Lazy Loading چیست؟ بررسی جزئی Lazy Loading و چگونگی کارکرد آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

Lazy Loading چیست؟ بررسی جزئی Lazy Loading و چگونگی کارکرد آن

Lazy Loading که با ترجمه تحت الفظی «بارگذاری تنبل یا بارگذاری آهسته» نیز شناخته می‌شود یکی از مواردی بوده که در بسیاری از اوقات مخاطبین را عصبانی کرده است به خصوص مخاطبینی که علاقه‌ای به غافلگیری ندارند، اما اگر اثبات کنیم که Lazy Loading منفعت‌های بیشتری به نسبت ضررهای‌ش دارد چه؟

بارگذاری یا بافرینگ عملیاتی است که در بیشتر اوقات برای کاربرانی که وارد یک وبسایت یا اپلیکیشن می‌شوند آزار دهنده است. با این حال اگر فرایند بارگذاری به صورت عمدا در یک وبسایت با کاهش یا تاخیر مواجه شود می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد تا در ارتباط با انتخاب موارد مختلف دقت بیشتری را داشته باشد.

برای مثال زمانی که یک کاربر وارد وبسایت می‌شود اگر به صورت آنی با ده‌ها تصویر و ویدیو روبرو شود نه تنها پهنای باند وی را به شدت مصرف می‌کند که باعث می‌شود بین حجم عظیمی از محتوا دچار سردرگمی شود. محتوایی که ضرورتا به وی ربطی نداشته و برای وی سودی ندارد.

این دقیقا نقطه‌ای است که Lazy Loading به کمک کاربران می‌آید. در Lazy Loading کاربر زمانی که به صورت کامل به یک تصویر دسترسی داشته باشد (عملیات بارگذاری تمام شده باشد) محتوا را مشاهده می‌کند و بجای آنکه همه جا خالی و فضای سفید سلطه کند یکسری قالب‌های از پیش آماده شده تا زمان بارگذاری قرار می‌گیرد. همچنین محتوا در صورت لزوم با اسکرول بیشتر کاربر به وی نمایش داده خواهد شد و نه به صورت پیشفرض. (در حالت پیشفرض کل یک صفحه در یک هنگام شروع به لود کردن می‌کنند.)

در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم در ارتباط با چیستی Lazy Loading و همچنین مزایا و معایب و تاثیرگذاری آن روی سئو صحبت کنیم. بنابراین اگر از علاقه مندان به پیاده سازی این فرایند هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

Lazy Loading چگونه کار می‌کند؟

کل یک صفحه وب در صورتی که مخاطبی وارد آن می‌شود نیازی به بارگذاری آنی ندارد. در بسیاری از حالت‌ها دیده شده که کاربر فقط با خواندن عنوان صفحه آن را ترک کرده و هیچگاه سراغ مطالب پایین آن (رسانه‌ها و متن‌ها) نرفته است.

در این حالت Lazy Loading  می‌تواند به بارگذاری سریع وبسایت و همچنین صرفه جویی در مصرف اینترنت مخاطب کمک کند. در ادامه می‌توانید شیوه کاری Lazy Loading را به صورت مرحله‌ای مشاهده کنید.

  1. کاربر وارد صفحه شده و در صفحه شروع به اسکرول کردن می‌کند.
  2. زمانی که یک تصویر تشخیص داده می‌شود، تصویر اصلی (تصویری که شما می‌خواهید مخاطب در مطلب مشاهده بکند)‌ به جای تصویر Placeholder (تصویر یا قاب پیشفرضی که مخاطب می‌گوید اینجا قرار است یک تصویر بارگذاری شود) قرار می‌گیرد.
  3. در این حالت کاربر کمی منتظر می‌ماند تا تصویر شماره ۱ به جای Placeholder قرار بگیرد. این اتفاق برای تصاویر شماره ۲و ۳و... در صورت وجود نیز اتفاق می‌افتد.

پس در این حالت تصویر تنها زمانی لود خواهد شد که مخاطب به سراغ آن برود و غیر مستقیم آن را درخواست کند. در این اگر کاربر تا وسط صفحه رفته باشد با پیشفرض وجود یک تصویر در نصف مقاله، تنها آن تصویر بارگذاری شده و تصاویر دیگر بارگذاری نخواهند شد.

فوایدی که Lazy Loading به همراه دارد

دلایل و موضوعات مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد Lazy Loading نه تنها مضر نیست بلکه فواید بسیاری را به صفحات وبسایت شما می‌آورد؛ البته به شرطی که به خوبی پیاده سازی شود. در زیر به چند نمونه از این دلایل اشاره خواهد شد.

  1. کاهش زمان بارگذاری: براساس آماری که وجود دارد وبسایت‌هایی که از  Lazy Loading استفاده می‌کنند به نسبت وبسایت‌های عادی سرعت بارگذاری بیشتری دارند.
  2. افزایش توجه کاربران: زمانی که سرعت بارگذاری شما افزایش یافته و کاربران با تاخیر کمتری می‌توانند به نتایج خود در صفحات دست پیدا کنند، کیفیت وبسایت شما افزایش یافته و در نتیجه تجربه کاربری بهتری خواهید داشت. در نتیجه این کار کاربران علاقه بیشتری به برگشت به وبسایت‌تان پیدا می‌کنند و همین موضوع در نهایت باعث می‌شود نرخ پرش کمتری داشته باشید.
  3. کاهش حجم مصرفی پهنا باند: مصرف اینترنت زیاد برای کاربران بسیاری در دنیا یک موضوع مهم است و بیشتر این کاربران نیز اتفاق نظر دارند که اغلب مصرف اینترنت آن‌ها صرف محتوایی می‌شود که چندان علاقه‌ای به مشاهده کردن‌شان ندارند. از این نظر آیا مصرف داده ضروری است؟ خیر! شما با پیاده سازی Lazy Loading می‌توانید این حجم مصرفی را کاهش دهید.

آیا Lazy Loading روی سئو تاثیرگذار است؟

این سوالی است که برای پرسش به آن نیاز است که چند موضوع را بررسی کنیم. مطمئنا افزایش سرعت بارگذاری وبسایت روی بهبود سئو و رنک وبسایت تاثیرگذار است. در نتیجه در یک پاسخ کوتاه می‌توان گفت که موتورهای جستجوگر به Lazy Loading علاقه دارند.

البته یک نکته وجود دارد که نشان می‌دهد Lazy Loading همواره برای سئو نمی‌تواند مفید باشد و دلیل آن نیز به زمانی برمی‌گردد که شما Placeholder در اختیار دارید و محتوای اصلی شما بعد از این Placeholderها بارگذاری می‌شوند. در این صورت ممکن است بات‌های موتورهای جستجوگر با در نظر گرفتن اینکه کدام محتوا اصلی و کدام فرعی است به مشکل برخورد کنند. برای حل این مسئله می‌توانید با استفاده کردن از لینک‌های داخلی و خارجی که به محتوای اصلی‌تان مرتبط است این مشکل را حل کنید.

چه زمانی از Lazy Loading استفاده کنیم؟

تعریف مشخصی از اینکه چه زمان و کجا از Lazy Loading استفاده کنیم وجود ندارد. شما در تمام شکل‌ها از محتوای دیجیتال می‌توانید از Lazy Loading استفاده کنید و همچنین در هر شکل از وبسایت. اما شما باید نحوه استفاده و خروجی کار را بررسی و آنالیز کنید تا متوجه شوید که از Lazy Loading نفع می‌برید و نه ضرر.

در برخی از حالت‌ها استفاده از Lazy Loading اجتناب ناپذیر است. برای مثال وقتی در صفحه اول وبسایت شما قرار است حجم عظیمی از اطلاعات بارگذاری شود در این صورت ابدا نباید به روش سنتی رفتار کنید بلکه باید Lazy Loading را پیاده سازی کنید.

همچنین در حالت‌هایی که جریان داده‌ای وجود دارد، مانند شبکه‌های اجتماعی، حتما باید Lazy Loading را پیاده سازی کنید.

در پایان

استفاده از Lazy Loading یک تکنیک دوست داشتنی و پر استفاده بوده که می‌تواند به کاهش زمان انتظار کاربران برای بارگذاری یک وبسایت کمک کند. در نتیجه برای به کارگیری Lazy Loading مطمئنا باید تصمیم‌هایی داشته باشید و وقت مناسبی را برای پیاده سازی این قابلیت در وبسایت خودتان پیدا کنید. البته همانطور که گفته شد این ضرورت برای همگان وجود نداشته و شما باید یک آنالیز کلی بر این حالت داشته باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات