اهمیت یادگیری و آموزش پایتون در چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

اهمیت یادگیری و آموزش پایتون در چیست؟

پایتون زبان برنامه‌نویسی محبوبی‌ است که در سال‌های اخیر بیشترین میزان محبوبیت را در بین زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف داشته است. دلایل محبوبیت و اهمیت پایتون در چیست؟ چرا شرکت‌ها و استارتاپ‌های بسیار زیادی امروزه، روی پایتون برای توسعه جنبه‌های مختلفی از اپلیکیشن‌های‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ هدف این مقاله ارائه پاسخی واضح به این سوالات و پیدا کردن درک درست از میزان اهمیت بالا زبان برنامه‌نویسی پایتون و یادگیری آن است.

ویژگی‌های اصلی پایتون

آموزش پایتون ||‌ ویژگی‌های کلیدی پایتون || آموزش پایتون راکت

پایتون به نسبت دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی ویژگی‌های منحصر به فرد و کلیدی مختص به خود را دارد که می‌توانید لیستی کلی از این ویژگی‌ها را در زیر مشاهده کنید. جدای از این موارد، که موارد استاندارد و جامعی هستند، هر توسعه‌دهنده پایتونی که پیدا می‌کنید می‌تواند دلایل و ویژگی‌هایی که در تجربه شخصی به آن‌ها پی برده است را نام ببرد.

اگر شما هم برنامه‌نویس پایتون هستید می‌توانید از ویژگی‌هایی که پایتون ارائه می‌دهد و شما از آن‌ها لذت می‌برید، در بخش نظرات نام ببرید.

  • ساده بودن: از ویژگی‌های کلیدی پایتون، ساده بودن ساختار آن در امر یادگیری و کار کردن است. برنامه‌نویس اصلی پایتون «گیدو فان روسوم» همواره روی این اصل تاکید دارد که «سادگی بهتر از پیچیده بودن» است. به همین دلیل این موضوع در رابطه با زبان برنامه‌نویسی پایتون پیاده‌سازی شده و تلاش شده تا پایتون به ساده‌ترینِ زبان‌های برنامه‌نویسی در امر یادگیری، آموزش، پیاده‌سازی پروژه و... تبدیل شود.
  • کاربردی بودن در حوزه‌های مختلف: پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره است، به همین دلیل می‌توان از پایتون در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. کاربردی‌ترین استفاده پایتون در حوزه‌های توسعه وب و ایجاد مدل‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و آنالیز داده است، اما در حوزه‌های دیگر نیز می‌توان از زبان برنامه نویسی پایتون بهره برد. برای مثال توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ، موبایل، بازی، فرانت-اند و... . یکی از دلایل به کار بردن پایتون توسط شرکت‌های بزرگ همین چند استفاده بودن پایتون در بخش‌های مختلف است.
  • کتابخانه‌های پایتون: دلیل اصلی کاربردی بودن پایتون در حوزه‌های مختلف، وجود تعداد بسیار زیاد کتابخانه کاربردی است. شما تقریبا برای هر جنبه از توسعه یک نرم‌افزار می‌توانید یک یا چند کتابخانه پایتونی را پیدا کنید، البته نمی‌توان روی تمام این کتابخانه‌ها حساب باز کرد چرا که استفاده از پایتون در برخی حوزه‌ها کاری عقلانی نبوده و بهتر است سراغ ابزار دیگری برویم. برای مثال توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ نمی‌تواند کار عاقلانه‌ای باشد. شما باید دنبال جایگزین‌های بهتری باشید. اما در حوزه‌هایی مانند دیتاساینس، توسعه سمت وب، خودکارسازی، ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی و نمونه‌هایی از این دست کتابخانه‌های پایتون تقریبا بی رقیب هستند.
  • فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و جامعه کاربری گسترده: یکی از مشوق‌های یادگیری برنامه‌نویسی پیدا کردن شغل و کسب درآمد از آن است. تنها با یک جستجو کلی در سایت‌های کاریابی می‌توانید میزان اهمیت بالا زبان برنامه‌نویسی پایتون را متوجه شوید. همانطور که گفته شد استارتاپ‌های بسیار زیادی وجود دارد که امروزه از پایتون برای توسعه نرم افزار استفاده می‌کنند و این موضوع روی گسترش فرصت‌های شغلی متناسب با زبان برنامه‌نویسی پایتون تاثیر می‌گذارد.
  •  استایل کدنویسی منحصر به فرد: پایتون به نسبت دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی از استایل کدنویسی نسبتا مستقلی برخوردار بوده و از سینتکس شبیه به زبان برنامه‌نویسی C استفاده نمی‌کند. اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب از یک قالب برای سینتکس‌نویسی خود استفاده می‌کنند اما پایتون با بهره‌گیری از روش‌های منحصر به فرد (مانند indentation) شکل متفاوتی از سینتکس ‌نویسی را ارائه می‌دهد.
  • پشتیبانی از پارادایم‌های برنامه‌نویسی مختلف: یکی از دلایل کاربردی بودن پایتون، پشتیبانی کردن از پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی، مانند شئ‌گرایی، برنامه‌نویسی تابعی، رویه‌ای و ساختاری است. وجود این پارادایم‌های مختلف در توسعه مدل‌های نرم‌افزاری، ساختمان‌های داده، دیزاین پترن‌ها و... به شما کمک می‌کند.
  • سازگاری با دیتابیس‌های مختلف: پایتون جزو معدود زبان‌های برنامه‌نویسی است که به یک سیستم مدیریت پایگاه داده یا دیتابیس خاص محدود نشده و می‌تواند به خوبی با دیتابیس‌های متفاوت ارتباط برقرار کند. این موضوع شامل دیتابیس‌های رابطه‌ای و NoSQL هم می‌شود.

کاربردهای اصلی پایتون

همانطور که گفته شد پایتون در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسعه دهندگان نرم افزار در زمینه‌های مختلفی از پایتون استفاده می‌کنند. برخی از این کاربردها، بعنوان کاربردهای اصلی پایتون شناخته می‌شوند و برخی دیگر در زُمره‌ی کاربردهای فرعی پایتون شناخته می‌شوند. در زیر می‌توانید کاربردهای اصلی پایتون را مشاهده کنید. منظورمان از کاربردهای فرعی نیز حوزه‌هایی است که پایتون قابلیت ایجاد اپلیکیشن را دارد اما بهترین گزینه‌ها را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. برای مثال توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل از کاربرد فرعی پایتون هستند که بهتر است فرایند برنامه‌نویسی با آن‌ها صورت نگیرد و به دنبال جایگزین‌های معقول‌تری برای آن‌ها باشید.

کاربرد اصلی شماره یک: توسعه مدل‌های یادگیری ماشین

آموزش پایتون راکت || کاربردهای پایتون || پایتون و هوش مصنوعی

از اصلی‌ترین دلایل پر استفاده بودن پایتون، امکان توسعه مدل‌های یادگیری عمیق و به صورت کلی‌تر هوش مصنوعی است. اما چرا پایتون می‌تواند در این حوزه به این میزان کاربردی باشد؟ جدای از وجود کتابخانه‌های بسیار کاربردی مانند Scipy، پایتون به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد تا با کمترین درگیری با قطعه کدها و پیچیدگی‌های نرم‌افزاری، مدل‌های خودشان را توسعه دهند. هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که شما تمام تئوری‌ها و فن‌هایی که می‌دانید را با مشکل پیاده‌سازی کنید. پایتون از آنجایی که یک زبان ساده و در امر پیاده‌سازی اپلیکیشن‌ها سریع است می‌تواند در این زمینه به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی کمک بسیار زیادی بکند.

کاربرد اصلی شماره دو: توسعه سمت سرور

آموزش پایتون || آموزش توسعه سمت سرور با پایتون || پایتون راکت || آموزش جنگو

پایتون در زمینه توسعه Back-End یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی است. به لطف فریمورک‌های حرفه‌ای مانند جنگو، فلاسک و Pyramid می‌توان بهترین استفاده را از زبان برنامه‌نویسی پایتون در زمینه توسعه وب برد. به همین دلیل می‌توان برای توسعه سمت سرور روی پایتون  حساب باز کرده و از آن استفاده کنید. سازگاری بالا پایتون با سیستم‌های مدیریت پایگاه داده یا دیتابیس یکی دیگر از نقاط قوت استفاده از پایتون در زمینه توسعه وب است. هر چند که در این زمینه پیشنهاد می‌شود که سراغ بانک‌های اطلاعاتی مشخصی مانند Postgresql یا MongoDB رفت اما باز هم شما امکان استفاده از سیستم‌های مختلف بانک اطلاعاتی را به همراه این دسته از فریمورک‌ها خواهید داشت.

کاربرد اصلی شماره سه: آنالیز و تحلیل داده

یکی دیگر از کاربردهای اصلی پایتون در ساخت اپلیکیشن‌های آنالایزر داده است. با استفاده از این نوع اپلیکیشن‌ها، شما قابلیت آن را خواهید داشت که حجم عظیمی از داده‌های مختلف را کاوش کرده و در بین آن‌ها الگوهای داده‌ای را پیدا کنید. انجام این کارها به درک درستی از مسائل مختلف ریاضی نیاز دارد. پایتون در این مسیر به شما کمک می‌کند تا مفاهیمی که تنها روی کاغذ و عالم تئوریات وجود دارند را به دنیای واقعی و اپلیکیشن‌های استفاده‌پذیر بیاورید.

کاربرد اصلی شماره چهار: خودکارسازی

کارهای بسیار زیادی در دنیای کامپیوترها وجود دارند که معمولا در یک جریان روزانه تکرار می‌شوند. با خودکارسازی این کارها شما می‌توانید فرایند اجرا شدن آن‌ها را سریع کرده و سهولت را به فرایند انجام دادن‌شان اضافه کنید. برای مثال تصور کنید که ۱۰۰ فایل Word در اختیار دارید و قصد دارید جداولی که در هر کدام از این فایل‌ها قرار دارند را به صورت جمعی وارد یک فایل Word جدید بکنید. انجام چنین کاری به صورت دستی می‌تواند فرد را از کار کردن بسیار خسته کند. اما با در نظر گرفتن فرایند خودکارسازی، می‌تواند انجام چنین کارهایی را به پایتون بسپارید.

کاربرد اصلی شماره پنج: استخراج داده و امنیت سایبری

آموزش پایتون || آموزش پایتون راکت || هک و امنیت با پایتون

پایتون زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه هکرها و تامین کنندگان امنیت دیجیتالی است. یکی از دلایل اصلی این موضوع اسکریپتی بودن پایتون و قابلیت اجرای راحت آن در پلتفرم‌های مختلف است. واکشی داده از اپلیکیشن‌ها و صفحات مختلف وب نیز یکی از دلایل محبوبیت پایتون نزد هکرها است. همچنین اعمال کردن پروتکل‌های امنیتی و ضد امنیتی روی اپلیکیشن‌ها با استفاده از پایتون با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

برگشت به سوال اصلی: چرا باید پایتون را یاد بگیریم؟

یادگیری و آموزش پایتون بنا بر توضیحاتی که تا به اینجا داده شد امر بسیار مهم و ضروری است. البته این موضوع بیشتر به نیازهای شما و آرزوهای‌تان بستگی دارد اما همانطور که مشاهده کردید پایتون در زمینه‌های اصلی توسعه نرم افزار عصر حاضر نقش داشته و این فرایند را نیز پیش می‌برد. اهمیت یادگیری و آموزش پایتون در این است که شما می‌توانید کاربردی‌تر عمل کرده و در صورت نیاز داشتن به فرصت‌های شغلی بهتر، توانایی لازم را داشته باشید.

چگونه پایتون را یاد بگیریم؟

فرایند یادگیری پایتون درست مانند خود آن، ساده و سرراست است. اما قبل از شروع به یادگیری آن، شما باید هدف‌تان از یادگیری پایتون را مشخص کنید. برای این کار کافی‌ست نگاهی به کاربردهای اصلی پایتون انداخته و علاقه‌مندی خودتان را در آن‌ها پیدا کنید. با نگاه کردن به سایت‌های کاریابی و مشاهده فرصت‌های شغلی نیز می‌توانید ببینید که پایتون در چه حوزه‌هایی می‌تواند برای شما فرصت شغلی بوجود بیاورد.

بعد از انجام اینکارها مسیر یادگیری شما برای پایتون بسیار هموار خواهد بود. در زیر می‌توانید یک فرایند چند مرحله‌ای و قدم به قدم را مشاهده کنید که با پیروی کردن از آن می‌توانید تا حد بسیار زیادی پایتون را به خوبی یاد بگیرید:

  • آموزش نصب و پیاده‌سازی پایتون روی سیستم‌عامل‌تان
  • یادگیری کار با متغیرها، ساختار‌های داده‌های، عملگرهای ریاضی
  • کار با دستورات شرطی، حلقه‌ها و توابع
  • یادگیری چگونگی مدیریت خطاها
  • کار با پکیج منیجر و ماژول‌ها
  • یادگیری برنامه‌نویسی شئ گرا در پایتون
  • کار با دیتابیس در پایتون

با کمک گرفتن از یک دوره آموزشی مانند «دوره آموزش پایتون» در وبسایت راکت می‌توانید این قدم‌ها را به صورت مرحله به مرحله پیش بروید. نگران نباشید این دوره به صورت رایگان ارائه شده و شما بابت مشاهده کردن آن نیازی نیست هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید.

پس از یادگیری نکات اولیه و کلی پایتون می‌توانید مسیرتان را براساس هدفی که در ابتدا برای خودتان در نظر گرفتید پیش ببرید. برای مثال اگر قصد توسعه وب را دارید می‌توانید از فریمورکی مانند جنگو استفاده کنید. برای این کار نیز ما در راکت دوره آموزشی مناسبی را در نظر گرفته‌ایم که با مراجعه به صفحه « آموزش Django» می‌توانید این دوره را مشاهده کنید.

در زمینه‌های دیگر نیز می‌توانید آموزش‌های مرتبط را در اینترنت مشاهده کرده و از آن‌ها استفاده بکنید. پایتون جامعه کاربری بسیار بزرگی دارد، به همین دلیل می‌توانید دوره‌های آموزشی بسیار زیادی را برای این زبان برنامه‌نویسی پیدا کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات