جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه در فرایند یادگیری کدنویسی انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه در فرایند یادگیری کدنویسی انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟ - بخش دوم

در بخش اول از این مقاله در ارتباط با ۵ نکته اول صحبت کردیم و در بخش دوم قصد داریم موارد بیشتری را معرفی کنیم. 

۶. نگذارید سندروم ایمپاستر بر شما غلبه بکند

سندروم ایمپاستر چیزی‌ست که نه تنها برنامه‌نویسان مبتدی بلکه برنامه‌نویسان حرفه‌ای نیز گاهی اوقات دچار آن می‌شوند. به شخصه در ابتدای شروع به یادگیری توسعه وب و دو سال ابتدایی کارم همواره با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردم.  

بعد از گذشت تقریبا ۵ سال من واقعا به درجه‌ای از اعتماد به نفس رسیدم که دیگر این سندروم روی من تاثیری نداشت. بنابراین باید بگویم که وقتی سندروم ایمپاستر به شما نزدیک می‌شود، احساس نا امیدی نکنید، شما واقعا ناامید نیستید. 

نکته: سندروم ایمپاستر به این معناست که شما به صورت مداوم به خودتان می‌گویید که به اندازه کافی موفق نیستید و به خودتان اینگونه تلقین می‌کنید که شایستگی لازم برای انجام هیچ کاری را ندارید. این موضوع حتی در بین برنامه‌نویسان حرفه‌ای مشهود است.

یک دلیل که من فکر کردم این موضوع را در این مطلب بیان کنم این بود که دنیای برنامه‌نویسی، دنیای بسیار بزرگی است و همین موضوع باعث می‌شود که بدست آوردن اعتماد به نفس لازم برای وارد شدن به این دنیا واقعا سخت است.

با وجود مهارت‌ها و ابزارهای بسیار زیادی که در این فیلد وجود دارد، درصد سردرگم شدن زیاد است. بنابراین مبتلا شدن به سندروم ایمپاستر معمولا زیاد از حد دیده می‌شود.

حل کردن سندروم ایمپاستر با صبر و تمرکز

شما هیچوقت قرار نیست همه چیزهایی که در ارتباط با کدنویسی وجود دارد را یاد بگیرید. بیایید صادق باشیم، همه چیز را همه کس نمی‌داند. بیشتر برنامه‌نویسان تنها در یک و شاید در دو زبان برنامه‌نویسی حرفه‌ای هستند. اگر فردی را می‌بینید که می‌تواند مانند آچار فرانسه کار بکند مطمئنا درک عمیقی از تک تک چیزهایی که می‌داند ندارد.

یادگیری بیشتر از یک زبان‌های برنامه‌نویسی مشکلی ندارد اما سعی کنید که بیشتر تمرکز داشته باشید تا اینکه روی گزینه‌های مختلف پرش کنید. یک دریاچه کوچک با عمق ۱۰ متر بهتر از یک اقیانوس با ۱۰ سانت عمق است.

بنابراین سعی کنید روی یک مهارت تمرکز کنید و همواره با آن پیش بروید.

بعد از گذشت زمان همانطور که توانایی‌های‌تان بیشتر می‌شود، اعتماد به نفس‌تان نیز بالاتر می‌رود. بهترین قسمت از این موضوع نیز این است که با تمرکز روی یک زبان برنامه‌نویسی، شما مهارت بسیار بیشتری روی قواعد برنامه‌نویسی پیدا می‌کنید. قواعدی که تقریبا در تمام زبان‌ها، فریمورک‌ها و ابزارها مشترک است.

یک نکته دیگر اینکه هواره سعی کنید صبور باشید. این به همان نکته که گفتیم انتظارات واقع‌گرایانه‌ای داشته باشید مربوط می‌شود. روند یادگیری کدنویسی را مانند یک ماراتون در نظر بگیرید نه یک مسابقه دو سرعتی. 

در یک مسابقه ماراتون درست است که اول بودن مهم است، اما مهمتر از آن توانایی در رسیدن به خط پایان است. مطمئنا کسی که خط پایان را حتی در نفر آخر طی می‌کند بسیار بهتر از کسی است که در نیمه‌های مسابقه آن را رها می‌سازد.

اگر بتوانید با خود و پیشرفت‌تان صبور باشید و روی یک یا چند توانایی بیشتر تمرکزتان را قرار دهید مطمئنا بر سندروم ایمپاستر غلبه می‌کنید.

۷. یک حلقه از افراد شبیه به خودتان را پیدا کنید

یکی دیگر از مشکلات مشترکی که شما با شروع به یادگیری یک کار با آن روبرو می‌شوید، حس تنها بودن‌تان است. 

وقتی که شما در یک کلاس فیزیکی حضور داشته باشید، می‌توانید ارتباط بهتری با اطراف‌تان داشته باشید و آدم‌های بیشتری را ببینید. همچنین شما یک معلم دارید که می‌توانید به صورت مستقیم با وی صحبت بکنید و سوال‌های‌تان را بپرسید.

اگر شما از طریق دوره‌‌های آنلاین یا کتاب پیش بروید، چنین موضوعاتی برای‌تان وجود نخواهد داشت.

پیدا کردن حلقه‌های ارتباطی و دوستان شبیه به خودتان می‌تواند بسیار سخت باشد اما با این حال چند منبع آنلاین وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده بکنید. برای مثال می‌توانید دنبال انجمن‌های برنامه‌نویسی مربوط به تکنولوژی مورد علاقه‌تان باشید. برای مثال انجمن لینوکس، انجمن پایتون و… . همچنین در دنیای وب فارسی سوال‌ها و موضوعات‌تان را می‌توانید از طریق قسمت‌هایی مانند «بحث و گفتگو» وبسایت راکت بیان کنید.

وقتی که در یک انجمن و یا یک جمع شبیه خودتان باشید، میل بسیار بیشتری به پیشرفت را حس خواهید کرد و مدام سعی می‌کنید تا به سمت جلو بروید.

همچنین بدانید که قسمتی از فرایند یادگیری مربوط به کمک کردن به دیگران است.

۸. با گردهمایی‌های محلی همراه شوید

در حالیکه مشغول پیدا کردن انجمن‌های برنامه‌نویسی آنلاین هستید، به شبکه‌سازی برای خودتان نیز در دنیای واقعی فکر کنید. دنبال گردهمایی‌ها و رویدادهای محلی باشید که در آن‌ها می‌توانید افراد بیشتری را ملاقات بکنید.

حرف زدن و ملاقات افرادی که در حوزه خودتان مشغول کدنویسی هستند می‌تواند بسیار جذاب و خوب باشد. شما با این کار قادر خواهید بود که دانش خودتان را به اشتراک بگذارید و همچنین چیزهای جدیدی را از طرف مقابل‌تان یاد بگیرید. 

جدای از این موارد شرکت‌های مختلف برای استخدام کردن افراد معمولا سراغ رویدادها می‌روند. اگر بتوانید خودتان را در چنین رویدادهایی نشان دهید به سرعت می‌توانید یک شغل خوب برای خودتان دست و پا بکنید.

در نهایت به نظر نمی‌رسد که شرکت در میتینگ‌ها و رویدادهای محلی ضرری به شما برساند.

۹. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

همانطور که وارد محیط‌ها و اجتماعات کدنویسان می‌شوید، لطفا به یاد داشته باشید که خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

واضح است که نمی‌توانید کارهایی که مردم انجام می‌دهند را نادیده بگیرید اما سعی کنید در نظر داشته باشید که قرار نیست شما با افراد دیگر مسابقه بدهید.

نمی‌گوییم که ارتباط‌تان را با چنین افرادی قطع بکنید، خیر، اتفاقا می‌توانید از آن‌ها چیزهای مختلفی را یاد بگیرید اما سعی نکنید با مشاهده کردن آن‌ها و دیدن اینکه شما نمی‌توانید کارهایی که آن ها انجام می‌دهند را انجام دهید نا امید و مایوس شوید. 

باید این موضوع را درک کنید که هر کسی موقعیت مربوط به خود را دارد و با یک سرعت متفاوت پیشرفت می‌کند. برخی از افراد زمان بیشتری نسبت به تو دارند و شاید هم سریع‌تر بتوانند چیزی را یاد بگیرند اما این بدان معنا نیست که شما نباید مسیر برنامه‌نویسی را پیش بروید و اینکه فردی را بهتر از خودتان بدانید.

مطمئن باشید به اندازه انسان‌های کره زمین کار وجود دارد و هر کسی می‌تواند بخشی از کار را انجام دهد. بنابراین نگران نباشید، تنها روی مسیر و به پایان رساندن آن تمرکز کنید.

۱۰. کنجکاو بمانید و تفریحی جلو بروید!

یکی از ویژگی‌های مثبت شخصیتی کدنویسان موفق این است که همیشه در رابطه با شیوه کار کردن یک چیز کنجکاو هستند. اساسا کدنویسی و دنیای آن شما را وادار به این کار می‌کند. به همین دلیل است که من به شخصه عاشق برنامه‌نویسی هستم.

در حالیکه شما مشغول یادگیری هستید ممکن است بعد از مدتی که تمام تمرکزتان را روی یک موضوع گذاشته‌اید خسته‌تان بکند اما باید بگویم که شما آزاد هستید تا هر کاری که دوست دارید را انجام دهید. می‌توانید هر چند وقت یک بار به صورت تفریحی سراغ یادگیری چیز جدیدی بروید و مقاله جدیدی را مطالعه بکنید. اینگونه می‌توانید هم آشنایی کلی داشته باشید و هم ذهن‌تان را استراحتی دهید.

دنیای برنامه‌نویسی جاوااسکریپت و یا پایتون از دنیاهایی هستند که با وجود اکوسیستم بسیار بزرگ به شما محدوده بزرگی از انتخاب‌ها را برای یادگیری می‌دهند. 

در پایان

یادگیری کدنویسی واقعا می‌تواند کار سختی باشد اما همانطور که گفته شد چیز ناممکنی نیست. 

این ده مورد را همواره در نظر داشته باشید و همیشه به آن‌ها فکر بکنید. مطمئنا می‌توانید پیشرفت‌تان را مدیریت نمایید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است