چگونه استارتاپ کوچک Twitch به یک غول بزرگ صنعت سرگرمی تبدیل شد؟ و بوم مدل کسب و کار توییچ
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

چگونه استارتاپ کوچک Twitch به یک غول بزرگ صنعت سرگرمی تبدیل شد؟ و بوم مدل کسب و کار توییچ

مردم همیشه بازی‌های ویدیویی دیگران را تماشا کرده اند. آنها دور تلویزیون می‌نشستند و بازی یکدیگر را تماشا می‌کردند. Twitch این سرگرمی را با اجازه دادن به گیمرها در پخش زنده برای هر کسی که مایل به تماشای آنها است، به قرن بیست و یکم آورد. البته چیزی بیشتر از تماشای یک گیمر وجود دارد. از آنجایی که بازی زنده است، بینندگان اغلب می‌توانند با استریمر تعامل داشته باشند و به هدایت محتوا کمک کنند. برخی این فرصت را پیدا می‌کنند که با استریمرها بازی کنند در حالی که بازی‌شان در یک صفحه باز است و استریم در صفحه دیگر باز است. این پلتفرم به جامعه‌ای تبدیل شده است که همچنان به رشد و شکوفایی خود ادامه می‌دهد.

در سال 2011، Twitch به عنوان یک شرکت اسپین آف (محصول مشتق شده )از مدل قبلی خود، Justin.tv تاسیس شد. Justin.tv پروژه‌ای بود که توسط چهار دوست ایجاد شد و در آن مالک کانال اصلی و یکی از بنیانگذاران، Justin Kan، فعالیت‌های IRL (زندگی واقعی )را به صورت زنده و 24 ساعته پخش می کرد. جاستین با یک وب کم متصل به کلاه بیسبال، تمام زندگی خود را به جز حمام کردن، پخش می‌کرد.

قبلا داستان کمپانی اسلک و چگونه اسپاتیفای 72 میلیارد دلاری شد را نوشته‌ایم، حالا برای کشف تاریخچه Twitch از راه‌اندازی آن به عنوان یک استارت آپ کوچک در سانفرانسیسکو تا سرنوشت نهایی آن به عنوان یک زیر مجموعه چند میلیارد دلاری آمازون، ادامه متن را بخوانید.

 

اسم

Twitch

سال تاسیس

2011

دفتر مرکزی

San Francisco, CA

موسسین

Emmett Shear, Justin Kan, Kyle Vogt, Michael Seibel, Michelle Weaver, Kevin Lin, Sara Clemens, Omar Javed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

Twitch چیست؟

Twitch از چه زمانی شروع شد؟

Twitch از کجا شروع شد؟

مالک Twitch کیست؟

اولین استریمر Twitch چه کسی بود؟

روند رشد Twitch

مدل درآمدی Twitch

بوم مدل کسب و کار Twitch

Twitch چیست؟

توییچ

از ژوئن 2011، این شرکت پلتفرم جدیدی را راه اندازی کرد که به طور خاص برای محتوای بازی طراحی شده بود. Twitch یک سرویس پخش زنده است که در ابتدا به بازی‌ها می‌پرداخت اما اکنون به دسته‌های دیگر از جمله موسیقی و سرگرمی گسترش یافته است. این پلتفرم به عنوان TwitchTV شناخته شد، اشاره ای هوشمندانه دارد به اصطلاح «twitch gameplay» یا هر موقعیت در یک بازی ویدیویی که زمان واکنش بازیکن را به چالش می‌کشد.

توییچ در سال اول خود به عنوان یک پلتفرم مستقل به طور تصاعدی رشد کرد و هر ماه بیش از 3 میلیون بازدید کننده منحصر به فرد را به خود اختصاص داد. در سال 2012، زمانی که به مدت یک سال از شروع کارش می‌گذشت، به بیش از 20 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد در ماه افزایش یافت.

تا سال 2014، این پلتفرم بیش از 55 میلیون بیننده را جذب کرده بود که هر ماه برای تماشای استریم‌های مختلف بازی از سازندگان مورد علاقه‌شان هماهنگ می‌شدند.

توییچ حدود 1.8% از اوج ترافیک اینترنت در این زمان را تشکیل می‌داد، که درست جلوتر از Hulu با 1.7 درصد قرار گرفت و حتی از فیس‌بوک، Valve و آمازون پیشی گرفت. Twitch اکنون حضوری غیرقابل انکار در دنیای تولید محتوا و بازی دارد.

Twitch از چه زمانی شروع شد؟

توییچ در سال 2005 با نام Justin.tv شروع به کار کرد، یک سرویس استریم که توسط بنیانگذاران Justin Kan, Emmett Shear, Michael Seibel و Kyle Vogt ایجاد شد. این سرویس، از بسیاری جهات، بسیار شبیه به عملکرد Twitch امروزی بود، فقط در مقیاس بسیار کوچکتر و نه به اندازه‌ای که بر روی بازی متمرکز بود، بلکه بیشتر بر محتوای IRL متمرکز بود. این مقدمه ساده اما جالب توجه مخاطب را به خود جلب کرد. از آنجایی که یک وب‌سایت تک کانالی با تمرکز بر جاستین بود، به زودی تصمیم گرفتند آن را به یک پلتفرم پخش زنده تبدیل کنند که عموم مردم بتوانند از آن لذت ببرند. در ابتدا Justin.tv برای تنها چند نفر شروع به پخش کرد اما بعد برای افراد بیشتری باز شد. حساب‌های کاربری در Justin.tv به عنوان «کانال‌ها» شناخته می‌شدند و این پلتفرم به کاربران خود اجازه می‌داد تا محتوای خود را با استفاده از قابلیتی در سایت به نام «broadcasts» به صورت زنده پخش کنند. همچنین به سازندگان این امکان را می‌دهد تا از تلفن، رایانه و کنسول‌های بازی خود استریم کنند، مشابه عملکرد Twitch امروزی.

بنیانگذاران اصلی Kan و Shear به سرعت متوجه شدند در حالی که پلتفرم محتوای خود را به دسته‌های منحصربه‌فرد تقسیم می‌کند، سریع‌ترین جایگاه در حال رشد تا حد زیادی مربوط به بازی‌ها و به‌طور خاص‌تر، eSport است. جالب اینجاست که این پلتفرم تا سال 2011 به طور رسمی با نام Twitch شناخته نمی شد.

 

مصاحبه Justin Kan هم‌بنیان‌گذار توییچ را در زومیت بخوانید.

 

Twitch از کجا شروع شد؟

Twitch در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به عنوان شرکت استارت آپ Justin.tv شروع به کار کرد. انتقال به توییچ تا حدی به دلیل سرمایه‌گذاری پل گراهام از شرکت سرمایه اولیه Y Combinator بود. این شرکت به جاستین و همکارانش 50.000 دلار برای تامین مالی این استارت آپ اعطا کرد.

شرکت همچنین بودجه بیشتری را از شرکت Alsop Louie Partners، یکی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر فناوری مستقر در سانفرانسیسکو، و Tim Draper، سرمایه‌گذاری خطرپذیر میلیاردر دریافت کردند. با این حال، میزان دقیق پول دریافتی از این منابع هنوز مشخص نیست.

توییچ در طول توسعه خود مستقر در کالیفرنیا باقی مانده است. امروز، میزبان یک کنوانسیون طرفداران، TwitchCon، در سن دیگو و مکان‌های دیگری در سراسر جهان مانند برلین و آمستردام است.

دفتر مرکزی Twitch همچنان در سانفرانسیسکو قرار دارد، اما این شرکت دارای 15 دفتر دیگر در 9 کشور مختلف است.

مالک Twitch کیست؟

بنیانگذاران توییچ، Justin Kan و Emmett Shear، در ابتدا مالک توییچ بودند. همانطور که این پلتفرم در چند سال اول فعالیت خود به طور تصاعدی رشد کرد، توجه غول‌های فناوری گوگل و آمازون را به خود جلب کرد. تمام دنیا متوجه این پلتفرم شده بودند و این دو شرکت تنها سه سال پس از راه اندازی اولیه آن برای خرید این سایت با یکدیگر رقابت کردند.

در ماه مه 2014، گوگل با صاحبان توییچ در آن زمان معامله کرد تا این پلتفرم را با قیمتی حدود 1 میلیارد دلار خریداری کند. متاسفانه، این معامله شکست خورد و گوگل به دلیل نگرانی‌های خود در مورد قوانین ضد انحصار در مورد مالکیت یوتیوب از آن عقب‌نشینی کرد.

پس از اینکه گوگل علاقه خود را به خرید Twitch از دست داد، آمازون توانست به سرعت وارد عمل شود و پیشنهاد خود را ارائه دهد. در نهایت آگوست 2014، آمازون با موفقیت Twitch Interactive را به مبلغ 970 میلیون دلار خریداری کرد.

بسیاری فکر می کردند که خرید در آن زمان بسیار گران بود، زیرا به نظر می‌رسید که آمازون در به دست آوردن یک پلتفرم که عمدتاً برای پخش بازی‌های ویدیویی شناخته شده است، قمار بزرگی انجام می‌دهد.  اما این خرید ثابت کرد که یک حرکت عالی برای آمازون بوده است، چرا که Twitch بسیار محبوب شد و در طول زمان سودآور ماند.

تنها در سال 2021، توییچ 2.6 میلیارد دلار درآمد داشت و این در حالیست که تعداد کاربران سال به سال در حال افزایش است. 

Emmett Shear تنها عضو باقی مانده از بنیانگذاران Twitch بود که هنوز در مدیریت سرویس پخش نقش داشت. با این حال، در مارس 2023 او اعلام کرد که از سمت مدیرعاملی توییچ کناره‌گیری می‌کند، به این معنی که توییچ دیگر هیچ بنیان‌گذار اصلی برای این شرکت ندارد.

توییچ بر خرده فرهنگ‌های بازی و ورزش‌های الکترونیکی مسلط شده و رقابتی کم داشت. زیرا در نهایت آژانس GoodGame را خریداری کردند، شرکتی که مالک تیم‌های ورزشی الکترونیکی برجسته مانند Evil Geniuse و Alliance در اواخر سال 2014 بود. آنها همچنین موفق شدند Curse Inc، شبکه‌ای از سایت‌های بازی را خریداری کنند.

سال 2016 سال قابل توجه دیگری برای این شرکت بود. توییچ خود را به عنوان یک بازیکن مهم در پخش زنده و ورزش‌های الکترونیکی تثبیت کرده بود، اما به دنبال راهی برای جلب مشارکت بیشتر بینندگان بود.

به همین دلیل، Twitch Prime در آن سال به عنوان یک سرویس اشتراک معرفی شد که در دسترس استریمرها و بینندگانی که اشتراک آمازون پرایم را داشتند، بود. Twitch شروع به ارائه چندین امتیاز ارزشمند از طریق این سرویس به کاربران خود کرد؛ مانند پخش استریم بدون آگهی، تخفیف در خرید بازی و محتوای رایگان درون بازی که به عنوان "loot" برای بازی‌های محبوبی مانند FIFA Ultimate Team، Apex Legends، Doom Eternal، شناخته می‌شود. توییچ در نهایت نام سرویس اشتراک را به Prime Gaming تغییر داد تا با خدمات انتخابی آمازون پرایم هماهنگ شود.

اینفوگرافی تاریخچه توییچ Twitch

اولین استریمر Twitch چه کسی بود؟

اولین استریمری که در توییچ دکمه مشترک را به دست آورد،  Sean Plott، همچنین معروف به Day9tv، در آوریل 2011 بود. اندکی بعد، استریمرها، Towelliee در جولای 2011 و Dansgaming در سپتامبر 2011 نیز دکمه مشترک را به دست آوردند و عصر جدیدی را برای این پلتفرم آغاز کردند که اشتراک را در اولویت قرار می‌داد.

توییچ برنامه Twitch Partner خود را در همان سال راه اندازی کرد که برای استریمرهایی با بیش از 500 بازدید همزمان، 1000 فالوور و 300.000 بازدید در مجموع در نظر گرفته شده بود تا از مزایای مختلفی مانند درآمد تبلیغات و ویژگی های منحصر به فرد سفارشی سازی کانال بهره مند شوند.

امروزه Twitch هنگام بررسی متقاضیان برنامه، عوامل زیادی را در نظر می‌گیرد، از جمله تعداد دفعات پخش استریم آنها و تعداد بینندگان معمولی. آنها هر کاندیدا را به صورت جداگانه و به صورت موردی در نظر می‌گیرند.

امروز در سال 2023، Twitch میزبان حدود 8.5 میلیون استریمر در ماه است و از سال 2022، تقریباً 51000 استریمرهای این پلتفرم بخشی از برنامه مشارکت توییچ بودند.

Twitch از زمان شروعش به عنوان Justin.tv در سال 2005 از یک استارت آپ کوچک به یک غول بزرگ در صنعت بازی و ورزش های الکترونیکی تبدیل شده است. این سرویس در سال های اخیر میلیون ها کاربر را جذب کرده و اکنون ارزش آن حدود 15 میلیارد دلار تخمین زده می شود. 

این پلتفرم نمونه ای درخشان از این است که چگونه حتی کوچکترین استارتاپ فناوری می تواند به رسمیت بین المللی برسد.

روند رشد Twitch 

در سال‌های اخیر، Twitch با پخش‌کننده‌های مطرح روی پلتفرم و همچنین توسعه‌دهنده و ناشر بازی Blizzard Entertainment قراردادهایی بسته است و Twitch را به پخش‌کننده انحصاری برخی از رویدادهای ورزشی الکترونیکی Blizzard تبدیل کرده است. حتی در سال 2018 شریک پخش رسمی Overwatch League شد.

در ماه مه 2020، Twitch شورای مشورتی ایمنی خود را متشکل از پخش‌کننده‌های معروف، دانشگاهیان و موسسات سیاست‌گذاری راه‌اندازی کرد.

این شورا خود را وقف ایجاد قوانین و دستورالعمل‌هایی برای تعدیل پلتفرم، حفاظت از ایمنی و حریم خصوصی کاربرانش، و حتی جمع‌آوری پیشنهادات و بازخورد از گروه‌های به حاشیه رانده شده با استفاده از سایت برای ایجاد تجربه بهتر برای پایگاه کلی کاربران خود کرد.

اگرچه سایر پلتفرم‌های پخش زنده به جز Twitch با سرعت زیادی در حال رشد هستند، Twitch همچنان پیشرو در پخش زنده است. Twitch هر سال به رشد خود ادامه می دهد و پخش زنده فقط محبوب تر می شود.

مدل درآمدی Twitch 

در بیشتر موارد، Twitch رایگان است. می‌توانید پخش‌های زنده را تماشا کنید، یک حساب کاربری ایجاد کنید، و حتی خودتان یک پخش را بدون خرج کردن یک سکه شروع کنید.

با این حال، برای حمایت از استریمرهای مورد علاقه خود، ممکن است مجبور شوید مقداری پول در دنیای واقعی خرج کنید و آن را با بیت مبادله کنید. همچنین می‌توانید در Prime Gaming (که قبلاً Twitch Prime نامیده می‌شد) مشترک شوید که چندین امتیاز از جمله لوت درون بازی و پخش استریم بدون آگهی را ارائه می‌دهد.

در سال 2016، Twitch روش "Cheering" را ایجاد کرد که به کاربران امکان می‌داد بیت‌ها را خریداری کنند و آنها را به استریمر مورد علاقه خود اهدا کنند. در اواخر همان سال، آنها Prime Gaming را منتشر کردند که به اعضای آمازون Prime مزایای انحصاری Twitch مانند شکلک‌های اضافی و امکان اشتراک یک استریمر در ماه را می‌دهد.

بینندگان می توانند در کانال‌های یکی از سه سطح مشترک شوند. هزینه سطح یک 4.99 دلار، سطح دو 9.99 دلار و سطح سه 24.99 دلار است.

بوم مدل کسب و کار Twitch

بوم مدل کسب و کار توییچ Twitch

اجزای بوم مدل کسب و کار Twitch

1.بخش مشتریان Twitch 

  • بازار سگمنت شده

  • چندوجهی

  • گیمرها (کاربران نهایی )و توسعه دهنده ها (کسب و کار، تبلیغ کنندگان و پخش کنندگان بازی های ویدیویی )

2.ارتباط با مشتریان Twitch 

  • محتوای سایت را میتوان به صورت زنده یا از طریق ویدیو در صورت تقاضا مشاهده کرد

  • جامعه کاربران

  • خلق مشترک برخی محصولات

  • طرفداران

  • تعامل شخصی

  • دیجیتال

3.ارزش پیشنهادی Twitch 

  • ایجاد یک جامعه آنلاین از گیمرها

  • آزمایش و بازخورد دادن درباره بازی ها

  • این سایت همچنین به محتوا و استریم مرتبط با موسیقی منشعب شده است

4.فعالیت‌های کلیدی Twitch 

  • کانال های ویدیویی

  • بازاریابی

  • توسعه وب

  • ایجاد ترافیک

  • مدیریت ترافیک

  • نگهداری

  • ادغام های شخص ثالث

5.شرکا کلیدی Twitch 

  • متعلق به twitch interactive یکی از شرکت های تابعه amazon.com

  • شرکت های تابعه  (curse, goodgame agency)

  • برنامه شریک ( 110000 استریمر شریک توییچ )

  • برنامه افیلیت که اجازه میدهد کانال های کوچک درآمد خوبی بدست آورند

  • گیمرها

  • دولوپرها

  • ناشرن

  • شخصیت ها

  • لیگ ها

  • تیم ها و مسابقات

  • توییچ در خصوص حق فروش انحصاری تبلیغات یک قرارداد تعاملی برای آینده با ایالات متحده و CBS بسته 

6.کانال‌ها Twitch 

  • وبسایت

  • API

  • موبایل

  • پلتفرم video game

  • Amazon prime

  • اپلیکیشن استریم توییچ با موبایل و کنسول های بازی قابل استفاده است

  • توییچ برای اولین بار کنفرانس twitchCon را برگزار کرد که به توییچ و فرهنگ استریم بازی های ویدیویی اختصاص داشت

  • مرکز همایش و سرگرمی long beach

7.منابع کلیدی Twitch 

  • استریمرها

  • پلتفرم

  • برند

  • جامعه

  • شراکت

  • ترافیک اینترنت (بیش از 1.5 میلیون پخش کننده و 100 میلیون بازدیدکننده در ماه )

  • محتوا و مخاطب

8.جریان درآمدی Twitch 

  • برنامه شریک به تولیدکنندگان محتوای محبوب اجازه میدهد تا در درآمد تبلیغاتی حاصل از استریم های خود سهیم شوند

  • کاربران توییچ می توانند با پرداخت ماهانه 4.99 دلار در کانال های استریمرها مشترک شوند ( به کاربران اجازه دسترسی به شکلک های منحصر به فرد، چت زنده و سایر امتیازات را میدهد )

  • مشترکان amazon prime هر 30 روز یکبار می توانند مشترک رایگان یک کاربر شوند

9.ساختار هزینه Twitch 

  • توییچ 2.50دلار از هر اشتراک 4.99 دلاری کانال را نگه میدارد

  • 2.49 دلار مانده مستقیما به استریمر شریک میرسد

  • پلتفرم

  • مراکز داده

  • بازاریابی

  • شبکه

  • امتیازات

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید