آشنایی با چند توزیع لینوکس مناسب برای توسعه دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آشنایی با چند توزیع لینوکس مناسب برای توسعه دهندگان

لینوکس یک سیستم عامل منعطف و متن باز است، به همین دلیل برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. از آنجایی نیز که لینوکس محدودیت‌های قانونی سخت‌گیرانه‌ای ندارد، شما می‌توانید آن را به هر شکلی که می‌خواهید تغییر دهید. البته انجام چنین کاری نیازمند سواد کافی نیز هست. اما لینوکس را می‌توان یکی از تجربه‌های خوب زندگی دانست چرا که شما قرار است با محیطی کاملا متفاوت همراه باشید. لینوکس نسبت به ویندوز آسیب‌پذیری کمتری دارد و در استفاده از منابع سخت‌افزاری شما بسیار بهینه‌تر است.

از آنجایی که لینوکس متن باز است و هر کسی می‌تواند ویرایش‌های مختلفی در آن انجام دهد، پس طبیعی است که نسخه‌های متفاوتی از آن موجود باشد، نسخه‌هایی که به آن توزیع گفته می‌شود. تقریبا هر کدام این توزیع‌ها اهداف خاص خود را داشته‌اند. برخی از این توزیع‌ها برای کاربران عادی دسکتاپ ساخته شده و برخی دیگر برای افراد حرفه‌ای. حال در این بین ما تصمیم گرفته‌ایم تا شما را با ۶ توزیع لینوکس آشنا کنیم که می‌تواند برای شما به عنوان یک برنامه‌نویس خوب عمل بکند.

۱. دبیان

دبیان احتمالا شناخته شده‌ترین توزیع لینوکسی است که تا به حال ساخته شده و می‌تواند انتخاب خوبی برای برنامه‌نویسان نیز باشد. دبیان از ۱۹۹۳ در دنیای توزیع‌های لینوکس وجود داشته و به عنوان یک سیستم عامل امن و پایدار شناخته می‌شود. همچنین دبیان را می‌توان مادر توزیع‌های دیگری از جمله اوبونتو و کالی دانست. 

ویژگی‌های کلیدی دبیان:

  • سریع و بهینه
  • سیستم مدیریت پکیج پایدار
  • پشتیبانی از پردازنده‌هایی با معماری‌های متفاوت
  • وجود سیستم bug tracking
  • امنیت بالا
  • وجود بیش از ۵۱ هزار پکیج رایگان

شروع کار با دبیان:

دبیان جامعه کاربری بسیار بالایی دارد و به همین دلیل هم می‌توان گفت که آموزش‌های بسیار زیادی برای استفاده از آن وجود دارد. شما می‌توانید دبیان را از راه‌های متفاوتی نصب بکنید. برای آنکه راهنمایی کاملتری در این رابطه بگیرید، به مستندات دبیان مراجعه نمایید.

۲. اوبونتو

اوبونتو نیز یکی دیگر از توزیع‌های بسیار محبوب لینوکس است که توسط Canonical توسعه و مدیریت می‌شود. اوبونتو در سال ۲۰۰۴ اولین نسخه خود را ارائه کرد و از آن پس نسخه‌های متفاوتی تا به اکنون منتشر کرده است. همانطور که اشاره شد دبیان را می‌توان مادر اوبونتو دانست، چرا که این توزیع براساس دبیان ساخته شده است.

فارغ از دسکتاپ، اوبونتو در بحث‌های مختلفی از جمله مدیریت سرور، ابر و اینترنت اشیا‌ء استفاده می‌شود. در حقیقت اغلب برنامه‌نویسان معتقدند که اوبونتو ایده‌آل‌ترین توزیعی است که می‌شود با آن به فکر توسعه و برنامه‌نویسی با زبان‌های سطح بالا مانند پایتون، گو، روبی و... بود. 

ویژگی‌های کلیدی اوبونتو:

  • سیستم عاملی نسبتا سبک
  • امنیت پیکربندی شده
  • استفاده از سیستم مدیریت پکیج apt و dpkg
  • وجود کتابخانه و ابزارهای توسعه مختلف
  • بهره‌گیری از Snap

شروع کار با اوبونتو:

اوبونتو اکوسیستم بسیار بزرگی دارد، از این روست که کار کردن با آن و یادگیری آن بسیار ساده‌تر از هر توزیع دیگری است. شما می‌توانید مستندات مختلفی در ارتباط با اوبونتو را در این لینک مطالعه نمایید.

۳. فدورا

فدورا توزیعی است که خالق لینوکس –لینوس توروالدز- آن را بهترین توزیع ساخته شده می‌داند. فدوار در حال حاضر سه توزیع متفاوت دارد که عبارت است از، فدورا ورک‌استیشن برای کارهای شخصی؛ فدورا سرور برای مدیریت دیتا سرورها و فدرو اتمیک که برای محاسبات ابری و همچنین کارهایی مانند دیپلوی کردن استفاده می‌شود.

فدورا تقریبا از هر سخت افزاری در دنیا پشتیبانی می‌کند. این توزیع محبوب توسط شرکت Red Hat پشتیبانی شده و تقریبا می‌توان ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری نسبت به توزیع‌های دیگر را در آن مشاهده کرد.

ویژگی‌های کلیدی فدورا:

  • پروسه ساده برای نصب (نسخه دسکتاپ)
  • مدیریت پکیج RPM (این مدیریت پکیج در تمام توزیع‌های رد‌هت استفاده می‌شود)
  • استفاده از ماژول SELinux (ماژول امنیتی Security-Enhanced Linux)
  • فایروال قدرتمند

شروع کار با فدورا:

ممکن است که فدورا به اندازه دبیان و اوبونتو محبوب نباشد، از این رو شاید پیدا کردن جامعه کاربری کمی دشوار شود، اما با این حال آموزش‌های زیادی برای نصب و نگه‌داری فدورا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده بکنید. در این لینک می‌توانید یک آموزش قدم به قدم از شیوه نصب فدورا را مشاهده نمایید.

۴. آرچ لینوکس

آرچ لینوکس یکی از توزیع‌های لینوکسی است که کاربران خاص خود را دارد. در حقیقت این توزیع از آن دسته توزیع‌هایی‌ست که کاملا از طرف جامعه کاربری مدیریت می‌شود. مدل بروزرسانی آرچ به صورت rolling است به این معنا که هر بار ویژگی جدیدی به آن اضافه شود شما می‌توانید از آن استفاده بکنید. به همین دلیل می‌توان گفت که توزیعی خواهید داشت که همیشه بروز است.

البته آرچ لینوکس توزیعی نیست که برای افراد مبتدی مناسب باشد، چرا که فرایند نصب آن بسیار سخت است. اما در نهایت اگر برنامه‌نویس باشید و بتوانید مستندات را به خوبی دنبال کنید، مطمئنا بهترین تجربه شما از بکار بردن یک توزیع خواهد بود.

ویژگی‌های کلیدی آرچ لینوکس:

  • پیروی از قاعده برنامه‌نویسی KISS
  • توزیع به سبک Rolling
  • معماری با قابلیت شخصی‌سازی بالا
  • پکیج منیجر Pacman

شروع کار با آرچ لینوکس:

شما می‌توانید آرچ لینوکس را با استفاده از یک نسخه ایمیج نصب بکنید. اما مشکل‌ترین بخش ماجرا همین است، چرا که تمام فرایند نصب به صورت دستی انجام می‌شود. اگر بدنبال مستندات خوبی برای نصب کردن آرچ هستید، می‌توانید این لینک را مطالعه کنید.

۵. لینوکس منجارو

اگر عاشق لینوکس آرچ شده‌اید اما نمی‌توانید آن را نصب نمایید، پس بهتر است سراغ یکی از فرزندهای آن بروید. منجارو به شما این قابلیت را می‌دهد که به صورت گرافیکی آرچ را نصب کنید و همزمان به تمام قابلیت‌های حرفه‌ای آرچ دسترسی داشته باشید. 

شما می‌توانید منجارو را با دسکتاپ‌های مختلف از جمله گنوم، KDE و XFCE نصب کنید. 

ویژگی‌های کلیدی منجارو:

  • قابلیت نصب آسان
  • پشتیبانی از تمام ویژگی های حرفه‌ای آرچ
  • وجود قابلیت MHWD برای نصب خودکار سخت‌افزارهای جدید

شروع کار با منجارو:

منجارو بسته‌های نصبی متفاوتی دارد که هر کدام به یک محیط دسکتاپ مجهز است. شما می‌توانید براساس اسکرین‌شات‌ها و یا آشنایی قبلی یکی از موارد را انتخاب نمایید. برای مطالعه مستندات منجارو به این لینک مراجعه کنید.

۶. کالی لینوکس

کالی لینوکس یکی از توزیع‌های لینوکس است که براساس دبیان نوشته شده و روی امنیت تمرکز دارد. در واقع برای کالی لینوکس ابزارهایی توسعه داده شده که به شما کمک می‌کند تا تست‌های مختلفی را انجام دهید. از همین روست که هکرها، متخصصان امنیت و برنامه‌نویسان بسیار زیادی از کالی لینوکس استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های کلیدی کالی لینوکس:

  • پشتیبانی از FDE (Full Disk Encryption)
  • وجود ابزارهای امنیتی مختلف
  • پشتیبانی از رزبری‌پای و دستگاه‌های ARM

شروع کار با کالی لینوکس:

شما می‌توانید کالی لینوکس را مانند دیگر توزیع‌های خانواده دبیان به صورتی ساده نصب بکنید. اما فارغ از آن مستندات کاملی در ارتباط با شیوه نصب این توزیع وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده نمایید. برای مطالعه این مستندات می‌توانید به این لینک‌ مراجعه کنید.

در پایان

لینوکس سیستم عامل متن باز و منعطفی‌ست، از این رو هزاران توزیع مختلف از آن وجود دارد که برخی از آن‌ها برای برنامه‌نویسان ساخته شده است. البته ویژگی‌های مختلف توزیع‌ها را می‌توان تا حدی در توزیع‌های دیگر بکار برد، اما ویژگی‌های پیشفرض هر توزیع هستند که به آن شخصیت می‌دهند. در نهایت ما در این مطلب شما را با ۶ توزیع محبوب و البته کاربردی برای برنامه‌نویسان معرفی کردیم که می‌توانند مفید باشند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات