۷ زبان برنامه نویسی با درآمد بسیار بالا در سال ۲۰۲۳ (براساس درآمد جهانی)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۷ زبان برنامه نویسی با درآمد بسیار بالا در سال ۲۰۲۳ (براساس درآمد جهانی)

مطمئنا درآمد تنها چیزی نیست که همواره باید نگران آن باشید اما مطمئنا مهمترین چیزی هست که باعث می‌شود شما هر روز صبح از خواب بیدار شوید و مشغول برنامه نویسی باشید. با وجود آنکه برنامه نویسی و شغل‌های مربوط به آن امروزه یکی از بیشترین فرصت‌های شغلی را داراست اما همه آن‌ها یک حقوق ثابت نداشته و برخی از آن‌ها شامل حقوق‌ها و موارد استثنایی هستند.

با در نظر گرفتن این موارد، ما امروز تصمیم گرفتیم تا شما را با ۷ زبان برنامه نویسی آشنا کنیم که براساس داده‌های بدست آمده از StackOverflow’s 2022 Developer Survey پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی در سال جدید هستند. آماری که از آن صحبت می‌کنیم یک آمار جهانی است و به کشور ایران مربوط نمی‌شود. از این جهت ممکن است برخی از زبان‌های برنامه نویسی مربوط به این مقاله حتی در ایران فرصت شغلی مناسب نیز نداشته باشد. لیست این زبان‌ها از پردرآمدترین شروع می‌شود.

زبان برنامه نویسی Clojure

براساس آمار دریافتی از وبسایت استک اور فلو، Clojure پردرآمدترین زبان برنامه نویسی است که میانگین درآمد توسعه دهنده این زبان 106 هزار دلار است. ارتباط معکوسی نیز در بازار کار مربوط به این زبان وجود دارد و آن این است که با وجود حقوق بالا، تعداد برنامه نویس‌های این زبان بسیار کم هستند. به همین دلیل است که میانگین حقوق سالیانه این افراد بسیار بالاست.

یک توسعه دهنده Clojure معمولا فردی‌ست که به خوبی با زبان برنامه نویسی تابعی Lisp آشنایی دارد و همچنین به خوبی می‌تواند با ابزارهایی مانند JVM و Apache Kafka کار بکند. همچنین این دسته از توسعه دهندگان با مفاهیمی مانند پلتفرم‌های استریم به صورت توزیع شده و پردازش داده Hadoop آشنایی دارند.

زبان برنامه نویسی Erlang

در مقام دومین زبان پردرآمد Erlang وجود دارد که میانگین حقوق یک توسعه دهنده این زبان برنامه نویسی 103 هزار دلار در سال است. از این زبان برنامه نویسی برای توسعه سیستم‌های توزیع شده و پردازش‌های همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متاسفانه Erlang با وجود آنکه یک زبان برنامه نویسی پردرآمد به حساب می‌آید اما بیشتر توسعه دهندگان از آن بیزار هستند و استفاده کردن از آن را دوست ندارند. در همان آمار مربوط به استک اورفلو حدود 45 درصد توسعه دهندگان گفته‌اند که از این زبان برنامه نویسی متنفر هستند.

زبان برنامه نویسی F#

اگر از طرفداران دنیای .NET باشید مطمئنا با زبان F# آشنایی دارید. یک زبان برنامه نویسی تابعی که توسط مایکروسافت توسعه داده شده و در بسیاری از جاها قابلیت استفاده را دارد. میانگین حقوق این زبان برنامه نویسی 95 هزار دلار در سال است که باعث می‌شود ما آن را در رتبه سوم این مقاله قرار دهیم.

توسعه دهندگان این زبان از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، علم داده، یادگیری ماشین و اپلیکیشن‌های مالی استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود F# یک زبان برنامه نویسی عالی باشد این است که در هنگام کار با داده‌های بزرگ به خوبی می‌تواند اجرا شود و کارها را پیش ببرد.

زبان برنامه نویسی LISP

LISP را به عنوان یکی از اولین زبان های برنامه نویسی سطح بالا در دنیا می‌شناسند که در زمینه توسعه هوش مصنوعی، محاسبات سیمبولیک و... استفاده می‌شود. توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی به صورت میانگین سالانه 95 هزار دلار دریافت می‌کنند.

از این زبان برنامه نویسی نیز در کارهای مختلفی استفاده می‌شود. توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی معمولا با ابزارهایی که با این زبان کار می‌کند آشنایی دارند. CLOS و SBCL از جمله این موارد هستند.

زبان برنامه نویسی Ruby

از دیدن نام روبی در بین تمام این زبان‌های عجیب و غریب ممکن است تعجب کرده باشید. اما روبی به دلیل حضور طولانی مدتی که در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور داشته و برندهای معتبری نیز از آن استفاده می‌کنند به عنوان یک زبان برنامه نویسی پردرآمد شناخته می‌شود. حقوق یک برنامه نویس روبی به صورت میانگین 93 هزار دلار است.

استفاده اصلی که این زبان دارد در کنار فریمورک Ruby on Rails است که برای توسعه Back-End مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران این زبان برنامه نویسی کمترین حضور را در زمینه توسعه بک-اند دارد اما در آمریکا، استرالیا و آلمان از این زبان برنامه نویسی بسیار استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی Elixir

Elixir یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر Erlang Virtual Machine است که برای توسعه اپلیکیشن‌های مقیاس پذیر و پردازش‌های همزمان ایجاد شده است. این زبان در دسته زبان‌های تابعی قرار می‌گیرد و نسبتا برنامه نویس‌های کمی در این زبان تخصص دارند. حقوق توسعه دهندگان این زبان میانگین 92 هزار دلار است.

در حال حاضر شرکت‌هایی که روی برنامه نویسی Real-Time کار می‌کنند از جمله اصلی‌ترین شرکت‌هایی هستند که برنامه‌نویس‌های این زبان را استخدام می‌کنند.

زبان برنامه نویسی Scala

Scala یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر جاوا است که هم به صورت تابعی و هم به صورت شئ‌گرا به برنامه نویسان اجازه توسعه اپلیکیشن را می‌دهد. حقوق یک برنامه نویس این زبان ۹۲ هزار دلار است. اصلی‌ترین کاربردی که اکنون این زبان دارد جایگزین شدنش در امر دیتا ساینس و داده کاوی با زبان برنامه نویسی پایتون است. در این زبان سعی شده تا مشکلاتی که پایتون در سرعت و اجرا کُند دارد را در نظر گرفته و بهتر این دسته از کارها را در این زبان برنامه نویسی انجام دهند.

در پایان

همانطور که گفته شد درآمد همواره اصلی‌ترین موضوعی نیست که شما براساس آن تخصص و کار خود را مطابق با آن پایه گذاری کنید. شما باید علاقه خود را نیز به کارهای مختلف اثبات کنید و متوجه شوید که آیا به هیچکدام از این موارد علاقه دارید یا خیر. بسیاری از توسعه دهندگان امروزی علاقه ای به یادگیری بیشتر این زبان‌ها ندارند چرا که می‌گویند زبان‌های سختی بوده و همچنین منابع آموزشی محدودی دارند. اما بسیاری نیز هستند که همه سختی‌ها را با در نظر گرفتن درآمد عالی این زبان‌ها فراموش کرده و مشغول توسعه ابزارهای مختلف با این زبان‌های برنامه نویسی هستند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا