سبک‌ترین توزیع‌های لینوکس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

سبک‌ترین توزیع‌های لینوکس

همواره یکی از مشکلات بزرگی که در سیستم عامل ویندوز وجود داشته این است که با توزیع هر نسخه جدید از ویندوز، نیاز دارید که دستگاه یا اجزاء سخت افزاری کامپیوترتان را ارتقا دهید. همچنین با انتشار نسخه‌های جدید، مایکروسافت در یک بازه زمانی کوتاه، پشتیبانی از آن را قطع کرده و به همین دلیل دسترسی پیدا کردن به بروزرسانی‌های آن غیر ممکن می‌شود.

25 Best Lightweight Linux Distros To Reinvigorate Old Computers In 2022

در چنین شرایطی بهترین حالت چیست؟ لینوکس همواره مهمترین جایگزینی بوده که در شرایط و سناریوهای مختلف توانسته جایگزین بسیار بهتری برای ویندوز باشد. از آنجایی که لینوکس خاصیت توزیع‌پذیری بسیار بالایی دارد، هر کسی می‌تواند تنها با دسترسی به کرنل لینوکس، یک توزیع جدید را برای خود ایجاد کند.

توزیع‌های مختلف لینوکس، کاربردهای متفاوتی دارند. به همین دلیل دسته‌ای بزرگ از توزیع‌ها وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا روی کامپیوترهای قدیمی، سیستم عاملی داشته باشید که توانایی اجرا با سرعت بالایی را داشته باشند.

توزیع‌های سبک لینوکس یا به زبان عامیانه تر سبک ترین سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس به شما این امکان را می‌دهند که حتی روی سیستم‌های قدرتمند، بجای آنکه بیشتر تمرکز منابع سخت افزاری‌تان روی سرویس‌های مربوط به سیستم عامل باشد، روی کارها و پردازش‌هایی باشد که خودتان روی آن‌ها به صورت مستقیم کار می‌کنید.

جدای از این موارد بسیاری از افراد علاقه زیادی به یادگیری لینوکس داشته و به دلایل مختلف از جمله حجم بالای توزیع‌های مرسوم لینوکس برای نصب روی ماشین‌های مجازی و موضوعات دیگر، پیگیر موضوعات آموزشی نبوده‌اند. با در نظر گرفتن توزیع‌های زیر شما تا حد زیادی می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید.

حال بیایید ببینیم لیست توزیع‌های لینوکس چیست؟ و مواردی که ما آن‌ها را در نظر گرفته‌ایم برای شما معرفی کنیم. 

توزیع اول: Linux Lite

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/hup8P6dCtYu5CoshDMGyHG-970-80.jpg

Linux Lite یک توزیع سبک و سریع مبتنی بر اوبونتو است. هدف اصلی این توزیع جدای از سبک بودن این است که کاربران ویندوزی بتوانند به خوبی با لینوکس تعامل برقرار کرده و با محیط چندان عجیب و غریبی روبرو نشوند.

به صورت پیشفرض شما دو حالت برای نصب کردن این سیستم عامل در اختیار دارید. در حالت اول می‌توانید سیستم عاملی در اختیار داشته باشید که هیچگونه نرم افزار کاربردی روی آن نصب نشده و همه نرم افزارهای کاربردی مانند مرورگر، واژه پرداز، مدیا پلیر و... را باید از ابتدا نصب کنید. حالت دوم نیز حالتی است که همه نرم افزارهای اصلی روی آن نصب شده و همه چیز برای کار کردن در آن آماده است.

مشخصاتی که برای نصب کردن این سیستم عامل نیاز خواهید داشت در حالت حداقلی عبارت از موارد زیر خواهد بود:

  • RAM: 768 MB RAM
  • CPU: 1Ghz processor
  • Display: VGA screen 1024×768 resolution
  • Disk space: 8 GB free disk space

توزیع دوم:  Lubuntu

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/GM4WKAfnTYJk7GdRx4D4WV-1024-80.jpgLubuntu یا لوبونتو یکی از پرطرفدارترین توزیع‌های لینوکس است که همراه با محیط دسکتاپی LXQT عرضه می‌شود. در این توزیع می‌توان به بهترین شکل از منابع کلی سخت افزاری‌تان استفاده کرده و نهایت بهینه بودن را به دستگاه‌تان بیاورد.

لوبونتو در بین توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو کمترین میزان مصرف باتری را نیز داشته، در نتیجه اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید این توزیع می‌تواند بیشترین میزان زنده بودن باتری را به شما ارائه بدهد. همچنین برخی از اپلیکیشن‌های موجود در این توزیع، بهینه شده این توزیع بوده و به بهترین شکل مناسب در این توزیع قرار گرفته‌اند. یکی از مهمترین خاصیت‌های این توزیع دارا بودن نسخه‌ ۳۲-بیتی است. این توزیع یکی از انواع لینوکس‌ های اوبونتو است که از آن قدرت می‌گیرد.

مشخصاتی که برای نصب کردن این سیستم عامل نیاز خواهید داشت در حالت حداقلی عبارت از موارد زیر خواهد بود:

  • RAM: 500 MB RAM
  • CPU: 1Ghz processor
  • Display: VGA screen 1024×768 resolution
  • Disk space: 8 GB free disk space.

توزیع سوم: Tiny Core Linux

Tiny Core Linux 12: nieuws en download van de nieuwe lichtgewicht  distributie | ITIGIC

توزیع Tiny Core Linux یک پروژه جذاب لینوکس است که ابتدایی‌ترین قسمت‌های یک سیستم عامل را برای شما ایجاد کرده و به عنوان یک توزیع حداقلی شناخته می‌شود. منظور از حداقل بودن این است که تنها ضروری‌ترین ابزارها را برای شما خلق کرده و از جزئیات ابزارهای شخص ثالث استفاده نمی‌کند.

فرایند کاری این توزیع با توزیع‌های بالا کمی متفاوت بوده و به همین دلیل نیازمند یادگیری موضوعاتی کلی است. دلیل این موضوع نیز وجود محیط دسکتاپی بسیار متفاوت با حالت‌های دیگر است. در توزیع‌های دیگر لینوکس و بخصوص مواردی که براساس اوبونتو ایجاد می‌شوند، توسعه دهندگان تلاش بسیار زیادی می‌کنند تا کاربران ویندوز را به خود جذب کنند و برای انجام چنین کاری نیز محیطی شبیه به ویندوز را خلق می‌کنند.

اما Tiny Core Linux چنین هدفی نداشته و تصمیم دارد ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین حالت ممکن را برای شما ایجاد کند.

یکی از مشکلات این توزیع محدودیت بزرگ شدن در آن است. برای اینکه بخواهید تغییرات بزرگی در این توزیع ایجاد کنید باید همه چیز را از ابتدا ایجاد کرده و ماهیت کلی این توزیع را تغییر دهید. به همین دلیل است که توسعه دهنده اصلی Tiny Core Linux اصراری به نامگذاری این پروژه به عنوان یک توزیع را نداشته و بیشتر دوست دارد تنها آن را یک پروژه لینوکسی ساده بنامد.  شما تنها با داشتن ۴۶ مگابایت حافظه اصلی یا RAM قابلیت نصب این توزیع را دارید.

توزیع چهارم: Puppy Linux

Puppy Linux Home

هیچ لیست توزیع لینوکسی که هدف‌ش اجرا شدن روی سیستم‌های قدیمی و کُند باشد بدون حضور Puppy Linux لیست کاملی نخواهد بود. حجم این توزیع از لینوکس حدودا ۳۰۰ مگابایت بوده و از این توزیع به عنوان یک توزیع بسیار سبک نام برده می‌شود.

به صورت پیشفرض هیچ نرم افزار کاربردی همراه با Puppy Linux ارائه نمی‌شود، همین موضوع یکی از دلایل سبک بودن حجم خود توزیع است. برای افرادی که قصد دارند سیستم عامل خود را به خوبی مدیریت کرده و همه چیز را از ابتدا شروع کنند این توزیع یک انتخاب مناسب است.

یکی از ویژگی‌های خوب این توزیع وجود توزیع‌های مناسب براساس معماری پردازنده است. شما می‌توانید این توزیع را به صورت ۶۴ بیت و ۳۲ بیت دانلود کنید. به عنوان یک نکته باید بگویم که رابط کاربری این توزیع ممکن است برای برخی از کاربران چندان جذاب و لذت بخش بنظر نرسد.

برای اجرا کردن این توزیع در حداقل حالت شما به ۱ گیگابایت رم نیاز دارید. البته برای نسخه ۶۴ بیتی ممکن است به میزان بیشتری نیاز داشته باشید.

توزیع پنجم: EndeavourOS

EndeavourOS یک توزیع لینوکس مبتنی بر آرچ است که توسط جامعه توسعه دهندگان ایجاد شده و مدیر ارشد خاصی ندارد. تنها چیزی که در این توزیع می‌توانید مشاهده کنید چند نرم افزار کاربردی و یک Window Manager است. این توزیع یکی از زیباترین توزیع های لینوکس به شمار می‌رود که در عین حال بسیار سبک است. 

برای بسیاری از افراد استفاده کردن از توزیع آرچ یک آرزوست. دلیل این موضوع نیز این است که آرچ به صورت رسمی تنها در محیطی شبه-کامندلاین نصب می‌شود و تمام کارهای نصب محیط گرافیکی و... بعد از آن نیز به صورت دستور انجام خواهد شد. بسیاری از افراد این فرایند را پیچیده دیده و به همین دلیل از آن صرفنظر می‌کنند.

EndeavourOS یکی از توزیع‌های مبتنی به آرچ است که شما را قادر می‌سازد تا بتوانید به سادگی از توانایی‌های آرچ استفاده کرده وچندان درگیر قضایای پیچیده نصب آرچ نشوید. از آنجایی که به صورت پیشفرض این توزیع تنها از یکسری ابزار محدود استفاده می‌کند، سرعت کار با آن روی دستگاه‌های قدیمی بالاست. بسته به محیط دسکتاپی که روی این توزیع نصب می‌کنید، حداقل میزان RAM مورد نیاز برای این توزیع ۲ گیگابایت خواهد بود.

در پایان

توزیع‌های سبک لینوکس تنها به این پنج مورد ختم نشده و موارد بسیار زیاد دیگری نیز توسعه یافته‌اند. انتخاب این پنج مورد براساس مواردی بودند که به صورت شخصی از آن‌ها استفاده کرده و متوجه شدم تجربه کاربری‌شان لذت بخش و خوب است. برای یافتن توزیع‌های سبک لینوکس می‌توانید عبارت lightweight linux distro  را در گوگل سرچ کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

پست های مشابه

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا