مزایا و معایب اسکرول بی‌نهایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

مزایا و معایب اسکرول بی‌نهایت

وبسایت‌های تک صفحه‌ای یکی از رویکردهای مرسوم در دنیای طراحی وبسایت به حساب می‌آید. از این رویکرد بیشتر زمانی به صورتی بهینه و مؤثر استفاده می‌شود که محتوای وبسایت شما زیاد باشد و بخواهید به صورت یک بسته کلی تحویل کاربر دهید. با تشکر از تکنیک اسکرولینگ نامحدود و قابلیت فراخوانی محتوای جدید، کاربران می‌توانند به صورت بی پایان وبسایت شما را مشاهده بکنند.

البته چنین تکنیکی تنها برای یک دسته از وبسایت‌های خاص می‌تواند رویکردی و مناسب باشد در غیر اینصورت ممکن است به تجربه کاربری یک وبسایت آسیب برساند. برای مثال در همین وبسایتی که شما مشغول مطالعه آن هستید، استفاده کردن از چنین تکنیکی نمی‌تواند چندان مؤثر باشد. پس نباید صرفا بخاطر اینکه چنین تکنیکی جدید است در هر حالتی از آن استفاده بکنید؛ برای اینکه بهتر با این تکنیک آشنا شویم و متوجه شویم که آیا چنین تکنیکی برای شما مؤثر است یا نه، نوشته‌های ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

اسکرولینگ (پیشمایش) نامحدود چیست؟

قبل از اینکه مزایا و معایب چنین طراحی را بحث کنیم، باید مطمئن شویم که چنین طراحی را به خوبی درک کرده‌ایم. با افزایش تعداد وبسایت‌هایی که از تکنیک «طراحی وبسایت‌های تک صفحه‌ای» استفاده می‌کنند، بسیار مهم است که تفاوت اسکرولینگ نامحدود و اسکرولینگ پارالکس را درک کنیم. 

اسکرولینگ پارالکس یک تکنیک طراحی محبوب است که در آن تصاویر پس زمینه و پیش زمینه با سرعت متفاوتی از همدیگر حرکت می‌کنند. این حرکت باعث می‌شود که یک توهم عمق‌دهی شکل بگیرد. از چنین تکنیکی در وبسایت‌های تک صفحه‌ای استفاده می‌شود که می‌خواهند با استفاده از طراحی به کاربر بگویند که این صفحه از دسته‌های مختلف محتوایی تشکیل شده است. محدودیتی برای تعداد بخش‌ها و دسته‌های محتوایی در این شیوه وجود ندارد. 

اسکرولینگ به صورت نامحدود یکی دیگر از تکنیک‌های محبوب طراحی است که در آن محتوای جدید همراه با اسکرول کاربر به پایین وبسایت، شکل می‌گیرد و اضافه می‌شود. نتیجه چنین کاری یک استریم محتوایی بی‌نهایت است که با تعاملات کاربران رشد می‌کند. چنین وبسایت‌هایی یک نقطه پایانی یا چیزی شبیه به این را ندارد. مثال‌های مرسوم از این نوع را می‌توان شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام دانست. تمام این وبسایت‌ها از تکنیک اسکرولینگ نامحدود برای محتوای خود استفاده می‌کنند.

حال بیایید نگاهی به مزایا و معایب چنین تکنیکی بیاندازیم:

مزیت: حفظ کاربران

برای وبسایت‌هایی که می‌خواهند کاربران مدت زمان بیشتری را روی وبسایت‌شان باقی بماند، استفاده کردن از اسکرولینگ نامحدود عالی است. وبسایت‌هایی به این حالت نیاز دارند که محتوای‌شان به صورت مرتب در حال بروزرسانی است. به عنوان مثال می‌توان شبکه‌های اجتماعی را یک نوع خوب از این قضیه دانست.

به این دلیل که محتوا به صورت مداوم در حال نمایش داده شدن است، کاربران نیز دوست دارند که به تعامل‌شان با وبسایت ادامه دهند و این دوره زمانی را طولانی‌تر بکنند. چنین حالتی به کاربران اطلاعات بسیار زیادی را نمایش خواهد داد، محتوایی که حتی شاید کاربران به آن‌ها علاقه‌ای نداشته باشند.

عیب: از دست رفتن اطلاعات فوتر

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که اسکرولینگ نامحدود باعث آن می‌شود، از دست دادن پتانسیل محتوایی بخش فوتر وبسایت است. کاربران فوتر را دوست دارند و محتوای آن را نیز به خوبی درک می‌کنند. اطلاعاتی مانند شبکه‌های اجتماعی، آدرس، شماره‌های تماس، قوانین وبسایت، کپی‌رایت و… همگی در فوتر قرار دارند.

فوتر‌های چسبیده یکی از راهکارها برای حل چنین مشکلی است. در حال حاضر بیشتر وبسایت‌هایی که از تکنیک اسکرولینگ نامحدود استفاده می‌کنند، سعی دارند تا چنین حالتی را نیز پیاده‌سازی بکنند.

مزیت: مناسب برای موبایل و صفحات تاچ

باید بگویم که ایده اصلی استفاده از اسکرولینگ نامحدود برای موبایل‌ها ساخته شد. به این دلیل که پیمایش کردن در موبایل بسیار ساده از دسکتاپ است. اگر مشاهده بکنید می‌بینید که تجربه کار با اپلیکیشن‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام در محیط موبایل بسیار لذت‌بخش‌تر از محیط دسکتاپ است.

کار کردن با وبسایت‌هایی که تنها نیاز تعاملی‌شان اسکرول کردن است، برای دستگاه‌های تاچ پذیر بسیار مناسب است. از این رو همواره می‌گویند که وبسایت‌هایی با قابلیت اسکرول نامحدود بسیار ایده‌آل هستند.

عیب: ناوبری و لینک‌دهی می‌تواند کمی سخت باشد

بیشتر کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت‌ها، بازدیدکنندگانی مستقیم نیستند. به این معنی که سرراست وارد صفحه خانگی نمی‌شوند، بلعکس آن‌ها از طریق لینک‌ها به وبسایت شما وارد شده و اگر بخواهند به سراغ صفحه اصلی آن نیز می‌روند. اسکرولینگ نامحدود می‌تواند عملیات ناوبری را کمی سخت بکند.

اگر همه محتوای شما تنها در یک صفحه قرار بگیرد، لینک دهی به آن چگونه انجام می‌شود؟ چگونه می‌شود لینک‌های اصلی را پیدا کرد؟ بوکمارک کردن صفحات نیز برای کاربران بسیار سخت خواهد شد. 

یک راه‌حل رویکردی برای حل چنین مشکلی لینک دهی به صورت منحصر به فرد به هرکدام از آیتم‌ها است. همچنین گروه‌بندی محتوا در صفحه می‌تواند رویکرد بسیار خوبی باشد.

مزیت: مناسب برای وبسایت‌های بصری

اسکرولینگ نامحدود برای وبسایت‌های بصری ساخته شده است. منظور این است که شما می‌توانید تصاویر و محتوای بصری‌تان را بهتر در این شکل از طراحی نشان دهید و وبسایتی مانند پینترست یا اینستاگرام برای خودتان ایجاد کنید.

هیچ محدودیتی روی تعداد تصاویر و اندازه آن‌ها وجود ندارد. همه چیزها مانند قطعات یک پازل منعطف است که المان‌های بصری در آن می‌توانند به خوبی خود را وفق دهند. همانطور که گفته شد وبسایت‌های نمونه کار تصویری، اشتراک تصویر و… در حال حاضر به خوبی از چنین شیوه‌های طراحی استفاده می‌کنند.

عیب: آنالیز سخت است

اگر دنبال آنالیز کردن یک وبسایت هستید باید بگویم که آنالیز در اسکرولینگ نامحدود بسیار سخت و چالش برانگیز است. حتی در چنین وبسایت‌هایی گوگل آنالیتیکس شاید نتواند به خوبی برای شما کار بکند.

همچنین مشکلات سئو نیز ممکن است در چنین شرایطی اتفاق بیافتد. بات‌ها ممکن است نتوانند به خوبی وبسایت شما را پیمایش بکنند و لینک‌های آن‌ را دریافت نمایند.

مزیت: کار کردن با آن ساده است

تمام کاربران می‌دانند که چگونه اسکرول بکنند. پس کار با چنین وبسایت‌هایی بسیار ساده است.

با در نظر گرفتن حالت‌های مختلف استفاده از یک وبسایت باید بگویم که اسکرولینگ نامحدود راحت‌ترین نوع آن است. تنها کافی‌ست کاربران به پایین وبسایت شما بیایند و با این کار محتوای جدیدی برای‌شان ظاهر می‌شود. دیگر نیازی به این نگرانی ندارید که کاربران ممکن است وبسایت شما را بخاطر ناتوانی در کار کردن با آن ترک کنند.

عیب: زمان بارگذاری بالا و احتمال کرَش

برخی اوقات اسکرولینگ نامحدود باعث می‌شود که وبسایت شما بسیار سنگین باشد. به همین دلیل باعث می‌شود که روند استفاده از وبسایت کند شود و یا حتی در برخی از بازه‌ها با مشکلاتی مواجه شود. 

با وجود آنکه چنین نگرانی‌هایی وجود دارد اما می‌توان بر سر آن‌ها نیز فارغ آمد. برای چنین کاری می‌توانید روند طراحی و توسعه بسیار سبک و مناسبی را پیش بگیرید. ممکن است که اسکرول نامحدود بتواند با یک اسکرول طولانی جایگزین شود. یا اینکه می‌توانید در برخی از نقاط وبسایت یک دکمه قرار دهید و از کاربر بپرسید که آیا می‌خواهد محتوای بیشتری برای وی بارگذاری شود یا خیر.

این را در نظر بگیرید که تمام محتوا در اسکرول نامحدود بارگذاری نمی‌شود، محتوا براساس تعامل کاربر که ما آن را اسکرول کردن می‌نامیم بارگذاری می‌شود.

مزیت: باز شدن دری به سوی خلاقیت

در آخرین عیبی که گفتیم، متوجه شدیم که اسکرولینگ نامحدود می‌تواند راه‌های خلاقانه مختلفی را برای پیاده‌سازی به ما بدهد. بنابراین شما راه‌های مختلف و متفاوتی را برای نمایش اطلاعات و بیان محتوای‌تان در اختیار دارید.

بنابراین برای استفاده از اسکرولینگ نامحدود باید ببینید که شما چه خروجی را از وبسایت می‌خواهید و طالب چه چیزهایی هستید. 

عیب: یکسان بودن

یک مشکل جدی که با اسکرولینگ نامحدود بوجود می‌آید یکسان بودن است. شما اگر بخواهید یک وبسایت معمولی را به این صورت طراحی کنید همه چیز شبیه به همان حالت پینترست و توییتر خواهد بود. 

برای اینکه بتوانید تاثیر بیشتری روی کاربران‌تان بگذارید، نیاز دارید که چیز جدیدی را خلق کنید و یا حداقل ظاهر و حس و حال شخصی‌تری به آن بدهید. اگر همه افراد از یک الگوی ثابت استفاده بکنند به نظر نمی‌رسد که چندان جذاب باشد.

در پایان

خواه که از اسکرولینگ نامحدود استفاده کنید و یا نکنید، در نهایت باید بگویم که این موضوع بسیار مهمی است. این تکنیک، حالت جذابی است، همچنین چالش‌های بسیاری را پیش رو دارد. به نظر می‌رسد که با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب آن بتوانید به نتیجه مناسبی برسید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا