چگونه بدون داشتن انگیزه مشغول وبلاگ‌نویسی شویم؟ (مخصوص متخصصین حوزه کامپیوتر)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه بدون داشتن انگیزه مشغول وبلاگ‌نویسی شویم؟ (مخصوص متخصصین حوزه کامپیوتر)

قبلا در وبسایت راکت از اهمیت بالای وبلاگ‌نویسی برای توسعه دهندگان صحبت کردیم که قصد ندارم در این مطلب نیز آن‌ها را تکرار کنم، به همین دلیل اگر می‌خواهید به اهمیت این موضوع پی ببرید پیشنهاد می‌کنم راکت‌کست «چرا برنامه‌نویسان باید وبلاگ‌نویس هم باشند؟» و مقاله «اهمیت وبلاگ ‌نویسی برای برنامه نویسان» را مطالعه کنید.

با وجود اینکه می‌توانیم به یک درک مشترک از این برسیم که وبلاگ نویسی اهمیت دارد اما همگان نمی‌توانند انگیزه‌های کافی برای نوشتن و وبلاگ‌نویسی را پیدا بکنند. حال در این حالت بی انگیزه بودن، که عملا انگار نمی‌توان دست به نوشتن زد، چه کاری انجام دهیم تا این فعالیت را به پایان برسانیم.

در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم شما را با چند تکنیک ساده آشنا کنیم که با استفاده کردن از آن‌ها به خوبی می‌توانید فرایند وبلاگ‌نویسی را پیش بگیرید و ادامه دهید.

ایده کلی که در این مقاله دنبال خواهیم کرد این خواهد بود که همه چیز را به مراحل و قدم‌های کوچک تقسیم کنیم چرا که مغز ما به صورت کلی نمی‌تواند کارهای سخت را به یکباره انجام دهد و برای این کار نیازمند این است که همه چیز را برای وی کوچک‌تر و ساده‌تر بکنیم. حال بیایید با این پروسه آشنا شویم.

مرحله اول:‌ یک شرح کلی اولیه بنویسید

description

مطمئنا اگر انگیزه کافی برای وبلاگ‌نویسی نداشته باشید نوشتن یک محتوا مثلا ۲ هزار کلمه‌ای برای‌تان بسیار سخت است اما با نوشتن یک توضیح پنج خطی کلی در ارتباط با کاری که قصد دارید در این مطلب انجام بدهید چه حسی دارید؟ مطمئنا انجام چنین کاری بسیار سخت نبوده و شاید یک دقیقه نیز وقت شما را نگیرد.

زمانی که شما بتوانید این کار را انجام بدهید در واقع پله‌های دیگری را نیز برای خودتان ایجاد خواهید کرد که با دیدن‌شان بیشتر ترغیب به ادامه دادن می‌شوید. اما توضیح مختصری که می‌نویسید باید شامل چه چیزهایی باشد؟ به موارد زیر دقت کنید:

  • چرا باید چنین مطلبی را بنویسید؟ چه نیازمندی برای این کار مشاهده می‌کنید؟
  • این مطلب قرار است به چه شکلی به مخاطب کمک بکند؟
  • برای اینکه کاربران بتوانند این مطلب را دنبال کنند به چه پیشنیازهایی نیاز دارند؟

انجام چنین کاری برای شما یک نقطه شروع ایجاد کرده و همین باعث می‌شود که شما دید خوبی به نسبت نهایت مقاله نیز داشته باشید. لازم نیست بسیار طولانی باشد ۴ تا ۵ خط کافی خواهد بود.

برای مثال: من قصد دارم در ارتباط با فریمورک‌های پی‌اچ‌پی یک مطلب بنویسم. از اونجایی که این مقاله تنها معرفی یکسری فریمورک هستش، نیازی به پیشنیازهای زیادی نداره و کاربران مبتدی می‌تونند اون رو بخونند. کاربران بعد از این مطلب با چندین فریمورک حرفه‌ای و استاندارد پی‌اچ‌پی آشنا خواهند شد.

مرحله دوم: از Bullet Points برای نوشتن قدم‌ها استفاده کنید

stepsبیشتر مقالاتی که قرار است بنویسید اگر در حوزه آموزش یک نکته خاص باشد مطمئنا حاوی مراحلی است که باید به صورت قدم به قدم پیش برود. نوشتن این اقدامات به صورت توضیحی کاری بسیار دشوار و البته ناخواناست چرا که کاربران دوست دارند در کوتاه‌ترین حالت ممکن به چیزی که می‌خواهند دست پیدا بکنند. به همین دلیل به شما این پیشنهاد را می‌دهم که مطالب و موضوعات «قدم به قدم» را به صورت یک لیست «توپی» در بیاورید. به مثال زیر توجه کنید:

  • وارد وبسایت VSCode شده و آخرین نسخه این ویرایشگر را دانلود کنید.
  • فایل دانلود شده را اجرا کرده و مراحل نصب را پیش ببرید.
  • بعد از نصب شدن از قسمت مربوط به افزونه‌ها، افزونه پایتون را نصب کنید.
  • یک فایل پایتونی ایجاد کرده و در آن یک قطعه کد ساده را بنویسید.
  • حال روی علامت دیباگ کلیک کرده و برنامه را در حالت Debug Mode اجرا کنید.

همانطور که در مثال بالا مشاهده می‌کنید استفاده از این حالت می‌تواند یک ترتیب درست را به خواننده شما برای انجام اقدامات مختلف فراهم کند.

مرحله سوم: استخوان بندی کار را کامل کنید

skeleton

زمانی که شما یک توضیح مختصر از آنچه قرار است انجام بدهید در اختیار دارید و همچنین مراحل مربوط به انجام کار را نوشته‌اید حال زمان آن است که پیش نویس کلی خود را بنویسید و جمله بندی‌ها را کامل کنید. با یک مقدمه ساده شروع کرده و در نهایت سراغ متن اصلی بروید. از آنجایی که شما هدف اولیه خود را در این مقاله از مرحله اول پیاده سازی کرده‌اید، قالب دادن به چنین متنی نباید کار چندان سختی باشد.

مرحله چهارم: بخوابید 😊

sleep on itبعد از نوشتن اولین پیش نویس خودتان سریع عمل نکرده و بهتر است صبر کنید و بقیه مراحل را به فردا بسپارید. این کار باعث می‌شود که در فردا آن روز با دید بهتر و کلی‌تری به مطلبی که نوشته‌اید فکر کنید. این کار یک رویکرد جدید برای شما ایجاد می‌کند.

مرحله پنجم: مقاله را بررسی کنید و بعد آن را منتشر سازید

publishحال که از خواب بیدار شده‌اید و یک روز جدید در پیش دارید سراغ پیش نویس خود رفته و آن را مطالعه کنید. سعی کنید خطاها و مشکلات را دریابید و آن‌ها را اصلاح کنید. این اشتباهات می‌تواند در هر حالتی باشد چه گرامری و یا مفهومی. از این جهت بهتر است قبل از منتشر ساختن، یک مقاله با کمترین مشکل و اشتباه منتشر کنید. در این مرحله سعی کنید کمی وسواسی عمل کرده و کمال‌گرا باشید.

نکات کلیدی و کمکی

  • همواره یک دفترچه و یا اپلیکیشن Noteبرداری به همراه داشته باشید تا بتوانید در هر حالتی، هر آنچه به ذهن‌تان خطور می‌کند بنویسید و آن را بعدا به یک وبلاگ تبدیل کنید.
  • نوشتن روزانه ۳۰ دقیقه بسیار بهتر و دقیق‌تر از حالتی است که شما روزهای جمعه ۴ ساعت وقت خود را روی وبلاگ‌نویسی قرار دهید.
  • هر مطلبی که شما در وبلاگ‌تان قرار می‌دهید قرار نیست که حتما یک مقاله کامل مثلا ۲-۳ هزار کلمه‌ای باشد، اگر نکته‌ای که می خواهید بگویید در یک مطلب کوتاه نیز می‌تواند بیان شود آن را بنویسید و قرار دهید.
  • تا جایی که می‌توانید از جملات سخت و طولانی استفاده نکنید، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که از جمله‌های ساده و کوتاه استفاده کنید.
  • مطالب سبک TIL یا Today I Learn را فراموش نکنید! اگر شما امروز موضوع جذابی را متوجه شدید و یاد گرفته‌اید می‌توانید آن را به یک مطلب وبلاگی تبدیل کنید تا همه چیز دوباره برای شما نیز بیان شده و اتفاق بیافتد.
  • همواره سعی کنید در انتهای مطالب، منابع بیشتری را در اختیار کاربران برای مطالعه بیشتر قرار بدهید. این کار باعث می‌شود که وبلاگ شما در ذهن مخاطب بسیار سودمندتر نیز خود را نشان دهد.

در پایان

وبلاگ‌نویسی از بسیاری جهات برای یک متخصص حوزه کامپیوتر مهم است. یکی از اصلی‌ترین این نکات این است که به عنوان یک رزومه دیده می‌شود و در پیدا کردن فرصت‌های شغلی به شما کمک می‌کند. در وهله بعدی به شما کمک می‌کند تا با یاد دادن چیزهایی که می‌دانید، به صورت عمیق‌تری با آن‌ها مواجه شوید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات