جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه در سال ۲۰۲۱ به یک توسعه دهنده ی وب خفن تبدیل شویم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چگونه در سال ۲۰۲۱ به یک توسعه دهنده ی وب خفن تبدیل شویم

خب پس شما مسیر خودتان را مشخص کرده‌اید و می‌خواهید امسال به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوید. به اکوسیستم گسترده‌ی وب خوش آمدید. انتخاب خوبی داشته‌اید اما واقعاً چگونه می‌توانید به یک توسعه دهنده موفق تبدیل شوید؟ چگونه می‌توانید به کسی تبدیل شوید که عاشق چالش بوده، نیازهای مشتری را برآورده کرده و مشکلات مربوط به وب را برطرف می‌کند؟

شما می‌خواهید کارهای خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهید و مطالب زیر این موضوع را به شما یاد خواهند داد. در اینجا برای شما مطالبی را در مورد نحوه‌ی تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب خفن را در سال ۲۰۲۱ ارائه خواهم داد:

توسعه‌ی وب چیست؟

قبل از اینکه به سراغ زبان‌ها و فریمورک‌ها برویم، بهتر است بدانید که باید دقیقا چه کارهایی را انجام دهید. وظایف خود را به عنوان یک توسعه دهنده وب بشناسید. اگر اطلاعات و دانش کافی را در مورد وب نداشته باشید، نمی‌توانید به یک توسعه دهنده خوب تبدیل شوید.

اگر بخواهم در یک جمله بگویم، توسعه‌ی وب دامنه‌ای است که هدف آن توسعه یا ساخت یک وبسایت (و برنامه وب) برای اینترنت است.

این موضوع معمولاً به طراحی وبسایت مربوط نمی‌شود. همه چیز در مورد کدنویسی و برنامه‌نویسی جهت فعال‌سازی برخی از قابلیت‌ها در یک وبسایت است.

توسعه دهنده وب چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

وقتی به عنوان یک توسعه دهنده وب کار می‌کنید، کدهایی را می‌نویسید که به وبسایت می‌گوید باید چه عملکردی داشته باشد. یک توسعه دهنده‌ی وب می‌تواند چندین نقش را بر عهده داشته باشد. به عنوان مثال یک توسعه دهنده وب تنها کدنویسی مربوط به وبسایت را انجام نمی‌دهد، بلکه او وبسایت را به روشی خاص می‌سازد تا کاربر نهایی یا بازدیدکنندگان وبسایت در حین پیمایش یا استفاده از سایت با حداقل مشکل روبرو شوند.

به همین خاطر شما به عنوان یک توسعه دهنده وب می‌توانید با استفاده از مهارت‌های کدنویسی خود به ایده‌ها و طرح‌ها جان ببخشید.

خب حالا که از دامنه‌ی این حرفه مطلع شدید، به نظرتان هیجان‌انگیز است؟ در اینجا با چند نکته‌ی عالی روبرو می‌شویم:

نکات کلی برای توسعه‌دهندگان وب

این‌ها برخی از نکاتی است که تمام توسعه‌دهندگان وب باید از آن‌ها مطلع باشند.

۱. همیشه بروز باشید: مسیری که شما به عنوان توسعه دهنده وب انتخاب کرده‌اید مرتباً تغییر می‌کند. همینطور که ما به طور روزانه در عرصه تکنولوژی پیشرفت می‌کنیم، وب هم به خودی خود تغییر می‌کند. شما باید یاد بگیرید که با این تغییرات همگام بمانید.

۲. الهام بگیرید: وقتی نمی‌دانید که باید چه چیزی را کدنویسی کنید، الهام گرفتن می‌تواند مانند دارویی برای درمان این مشکل باشد. الهام گرفتن از دیگران چیزی نیست که باید از آن بترسید. همه‌ی ما به الهام گرفتن نیاز داریم تا بتوانیم ایده‌های خود را به کد تبدیل کنیم. به همین خاطر می‌توانید به وبسایت‌های زیر نگاهی بیاندازید:

- Awwwards

- CodePen

- Behance و Dribbble

- GitHub

۳. اصول کلی برنامه‌نویسی را یاد بگیرید: این موارد شامل بازبینی کد، همکاری با سایر توسعه‌دهندگان، اصلاح مجدد، نظر دادن در مورد کدها، استفاده از روش‌های کد تمیز، حل مسئله، رفع اشکال و همچنین آزمایش کردن کدهایتان است.

۴. آموخته‌های خود را یادداشت کنید: اگر می‌خواهید در کارهای خود پیشرفت کنید، باید به طور مرتب آموخته‌های خود را در جایی یادداشت کنید. وقتی بر روی یک پروژه کار می‌کنید یا یک کتابخانه را می‌سازید، بهتر است چیزهایی که یاد می‌گیرید را بنویسید. این یادداشت کردن‌ها می‌تواند در قالب پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا نوشتن یک مقاله ساده باشد. دستاوردها و شکست‌های خود را حین یادگیری یک موضوع خاص یادداشت کنید.

۵. محتوا خلق کنید: اگر به اندازه کافی در موضوعات خاصی اطلاعات دارید، از خلاق بودن نترسید. می‌توانید کانال یوتیوب، خبرنامه، یک دوره آموزشی و یا حتی کتاب الکترونیکی خاص خودتان را ایجاد کنید. وقتی در حال یادگیری هستید، سعی کنید به یک حقوق جانبی نیز دست پیدا کنید. این موضوع فقط در مورد کمک کردن به جامعه‌ی توسعه‌دهندگان است.

۶. دیگران را راهنمایی کنید: چه او یک همکار باشد و چه یک شخص از صنعتی متفاوت، شما شانس تدریس و راهنمایی کردن او را دارید. وقتی مردم کدنویسی را آغاز می‌کنند، همیشه به دنبال فردی هستند تا آن‌ها را راهنمایی کند. شما می‌توانید کمک آن‌ها باشید.

۷. در یک رویداد صحبت یا شرکت کنید: اگر عاشق ملاقات کردن با مردم و اجتماعات هستید، بهتر است در رویدادها، وبینارها و کنفرانس‌های سراسر دنیا شرکت کنید. می‌توانید یک سخنران یا تنها یک شرکت‌کننده باشید. با شرکت کردن در این مراسم‌ها می‌توانید چیزهای زیادی را از افکار مختلف دریافت کنید.

۸. به صورت دونفره برنامه‌نویسی کنید: شما و دوست عزیزتان می‌توانید با هم بر روی یک پروژه مشترک کار کنید. شما به بازبینی کد و ایده‌هایی برای پروژه‌های آینده احتیاج دارید، این دقیقا همان زمانی است که برنامه‌نویسی دونفره موثر خواهد بود. هر دوی شما دانش خود را برای ساخت یک نسخه بهتر به اشتراک می‌گذارید.

۹. هرگز تسلیم نشوید: اینکه برای کدنویسی در وب اطلاعات زیادی را در اختیار داشته باشید، گاهی اوقات می‌تواند طاقت فرسا باشد. اما باید همیشه هدف خود را به یاد داشته باشید و تسلیم نشوید. استراحت کردن امری بسیار مهم است. لازم نیست به خودتان فشار وارد کنید.

۱۰. به بازخورد گرفتن ادامه دهید: حتی اگر تجربه‌های زیادی در زمینه توسعه‌ی وب داشته باشید، همچنان باید بدانید که کجا می‌توانید پیشرفت کنید. شما باید همیشه برای کدها و یا ایده‌های پروژه‌ی خود بازخورد دریافت کنید.

نکاتی برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند

توسعه‌ی وب فرانت‌اند به روشی برای تولید فایل‌های HTML، CSS و JavaScript گفته می‌شود تا کاربر بتواند آن‌ها را مستقیماً دیده و با آن‌ها تعامل برقرار کند.

۱. یک خلاصه از طراحی داشته باشید: طراحان محصول وظیفه‌ی ساخت رابط کاربری یا طراحی UI مربوط به سایت را بر عهده دارند و شما به عنوان یک توسعه دهنده فرانت‌اند با آن‌ها همکاری نزدیکی خواهید داشت. کسب دانش در این زمینه به ضرر کسی تمام نمی‌شود چون شما از بهترین اقدامات لازم جهت ساخت یک رابط وب زیبا مطلع خواهید شد.

۲. هرگز از اصول اساسی رد نشوید: در هسته وبسایتی که می‌سازید، سه تکنولوژی مورد نیاز به نام‌های CSS، HTML و JavaScript وجود دارد. قبل از برداشتن گام‌های بعدی، باید ابتدا در مورد این ۳ مورد اطلاعات کسب کنید زیرا آن‌ها جزو نیازهای اساسی هستند.

۳. CSS را دست کم نگیرید: اکثر مردم می‌گویند که CSS قدرت چندانی ندارد اما چیزهای زیادی برای یادگرفتن در این زبان وجود دارد. پس از اینکه از اصول مهم مطلع شدید، می‌توانید به سراغ فریمورک‌های CSS مانند Tailwind، Bootstrap یا Bulma بروید. حتی می‌توانید با اضافه کردن SASS و LESS استایل‌دهی جریان کار خود را فوق‌العاده شارژ کنید.

۴. فریمورک متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید: نیازی به جستجوی جدیدترین فریمورک‌های موجود نیست. چیزی را انتخاب کنید که بتواند نیازهای پروژه، شرکت و یا جریان کاری شما را برآورده کند. می‌توانید ابتدا با React، Vue یا Angular شروع کنید.

۵. واکنش‌گرا باید در اولویت باشد: بیشتر وبسایت‌ها با استفاده از موبایل‌ها باز می‌شوند. شما به عنوان یک توسعه دهنده فرانت‌اند باید واکنش‌گرا بودن را در اولویت قرار داده و متناسب با آن کدنویسی کنید تا ظاهر وبسایت در دستگاه‌های مختلف ترسناک نشود.

نکاتی برای توسعه‌دهندگان بک‌اند

یک توسعه دهنده بک‌اند وظیفه‌ی حفظ و تامین فناوری لازم برای پشتیبانی عناصر و اجزای وبسایت را بر عهده دارد. این اجزا در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا صفحه‌ی قابل مشاهده برای کاربر به وجود بیاید.

۱. یک زبان بک‌اند را با در نظر داشتن ساختار داده‌ها یاد بگیرید: در زمینه بک‌اند با داده‌های زیادی روبرو خواهید شد و همچنین می‌توانید زبان‌هایی مثل PHP، Python یا Go را تمرین کنید.

۲. در مورد دیتابیس اطلاعات کسب کنید: شما باید حداقل دانش لازم را در مورد نحوه عملکرد دیتابیس‌ها، نحوه کار بر روی آن‌ها و غیره را در اختیار داشته باشید.

۳. فریمورک مورد نظر را انتخاب کنید: برای این کار می‌توانید به سراغ Laravel، Express یا Ruby on Rails بروید.

۴. در مورد مشتری اطلاعات کسب کنید: به دست آوردن اطلاعات در این زمینه ایرادی ندارد زیرا می‌تواند سبب ادغام منطق بک‌اند شما در کدهای فرانت‌اند شود. شما می‌دانید که چگونه داده‌ها در رابط کاربری جمع می‌شوند.

۵. از موضوعات میانی با خبر شوید: این شامل موضوعاتی مانند میان‌افزار، APIها، امنیت و حفاظت داده‌ها، کار بر روی محیط CI/CD و غیره می‌باشد.

حالا برای حرکت به سمت توسعه‌ی وب هیجان زده هستید؟ من اکیداً توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهید به یک توسعه دهنده همه جانبه تبدیل شوید، بهتر است این نکات را در کارهای روزمره خود رعایت کنید. به یادگیری و کدنویسی ادامه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است