چگونه می‌توان به عنوان یک توسعه دهنده مثمر ثمر ماند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه می‌توان به عنوان یک توسعه دهنده مثمر ثمر ماند

من یک توسعه دهنده نرم افزارم که عاشق کدنویسی هستم؛ همچنین شخصی هستم که دوست دارم با خانواده و دوستان خود وقت بگذارم، برای دویدن بیرون بروم، یک فیلم خوب بببینم و از فضای عالی در خارج از خانه لذت ببرم. متاسفانه، مسئولیت‌های کاری من انجام همه این کارها را دشوار می‌کند، زیرا:

- برای ارائه پروژه مهلت کمی دارم

- باید کیفیت کار خود را تضمین کنم

- چندین پروژه دارم که نیاز به توجه مداوم دارند

از آنجا که من به صورت ساعتی دستمزد نمی‌گیرم (به استثنای برخی موارد)، سالم ماندن و سلامتی‌ام به عنوان یک توسعه دهنده بسیار مهم است. در اینجا مواردی وجود دارد که در طول این سال‌ها آموخته‌ام و به من کمک می‌کند تا بر روی مسائل تمرکز کنم.

۱. گفتن "نه" اشکالی ندارد

من با گفتن "بله" مشکل دارم، به خصوص اگر کسی که از من سوالی می‌پرسد همکار یا فردی آشنا باشد. اگر مراقب نباشم بر روی بازدهی کاری‌ام تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات داشتن پروژه کمتر کارآمدتر از آن است که پروژه‌ای را به صورت عجله‌ای و با خستگی زیاد به اتمام برسانید. متوجه شدم که پیشگام بودن در برنامه‌ریزی و اولویت‌ها به همه کمک می‌کند تا سازماندهی بهتر و تاثیرگذارتری داشته باشند.

۲. هیچوقت خودتان را فراموش نکنید

افراد زیادی وجود دارند که از فداکاری برای خانواده یا شغل خود نمی‌ترسند، اما این بدان معنا نیست که شما باید یکی از آن‌ها باشید. داشتن روابط خوب با خانواده و دوستان مهم است؛ آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا در کار تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید و حتی می‌توانند از شما در برابر فرسودگی شغلی در مواقع استرس‌زا محافظت کنند. هنگامی که احساس کردید که به استراحت کردن نیاز دارید، انجامش دهید. چه وقت ناهار باشد و چه پایان روز، صرف ۱۵ دقیقه وقت برای خودتان می‌تواند در طولانی مدت معجزه‌هایی برای میزان بهره‌وری (و سلامت) شما به ارمغان بیاورد.

۳. وظایف خود را تلفیق کنید

اگر چندین پروژه را در یک زمان انجام می‌دهید، سعی کنید تعداد کارهای مورد نیاز هر پروژه را کاهش دهید تا در صورت لزوم زمانی برای استراحت و توقف بین پروژه‌ها در یک بازه زمانی قابل دستیابی داشته باشید. به عنوان مثال، اگر روی چهار پروژه مختلف کار می‌کنید که هرکدام به پنج ساعت در هفته و یا یک کار تمام وقت احتیاج دارند، ممکن است لازم باشد که آن‌ها را به سه یا دو پروژه کاهش دهید تا بتوانید بازدهی بهتری داشته باشید.

۴. وظایف خود را اولویت‌بندی کنید

وقتی وظایف مختلفی در برنامه خود دارید، آن‌ها را از نظر اهمیت و فوریت اولویت‌بندی کنید و مهم‌ترین‌ها را در اولویت قرار دهید. در مورد اینکه چقدر می‌توانید برای هر کار وقت صرف کنید بدون اینکه از مسئولیت‌های دیگر غافل شوید، واقع‌بین باشید.

۵. از ابزار استفاده کنید

ابزارهای بسیاری به صورت آنلاین در دسترس هستند که پشتیبانی بزرگی از توسعه دهندگان مانند Google Docs/Drive (برای همکاری)، Slack (برای برقراری ارتباط)، Buffer (برای برنامه‌ریزی پست‌های شبکه‌های اجتماعی)، Trello (برای مدیریت وظایف) و Github (برای مدیریت و بازبینی کد) فراهم می‌کنند. این ابزارها به تیم‌ها اجازه می‌دهند تا بدون داشتن جلسات مداوم یا تماس‌های تلفنی در طول روز در ارتباط باشند. استفاده از این نوع ابزارها باعث کاهش برخی از عوامل حواس پرتی در زندگی‌ام شده و به جای افزودن حواس پرتی بیشتر از طریق پیام‌های ایمیل، متنی، تماس تلفنی، جلسات و غیره، باعث سودمندی بیشتر من شده است. نکته اصلی آموزش دیگران در مورد چگونگی کارکرد این سیستم‌ها است، بنابراین آن‌ها همچنین می‌فهمند که چرا برخی از توابع در این ابزارها وجود ندارد، به عنوان مثال، Slack هیچ راه مستقیمی برای ارسال بروزرسانی وضعیت از طریق توییتر ندارد، بنابراین ابزارهای دیگری مثل Zapier یا IFTTT قابل استفاده هستند.

۶. از اشتباهات خود درس بگیرید

بهترین راه برای پیشرفت این است که از اشتباهات خود درس بگیرید. اگر متوجه شدید که در حال کار بر روی کاری هستید که بیش از حد انتظار به طول می‌انجامد، فقط نگویید "خب من فردا ادامه این کار را انجام می‌دهم"، در عوض وقت بگذارید، تأمل کنید و فکر کنید که کجا اشتباه کرده‌اید. شاید زمان کافی برای آزمایش کردن در نظر نگرفته‌اید یا شاید از ابتدا نمی‌دانستید که چه چیزی لازم است، بنابراین از رویکرد "شلیک در تاریکی" استفاده کنید. در هر صورت، سعی کنید این اشتباه را دوباره تکرار نکنید و در صورت امکان، اسنادی را ارائه دهید که دقیقا توضیح می‌دهد که در این پروژه باید چه کاری انجام شود و باید تا چه مدتی به طول بینجامد.

۷. یک تعادل خوب در کار یا زندگی خود پیدا کنید

اگر شب‌ها و آخر هفته‌ها به طور مداوم کار می‌کنید، بر روابط شخصی و سلامتی شما تاثیر بسزایی می‌گذارد. اگر وقت آزاد برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید را ندارید، دیر یا زود پشیمان می‌شوید. برای جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید که به اندازه کافی خوابیده‌اید (۷ ساعت توصیه می‌شود)، غذای سالم بخورید، به طور منظم ورزش کنید و در طول روز کاری استراحت کنید.

۸. برای فعالیت‌های سرگرم کننده وقت بگذارید

زمانی که ۲۴ ساعت شبانه روز را بر روی یک پروژه کار می‌کنیم، نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی زا و خوردن میان وعده می‌تواند به پیشرفت ما کمک کند، اما گاهی اوقات بهترین کار برای بهره‌وری، استراحت است! صرف ۱۵ الی ۳۰ دقیقه برای این کار می‌تواند روحیه کلی شما را در طول روز تقویت کند که می‌تواند در زمینه‌های دیگر زندگی مثل کار، مدرسه، خانه و غیره به شما کمک کند. و اگر مشکلی در طول روز پیش بیاید، بهتر می‌توانید با آن کنار بیایید.

۹. یاد بگیرید که چگونه "نه" بگویید

این مورد با عنوان شماره ۱ که در بالا ذکر کردیم مطابقت دارد. گفتن "بله" بیش از حد می‌تواند به مانند "نه" گفتن بیش از حد، باعث فرسودگی شغلی شود. سعی کنید قبل از قبول مسئولیت جدید، با تحقیق بیشتر در مورد آنچه باید انجام شود، آنچه از شما خواسته می‌شود را به حداقل برسانید. به این ترتیب اگر مشخص شود که شما نمی‌توانید همه درخواست‌ها را به موقع تکمیل کنید، دیگران در حالی که شما سعی می‌کنید همه چیز را یک جا حل کنید، منتظر نخواهند ماند. در مورد حجم کار خود پیشگام باشید تا همکاران و مشتریان به جای بهانه آوردن ساده آنچه که اتفاق می‌افتد را درک کنند. در بسیاری از موارد، اگر به صورت واضح و روشن با مشتریان ارتباط برقرار کنید، آن‌ها محترمانه با شما برخورد خواهند کرد.

افکار نهایی

اگرچه جلوگیری از فرسودگی شغلی در ۱۰۰٪ مواقع ممکن نیست، اما مهم است که اقدامات لازم برای کاهش خستگی را در اسرع وقت انجام دهید. اگر این کار را نکنید ممکن است پروژه خود را از دست دهید. با دانستن علائم هشدار دهنده و چگونگی جلوگیری از فرسودگی شغلی، می‌توانید انرژی خود را به طور موثرتری استفاده کنید و بیش از هر زمان دیگری از کار خود لذت ببرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.5 از 2 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید