جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
افسانه های UX - گرافیک می تواند به دیداری کردن قسمتی از وب کمک کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

افسانه های UX - گرافیک می تواند به دیداری کردن قسمتی از وب کمک کند

یکی از حقه های اکثر طراحان وب برای نمایش بهتر و جلب توجه کاربران نسبت به یک قسمت از وبسایت استفاده از گرافیک سنگین و جلوه های نمایشی فلش می باشد. شاید این به نظر درست برسد، اما بیشتر اوقات این کار بلعکس نتیجه خواهد داد و باعث می شود کاربر به آن قسمت هیچ توجهی هم نکند.

زمانی که کاربران وارد وبسایت شما می شوند و دنبال یک مطلب خاص می گردند معمولا یا از طریق متن یا از طریق دنبال کردن لینک ها آن را پیدا می کنند. روی هم رفته مردم بیشتر اوقات از المنت ها و صفحه هایی که دارای عناصر مختلف رنگی و جلوه بصری بالایی هستند، اجتناب می کنند. زیرا بیشتر اوقات آنها فکر می کنند که با تبلیغات روبرو هستند.

این بدین معنا هم نیست که شما حتما نباید از این حالت های گرافیکی و مجذوب کننده استفاده کنید، شاید چندین تجربه و مقایسه بهتر بتواند در این راه کمک تان کند.

مقالات و منابعی که در این راه ممکن است کمکتان کند:

در یکی از آزمایشات «ردیابی چشم» Jakob Nielsen به این نتیجه دست پیدا کرده اند که مردم اغلب دنبال عناصری که خیلی شبیه تبلیغات هستند نمی روند. این عناصر معمولا همان هایی هستند که بسیار در آنها از جلوه های انیمیشنی و نمایشی استفاده شده است. برای مطالعه بیشتر روی این موضوع می توانید به این منبع مراجعه کنید.

در نظریات مربوط به استفاده از گرافیک در وبسایت، اصطلاحی به نام banner blindness وجود دارد. این نظریه بیان می کند که بیشتر کاربران به بنرهای تبلیغاتی نگاه نمی کنند در اصطلاح می گویند کوری نسبت به بنر! در این دیدگاه می گویند که کاربران هر چیزی که شبیه به تبلیغات باشد را دنبال نمی کنند.

به نظر می رسد قاعده  banner blindness در واقعیت نیز وجود دارد، البته این صرفا مربوط به بنرهای تبلیغاتی نیست بلکه هر چیزی  که شبیه یک بنر باشد را دربر می گیرد.

 در یکی از آزمایشات Jakob Nielsen مربوط به کاربران اینترنتی به این نتیجه رسیده اند که باید مکان های مناسبی را برای بیشتر دیده شدن در وبسایت انتخاب کرد. برای مثال در یک وبسایت مربتط با پزشکی و سلامت یک حالت کادر مانند ایجاد شده بود (البته حاوی تبلیغات نبود) که درون آن راجب به کارهایی که باید بعد از یک حمله قلبی انجام دهید توضیح داده شده بود. اما اکثریت کاربران حتی به آن هم نگاه نکرده بودند چون در مکان مناسبی این موضوع قرار نگرفته بود. برای بیشتر مطالعه این مقاله می توانید به این منبع مراجعه نمایید.

بیماری مربوط به کوری نسبت به بنر در انتخابات سال ۲۰۰۶ آمریکا نیز رخ داد. در این انتخابات به دلیل انتخاب اشتباه از نظر مکانی برای ورقه انتخابات ۱۳ درصد از مردم آن را رها کردند.در این مقاله به صورت کامل راجب به این رخداد صحبت شده است.

در مطالعات Franck Largeault با موجودیت بیش از ۳۰۰ موضوع روی مقایسه تاثیر لینک و بنر ها روی کاربر تحقیق شده است. در این تحقیقات هدف صرفا این بوده است که اثبات کنند کدام یک از مقوله ها «لینک و بنر» بیشتر در خاطرات مردم می ماند.  تقریبا می توان گفت که بنرهای تبلیغاتی اگر دیده شوند تاثیر بیشتری روی خاطره مردم خواهد داشت.

در یکی دیگر از تحقیقات نشان داده شده که کاربران اکثر اوقات فکر می کنند که آن چیزی که دنبالش هستند را می توانند از طریق متن و لینک ها پیدا بکنند. پس آنها خیلی دنبال جلوه ها و بنرهای نمایشی نمی روند.

در کلام آخر Howard Luck Gossage می گوید مردم همیشه مجذوب بنرهای شما نمی شوند آنها دنبال محتوا هستند چیزی که شاید بعضی اوقات در بنرهای نیز یافت شود.

نتیجه:

جلوه های ویژه و طراحی های زیبا همیشه مجذوب کننده هستند به خصوص که اکثر کاربران دنیای اینترنت افرادی تجمل گرا هستند. اما شما باید به خاطر داشته باشید که همیشه کاربران دنبال محتوای صفحه شما هستند نه دنبال زیبایی بدردنخور. بنر های تبلیغاتی آزار و اذیتی بیش نیست که گهگاه حتی کاربران توسط ابزارهای مرورگر آن ها را بلاک می کنند. استفاده از بنرهای آنچنانی و استفاده از تکنولوژی های مختلف ممکن است که از سرعت وبسایت شما کم بکنند و این را یادتان باشد که استفاده از این انیمیشن ها نیازمند داشتن یک سیستم بروزی است که بتواند این تکنولوژی ها را نشان دهد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است