رندر UI روی صفحه استفاده می‌کنند، از ویجت‌ها برای پیاده سازی رابط کاربری استفاده می‌کند. علاوه بر این، کدهای دارت مستقیما برای پردازش در CPU دستگاه کامپایل می‌شوند که باعث سریع‌تر اجرا شدن برنامه‌های ساخته شده می‌گردد. از این رو فلاتر امتیاز این بخش را از آن خود می‌کند.

پایداری

پایداری چیزی است که هر شرکتی در یک برنامه موبایل در نظر می‌گیرد. تغییرات مکرر در گردش کار و ساختار کلی هنگام مهاجرت از یک نسخه به نسخه دیگر می‌تواند دردسر ساز شود. از آنجا که React Native قبلا با ویژگی‌ها، جامعه پشتیبانی و قابلیت اطمینان خود جایگاهی برجسته داشته است، این فریمورک توسعه برنامه موبایل بیش از پیش پایدارتر است. با این حال ممکن است در کتابخانه‌هایی که برایReact Native ساخته شده‌اند، مرتبا به روزرسانی صورت گیرد. اما به طور کلی گردش کار ثابت و دقیق باقی می‌ماند. Flutter نیز به عنوان یک فریمورک توسعه برنامه تلفن همراه به سرعت در حال توسعه است، اما هنوز کاملا قابل اعتماد نیست. به نظر می‌رسد قبل از اینکه به یک فریمورک پایدار تبدیل شود، نسخه‌ها و ویژگی‌های بیشتر دیگری برای آن منتشر شود. یافتن کتابخانه برای برخی از ویژگی‌های پیچیده، به دلیل جامعه نسبتا کوچکتری که دارد، می‌تواند مشکل ساز باشد. از این رو React Native امتیاز این بخش را فعلا به عنوان یک فریمورک پایدار می‌گیرد. اما توجه داشته باشید که فلاتر خیلی هم عقب نیست.

پذیرش شرکت‌ها

در حالی که React Native قبلا خود را به عنوان یک فریمورک قابل اعتماد معرفی کرده است، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آن را برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه انتخاب کرده‌اند. به این دلیل در برخی از برنامه‌های معروف مانند Facebook ، Instagram ، Airbnb و ... پشتیبانی می‌شود.

Flutter چیزی نیست که گوگل اخیرا آن را انتخاب کرده باشد. به همین ترتیب امروزه شرکت‌های بیشتری به دلیل توانایی ایجاد برنامه‌های پیشرفته با UI بی‌عیب و نقص آن، Flutter را انتخاب می‌کنند. همچنین در آینده نه چندان دور رقابتی بین این دو را شاهد خواهیم بود. اما در حال حاضر، هنوز بسیاری از شرکت‌ها به سمت React Native می‌روند.

مستندات و جعبه ابزار

اگر اسناد رسمی را برای React Native و Flutter بررسی کنید، خودتان متوجه تفاوت فاحش آن خواهید شد. به نظر من دشوار است که از مستندات React Native استفاده کنید. به این دلیل که کمی غیر منظم است و بسیاری از مبتدیان از خواندن آن سردرگم می‌شوند. من کاملا مطمئن نیستم که چرا جامعه React Native تاکنون مستندات سازمان یافته‌ای تهیه نکرده است. اما اگر اسناد و مدارک Flutter را بررسی کنید، متوجه چیزی باورنکردنی خواهید شد. همه چیز در بخش‌های مختلف سازماندهی شده و مطالب پراکنده نیستند و استفاده از آن بسیار مفید و آسان است، زیرا هر عنصر با مدیریت مناسب فضای خاص خود را دارد. امتیاز این بخش قطعاً به فلاتر تعلق می‌گیرد چون در مدت زمان کوتاهی چنین اسناد شگفت انگیزی را ایجاد کرده است.

در مورد جعبه ابزار رقابت سختی بین هر دو وجود دارد. با این حال Flutter دارای IDE های گسترده با پلاگین‌هایی برای دارت و همچنین سازگاری با Android Studio و Visual Studio Code است. React Native هم جعبه ابزارهای عالی را در خود جای داده است، اما در مقایسه با Flutter ابزارها تغییر می‌کنند و به خوبی نگهداری نمی‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله، ما جوانب مثبت و منفی هر دو فریمورک را بررسی کردیم. کاملا دشوار است که تصمیم بگیرید کدام یک بهترین است و قطعا رقابت شدیدی بین این دو وجود دارد. React Native فریمورکی است که قبلا امتحان خود را پس داده و به طور مداوم نیز در حال رشد است. Flutter در حال تبدیل شدن به فریمورکی شگفت انگیز برای توسعه برنامه‌های موبایل است که بیشتر توسعه دهندگان و شرکت‌ها در آینده نزدیک به آن روی می‌آورند. در حقیقت شرکتی که از قبل یک تیم جاوااسکریپت برای توسعه وب دارد، قطعا با انتخاب React Native کار خود را آسان‌تر می‌کند. فلاتر و دارت فناوری جدیدی هستند و برای مبتدیانی که با زبان‌هایی مانند جاوا آشنایی دارند بهتر است. از این رو هر دو غول بزرگی در دنیای برنامه‌های نسل بعدی تلفن همراه هستند. React Native قبلا توانایی‌های خود را نشان داده و تثبیت کرده، در حالی که Flutter در حال ایجاد قابلیت‌های خود است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید